Zakelijke laadpas

header
1
laadsleutel en laadpas

Een elektrische auto moet eens in de zoveel tijd worden opgeladen. Dit kan bij een laadpaal aan huis of bij openbare laadpalen. Voor een ondernemer is het handig om een zakelijke laadpas aan te schaffen, zodat hij gebruik kan maken van alle publieke laadpalen. Maar wat is een laadpas? Wat zijn de beste laadpassen? En hoe werkt een laadpas?

Wat is een laadpas?

illustratie laadpas

Een zakelijke laadpas is een speciale kaart waar ondernemers snel en gemakkelijk een elektrische auto mee kunnen opladen en vervolgens betalen. Steeds meer ondernemers gebruiken een elektrische auto. Een zakelijke laadpas biedt dan veel voordeel. Het is altijd verstandig om te kiezen voor een laadpas als er in een zakelijke elektrische auto wordt gereden. Met een laadpas kan een elektrische auto door het hele land worden opgeladen. Deze pas geldt dan als betaalmiddel. Eens in de zoveel tijd krijgt de ondernemer een factuur toegestuurd. Dit is niet alleen overzichtelijk in de boekhouding, maar ook voor de belasting.

Ondernemers kunnen online een zakelijke laadpas aanvragen. Dit kan bij verschillende aanbieders.

Voor- en nadelen

Het hebben van een laadpas kent een aantal voor- en nadelen.

Voordelen

  • Toegang tot alle openbare laadpunten. (In de bijbehorende app staan alle dichtstbijzijnde beschikbare laadpalen.)
  • Overal laden voor een vaste toeslag per kWh (zonder starttarief).
  • Snel en gemakkelijk laden en betalen.
  • Geen toeslag op laadtarieven.
  • Maximale btw-teruggave zonder dat er bonnetjes bewaard hoeven te worden.
  • Een overzichtelijke factuur met alle zakelijke reiskosten. Handig voor

Nadelen

  • Nog een extra pasje in de portemonnee
  • Laden met abonnement kost geld

Laadpas vergelijken

Voor de aanschaf van een laadpas kunnen verschillende aanbieders van laadpassen met elkaar worden vergeleken. Er zijn verschillende bekende aanbieders. Door laadpassen te vergelijken, kan een ondernemer zien welke pas het meest voor hem geschikt is. Zo kan hij alle voor- en nadelen bekijken en binnen twee minuten de juiste laadpas aanvragen!

Bij sommige aanbieders betaalt de consument een hogere prijs per maand. Deze passen hebben vaak meer voordelen. Bijvoorbeeld een handige app, waarin een duidelijk overzicht wordt gegeven over het verbruik. Het is belangrijk dat de ondernemer zijn wensen en doelen duidelijk in kaart brengt en de tijd neemt voor een goede vergelijking.

Hieronder hebben wij de meest bekende aanbieders op een rijtje gezet:

Top 4 Beste Laadpassen

1
Logo van MoveMove

Via deze link de eerste 3 maanden gratis! Daarna €6,95 per maand. (Actie niet zichtbaar in bevestigingsmail. Verwerking actie is te zien in de eerste factuur)

 

Meer lezen
2
vandebron logo
€3,15 Prijs per maand

• €3,15 per maand, zonder extra kosten. *Tijdelijk verlaagd, na 31 december €3,50 per maand
• De prijs per kWh bij de laadpaal is bepaald door de laadpaal-beheerder, dit tarief wordt doorberekend op de maandelijkse factuur van de laadpas
• Kies uit een laadpas of laadsleutelhanger (druppel)

Meer lezen
3
e flux logo
€2,95 Prijs per maand
4
Travelcard logo
€4,95 Prijs per maand
Direct Aanvragen

*Eerste drie maanden €4,95, daarna €7,75 per maand.

Meer lezen

Beste laadpas

Om een inzicht te krijgen van goede aanbieders hebben wij de 5 beste aanbieders van laadpassen in een top 5 gezet:

MoveMove laadpas

Logo van MoveMove

De MoveMove is een laadpas met veel voordelen. Zo heeft men met de MoveMove laadpas toegang tot alle laadpalen in Nederland en Europa. Ook de overzichtelijke maandelijkse facturen zijn erg handig. Dit zorgt namelijk voor een vlotte afhandeling van de btw-teruggave.

Daarnaast heeft MoveMove ook een app ter beschikking. Met de MoveMove Next-app profiteert men volop van alle voordelen die MoveMove te bieden heeft. Voorbeelden zijn het vinden van de dichtstbijzijnde beschikbare laadpaal of het starten van een parkeeractie.

Andere voordelen van MoveMove:

  • Goedkoop tanken en laden
  • Maximale btw-teruggave
  • Powered by MultiTankcard

E-Flux laadpas

e flux logo

De E-Flux laadpas is naast de lage prijs ook nog eens heel functioneel. Met de E-Flux laadpas kan men bij meer dan 200.000 laadpunten de elektrische auto opladen voor de beste prijs.

Bij E-Flux kan men kiezen tussen een Orange abonnement of een laadpas zonder abonnement. En is het mogelijk voor privé en zakelijk gebruik.

Andere voordelen van E-Flux:

  • Abonnementen zijn maandelijks opzegbaar
  • Geen extra transactiekosten

Vandebron laadpas

vandebron logo

Met de laadpas van Vandebron heeft men toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en in sommige landen van Europa (Duitsland, Frankrijk, België en Oostenrijk). Het starttarief per laadsessie is gratis bij de Vandebron Laad pas. Er hoeven dus geen extra kosten worden betaald per laadsessie.

Andere voordelen van Vandebron:

  • Lage maandelijkse abonnementskosten
  • Gratis laadpas of sleutelhanger
  • Handig overzicht van de laadkosten

Travelcard laadpas

Travelcard logo

Met de Travelcard laadpas heeft men toegang tot vrijwel alle laadpunten in Europa. Travelcard heeft een handige app waarmee de beschikbare laadpunten gemakkelijk gevonden kunnen worden. De Travelcard laadpas kost de eerste drie maanden €4,45 per maand. Daarna bedagen de maandelijkse kosten €7,75.

Andere voordelen van Travelcard:

  • Alle zakelijke kosten op één factuur
  • Auto wassen door heel Nederland
  • Laden door heel Nederland

ANWB laadpas

logo ANWB

Voor elektrische rijders heeft de ANWB in samenwerking met Eneco eMobility ook een laadpas. Met de ANWB laadpas krijgt men toegang tot alle openbare laadpunten in Nederland en de meeste laadpalen in het buitenland. De ANWB laadpas heeft een vaste prijs per kWh. In een online omgeving kunnen transacties worden ingezien. Daarnaast kan men kiezen voor een gratis laadpas of een laadpas met abonnement.

Andere voordelen van ANWB:

  • De laadpas is gratis. Er wordt per transactie betaald.
  • Een vast tarief per kWh
  • Laden bij meer dan 200.000 laadpunten in heel Europa

Shell laadpas

logo Shell

Met de Shell Recharge-laadpas heeft men toegang tot meer dan 200 snelladers van Shell in Nederland. Bij deze laadpalen kunnen elektrische auto’s in een mum van tijd (20 min) worden opgeladen. De snelladers van Shell werken 100% op groene stroom.

Naast de 200 snelladers, kan men met de laadpas ook terecht bij alle andere openbare laadpunten van Nederland en één van de grootste netwerken van laadpunten in Europa.

Met de Shell Recharge-laadpas betaalt men een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.

Hoe werkt een laadpas?

De werking van een laadpas is eigenlijk heel eenvoudig. Om te starten met opladen moet de laadpas worden gescand bij de desbetreffende laadpaal. Door de laadpas te scannen gaat het opladen van start. Er wordt automatisch betaald door middel van maandelijkse transacties. Er zijn dus geen codes of andere gegevens nodig bij het opladen met laadpas. Het werkt in principe hetzelfde als contactloos betalen.

Elektrische auto opladen in 5 stappen

  • 1

    Zoek een laadpaal

    Via verschillende apps kan de ondernemer de dichtstbijzijnde beschikbare laadpaal vinden.

  • 2

    Laadkabel inpluggen

    Om onderweg de auto op te laden is er een draagbare oplader nodig. Deze draagbare oplader kan gemakkelijk bewaard worden in een laadkabeltas, in de achterbak. Deze draagbare laadkabel kan in elk laadstation worden geplugd.

  • 3

    Laadpas voor scanner houden

    Op de paal zit een scanner. De pas moet tegen deze scanner worden aangehouden. Hierdoor wordt de paal ontgrendeld. Na het scannen start de laadpaal automatisch met het opladen van de auto.

  • 4

    Stoppen met laden

    Houd de laadpas opnieuw voor de scanner om het laden stop te zetten. Na het scannen stopt de laadpaal met het opladen van de auto.

  • 5

    Laadkabel loskoppelen

    Wanneer de laadpaal is gestopt met laden kan de laadkabel worden losgekoppeld.

Auto laden zonder laadpas

Er is niet altijd een laadpas nodig om een elektrische auto op te laden. In sommige gevallen kan er ook een mobiele app gebruikt worden die gekoppeld is aan een bankrekening (of creditcard). Het is dus niet het geval dat een bankpas of creditcard gebruikt kan worden bij de laadpaal.

Kosten

Bij het opladen van een auto komen natuurlijk kosten kijken. Het is niet mogelijk om gratis een auto op te laden. De kosten voor publiek opladen kunnen per aanbieder of laadstation verschillen. Daarnaast ligt het eraan of de ondernemer een abonnement heeft of een gratis pas. Niet alleen publiek laden brengt kosten met zich mee. Ook een eigen laadpaal aan huis of bedrijf kost geld.

Kosten opladen

Met een gratis pas hanteren de meeste aanbieders een bepaald bedrag per kWh boven op de standaardkosten (€0,36 per kWh in Nederland). Dit bedrag kan per aanbieder sterk verschillen. Hierdoor kan het zijn dat een ondernemer met de ene laadpas goedkoper kan laden bij een bepaalde paal dan met de andere laadpas. Deze verschillen kunnen zeker bij publiek laden en snelladen aanzienlijk groot zijn. Er zijn ook aanbieders die dus geen bepaald bedrag hanteren per kWh. Hierdoor kan juist de prijs per laadpaal verschillen met dezelfde pas.

Een ondernemer kan er ook voor kiezen om een abonnement te nemen. De ondernemer betaalt een vast bedrag per maand. Dit kan voordeliger zijn wanneer de ondernemer vaak in de maand moet laden. Maar ook dit zal per aanbieder verschillen.

Kosten laadpaal

De kosten van een zakelijke laadpaal liggen rond de € 750,- (exclusief btw) zonder installatiekosten en een serviceabonnement. Het opladen bij het bedrijf wordt vaak betaald met een laadpas. Hierdoor bepaalt de ondernemer zelf wie de auto bij zijn laadpaal kan opladen.

Stroom uit eigen stopcontact bijvoorbeeld bij een laadpaal aan huis kost over het algemeen €0,22 per kWh.

Laadpas app

Er bestaan universele laadpas apps. Maar ook veel aanbieders van laadpassen hebben een eigen ontwikkelde app. Op zo’n laadpas app staat bijvoorbeeld waar er een laadpunt beschikbaar is of bijvoorbeeld het verbruik.

Laadpas Europa

Bij sommige aanbieders kan alleen in Nederland of enkele geselecteerde landen de laadpas worden gebruikt. Bij andere aanbieders kan de laadpas in heel Europa worden gebruikt. Dit is natuurlijk erg handig wanneer er door meerdere landen moet worden gereisd.

Goedkoopste laadpas

E-Flux laadpas is de goedkoopste laadpas van Nederland. Met de laadpas kan men op meer dan 200.000 punten in Europa de elektrische auto opladen voor de beste prijs. Met een abonnement betaalt een elektrische rijder €2,95 per maand incl. btw. Elektrische rijders die niet vaak publiek laden, kunnen van de gratis laadpas gebruik maken waarbij E-Flux een variabel tarief hanteert van €0,29 incl. btw per laadsessie.

Gratis laadpas

Bij sommige aanbieders kan een laadpas zonder abonnement worden aangeschaft. De aanschaf van deze pas is dan gratis. De ondernemer betaalt dan een vast tarief per kWh. Wel kunnen er verzendkosten worden gerekend voor de gratis pas.

Veelgestelde vragen

Wat kost een laadpas?

De kosten voor een laadpas zijn per aanbieder verschillend. Ook ligt het eraan of de ondernemer een laadpas-abonnement neemt of niet. De abonnementskosten verschillen namelijk ook per aanbieder. Wanneer een ondernemer een laadpas aanschaft zonder abonnement, betaalt hij vaak een vast bedrag per kWh.

Welke laadpas moet ik nemen?

Welke laadpas iemand neemt is afhankelijk van alle voordelen of functies die een laadpas biedt. Daarnaast kan prijs ook een rol spelen.

Wat is de beste laadpas?

De E-Flux laadpas is de best beoordeelde laadpas op basis van prijs en hoeveelheid laadpalen. Met de E-Flux laadpas kan men door heel Nederland zijn of haar elektrische auto opladen voor een relatief lage prijs.

Kan ik met een laadpas overal in Nederland laden?

Met de juiste laadpas kan een ondernemer bij nagenoeg alle laadpunten in Nederland terecht. Maar niet bij elke aanbieder is het mogelijk om de laadpas overal in Europa te gebruiken. Soms moet er dan een andere laadpas of abonnement worden aangeschaft.

Het is verstandig om als ondernemer meerdere laadpassen mee te nemen. Vooral wanneer de ondernemer voor werk naar het buitenland moet. Hierdoor voorkomt hij dat hij te veel betaalt of geen gebruik kan maken van een laadpaal omdat hij de juiste laadpas niet heeft.