BIG-registratie

big registratie

Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 7 minuten 16 juli 2024

Werk je als ondernemer in de zorg? Dan is de kans groot dat je je moet inschrijven in het BIG-register. Zonder deze registratie is het niet toegestaan om een beschermde beroepstitel te gebruiken en het beroep zelfstandig uit te voeren. Op deze pagina leggen we uit voor wie het BIG-register is bedoeld en hoe je je inschrijft.

Wat is het BIG-register?

In Nederland is er de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG). Deze wet moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van de zorg die beroepsbeoefenaren leveren wordt bevorderd. Met deze wet moeten patiënten en cliënten bovendien worden beschermd tegen ondeskundig of onzorgvuldig handelen van individuele zorgverleners. De Wet BIG moet er dus voor zorgen dat de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg hoog is en blijft.

Het BIG-register maakt deel uit van deze wet. Het BIG-register is een wettelijk, online en openbaar register voor de beroepen die hieronder vallen. Alleen als je in het BIG-register geregistreerd staat, is het toegestaan om een beschermde beroepstitel te gebruiken en de bij het beroep behorende voorbehouden handelingen zelfstandig uit te voeren.

Voor wie is het BIG-register?

Het BIG-register is slechts bedoeld voor een selecte groep werkenden. De volgende beroepen moeten zich inschrijven in het BIG-register:

big register inschrijven

Daarnaast zijn er de zogenoemde experimenteerberoepen. Dit zijn beroepen die voor een tijdelijke periode in het BIG-register worden opgenomen. Sinds 2020 valt het beroep geregistreerd-mondhygiënist hieronder. Andere beroepen binnen de gezondheidszorg kunnen zich niet in het BIG-register inschrijven.

Een BIG-registratie is alleen verplicht als je het beschermde beroep ook echt actief uitoefent

BIG-registratie aanvragen

Als je je wil registreren in het BIG-register, heb je een geldig beroepsdiploma nodig. Dit kan een Nederlands diploma of een buitenlands diploma zijn. Hoe je de aanvraag indient en hoe het proces verloopt, hangt af van het diploma waarover je beschikt.

Hieronder leggen we uit hoe je een BIG-registratie kan aanvragen met een Nederlands diploma en met een buitenlands diploma.

BIG-registratie aanvragen met Nederlands diploma

  1. Om je te registreren, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • Je beschikt over een geldig beroepsdiploma voor het beroep waarvoor je je wil registreren. Het diploma mag niet ouder zijn dat 5 jaar. Is je diploma ouder? Dan moet je ook voldoen aan de beroepseisen die worden gesteld bij herregistratie in het BIG-register.
    • Je mag het beroep zonder beperkingen uitoefenen
    • Je beheerst de Nederlandse taal
    • Je staat niet onder toezicht vanwege een lichamelijke of geestelijke kwestie
  2. Voordat je de aanvraag gaat indienen, is het goed om de aanvraag voor te bereiden. Voor de registratie heb je in ieder geval een geldig beroepsdiploma nodig. Zorg ervoor dat je deze kan aanleveren. Zoek van tevoren ook goed uit welke eisen er worden gesteld voor jouw specifieke beroep en welke aanvullende documenten je nodig hebt.

  3. Je kan de aanvraag online indienen via Mijn BIG-register. Om hierop in te loggen, heb je een DigiD nodig. Als je niet over een BSN beschikt, kan je een BIG-login aanvragen en daarmee inloggen.

    Wanneer je bent ingelogd, kan je het aanvraagformulier invullen. Dit kost slechts een paar minuten. Voor de aanvraag moet je je diploma aanleveren. Als je met DigiD bent ingelogd en je diploma in Mijn diploma’s van DUO staat, kan je deze eenvoudig selecteren. Kan dit niet? Dan moet je per post een gewaarmerkte kopie van je diploma opsturen. In het aanvraagformulier wordt duidelijk aangegeven wat je exact moet doen.

    Zodra alles is ingevuld, ontvang je een bevestiging met een afschrift van het ingevulde formulier.

  4. Voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen, moet je een betaling doen. De kosten zijn € 85,00. Je kan direct betalen met iDEAL. Als je niet betaalt, wordt de aanvraag ook niet in behandeling genomen.

  5. Het kan zijn dat je nog aanvullende documenten moet aanleveren. Sommige documenten kan je eenvoudig aanleveren via de zogeheten uploadtool in Mijn BIG-register. Andere documenten moeten per post worden opgestuurd.

    Als je met DigiD bent ingelogd, hoef je het afschrift dat je na de aanvraag hebt ontvangen niet mee te sturen met de aanvullende documenten. Ben je ingelogd met BIG-login? Dan moet je het afschrift printen, ondertekenen en per post opsturen samen met de andere documenten.

  6. Wanneer de aanvraag binnen is, de betaling is gedaan en alle vereiste documenten zijn aangekomen en verwerkt, wordt je aanvraag beoordeeld. Aanvragen worden doorgaans binnen 3 weken beoordeeld. Je kan de status van je aanvraag volgen in Mijn BIG-register.

  7. Nadat je aanvraag is beoordeeld, krijg je te horen of je aanvraag wel of niet is goedgekeurd.

    Als je aanvraag is goedgekeurd en je een positief besluit hebt ontvangen, ben je officieel BIG-geregistreerd. Je ontvangt een BIG-registratienummer. Je naam, beroep en specialisme komen bovenin in het openbare register te staan.

    Is de aanvraag afgewezen? Dan kan je hiertegen bezwaar maken. Dit kan alleen binnen 6 weken na de datum die bovenaan de brief met de beslissing staat. Als je later dan dat bezwaar maakt, wordt die niet in behandeling genomen.

BIG-registratie aanvragen met buitenlands diploma

Als je over een buitenlands diploma voor één van de bovengenoemde beroepen beschikt, verloopt de aanvraag anders. Je kan je alleen inschrijven als je diploma op inhoud en niveau gelijkwaardig is aan een Nederlands diploma. Je diploma moet daarom officieel erkend worden. Voor het niveau telt eventueel je relevante werkervaring mee. Daarnaast is het van belang dat je de Nederlandse taal beheerst.

Er zijn drie procedures voor zorgverleners met een buitenlands diploma:

Met behulp van de advieswijzer van het CIBG, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, kom je erachter welke procedure voor jou van toepassing is.

Zodra je in het register staat, ontvang je een BIG-nummer. Je bent verplicht dit nummer te vermelden op alle plekken waar je beroepsmatig je naam en beroep toont, zoals je eigen website of onder zakelijke e-mails. Je moet het nummer ook geven als patiënten daarom vragen.

BIG-registratie verlengen

Een BIG-registratie is 5 jaar geldig. Dit is bepaald om het register actueel te houden en de bevoegdheid van zorgmedewerkers te waarborgen. Is je BIG-registratie verlopen en wil je je beroep blijven uitoefenen? Dan moet je je herregistreren. Je krijgt hiervoor ongeveer 6 maanden voor de uiterste herregistratiedatum een eerste oproep. Je zogeheten uiterste herregistratiedatum (UHD) staat in de documenten die je ontvangt nadat je aanvraag positief is beoordeeld.

Hoe werkt de herregistratie?

Je kan je alleen herregistreren als je voldoende relevante werkervaring hebt en/of aan de scholingseisen voldoet. Of je voldoende werkervaring hebt, wordt bepaald op basis van een urennorm. De urennorm verschilt per beroep. Voor verpleegkundigen is het urencriterium bijvoorbeeld 2.080 uur in 5 jaar en voor psychotherapeuten 3.120 uur in 5 jaar. Daarnaast is het van belang dat de gewerkte uren aan bepaald eisen voldoen. Ook deze eisen verschillen per beroepsgroep.

Als je niet aan het urencriterium kan voldoen, kan je je alleen herregistreren als je aan de scholingseisen voldoet. Weet je dat niet genoeg werkervaring hebt? Zorg er dan voor dat je scholing op orde is zodra het tijd is om je te herregistreren.

big register aanvragen

Om nog duidelijker te maken hoe de herregistratie voor het BIG-register werkt, hebben we een stappenplan opgesteld:

  1. Controleer of je aan de urennorm voor werkervaring binnen jouw beroepsgroep voldoet
  2. Werk je kennis bij met scholing als je niet aan de urennorm voldoet
  3. Voldoe je aan de voorwaarden? Log dan in op Mijn BIG-register en start daar je aanvraag
  4. Betaal de kosten en rond de aanvraag af

Je hoort binnen een maand of je nog een bewijs van scholing of werkervaring moet aanleveren. Binnen maximaal 8 weken weet je of je verzoek tot herregistratie is geaccepteerd.

Kosten BIG-registratie

Als je je wil inschrijven in het BIG-register, brengt dit kosten met zich mee. Ben je in het bezit van een Nederlands diploma? Dan kost de registratie € 85,00 voor 5 jaar.

Voor ondernemers in de zorg zijn de kosten voor de BIG-registratie fiscaal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting

Met een buitenlands diploma kunnen de kosten hoger uitvallen. Een aanvraag met automatische erkenning en directe BIG-registratie kost € 85,00. Daar kunnen nog kosten bovenop komen voor het laten waarmerken, vertalen of opvragen van vereiste documenten. Je moet ook een bewijs van Nederlandse taalvaardigheid aanleveren. Als je daarvoor nog een cursus of opleiding moet doen of een toets moet afleggen, brengt ook dit kosten met zich mee. Hoeveel je aan extra kosten kwijt bent, verschilt per land en situatie.

Ook een herregistratie kost € 85,00. € 65,00 hiervan is bedoeld voor de afhandeling van de aanvraag en € 20,00 voor de registratieperiode van 5 jaar. Als je aanvraag wordt afgewezen of niet in behandeling wordt genomen, of als je je aanvraag intrekt voordat er een besluit over is genomen, krijg je de € 20,00 terug.

Veelgestelde vragen

Wat is een BIG-registratie?

Een BIG-registratie is een registratie in het BIG-register. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Het BIG-register is een wettelijk, online en openbaar register voor beschermde beroepen in de gezondheidszorg.
Ben je apotheker, arts, fysiotherapeut, gezondheidszorgpsycholoog, klinisch technoloog, orthopedagoog-generalist, physician assistant, psychotherapeut, tandarts, verpleegkundige, verloskundige of geregistreerd-mondhygiënist? Dan kan je je beroep alleen uitoefenen met een geldige BIG-registratie. Op deze manier wordt de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg gewaarborgd.

Kan je een BIG-registratie aanvragen zonder diploma?

Nee, dat kan niet. Voor een BIG-registratie heb je altijd een geldig beroepsdiploma nodig. Ook kan het zijn dat je nog aanvullende documenten moet laten zien.

Hoe kom je aan een BIG-registratie?

Als je je wil registreren met een Nederlands beroepsdiploma, kan je dit doen via Mijn BIG-register. Daar dien je een vragenlijst in te vullen en een aantal documenten aan te leveren. Het kan zijn dat je ook documenten per post moet aanleveren. De BIG-registratie kost € 85,00. Nadat je hebt betaald en alle documenten binnen zijn, wordt je aanvraag beoordeeld. Als je een positieve beoordeling krijgt, kom je officieel in het BIG-register te staan.
Heb je een buitenlands diploma? Dan verloopt de procedure anders. Er zijn drie procedures: Procedure Automatische erkenning, Procedure Erkenning van beroepskwalificaties en Procedure Verklaring van vakbekwaamheid. Via de website van het BIG-register kom je erachter welke procedure voor jou van toepassing is en hoe je aan een BIG-registratie komt in jouw specifieke situatie.

Wat zijn de kosten BIG-registratie?

Een BIG-registratie kost € 85,00 als de aanvraag automatisch wordt erkent en direct wordt geaccepteerd. Bovenop de standaardkosten van € 85,00 kunnen nog extra kosten komen, bijvoorbeeld voor het laten waarmerken, vertalen of opvragen van vereiste documenten. Ook kan het zijn dat je nog kosten moet betalen voor het doen van een vereiste cursus of toets. Hoeveel geld dit precies kost, verschilt per land en situatie.

Hoe kan je een BIG-registratie zoeken?

Het BIG-register is een openbaar register. Dit betekent dat iedereen kan opzoeken of iemand in het register staat. Wil je weten of een zorgverlener in het BIG-register staat? Dan kan je via deze pagina in het BIG-register zoeken op basis van achternaam, voornaam, geslacht, beroep en/of geboortedatum. Je kan iemand ook opzoeken aan de hand van een BIG-registratienummer.

Wat is een BIG-nummer?

Een BIG-nummer is het nummer dat je krijgt toegewezen wanneer je in het BIG-register staat. Het BIG-nummer bestaat uit 11 cijfers. Als je nummer uit 9 of 10 cijfers bestaat, moet je 2 of 1 keer een 0 aan het cijfer toevoegen.

Waar kan ik mijn BIG-nummer vinden?

Je kan je BIG-registratie nummer vinden door in te loggen via Mijn BIG-register.