De verkoop van producten via online webshops is de laatste jaren enorm gegroeid. Producten kunnen enorm variëren. Van elektronische apparaten tot speelgoed en van rollators tot stripboeken. Er verschijnen dagelijks nieuwe producten die een webwinkel aan kan bieden. Maar hoe maak je als eigenaar van een webshop een succesvolle onderneming, hoe kies je een uniek assortiment en vergroot je het aantal potentiële klanten dat de webwinkel kan bezoeken? En bovendien, hoe start een ondernemer een nieuwe webwinkel uit het niets?
De voornaamste reden om een eigen webwinkel te beginnen is vanwege de verdiensten en het plezier dat te beleven valt aan het ondernemerschap. Als je een webwinkel begint, krijg je al snel te maken met een aantal zaken, maar gelukkig is er niet veel technische kennis nodig. Het kan ook zijn dat je je eigen producten produceert en vervolgens zelfgemaakte producten verkoopt. In dat geval kan het ook een goed idee zijn om een webwinkel te starten. Het runnen van een succesvolle webwinkel gaat niet automatisch. Je moet producten inkopen, de lay-out bepalen, waardevolle content publiceren om potentiële klanten aan te trekken en de online zichtbaarheid te vergroten en bijvoorbeeld mooie productfoto’s maken. Voor veel zzp’ers biedt het ook een uitkomst naast hun andere werk. Omdat het niet 24/7 aandacht en input vereist, kan een goedlopende webshop voor inkomsten zorgen naast de gebruikelijke werkzaamheden.
Er zijn een aantal algemene stappen voor beginnende ondernemers, en een aantal specifieke stappen die gelden als je een webshop begint. Het moge duidelijk zijn dat een ondernemer zich natuurlijk bij de KvK inschrijft. Als webshopeigenaar bedenk je natuurlijk ook een pakkende naam voor je eigen webwinkel. Wat komt er verder allemaal bij kijken, en hoe bereid je je goed voor op het ondernemen? Hieronder hebben we alle relevante stappen opgesomd tot een helder stappenplan.
De toekomst van e-commerce is rooskleurig te noemen. Het online bestellen van producten is niet meer weg te denken uit de samenleving. Juist daarom is er zo veel concurrentie. Als webshophouder is het daarom van belang om het concept van de winkel zich te laten onderscheiden van andere professionele webwinkels. Dit is voornamelijk te doen via producten. Een origineel product kan een vliegende start maken voor een succesvolle webshop, maar denk ook aan de rest van het geheel. Een webshop kan dan wel een breed assortiment groene producten inkopen en verkopen, maar onderscheidt zich dan nog niet meteen van websites die gelijksoortige verkoop aanbieden.
Een van de belangrijkste dingen als zelfstandige is het hebben van een plan. Een ondernemersplan bevat bijvoorbeeld het concept van een onderneming, deze kan bij latere keuzes en eventuele investeringen, wanneer het een succesvolle webshop is geworden, gebruikt worden als leidraad. Bovendien kunnen er financiële risicoanalyses en verwachtingen worden geschetst. Wat wordt de grootste kostenpost, hoeveel verkopen zijn er nodig om de beoogde inkomsten te garanderen, en welk type product past het beste bij de webshop? Welke ontwikkelingen met betrekking tot het productaanbod zijn belangrijk om bij te houden zodat de webshop relevant blijft voor de e-commerce-markt? Ook niet geheel onbelangrijk: wat is de lay-out?
Om producten in te kopen moet je contact opnemen met een leverancier. Ook hierbij is het belangrijk om het ondernemingsplan uit de vorige stap te laten zien. Een goede leverancier wil graag zien dat een webshopeigenaar heeft nagedacht over zijn of haar concept, hiermee vergroot je je betrouwbaarheid als debiteur. Het inkopen van producten is essentieel voor een webshop, daarom is het belangrijk om altijd goede banden te onderhouden met verschillende aanbieders. Naarmate een webshop meer producten afzet namens de leverancier, verbetert de relatie tussen webshop en leverancier, wat vaak ten gunste komt van de webshopeigenaar. Het is dan vaak mogelijk om tegen lagere tarieven producten in te kopen.
Een webwinkel beginnen vanuit huis mag niet voor te veel overlast zorgen bij de buren. Bijvoorbeeld door pakketten die aan de lopende band worden verstuurd. Om erachter te komen wat wel en niet is toegestaan, kan het bestemmingsplan van de gemeente geraadpleegd worden. Mocht het lastig blijken om hieraan te voldoen, dan is het een mogelijkheid om te dropshippen. Dat is hetzelfde principe maar dan zonder eigen voorraad, waarbij de leverancier direct aan de klant levert.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in Nederland een aantal regels opgesteld waaraan webwinkels zich moeten houden. De ACM heeft deze regels opgesteld om te waarborgen dat de rechten van consumenten niet in het geding komen. Een kleine greep uit deze regels, maar niet allemaal: bedenktijd, levering, betalingsmogelijkheid, garanties en cookies. Een volledig overzicht met toelichting is te vinden op de website van de Autoriteit Consument en Markt.
Bovendien is het belangrijk, ook als webshop, om over een aantal verzekeringen te beschikken. De meest relevante verzekeringen voor webshops sommen we hieronder overzichtelijk op.
Een webshopeigenaar heeft vaak voorraad opgeslagen om te verkopen. Zodra daar iets mee gebeurt, stel dat er een brand uitbreekt of dat er diefstal plaatsvindt, kan dat veel geld kosten. Voor dit soort gevallen bestaat er een voorraadverzekering. Deze vergoedt de eventuele financiële schade.
Elk bedrijf heeft bepaalde bedrijfsmiddelen. In het geval van een webshop is dit bijvoorbeeld een laptop waarop de site wordt bijgehouden, maar ook stellingkasten die gebruikt worden voor voorraad.
Producten die worden verkocht via de website moeten vervolgens vervoerd worden naar de klant. Tijdens dit proces kan vanzelfsprekend het een en ander misgaan. Denk aan diefstal of schade door het transport. Deze schade wordt vergoed bij een transportverzekering.
Een webwinkel kan met uiteenlopende juridische conflicten te maken krijgen, zowel met klanten, leveranciers als eventuele werknemers. Mochten er uiteindelijk juridische kosten gemaakt moeten worden dan dekt een rechtsbijstandverzekering deze.
Een cyberverzekering dekt schade door cyberincidenten. Als het voor komt dat er inbreuk is gemaakt op persoonsgegevens en cybercriminelen een webwinkel willen afpersen, kan deze verzekering zowel vergoeding bieden als hulp bij het herstellen van gegevens.
Hoewel het momenteel niet verplicht is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, wordt deze naar verwachting van de Rijksoverheid in 2027 verplicht. Deze verzekering garandeert ondernemers van een inkomen als er door een ongeval of langdurige ziekte voor een lange tijd niet gewerkt kan worden.
Bescherming tegen arbeidsongeschiktheid nodig? Bekijk en vergelijk alle arbeidsongeschiktheidsverzekering op Onderneming.nl en maak de beste keus!
Vergelijk zelfBij het starten van een webshop is een zakelijke bankrekening noodzakelijk. Zonder zo’n rekening kunnen klanten geen betalingen doen via iDEAL of PayPal. Daarnaast is het mogelijk om een zakelijke rekening te openen op naam van het bedrijf. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en creëert vertrouwen bij de klant.
Daarnaast is het, zoals voor elke ondernemer geldt, belangrijk om de administratie goed op orde te houden. Dat kan in het begin wat lastig lijken. Er bestaat tegenwoordig gelukkig boekhoudsoftware die gebruikt kan worden om het proces wat te vergemakkelijken. Veel online boekhoudpakketten bieden bovendien de mogelijkheid om je zakelijke rekening te koppelen. Dit maakt het makkelijk om automatisch transacties te verwerken.
Als webshophouder aan de slag? Zorg dan voor een goede administratie en houd eenvoudig en snel de boekhouding bij. Maak gebruik van de online boekhoudprogramma’s die deze functies bieden. Profiteer nu van een speciale actie van e-Boekhouden: 15 maanden lang gratis het boekhoudprogramma uitproberen.
Nu 15 maanden gratisAls webshophouder is het bovendien belangrijk om gegevens van klanten te beschermen. Continu kunnen criminelen een webshop aanvallen met als doel om informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld om daarna losgeld te eisen. Een belangrijk beveiligingsprotocol dat door veel webshops wordt gebruikt is het Transport Later Security protocol. Dit zorgt ervoor dat netwerkverkeer versleuteld blijft zodat persoons- en betalingsgegevens van websitebezoekers niet onderschept kan worden.
Veiligheid moet gewaarborgd zijn voor consumenten die een product gebruiken. Daarom zijn er verschillende eisen gesteld aan zowel het product zelf, als de verpakkingen en etiketten. Hiermee dient ook rekening gehouden te worden wanneer er van buiten Europa producten worden ingekocht, met als doel ze via een eigen webwinkel te verkopen. Een handige tool om te achterhalen welke eisen voor een product gelden, is Access2Markets. Dat is een hulpmiddel die de Europese Commissie in het leven heeft geroepen.
Consumenten vinden het doorgaans erg belangrijk dat een webshop een keurmerk heeft. Dat is logisch, want in de wirwar van alle webshops ligt er ook gevaar op de loer. Bijvoorbeeld webshops die niet leveren, afspraken niet nakomen of de regels met betrekking tot het consumentenrecht niet respecteren. Het is daarom mogelijk om een webshop te laten screenen door verschillende keurmerken, om vervolgens bij goedkeuring een keurmerk te ontvangen. Op het moment dat een webshop veel in het buitenland verkoopt, kan een Europees webwinkelkeurmerk helpen.
Het hart van een succesvolle webwinkel is uiteraard de website zelf. Er zijn verschillende manieren waarop deze tot stand kan worden gebracht. Allereerst is een domeinnaam nodig, deze kan via webhostingpartijen aangeschaft worden. Daarna is het van belang om een Content Management Systeem te kiezen, een alombekend voorbeeld is WordPress. Shopify kent meer voordelen voor ondernemers die een webshop beginnen. Daarnaast is Wix een mogelijkheid, maar bovenal geldt dat er genoeg keuze is. Het belangrijkst is dat de huisstijl en algehele vormgeving van de eigen website overeenkomt met het concept dat een ondernemer voor ogen heeft. Daarnaast is het belangrijk om de site-functionaliteit te controleren voordat je de webwinkel online zet.
Zodra een webshop is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en er aan de andere regelgeving wordt voldaan, kan er begonnen worden met het verkopen van producten. Dit is over het algemeen snel geregeld en er wordt een KvK-nummer toegewezen. Belangrijk om rekening mee te houden is dat de naam die opgegeven wordt bij de Kamer van Koophandel ook op alle facturen naar leveranciers en klanten wordt laten zien. Het kan een hoop gedoe schelen om direct al de KvK-naam overeen te laten komen met de naam van de webshop.
Er bestaan in principe geen speciale vereisten om een webshop te beginnen. Wel dien je te voldoen aan alle wet- en regelgeving en moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Een webshop beginnen mag dus, maar een goede voorbereiding en verdieping in de regels is wel van belang.
Het scala aan mogelijke producten om op een webshop te verkopen is gigantisch. Een product of productgroep kiezen die dicht bij de eigen interesse liggen kan helpen. Hierdoor zijn productteksten vaak makkelijker te schrijven en is er al iets van basiskennis over het onderwerp aanwezig.
Als je producten van anderen op jouw website wil verkopen, is het belangrijk dat de leveranciers aan bepaalde eisen voldoen. Als je een leverancier zoekt, is het van belang dat je allereerst let op de kwaliteit van de producten die zij aanbiedt. Ook de service is van belang. Als er een probleem is het met het product, moet dit namelijk goed afgehandeld kunnen worden. De prijs is eveneens belangrijk, want die bepaalt voor welke prijs je de producten zelf kan verkopen en wat jouw eventuele winstmarge kan zijn. Er zijn uiteraard nog meer zaken die van belang zijn, dus neem vooral goed contact op met leveranciers voordat je met hen in zee gaat.