Steeds meer mensen kiezen voor het ondernemerschap. Zzp’ers die een eigen onderneming starten lopen een bepaald risico. Er zijn manieren om dat risico te verkleinen. Zo kunnen zzp’ers kiezen voor franchise. Bij een franchise sluit je je aan bij een bestaande franchiseformule. Je hoeft dan geen eigen zaak op te starten, maar gaat een samenwerking aan met een franchisegever en andere franchisenemers. Maar wat houdt een franchise precies in? En wat zijn de voor- en nadelen van franchising? In dit artikel leggen we dit uit.
Een franchise is een samenwerking tussen een zelfstandig ondernemer (de franchisenemer) en een grote organisatie (de franchisegever). De franchisegever heeft een succesconcept of succesformule ontwikkeld, waar je als franchisenemer tegen betaling gebruik van maakt. Franchisenemers hebben zo de mogelijkheid om dat succesconcept in een bepaald gebied te exploiteren. Voor jou als franchisenemer is het alleen niet toegestaan om af te wijken van het centraal gestuurde concept. Op deze manier kan je als franchisenemer dus direct een ebdrijf starten.
In een franchiseformule worden bijna alle benodigdheden voor nieuwe franchisenemers door de franchisegever beschikbaar gesteld:
Een kenmerk van een franchiseonderneming is het gebruik van een herkenbare formule. Het kiezen van de juiste franchiseformule is een belangrijke toekomstinvestering. Tussen de franchiseformules zitten grote verschillen. Bij de ene franchiseformule is de manier van bedrijfsvoering strakker geregeld en bij de andere is er meer vrijheid. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hard franchise en soft franchise.
Soft franchise is een franchiseformule die meer vrijheid biedt, maar ook meer risico’s met zich meebrengt. Daarnaast heeft de franchiseformule betrekking op de manier waarop een franchisegever zijn formule beheert.
Wanneer je franchisenemer wordt, zijn er een aantal regels en verplichtingen waar je je aan moet houden. Bij een soft franchiseformule zijn deze regels niet erg streng. Je moet je wel aan een aantal regels houden, maar over het algemeen zijn veel regels niet vastgelegd. Hierdoor heb je veel vrijheid en sta je redelijk vrij om je eigen onderneming te leiden.
Bij hard franchise is er minder vrijheid, maar deze formule is duidelijker en dus krachtiger. Hard franchise heeft ook betrekking op de manier waarop een franchisegever zijn formule beheert. Ook aan deze formule zitten regels verbonden. De regels van een hard franchise zijn veel strenger en leggen aspecten als huisstijl, voorraad, inkooplocatie en media-uitingen vast. Deze regels zijn bepaald door de franchisegever en beperken jou als franchisenemer. Een hard franchise kent zowel voor- als nadelen.
De kosten zijn per franchiseformule verschillend. Er zijn een aantal vergoedingen die je altijd moet betalen, namelijk de entree fee, franchise fee en de reclamebijdrage. De hoogte van deze bedragen is per franchisegever verschillend. Op de website van de nationale franchisegids staan alle voorwaarden van alle franchisegevers.
Verder zijn de kosten niet alleen afhankelijk van de locatie van het pand en de oppervlakte, maar ook of de franchisenemer kiest voor hard franchising of soft franchising.
Zodra het contract is afgesloten, betaal je een eenmalig bedrag. Je kan dit zien als een vergoeding voor de kosten die zijn gemaakt om de franchiseformule te ontwikkelen. Het verschilt per franchiseformule hoe hoog dit bedrag is. De entree-fee kan een paar duizend euro zijn, maar kan ook oplopen tot tienduizenden euro’s.
Voor het onderhouden en ontwikkelen van de franchiseformule betaal je een vergoeding, ook wel royalty genoemd. In de meeste gevallen betaal je maandelijks een vast percentage van de omzet.
Bij het opstarten van een franchiseonderneming komen verschillende kosten kijken. Veel startende franchisenemers beschikken niet over een groot startkapitaal. Wanneer je niet over voldoende startkapitaal beschikt, moet je op zoek gaan naar een financieringsmogelijkheid om alle starterskosten te dekken. Dit kan je op verschillende manieren doen.
De meeste franchisegevers hebben een zakelijke lening of arrangement lopen bij een grote bank. Een arrangement is een contract waarin is vastgelegd tegen welke voorwaarden de bank de franchisenemers van een bepaalde franchiseformule wil financieren. Een voordeel is dat je als startende franchisenemer minder rente hoeven te betalen. Ook kan er sneller en meer geleend worden.
Je kan financiering krijgen door een crowdfunding op te zetten. Crowdfunding is een alternatieve vorm van een zakelijke financiering. Wie geld wil ophalen via crowdfunding, doet een beroep op het grote publiek. Er zijn verschillende vormen van crowdfunding. Zo kan het om een donatie, investering of lening gaan. De franchisegever kan zijn project via internet aanbieden bij speciale crowdfunding platforms. Op deze crowdfundingplatforms kunnen particulieren een klein bedrag investeren in een bedrijf.
Mkb-bedrijven kunnen bij een financiële instelling terecht voor een lening onder de BMKB-voorwaarden. Bij die lening staat de overheid voor maximaal € 1.500.000 per onderneming garant. Hierdoor kan je makkelijker geld lenen.
Startende ondernemers kunnen in sommige gevallen voor financiële steun ook terecht bij de gemeente. Wanneer je tijdelijk weinig inkomen hebt, kan je mogelijk een Bbz-uitkering aanvragen. Er zijn verschillende vormen van bijstand die kunnen worden aangevraagd, zoals een krediet of lening.
Microfinanciering is een combinatie van gerichte coaching voor startende ondernemers en kredieten. Het doel van microfinanciering is om kredietverleningen te stimuleren aan kleine bedrijven, zodat zij hun bedrijf kunnen opzetten. Zowel startende als bestaande ondernemers die niet over voldoende middelen beschikken of te weinig zekerheid bieden voor een krediet bij de bank, kunnen hier gebruik van maken.
Zakelijke rekening nodig? Onderneming.nl biedt een overzicht van de beste zakelijke rekeningen om de juiste keuze te maken.
Vergelijk zelfElk bedrijf heeft een rechtsvorm nodig, zoals een eenmanszaak, nv of bv. Welke rechtsvorm het best passend is, hangt af van de situatie. De rechtsvorm bepaalt namelijk onder andere de aansprakelijkheid voor schulden van het bedrijf en de belastingverplichtingen. Er bestaan rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid en rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid.
Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid
Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid
Een franchiseovereenkomst is een overeenkomst tussen de franchisegever en de franchisenemer. In een franchisecontract worden afspraken vastgelegd, bijvoorbeeld over de duur van het contract, het bedrijfspand en de verzekeringen. Ook de vergoedingen die je moet afdragen aan de franchisegever staan in het contract.
Voordat beide partijen een overeenkomst sluiten, moet ze elkaar alle financiële informatie geven die van belang is. De franchisegever zal de franchisenemer eerst vragen om een geheimhoudingsovereenkomst te tekenen. Op die manier voorkomt de franchisegever dat bedrijfsgevoelige informatie openbaar wordt gemaakt.
Wanneer zowel de franchisegever als de franchisenemer een positief gevoel heeft, wordt er een intentieverklaring afgesloten. De eerste afspraken zijn gemaakt en daarmee volgt de uitvoerende fase. De franchisenemer betaalt dan (een deel van) de entree fee en maakt vervolgens een ondernemingsplan waaraan de franchisegever meewerkt. Tot slot wordt er een inschatting van de omzet gemaakt door middel van een vestigingsplaatsonderzoek (vpo).
In dit contract is de samenwerking tussen de franchisegever en de franchisenemer vastgelegd. Daarin staan de voorwaarden over de samenwerking en de rechten en plichten die ze hebben.
Je profiteert natuurlijk van verschillende voordelen bij het starten van een franchise. Maar franchising kent ook een aantal nadelen.
Sinds 1 januari 2021 is de Wet Franchise van kracht.
In de Franchise Wet staat welke informatie franchisegevers minstens moeten delen met potentiële franchisenemers. Het doel van de nieuwe wet is om de positie van franchisenemers in de pre-competitieve fase te versterken, zodat potentiële franchisenemers een weloverwogen beslissing kunnen maken om zich wel of niet aan te sluiten bij een franchiseformule.
De wet bestaat uit 4 onderdelen:
Het beginnen van een franchise heeft veel voordelen. Eén van die voordelen is dat je minder tijd hoeft te stoppen in de marketing van je nieuwe bedrijf. Potentiële klanten zijn namelijk al bekend met de bedrijfsnaam en de formule. Hierdoor kan je als startende ondernemer marketingkosten besparen. Een ander voordeel is dat je minder risico loopt dan een zelfstandig ondernemer die een volledig nieuw concept succesvol wil laten slagen. Franchiseformules hebben namelijk hun succes al bewezen. Dit zorgt ervoor dat het opstarten van een bedrijf minder lang zal duren, omdat er geen marktonderzoek gedaan hoeft te worden.
Bij franchise begint een ondernemer een eigen bedrijf binnen een bestaande keten.
Een franchise is een samenwerking tussen een franchisenemer en een franchisegever. De franchisegever heeft een concept ontwikkeld, waar de franchisenemer tegen betaling gebruik van maakt. De franchisenemers hebben de mogelijkheid om dat succesconcept in een bepaald gebied te exploiteren.
Een franchisenemer sluit een contract met een franchisegever. Hij krijgt de ruimte om een eigen bedrijf onder de naam van de franchisegever te starten. Dit kan tegen een vergoeding.