Bv opheffen

opheffen bv

Laura Smit is werkzaam als journalist. Zij schrijft verschillende teksten voor websites binnen de financiële dienstverlening. Ze heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 3 minuten 15 april 2025

Je begon ooit als ondernemer met een besloten vennootschap (bv), maar inmiddels heb je besloten om te stoppen. Bijvoorbeeld omdat je er achter bent gekomen dat een andere rechtsvorm, zoals een eenmanszaak of vof, beter is voor je bedrijf. Het kan natuurlijk ook zijn dat je stopt met ondernemen omdat je met pensioen gaat of omdat je een andere baan hebt gevonden. Voordat je stopt moet je met allerlei zaken rekening houden. Zo moet je je bv laten ontbinden en zijn er gevolgen voor de Belastingdienst. Hieronder lees je waar je rekening mee moet houden als je wilt stoppen met je bv. 

Waarom je bv stoppen?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je niet verder wilt met je bedrijf, maar in de praktijk hebben ondernemers meestal drie redenen om hun bv te beëindigen. Hieronder bespreken we een aantal redenen om te stoppen met een bv.

  • 1

    Bv is niet meer actief

    Het kan zijn dat je bv niet meer actief is. Als dat het geval is, gebeurt er niets met je bv en kost de bv geld. Voor je niet-actieve bv moet je namelijk wel de administratie bijhouden en belastingaangiftes blijven doen. Om deze kosten te besparen, is het een logische stap om je besloten vennootschap op te heffen.

  • 2

    Een lege stamrecht bv

    Een andere reden om een bv op te heffen is het hebben van een lege stamrecht bv. Een stamrecht bv werd doorgaans gebruikt om een gouden handdruk te ontvangen, maar is sinds 2014 voor nieuwe gevallen afgeschaft. Als al het geld dat in deze stamrecht bv zat is uitgegeven, houd je een lege stamrecht bv over. Als je geen activiteiten in deze bv wilt verrichten, kun je het beste stoppen.

  • 3

    Je bv is niet langer levensvatbaar

    Een derde reden voor het opheffen van je besloten vennootschap is dat je bv niet langer levensvatbaar is. Als uit cijfers blijkt dat er structureel te weinig geld verdiend wordt, is de kans op een faillissement groot. Is jouw bv de tijd en moeite niet meer waard? Dan is je bv opheffen een optie.

Voorbereidingen voor het opheffen van een bv

Een besloten vennootschap beëindigen doe je niet zomaar. Voordat je je bv definitief wilt opheffen, is het handig om de oprichtingsakten erbij te pakken. Controleer daarin wie de aandeelhouders van de besloten vennootschap zijn. Alleen de personen die ook bestuurder zijn kunnen een bv opheffen. Dit moeten zij doen tijdens een algemene vergadering van aandeelhouders. Wanneer je je bv wilt stoppen, moet je deze dus uitroepen. 

Stappenplan voor een bv stoppen

  1. Als je bv medeaandeelhouders heeft moet je uitzoeken welke afspraken er zijn gemaakt voordat het bedrijf gestopt kan worden. Deze afspraken vind je terug in de statuten. Er kunnen ook afspraken zijn gemaakt via een aandeelhoudersovereenkomst. Daarin staat bijvoorbeeld wat er is afgesproken over de verdeling van de winst.

  2. Als je besluit te stoppen met je bv moet je kijken naar de financiële situatie en een eindbalans opmaken. Dit kun je zelf doen, of laten doen door een boekhouder of accountant. Een eindbalans is het eindoverzicht van het vermogen van de besloten vennootschap. Na het opmaken van de eindbalans moet het vermogen financieel afgehandeld en verdeeld worden. Denk daarbij aan de volgende zaken:

    Handel de voorraden en bedrijfsmiddelen af: na het ontbinden van de bv mag de bv geen bezittingen (baten) meer hebben. Onder bezittingen vallen: debiteuren, geld op de bankrekening, voorraden, auto’s en machines en intellectuele eigendomsrechten. Als er na de ontbinding en vereffening nog geld op de bankrekening staat, wordt dat in principe verdeeld onder de aandeelhouders, behalve als er in de statuten andere afspraken zijn gemaakt.

    Als je een voertuig op de naam van de bv hebt staan, moet die overgeschreven worden op je eigen naam. Dat kan bij de RDW.

    Kijk naar de financiële situatie: zoek uit of de bv nog leningen heeft en welke afspraken daarover zijn gemaakt. Als het niet meer lukt om de betaalverplichtingen na te komen, is het verstandig om contact op te nemen met de financier en samen tot een oplossing te komen.

    Zoek uit of er leaseovereenkomsten zijn: hoe staat het met de leaseovereenkomsten van bijvoorbeeld machines of een bedrijfsauto? Zoek eerst uit hoe lang het contract nog loopt en neem contact op met de leasemaatschappij om te kijken wat er mogelijk is.

    Check de aansprakelijkheid: ook als de bv is gestopt blijf je aansprakelijk. Zo moet je bijvoorbeeld nog steeds schulden afbetalen. Zorg dat dit goed geregeld wordt.

    Kijk naar wat er moet worden opgezegd: voor je bv heb je allerlei contracten afgesloten. Zoek daarom goed uit wat en hoe je deze opzegt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bedrijfsverzekeringen, vergunningen, huurovereenkomsten, telefoonnummers, abonnementen, de lopende contracten of een domeinnaam van de website.

    Zeg je zakelijke bankrekening op: a ls ondernemers hun bv uitschrijven bij de KvK voordat de bankrekening is opgezegd, hebben ze daarna geen toegang meer tot de rekening. Als je stopt met je onderneming, moet je daarom voor de uitschrijving de zakelijke bankrekening opheffen. Voordat je dat doet is het verstandig om alle bankafschriften en het financieel jaaroverzicht te downloaden. Zet ook de lopende incasso en periodieke overboekingen stop en zeg de gekoppelde creditcards en verzekeringen op. Als je een G-rekening hebt, moet je deze opzeggen bij de Belastingdienst.

  3. Zoek uit welke afspraken en contracten er lopen met je klanten en leveranciers. Vertel ze tijdig dat je stopt met je bedrijf, zodat ze weten dat ze op zoek moeten naar een ander bedrijf. Ook weten ze zo dat ze niet meer op jou hoeven te rekenen.

  4. Als je personeel in dienst hebt, vertel hen dan zo snel mogelijk dat je gaat stoppen met je onderneming. Het is wel zo netjes dat ze het niet van een ander horen. Bovendien kunnen ze dan op tijd op zoek naar ander werk. Als je je personeel gaat ontslaan, heb je te maken met een aantal regels. Zo moet je een ontslagvergunning aanvragen. Ook kun je afspraken zoals een transitievergoeding vastleggen in een sociaal plan. Verder moet je het ontslag doorgeven aan de Belastingdienst.

  5. Soms is het mogelijk om een uitkering aan te vragen. In dit geval zijn er twee opties. Beide uitkeringen moet je aanvragen in de gemeente waar je woont.

    Bbz-uitkering: als je voor 1960 bent geboren en je bedrijf niet meer levensvatbaar is, kan het zijn dat je recht hebt op een Bbz-uitkering (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen). De Bbz is een aanvulling op het inkomen tot het niveau van een bijstandsuitkering. Om recht te hebben op een Bbz-uitkering moet je minstens 1.225 uur per jaar aan je besloten vennootschap hebben besteed. Ook ben je gedwongen te stoppen omdat de bv niet meer levensvatbaar is.

    IOAZ-uitkering: als je leeftijd tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd zit, is het mogelijk dat je in aanmerking komt voor de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ). Ook deze uitkering vult je inkomen aan tot het bijstandsniveau. Om gebruik te kunnen maken van deze uitkering moet je laten zien dat je te weinig inkomen hebt om van rond te komen. Via een vermogenstoets wordt de hoogte van de IOAZ-uitkering bepaald.

    Let wel op: als je gebruik wilt maken van een IOAZ-uitkering, moet je de aanvraag indienen voordat je je bv uitschrijft bij de KvK.

  6. Voor het opheffen van de bv moet je deze eerst ontbinden. Dat moet de algemene vergadering van aandeelhouders doen. Als er meerdere aandeelhouders zijn kun je in de statuten lezen welke meerderheid van stemmen nodig is. Op welk moment de bv stopt spreken de aandeelhouders samen af. Dat kan ook een toekomstig tijdstip zijn.

    Hoe de ontbinding van de bv verder gaat, hangt af van de vraag of de bv baten heeft of niet.

    Turboliquidatie: als je bv geen baten heeft, kun je de bv op een snelle manier opheffen door een turboliquidatie. Dit is echter niet zonder risico. Als achteraf blijkt dat er nog bezittingen zijn, kan een schuldeiser via de rechter vereffening (betaling) eisen. Het bestuur kan dan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, omdat de rechtspersoon dan niet meer bestaat.

    Voor een turboliquidatie moet je het volgende doen. Vul bij de KvK het formulier Inschrijving Ontbinding rechtspersoon in. Via een tweede formulier moet je informatie over de financiële situatie (de balans en de staat van de tegoeden en lasten van het ontbindingsjaar) doorgeven. Als je beide formulieren en het ontbindingsbesluit naar de KvK hebt gestuurd bekijkt de KvK deze. Als de ontbinding is goedgekeurd schrijft de KvK de bv uit het Handelsregister.

    Bv met baten: ook als je bv baten heeft moet je bij de KvK het formulier Inschrijving Ontbinding rechtspersoon invullen. Daarna gaat de bv in liquidatie, het vermogen moet worden vereffend. Hiervoor moet je een vereffenaar benoemen die het vermogen in kaart brengt en verdeelt. Dit plan deponeert de vereffenaar bij de KvK. Vervolgens maakt hij via een advertentie in een nieuwsblad bekend waar en tot wanneer de gedeponeerde stukken daar liggen, zodat mensen ze kunnen doornemen.

    Als de vereffening is afgesloten en niemand bezwaar heeft gemaakt, moet je als eigenaar opnieuw een formulier invullen: het formulier Einde rechtspersoon. Beide formulieren moeten per post naar de KvK worden gestuurd. Als de KvK de formulieren heeft ontvangen en goedgekeurd, wordt de bv uitgeschreven bij het Handelsregister.

    Opheffen bv met schulden: een derde optie is dat de bv gedwongen moet stoppen omdat er schulden zijn. Onderzoek voor het stoppen welke opties er zijn om van de schulden af te komen. Als er tijdelijke schulden zijn, kun je eerst nog uitstel van betaling (surseance) aanvragen. Als je problemen verwacht bij het betalen van belastingen en premies, moet je bij de Belastingdienst een melding maken van betalingsonmacht.

    Als er schulden overblijven, moet je verplicht een faillissement aanvragen. Regel de aanpak van de schulden voor het nemen van het ontbindingsbesluit. Als er geen regeling is of als je als bestuurder een verkeerde keuze maakt, kan een rechter beslissen dat je de gevolgen met je eigen geld moet betalen.

Belastinggevolgen van stoppen met een bv

Als de KvK alle benodigde informatie heeft gekregen, geeft die aan de Belastingdienst door dat de bv stopt. Van de Belastingdienst krijg je vervolgens een brief over de gevolgen van de vennootschapsbelasting en de btw.

  • Btw-aangifte

    Na de uitschrijving bij de KvK krijg je een brief waarin staat dat je eventueel een laatste btw-aangifte moet doen. Soms duurt het even voordat de uitschrijving bekend is. Als je in de tussentijd toch nog bericht krijgt dat je btw-aangifte moet doen, moet je die ook indienen. Pas als de laatste aangifte is gedaan, krijg je een definitieve uitschrijving als ondernemer voor de btw.

    Vennootschapsbelasting

    Naast de brief over de btw-aangifte krijg je van de Belastingdienst ook een brief waarin bevestigd wordt dat je uitgeschreven bent bij het Handelsregister. Daarna moet je fiscaal afsluiten (de belastingzaken afsluiten). Hiervoor moet je een laatste aangifte vennootschapsbelasting (VpB) doen.

    Directeur-grootaandeelhouder (dga) en de belasting

    Als je de directeur-grootaandeelhouder bent van je bv, kan het zijn dat je salaris krijgt van de bv. In dat geval betaal je inkomstenbelasting over je salaris. Ook dit moet je nog regelen.

    Pand op balans

    Als je voor je bv een bedrijfspand hebt gekocht, maakt dat pand meestal deel uit van de bedrijfsboekhouding. Daardoor heb je belastingvoordelen en kan de overwaarde ingezet worden voor de onderneming. Bij het opheffen van de bv is er een kans dat je over de waardestijging van het pand moet afrekenen bij de Belastingdienst.

Administratie bewaren

Na het beëindigen van je bv ben je verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Soms geldt de bewaarplicht zelfs voor 10 jaar. Hoelang je de administratie moet bewaren, hangt af van het soort gegevens. Je hoeft je administratie niet op papier te bewaren. De papieren inscannen en digitaal bewaren mag ook. 

Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders moet een bewaarder van de boeken en papieren worden benoemd. Meestal is dit de vereffenaar. De bewaarder van de administratie moet ingeschreven worden in het Handelsregister. 

Vaststelling en publicatie jaarrekening

Ook moet je controleren of alle jaarrekeningen zijn vastgesteld en gepubliceerd. Je bent verplicht om de jaarrekening te deponeren bij de KvK en te publiceren over een financieel jaar dat is afgelopen. Als je dat niet doet, loop je het risico op een boete. Ook ben je persoonlijk aansprakelijk in het geval van een faillissement. Over het jaar van het ontbinden van de bv hoef je geen jaarrekening op te stellen en te deponeren bij de KvK.

Veelgestelde vragen

Hoe snel kan ik een bv opheffen?

Hoe snel je een bv kan opheffen hangt af van of er bezittingen op de balans zijn. Als je je bv snel wilt liquideren, mogen er geen activa (bezittingen) op de balans staan. Staat de activa op nul, dan is het opheffen van de bv een kwestie van enkele dagen. Als er wel bezittingen en schulden zijn, moet je een normale liquidatieprocedure volgen. Dat duurt ongeveer 2,5 maand. 

Hoelang duurt een liquidatie bv?

Een liquidatie kan in 5 dagen voltooid zijn. Dan is er sprake van een turboliquidatie. In dat geval mogen er geen activa zijn. Als er wel bezittingen en schulden zijn, moet de normale liquidatieprocedure gevolgd worden. In zo’n geval duurt het ongeveer 2,5 maand.

Een aandeelhouder wil niet meewerken aan het ontbinden, wat nu?

Een aandeelhouder die niet wil meewerken, hoeft geen probleem te zijn. Als de meerderheid van de aandeelhouders wel wil ontbinden is dat geen probleem. Meestal staat in de statuten dat je een bv kunt opheffen bij een meerderheid van de stemmen op de algemene vergadering. 

Moet ik een advertentie in de krant plaatsen bij een opheffing?

Een advertentie plaatsen in de krant moet alleen bij een normale liquidatie van een bv. Bij een turboliquidatie is dat niet nodig.