Bedrijf verkopen

verkoop bedrijf

Laura Smit is werkzaam als journalist. Zij schrijft verschillende teksten voor websites binnen de financiële dienstverlening. Ze heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 7 minuten 20 november 2024

Als je wilt stoppen met je bedrijf zijn er meerdere opties. Een van de opties is je bedrijf verkopen. Misschien heeft een interessante koper zich gemeld of heb je zelf een overnamekandidaat gevonden. Ga je een bedrijf verkopen? Dan komt daar van alles bij kijken. Zo moet je nadenken over een geheimhoudingsplicht en heb je een mededelingsplicht. Ook moet je de overname regelen met de KvK en de Belastingdienst. Hoe verkoop je je bedrijf? Hieronder lees je er meer over.

Waarom je bedrijf verkopen?

Er zijn natuurlijk verschillende redenen om je bedrijf te verkopen. Zo kan het zijn dat je wilt stoppen omdat je met pensioen gaat, een nieuwe markt wilt ontdekken of omdat je een geschikte koper hebt gevonden. 

bedrijf verkoop

Ook kunnen persoonlijke redenen een rol spelen. Zo kan je bedrijf te veel gegroeid zijn. Dit is natuurlijk goed voor je bedrijf, maar het kan zijn dat dit niet bij je past. Ook kan het zijn dat je rol is veranderd of dat je bedrijf een richting is opgegaan waar je je niet meer prettig bij voelt. Zo is een van de meest genoemde verkoopredenen: het alleen nog maar managen van een grote organisatie en niet meer bezig zijn met ondernemen.

Naast persoonlijke redenen kunnen strategische redenen ook meespelen. Door ontwikkelingen in de branche kun je je afvragen of je de strijd met je concurrentie nog aankan of dat je dat nog wel wilt. Kortom: er zijn heel wat redenen om na te denken of je de stap wilt zetten en je bedrijf verkoopklaar wilt maken.

Stappenplan voor verkoop van bedrijf

  1. Als je je bedrijf wilt verkopen is het belangrijk om eerst voor jezelf wat zaken op een rij te zetten en duidelijkheid te krijgen. Zo kun je het gehele verkoopproces vast in grote lijnen in kaart brengen. Dingen waar je over na moet denken zijn bijvoorbeeld de waarde van je bedrijf, maar ook of je na de overname bijvoorbeeld nog betrokken wilt blijven. En als er familie of een personeelslid onder de potentiële kopers zit, kun je deze persoon vast inwerken en voorbereiden op zijn nieuwe rol.

  2. Als je je bedrijf gaat verkopen, moet je op zoek naar potentiële kopers. Dat kan iemand uit je familie of bedrijf zijn, maar als die er niet zijn, moet je op een andere manier een koper vinden. Je accountant of je brancheorganisatie kunnen je hierbij helpen.

  3. Voordat je kunt gaan onderhandelen, moet je eerst bepalen wat je bedrijf waard is. Om de waarde van je bedrijf bij verkoop te berekenen, moet je rekening houden met verschillende dingen. Om te beginnen moet je je balans normaliseren, zodat er een reëel beeld van de balans komt. Corrigeer posten die niet kloppen en schrap posten die niet bij de bedrijfsvoering horen.

    Vervolgens moet je de waarde van een bedrijf bepalen. Dat is lastig, want het is geen objectief begrip. Om de waarde van een bedrijf te bepalen worden verschillende methoden gebruikt, die elk voor- en nadelen hebben. Daarom is het handig om een financieel expert om hulp te vragen. De waarde van je bedrijf bestaat niet alleen uit tastbare bezittingen. Ook je goodwill heeft invloed op de waarde van je bedrijf.

  4. Om je bedrijf beter te verkopen, kun je een verkoopmemorandum opstellen. Een verkoopmemorandum is een document dat bij de verkoop van je bedrijf allerlei informatie geeft over je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis, de markt en financiële resultaten. Neem bij het opstellen van het verkoopmemorandum in ieder geval de volgende informatie mee:

    • De bedrijfsruimte: Als je de bedrijfsruimte huurt, heb je toestemming nodig van de verhuurder. Een optie is dat de koper van je bedrijf het huurcontract over kan nemen via indeplaatsstelling. Als je je bedrijfspand wil verkopen, moet je het contract beëindigen en afsluiten via je bank.
    • Intellectuele eigendomsrechten: Denk hierbij aan handelsnamen, auteursrechten, modelrechten, merkrechten en octrooirechten.
    • Lopende rechtszaken, productaansprakelijkheid en verleende garanties.
    • Lopende contracten, telefoonnummers en abonnementen.

    In je verkoopmemorandum zet je vertrouwelijke informatie over je bedrijf. En ook tijdens de onderhandelingen met potentiële kopers komt vertrouwelijke informatie aan de orde. Om te voorkomen dat deze informatie op straat komt te liggen, vraag je geïnteresseerde partijen een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Daarin neem je op:

    • Welke informatie geheim moet blijven
    • Wie de informatie mag inzien
    • Wat de gevolgen zijn als de verklaring niet wordt nageleefd
    • Voor welke periode de geheimhouding geldt
  5. Nadat je de eerste kennismaking met de potentiële koper goed is verlopen en jullie met elkaar verder willen, wordt het tijd om te onderhandelen. Onderhandelen is een tactisch en strategisch proces, waarbij jullie allebei beter uit willen komen. Als je als ondernemer je bedrijf wilt verkopen, kan dit extra lastig zijn omdat je misschien emotioneel betrokken bij je bedrijf bent. Dan is het soms slim om de onderhandelingen door een ervaren adviseur te laten doen.

    Als je een adviseur inschakelt, maak dan een heldere rolverdeling bij de verkoopgesprekken. Bereid je uiteraard ook goed voor. Spreek vooraf de strategie en de tactiek goed door.

    Wees bij de onderhandelingen open en eerlijk naar de geïnteresseerde koper zodat hij later niet achter de mindere kanten van je bedrijf komt. Is dat wel het geval? Dan kan dat ervoor zorgen dat de verkoopprijs lager wordt dan je in eerste instantie wilde of nog erger: de verkoop kan van de baan zijn.

  6. Als de onderhandelingen lopen is het belangrijk om afspraken over de onderhandelingsprocedure vast te leggen in een intentieverklaring. Afspraken in een intentieverklaring zijn bindend. Wat in een intentieverklaring staat verschilt, maar de belangrijkste factoren zijn:

    • De periode waarvoor de verklaring geldt.
    • Een exclusiviteitsbeding, in dat geval onderhandelen jullie alleen met elkaar en mag je niet met andere kopers onderhandelen.
    • Hoe wordt de waarde van je bedrijf berekend?
    • In hoeverre zijn de afspraken bindend?
    • Welk recht is van toepassing voor de verklaring? Bijvoorbeeld het Nederlands recht.
    • Geschillenregeling: Waar worden geschillen voorgelegd? Bijvoorbeeld bij de rechtbank.

    Als jij en de geïnteresseerde koper er op hoofdlijnen uit zijn, is het tijd om de laatste puntjes op de i te zetten. Hier betrek je meestal een advocaat, overname-adviseur of notaris bij. Als dit geregeld is kun je beginnen met het koopcontract opstellen.

    Terugtrekken uit de besprekingen

    Als er nog geen overnamecontract is getekend, kun je je in principe terugtrekken, maar dit kan niet zomaar. Als de besprekingen in een vergevorderd stadium zijn, kan het zomaar zijn dat de terugtrekkende partij alsnog moet betalen voor de gemaakte kosten.

  7. Voordat de verkoop van je bedrijf definitief wordt, laat de koper een boekenonderzoek of due diligence uitvoeren. Met een boekenonderzoek controleert de geïnteresseerde koper of de informatie die jij tijdens de onderhandeling hebt gegeven ook klopt. Zowel een koper als verkoper moet hier verplicht aan meewerken.

    Mededelingsplicht

    Als verkopende ondernemer heb je een mededelingsplicht. Je moet alle belangrijke informatie over je bedrijf in het verkoopmemorandum en in de gesprekken met de koper hebben gedeeld. Dit heb je in de intentieverklaring beloofd en hiervoor heb je getekend.

    Onderzoeksplicht

    Potentiële kopers hebben ook een plicht: de onderzoeksplicht. Zij moeten controleren of de door jou geleverde informatie klopt en volledig is. Dit gebeurt in het boekenonderzoek. De koper onderzoekt de juridische aspecten, financiële aspecten en de commerciële aspecten van het bedrijf. De uitkomsten van dit onderzoek worden vastgelegd in het due diligence rapport.

  8. Als alle onderhandelingen achter de rug zijn, is het tijd om de koopovereenkomst te tekenen. Die stel je samen met de koper op. In dit contract staat onder andere:

    • Wat je overneemt (onroerend goed, voorraad, inventaris of goodwill)
    • De koopsom
    • De betaalwijze
    • De datum van de overdracht
    • De ontbindende voorwaarden
    • Garantiestellingen
    • Personeelszaken
    • Administratie
    • Concurrentiebeding
    • Procedure van overdracht
    • Of je betrokken blijft bij het bedrijf en hoe

    Als je te maken hebt met de verkoop van aandelen van een bv of een nv, moet je een notaris inschakelen. De levering van aandelen gaat via een notariële akte. Bij de verkoop van een eenmanszaak, vof of activa-passiva van een bv heb je geen notaris nodig.

  9. Als alles rond is, is het tijd voor de overdracht naar de nieuwe eigenaar. Tijdens de overdracht krijg je de koopsom betaald. Ook moet je de inschrijving bij de KvK aanpassen, je ondernemersboekhouding afsluiten en de laatste belastingaangiften als ondernemer voorbereiden.

  10. Als de bedrijfsverkoop rond is, is het tijd om je personeel, klanten, leveranciers en andere partners in te lichten. Bedenk van tevoren wie je moet inlichten, hoe je dat doet en wanneer je dat doet. Zorg altijd dat je personeel het als eerste hoort, zodat zij het niet van anderen hoort. Ook is het verstandig om goed na te denken over hoe je de boodschap vertelt.

  11. Na de bedrijfsverkoop moet je natuurlijk nadenken over je financiën en hoe je inkomen krijgt. Zo kan het zijn dat je een nieuw bedrijf begint, met pensioen gaat of in loondienst gaat. Je kunt er ook over nadenken of je na de overname nog betrokken wilt blijven bij je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld als adviseur of omdat je een lening aan de koper hebt verstrekt.

Bedrijf verkopen en belasting

Nadat je bij de KvK hebt gemeld aan wie je je bedrijf overdraagt, geven zij dit door aan de Belastingdienst. Daarna kan de Belastingdienst de zaken afhandelen. Wat je daarna nog moet doen voor de Belastingdienst, hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf. 

Eenmanszaak en vennootschap onder firma

Als je je eenmanszaak of aandeel in een vennootschap onder firma (vof) verkoopt, moet je stakingswinst berekenen. Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van je onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht. 

De stakingswinst maakt deel uit van je inkomen en daarover moet je inkomstenbelasting betalen. In sommige gevallen mag je wel eerst de stakingsaftrek aftrekken. Dan betaal je minder belasting over de stakingswinst. 

Besloten vennootschap en naamloze vennootschap

Voor een besloten vennootschap en naamloze vennootschap hangt van de juridische structuur van het bedrijf af met welke belastingen je te maken krijgt. Je krijgt te maken met inkomstenbelasting als je een aanmerkelijk belang hebt en de aandelen privé verkoopt. Als je onroerende zaken verkoopt, krijg je te maken met de overdrachtsbelasting. 

Fiscale gevolgen verkoop aandelen

Als je aandelen privé in eigendom had, ontvang je de opbrengst van de verkoop van je bedrijf op je privérekening. Dat heet vervreemdingsvoordeel en daarover moet je aanmerkelijkbelangheffing betalen. Dit is in box 2 van de inkomstenbelasting. 

Heb je een holding-bv die de aandeelhouder van de verkochte bv was? Dan geldt de deelnemingsvrijstelling en wordt de verkoopwinst niet belast. Je kunt de bruto-opbrengst in de holding-bv laten zitten. Over de winsten uit deze holding betaal je vennootschapsbelasting. Wil je dividend vanuit de holding-bv uitkeren naar jezelf als aandeelhouder, dan moet de holding over deze uitkering dividendbelasting inhouden. Hierover betaal je als aandeelhouder aanmerkelijkbelangheffing in box 2 van de inkomstenbelasting. De ingehouden dividendbelasting mag je hiermee verrekenen. 

Btw

Over de verkoopprijs van je bedrijf mag je geen btw berekenen. De koper neemt jouw plaats in. Als je nog btw-schulden hebt van voor de overdracht, blijf je zelf verantwoordelijk voor deze schulden. Na de bedrijfsoverdracht bij de KvK krijg je van de Belastingdienst een brief om voor het laatst btw-aangifte te doen. 

Schenking of erfenis

Op zich gaat de overname van een familiebedrijf hetzelfde als een overname van een ander bedrijf. Tenzij het gaat om een schenking of erfenis. Dan betaal je over de schenking of erfenis belasting en moet je de Belastingdienst op de hoogte stellen. 

verkoop bedrijf waarde

Administratie bewaren

Als je je bedrijf hebt verkocht, moet jij of de koper de administratie nog minstens 7 jaar bewaren. Dat mag ook digitaal. Het is verstandig om hier afspraken over te maken in de verkoopovereenkomst. Als je onroerend goed verkoopt, bijvoorbeeld een bedrijfspand, moet je de administratie hiervan 10 jaar bewaren. 

Bedrijf verkopen en personeel

Als je bedrijf personeel in dienst heeft gaat het personeel meestal mee in de verkoop van je bedrijf. De nieuwe eigenaar mag niets veranderen aan hun rechten en plichten. Ook niet-afgehandelde procedures, bijvoorbeeld bij ontslag, ziekte of het aannemen van nieuwe werknemers, neemt de nieuwe eigenaar over. Het is voor de verkoopprijs beter om deze procedures afgerond te hebben voordat de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt. 

Veelgestelde vragen

Wat is een verkoopmemorandum?

Als er geïnteresseerde kopers voor je bedrijfsverkoop zijn, willen zij natuurlijk weten wat zij krijgen voor hun geld. Een verkoopmemorandum is hierbij een goed middel op weg naar een succesvolle verkoop. Het doel van het memorandum is om een overnamekandidaat genoeg inzicht te geven in je bedrijf en de waarde van je bedrijf. In het verkoopmemorandum beschrijf je onder andere de geschiedenis van je bedrijf, waarom je de bedrijfsverkoop wilt, de organisatiestructuur en de financiële situatie. 

Wat is due diligence?

Voordat de deal definitief wordt, kan de koper vragen om een boekenonderzoek. Dit wordt ook wel due diligence genoemd. Het is een onderzoek waarmee de koper kan kijken of de cijfers en voorspellingen die je hebt gedaan ook kloppen. Je bent verplicht om hieraan mee te werken. 

Waarom is een geheimhoudingsverklaring belangrijk bij de bedrijfsverkoop?

Als je je onderneming gaat verkopen wil de koper zo veel mogelijk informatie hebben. Je wilt alleen niet dat er gevoelige informatie over je onderneming op straat komt te liggen. Om ervoor te zorgen dat deze informatie tussen jou en de verkopende partij blijft, vraag je hem om een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Zo zorg je ervoor dat de informatie niet met anderen gedeeld mag worden. 

Wat is een intentieverklaring?

Bij het verkopen van een bedrijf wil je graag dat de onderhandelingen soepel verlopen. Daarom kun je afspraken maken over de onderhandelingsprocedure, exclusiviteit en geheimhouding. Deze afspraken leg je vast in een intentieverklaring. Een intentieverklaring geeft beide partijen duidelijkheid tijdens het verkoopproces. 

Hoe verkoop ik mijn bedrijf?

Bij een bedrijf verkopen komt het een en ander kijken. Om je daarbij op weg te helpen, hebben we een stappenplan met 11 stappen opgesteld. Lees en gebruik het stappenplan op deze pagina ter ondersteuning bij de verkoop van je bedrijf.