Kantoor aan huis

header

Veel startende ondernemers of zzp’ers kiezen voor een kantoor aan huis. Een kantoor aan huis kan namelijk fiscaal aantrekkelijk zijn. Dit omdat een bedrijfspand huren of kopen (nog) niet van belang is. Toch heeft een kantoor aan huis ook een aantal nadelen. Bijvoorbeeld dat het een minder professionele uitstraling heeft. Daarnaast is een kantoor aan huis niet altijd aftrekbaar. De Belastingdienst hanteert daarvoor een aantal voorwaarden.

Studeerkamer als bedrijfsruimte

kantoorruimte

Je kan als ondernemer een studeerkamer of andere kamer van je woning gebruiken als bedrijfsruimte. In sommige gevallen is daar een vergunning voor vereist. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een vuurwerkwinkel beginnen in je eigen woning. De meeste gemeentes hebben daarom regels om overlast in de straat te voorkomen. Voor sommige ondernemingen, afhankelijk van de activiteit die je uitvoert, is thuiswerken in een kantoor aan huis hierdoor niet mogelijk. Vrije beroepen daarentegen mogen wel altijd vanuit huis beginnen.

Als er weinig overlast is en de buren dus niets van de onderneming merken, mag het kantoor zich in eigen woning bevinden. Deze werkruimte mag alleen niet zomaar verhuurd worden aan de ondernemer zelf. Daarvoor moet de Belastingdienst het eerst hebben erkend als een bedrijfsruimte.

Ruimte aftrekbaar maken

Een kantoor aan huis is niet altijd aftrekbaar. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan een bedrijfsruimte moet voldoen voordat de Belastingdienst meebetaalt. Je mag dus niet zomaar een werkruimte verhuren of de kosten van een kantoor aan huis in aftrek brengen. Dit mag pas als de Belastingdienst vindt dat er voldoende onderscheid is tussen de woning en de bedrijfsruimte en de bedrijfsruimte geschikt is om te verhuren.

Voorwaarden

Om een bedrijfsruimte te kunnen verhuren of te kunnen aftrekken bij de belastingaangifte, moet er worden voldaan aan het zogenaamde zelfstandigheidscriterium en inkomenscriterium. De Belastingdienst stelt voor deze fiscale behandeling de volgende eisen:

Wanneer je aan deze eisen voldoet, zijn de kosten van de werkruimte of een kantoor aan huis aftrekbaar. Wanneer je niet voldoet aan deze eisen, mag je geen kosten aftrekken.

Welke kosten zijn aftrekbaar?

Bij het inrichten van een kantoor aan huis, kunnen bepaalde kosten als aftrekposten opgevoerd worden bij het indienen van de belastingaangifte. Deze aftrekposten helpen om de kosten van het inrichten van het thuiskantoor te verlagen en belastingvoordelen te behalen. Hieronder staan enkele voorbeelden van kosten die aftrekbaar kunnen zijn:

Kosten van het inrichten aftrekken

Wanneer je geen kosten mag aftrekken omdat je niet aan de bovengenoemde fiscale regels voldoet, kan je wel de btw op de kosten die voor de inrichting van het kantoor zijn gemaakt in aftrek brengen. Als je bijvoorbeeld je zolderkamer als werkruimte hebt ingericht, kan je de btw over de kosten van je bureau, stoel of computer terugvragen. Gemaakte kosten die duurder zijn dan € 450 en langer dan één jaar meegaan, moeten verdeeld over een aantal jaar worden afgeschreven en leveren mogelijk ook een investeringsaftrek op bij de Belastingdienst.

Diensten en producten

De kosten voor diensten en producten die gebruikt worden voor het thuiskantoor, zoals het inhuren van een schoonmaker of beveiligingsdienst, kunnen ook afgetrokken worden. Daarnaast zijn ook kosten voor huishoudelijke producten, verzekeringen, internet- of telefoonabonnementen en andere zakelijke diensten of producten aftrekbaar, op voorwaarde dat ze zakelijk gebruikt worden. Met andere woorden: deze kosten verminderen het belastbare inkomen en kunnen de belastingverplichtingen verlagen.

Energiekosten

De energiekosten die voor zakelijke activiteiten gemaakt worden, kunnen in mindering worden gebracht op de belastingen. Dit kan berekend worden door het oppervlak van het thuiskantoor te delen door het totale oppervlak van de woning. Voorbeeld: als het thuiskantoor 10 m² is en de totale woning 100 m², dan is 10% van de energiekosten fiscaal aftrekbaar. Met andere woorden: er kan een gedeelte van de energierekening als zakelijke kosten opgevoerd worden, gebaseerd op het percentage van de woning dat wordt gebruikt als thuiskantoor.

Zonnepanelen

Indien de zonnepanelen los op het dak zijn gemonteerd en niet geïntegreerd zijn, en als het thuiskantoor meer dan 10% van de totale oppervlakte van de woning beslaat, kunnen de zonnepanelen beschouwd worden als bedrijfsmiddelen. In dit geval kunnen de kosten voor het gedeelte dat zakelijk gebruikt wordt worden afgetrokken. Het is echter belangrijk op te merken dat de opgewekte energie als bedrijfsvermogen wordt beschouwd en hierover moet wel weer belasting worden betaald. De investeringskosten van de zonnepanelen kunnen dus afgetrokken worden op basis van het zakelijk gebruik, maar de energie die wordt opgewekt wordt gezien als bedrijfsinkomsten en is onderhevig aan belastingheffing.

Twijfels over welke kosten aftrekbaar zijn?

Een goede boekhouder of financieel adviseur kan duidelijkheid geven over welke posten precies aftrekbaar zijn.

Vergelijk zelf
boekhouder aanvragen

Kantoor aan huis verhuren aan bv

Een bv is een aparte rechtspersoon met een apart vermogen. Een bv kan daarom in principe gewoon huren bij een privépersoon. Dit betekent dus dat een bv een werkruimte of kantoor aan huis kan huren voor een goede prijs. De bv betaalt dan een stuk minder vennootschapsbelasting door de hoge huurkosten. Daarnaast krijg je als ondernemer privégeld uit de bv, waarover je een stuk minder belasting betaald dan als je dit zou uitbetalen als loon of dividend. Een groot voordeel voor beide personen dus.

Maar wanneer je dga (directeur-grootaandeelhouder) bent van een bv en dus beslist welke contracten de bv aangaat, zou een contract met jouzelf kunnen worden gezien als een terbeschikkingstelling voor de bv. Je gebruikt dan privébezit als zakelijk bezit. Hierdoor zullen alle winsten en verliezen op een zwaardere manier worden belast, omdat het dan onder box 1 (inkomstenbelasting) valt.

Thuiskantoor maken

thuiskantoor

Om een kantoor aan huis te maken, is een aparte ruimte nodig. Dus geen keuken, woonkamer of slaapkamer. Dit zal de productiviteit alleen maar doen afnemen. Je moet er goed kunnen werken zonder afgeleid te worden door geluid. Wanneer er sprake is van huisgenoten, kan het daarom handig zijn om die op de hoogte te brengen van de werkplek.

Inrichting

Als er regelmatig klanten of zakenpartners over de vloer komen, is het fijn als het kantoor aan huis er netjes en professioneel uitziet. De inrichting zegt veel over de uitstraling van het bedrijf. Met een fatsoenlijk bureau en een degelijke bureaustoel is de uitstraling al veel professioneler dan wanneer je aan een eettafel werkt of met de laptop op schoot op de bank zit.

Voor- en nadelen werkruimte thuis

Voordelen

  • Je bepaalt zelf de werktijden, kleding en manier van werken
  • Geen reistijd of reiskosten
  • Je betaalt geen huur voor je werkruimte
  • Je wordt niet gestoord door collega’s
  • De huishouding (bijvoorbeeld het aanzetten van de wasmachine) kan tijdens werk snel even gedaan worden

Nadelen

  • Minder professionele uitstraling
  • Werk en privé zijn niet gescheiden
  • Kleiner netwerk
  • Je bent een stuk eenzamer dan wanneer je een kantoor deelt met anderen.

Veelgestelde vragen

Waar moet een kantoor aan huis aan voldoen?

Voor een kantoor aan huis is een aparte ruimte nodig, zodat je ongestoord kan werken zonder geluid van huisgenoten. Dit betekent dat een werkruimte geen keuken, woonkamer of slaapkamer kan zijn. Daarnaast is een fatsoenlijk bureau en een degelijke bureaustoel ook geen overbodige luxe. Dit is niet alleen fijner werken, maar is de uitstraling ook veel professioneler dan wanneer je aan een eettafel werkt of met de laptop op schoot op de bank zit.

Is een kantoor aan huis aftrekbaar?

Een kantoor aan huis is alleen aftrekbaar als deze voldoet aan de voorwaarden van de Belastingdienst. Dit betekent dat de werkruimte een zelfstandig onderdeel moet zijn van de woning. De bedrijfsruimte moet dus een eigen sanitair, eigen energievoorziening en eigen ingang hebben. Daarnaast moet je minimaal 30% van je omzet verdienen uit het kantoor aan huis.

Welke kantoorkosten zijn aftrekbaar?

Wanneer je voldoet aan alle eisen van de Belastingdienst, kan je alle kosten die je voor de werkruimte hebt gemaakt aftrekken van de opbrengsten van je onderneming.

Kosten die dan aftrekbaar zijn:

· De huur of maximaal 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis
· Zakelijke energiekosten
· Zakelijke telefoon- en internetkosten
· Huur- of afschrijvingskosten van het onderdeel van het huis dat gebruikt wordt als werkruimte
· Schoonmaakkosten voor de werkruimte
· Inrichtingskosten
· Verzekeringen
· Een deel van de hypotheekrenteaftrek