60% van de ondernemers heeft geen exit-strategie bij bedrijfsbeëindiging

  • Auteur:

    Mabelle Abraham (MSc) houdt trends en ontwikkelingen op de financiële markt in de gaten om zo nieuwe kansen te identificeren en hier strategisch op in te spelen. Met haar ruime expertise en specialistische vaardigheden analyseert en beoordeelt ze al 3 jaar lang financiële producten. Daarnaast heeft zij haar Master behaald in Communication Science aan de Universiteit Twente.

  • Laatst bijgewerkt: 9 september 2024
  • Leestijd: 2 minuten
header

Veel Nederlandse ondernemers die overwegen te stoppen met hun bedrijf, hebben geen duidelijk plan voor hoe ze dat moeten aanpakken. Uit een onderzoek van overname-adviseur Marktlink onder 299 Nederlandse mkb-ondernemers blijkt dat ruim zes op de tien ondernemers zonder concrete exit-strategie zitten.

Let op: Een gebrek aan een exit-strategie kan financiële onzekerheid veroorzaken en het verkoopproces vertragen.

Hoewel negen van de tien ondernemers tevreden zijn met hun werk, overweegt een derde toch te stoppen of hun bedrijf te verkopen. De redenen hiervoor variëren, van het starten van een nieuw zakelijk avontuur tot financiële motieven.

Waarom ondernemers hun bedrijf verkopen:

Uitdagingen bij het ontbreken van een exit-strategie:

Tip: Zorg dat je op tijd begint met het opstellen van een exit-strategie. Dit geeft je de ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen en zorgt voor een soepel proces.

Vergelijking tussen landen:

LandPercentage ondernemers met een exit-strategie
Nederland40%
Verenigd Koninkrijk60%
Duitsland70%

Ondernemers in Nederland lopen achter op hun collega’s in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland als het gaat om het hebben van een duidelijke financiële planning bij bedrijfsbeëindiging.

Tips voor een succesvolle exit-strategie:

Bekijk onze pagina over bedrijfsbeëindiging voor meer informatie en handige stappen om je exit-strategie goed te plannen en voor te bereiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *