Afschaffing bpm zorgt voor run op bedrijfswagens, weinig belangstelling voor elektrisch rijden

bedrijfswagens

Laura Smit is werkzaam als journalist. Zij schrijft verschillende teksten voor websites binnen de financiële dienstverlening. Ze heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 3 minuten 13 november 2024

De veranderingen rondom de belastingregels op bestelwagens en de onrust over emissievrije zones in steden zorgen ervoor dat er van alles aan de hand is in de automarkt. Uit cijfers van brancheorganisatie ACEA blijkt dat veel ondernemers dit jaar nog een nieuwe bedrijfswagen aanschaffen. Zo zijn er in de eerste driekwart van het jaar al 31,7% meer bedrijfswagens verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Per 1 januari krijgen ondernemers bij het kopen van bedrijfswagens geen bpm-vrijstelling meer. Bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) is een aanschafbelasting die je betaalt als je een nieuwe auto koopt. Ondernemers die een bestelbus kopen en de auto voor zakelijke doeleinden gebruiken, zijn sinds 2017 vrijgesteld van deze belasting. Vanaf 2025 stopt dit echter, tenzij je een elektrische bestelbus aanschaft. 

Duizenden euro’s duurder

Het afschaffen van de bpm zorgt ervoor dat bestelwagens volgend jaar duizenden euro’s duurder worden. De regering wil hiermee het prijsverschil tussen elektrische bestelbussen en gewone bestelbussen verkleinen om zo het emissievrije transport te bevorderen. 

Toch lijken ondernemers niet warm te lopen voor de elektrische voertuigen. Uit het onderzoek van brancheorganisatie ACEA blijkt dat er in de eerste drie kwartalen van dit jaar zo’n 60.000 nieuwe bedrijfswagens met dieselmotor zijn geregistreerd tegenover bijna 7.400 elektrische voertuigen, zo’n 10,0% van het totaal. 

Naast de afschaffing van de bpm veranderen er per 1 januari nog meer regels voor ondernemers: bekijk hier het overzicht.

Dat de naderende afschaffing van de bpm ondernemers over de streep haalt om juist dit jaar nog een nieuwe bedrijfsauto aan te schaffen blijkt ook uit de cijfers. Werden er in het hele jaar 2023 in totaal nog 69.293 bedrijfswagens verkocht, in de eerste driekwart van dit jaar waren dat er al 70.578. Hoewel de elektrische bedrijfswagens hierin meegerekend zijn, zie je hier nog geen stijging. Als je het vergelijkt met de eerste driekwart jaar van vorig jaar zijn er dit jaar tot nu toe tien minder aangeschaft. 

Weinig belangstelling voor elektrische bedrijfswagens

Dat er weinig belangstelling is voor de elektrische bedrijfswagens, is opvallend gezien de komst van uitstootvrije zones, die de komende jaren worden ingevoerd. In 14 gemeenten geldt dit al vanaf 2025. In deze zero-emissiezones mag je alleen met je bestelbus of vrachtwagen komen als je geen schadelijke stoffen uitstoot. Kortom: je mag met je bestelbus of vrachtwagen die rijdt op diesel, benzine of lpg niet meer in deze zones komen. 

Maar over deze emissiezones is het laatste woord nog niet gezegd. Hoewel steden dit vanaf 2025 mogen invoeren, is de Tweede Kamer het er nog niet mee eens. Een motie van de VVD om de invoering naar achteren te schuiven werd onlangs door meerdere partijen gesteund. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat uitstel gaat lukken. 

Onzekerheid blijft

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zegt dat de middelen die hij hiervoor kan gebruiken pas na 1 januari effect hebben. Daarbij komt dat de steden die de uitstootvrije zones willen invoeren hebben gezegd de plannen hoe dan ook door te zetten. 

Hoewel de onzekerheid blijft, zeker omdat ook in het hoofdlijnenakkoord van de regeringspartners is afgesproken om te kijken naar uitstel, lijken ondernemers zich nog niet druk te maken. De afschaffing van de bpm lijkt meer invloed te hebben bij de aanschaf en keuze voor een nieuwe bestelbus dan de emissievrije zones.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Interessant voor jou