Het duurt nog tot ongeveer eind februari, maar dan start de ramadan. Als...
De extra controle op schijnzelfstandigheid is nog maar net ingegaan maar oplichters zien hun kansen al schoon. Opgelet dus, want sinds januari gaan er in naam van de Kamer van Koophandel (KvK) nepmails rond waarin staat dat de ondernemer een boete krijgt. Bijzonder, want de KvK deelt helemaal geen boetes uit.
Het is niet voor het eerst dat er namens de KvK nep-mails worden gestuurd. Het bestuursorgaan waarschuwt al langer dat er oplichters actief zijn, die doen alsof ze de KvK zijn. De oplichters zijn niet alleen actief per mail, maar schrijven ook brieven, bellen en sturen sms-berichten.
Oplichters proberen via deze nepberichten je gegevens te stelen, zoals inloggegevens, pincodes of creditcardgegevens. Deze vorm van digitale oplichting wordt phishing genoemd. De berichten lijken van een betrouwbare organisatie te komen, zoals de Belastingdienst of in dit geval de KvK, en je wordt verleid om tot actie over te gaan.
De crimineel probeert je onder druk te zetten zodat je de door hen gewenste gegevens invult. Dat doet hij door bijvoorbeeld te zeggen dat je een boete of rekening moet betalen, een aanbieding misloopt of dat je account verloopt. De oplichter benadrukt hierbij dat het je laatste kans is om te reageren.
De KvK waarschuwt dus al langer en laat weten dat ze nooit boetes uitdeelt of daarmee dreigt. Ook dreigt ze niet per e-mail of sms om je KvK-nummer in te trekken of je uit te schrijven uit het Handelsregister. Verder stuurt de KvK nooit e-mails, sms’jes of WhatsApp-berichten met linkjes, laat staan berichten waarin wordt gevraagd om gegevens te controleren via een link of dingen door te geven via QR-codes. Ook vraagt de KvK nooit om via een mail of sms een digitale sleutel, toegangscode of wachtwoord door te geven.
Valse berichten van de KvK hebben allerlei onderwerpen, bijvoorbeeld btw-aangifte, UBO-registratie en nu dus de schijnzelfstandigheid. Twijfel je of een bericht wel of niet echt is? Je kunt het nakijken in het overzicht met actuele voorbeelden van phishingmails of vragen via Chatbot Charlie.
Hieronder zie je een voorbeeld van een nepmail die deze week aan een ondernemer is verstuurd. De mail bevat een aantal elementen die oplichters gebruiken. Zo wordt de ondernemer niet persoonlijk benaderd, moet hij op een link klikken en gegevens invullen en wordt hij onderdruk gezet met een hoge boete.