Wat is B2B-marketing?

b2b marketing

Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 4 minuten 1 april 2025

Als ondernemer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om klanten binnen te halen of voor naamsbekendheid te zorgen. Een goede manier om dit te doen is via marketing. Maar hoe doe je dat als je je met jouw bedrijf niet op particuliere klanten (B2C) maar op andere bedrijven (B2B) richt?

Hoe werkt B2B-marketing?

B2B staat voor Business to Business. Het gaat om bedrijven die producten of diensten leveren aan bedrijven onderling. Denk hierbij aan bedrijven die productiegoederen leveren, verkopers van zakelijke softwarepakketten, fabrikanten en groothandelaars. Een bekend voorbeeld is Makro, een groothandel die haar producten alleen aan ondernemers aanbiedt. Consumenten kunnen er niet terecht.

Een B2B-ondernemer heeft dus andere bedrijven als klanten nodig. Je kan hiervoor zorgen door middel van B2B-marketing. Daarbij heb je als doel het aantrekken van nieuwe bedrijven. Je spreekt geen consumenten aan, maar richt je tot andere ondernemers. Jouw marketingcampagne moet de juiste bedrijven ertoe aanzetten met jou in zee te willen gaan.

Naast B2B is er ook B2C. Dit staat voor Business to Consumer, oftewel bedrijven die hun producten of diensten aanbieden aan consumenten.

Wat is het verschil tussen B2B- en B2C-marketing?

Er zitten een aantal wezenlijke verschillen tussen marketing gericht op bedrijven en die op consumenten. Hieronder hebben we een paar van de belangrijkste verschillen op een rij gezet:

  1. De bedrijvenmarkt is kleiner dan de consumentenmarkt. Dit betekent dat er minder potentiële kopers zijn en je je daardoor goed moet onderscheiden en profileren om jouw doelgroep aan te spreken.
  2. Bij B2B-marketing wordt er over het algemeen meer gestreefd naar langdurige zakenrelaties. Je zal daardoor een persoonlijke relatie moeten opbouwen met jouw klanten, wat bij de B2C-markt minder van belang is.
  3. Waar consumenten graag worden vermaakt door een reclame of verleid met aanbiedingen, zijn bedrijven op zoek naar Return on Investment (ROI), expertise en efficiëntie. De manier waarop bedrijven aangesproken willen worden is dus anders dan bij consumenten.
  4. Bedrijven hebben vaak meer informatie en tijd nodig voordat ze een aankoop doen, omdat iedere aankoop verantwoord moet worden, terwijl consumenten weleens een impulsaankoop doen. Je zal dus over voldoende kennis moet beschikken en de tijd moeten nemen om geïnteresseerde bedrijven tot een koop aan te zetten.
  5. Voor bedrijven is het van belang dat een aankoop hen wat oplevert, zoals een hogere winst of minder tijdsverlies. Potentiële kopers moet ervan overtuigd worden dat jouw bedrijf hen verder op weg kan helpen, wat bij consumenten minder van belang is.

Als je een product of dienst aan een bedrijf probeert te verkopen, doe je dat dus op een andere manier dan wanneer je een consument wil overtuigen. Bedrijven en consumenten vragen om een andere aanpak. Voor de beste resultaten is het dan ook belangrijk dat je je marketingstrategie daarop aanpast.

Beginnen met B2B-marketing

Wie wil beginnen met business to business marketing, moet eerst een goede strategie bedenken. Een aantal belangrijke vragen om hiervoor te beantwoorden zijn:

Als je een marketingstrategie hebt opgesteld, is het vervolgens zaak dat je deze gaat uitvoeren. Doordat de markt continu verandert, moet je bovendien kunnen inspelen op nieuwe trends en jouw strategie keer op keer aanpassen. Er komt dus een hoop kijken bij B2B-marketing.

Weet je niet goed hoe je dit allemaal moet aanpakken? Dan kan je ervoor kiezen een externe partij in te schakelen. Er zijn verscheidene marketingbureaus die ondersteuning bieden bij B2B-marketing. Een online marketing bureau kan jou onder meer helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid en het bereiken van de juiste doelgroep. Het is geheel aan jou wat je aan een marketingbureau wil overlaten en wat je eventueel zelf wil doen om jouw B2B-marketingcampagne tot een succes te maken.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Happy Horizon.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Interessant voor jou