Ondernemers met personeel opgelet: vanaf 1 juli gaat het minimumloon weer omhoog. Dit...
Als ondernemer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om klanten binnen te halen of voor naamsbekendheid te zorgen. Een goede manier om dit te doen is via marketing. Maar hoe doe je dat als je je met jouw bedrijf niet op particuliere klanten (B2C) maar op andere bedrijven (B2B) richt?
B2B staat voor Business to Business. Het gaat om bedrijven die producten of diensten leveren aan bedrijven onderling. Denk hierbij aan bedrijven die productiegoederen leveren, verkopers van zakelijke softwarepakketten, fabrikanten en groothandelaars. Een bekend voorbeeld is Makro, een groothandel die haar producten alleen aan ondernemers aanbiedt. Consumenten kunnen er niet terecht.
Een B2B-ondernemer heeft dus andere bedrijven als klanten nodig. Je kan hiervoor zorgen door middel van B2B-marketing. Daarbij heb je als doel het aantrekken van nieuwe bedrijven. Je spreekt geen consumenten aan, maar richt je tot andere ondernemers. Jouw marketingcampagne moet de juiste bedrijven ertoe aanzetten met jou in zee te willen gaan.
Naast B2B is er ook B2C. Dit staat voor Business to Consumer, oftewel bedrijven die hun producten of diensten aanbieden aan consumenten.
Er zitten een aantal wezenlijke verschillen tussen marketing gericht op bedrijven en die op consumenten. Hieronder hebben we een paar van de belangrijkste verschillen op een rij gezet:
Als je een product of dienst aan een bedrijf probeert te verkopen, doe je dat dus op een andere manier dan wanneer je een consument wil overtuigen. Bedrijven en consumenten vragen om een andere aanpak. Voor de beste resultaten is het dan ook belangrijk dat je je marketingstrategie daarop aanpast.
Wie wil beginnen met business to business marketing, moet eerst een goede strategie bedenken. Een aantal belangrijke vragen om hiervoor te beantwoorden zijn:
Als je een marketingstrategie hebt opgesteld, is het vervolgens zaak dat je deze gaat uitvoeren. Doordat de markt continu verandert, moet je bovendien kunnen inspelen op nieuwe trends en jouw strategie keer op keer aanpassen. Er komt dus een hoop kijken bij B2B-marketing.
Weet je niet goed hoe je dit allemaal moet aanpakken? Dan kan je ervoor kiezen een externe partij in te schakelen. Er zijn verscheidene marketingbureaus die ondersteuning bieden bij B2B-marketing. Een online marketing bureau kan jou onder meer helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid en het bereiken van de juiste doelgroep. Het is geheel aan jou wat je aan een marketingbureau wil overlaten en wat je eventueel zelf wil doen om jouw B2B-marketingcampagne tot een succes te maken.
Deze blog is geschreven in samenwerking met Happy Horizon.