Welke betaaltermijn kies ik voor mijn klanten?

  • Auteur:

    Mabelle Abraham (MSc) houdt trends en ontwikkelingen op de financiële markt in de gaten om zo nieuwe kansen te identificeren en hier strategisch op in te spelen. Met haar ruime expertise en specialistische vaardigheden analyseert en beoordeelt ze al 3 jaar lang financiële producten. Daarnaast heeft zij haar Master behaald in Communication Science aan de Universiteit Twente.

  • Laatst bijgewerkt: 28 juni 2022
  • Leestijd: 3 minuten
header

Op iedere factuur dient een datum en vervaldatum vermeld te staan. De periode tussen twee data vormt de betaaltermijn voor de partij die factuur ontvangt. Volgens de wet moet de betalingstermijn een ‘redelijke periode’ zijn waarin de andere partij de betaling kan verrichten.

De wettelijke betaaltermijn is 30 dagen, maar bedrijven mogen hiervan afwijken, zolang de betaaltermijn als redelijk gezien kan worden. De grootste geoorloofde termijn is 60 dagen, tenzij aangetoond kan worden dat een langere termijn niet nadelig is voor beide partijen.

Betaaltermijn van 14 dagen

Een veelgebruikte betaaltermijn is veertien dagen. Met name voor transacties tussen zakelijke partijen en consumenten (bijvoorbeeld in de winkel), is dit de meest gangbare termijn. Ook tussen twee zakelijke partijen wordt vaak een termijn van veertien dagen gehanteerd.

Hoewel dit in de regel een goede termijn is, kan het bij zakelijke partijen te kort zijn. Met name bij multinationals, maar ook kleinere bedrijven, wordt soms bewust gewacht met het betalen van facturen. Vaak heeft dit te maken met de boekhouding van het bedrijf zelf.

Betaaltermijn van 30 dagen

Is er geen (duidelijke) betaaltermijn aangegeven, dan geldt de wettelijke standaard van dertig dagen. Dit is bovendien een termijn die zakelijk veel wordt toegepast. Deze termijn biedt de afnemende partij vanzelfsprekend meer ruimte en voorkomt daarmee vaak een uitblijvende betaling.

Ook voor een termijn van dertig dagen geldt echter dat sommige bedrijven bewust langer de tijd nemen. Bij uitblijven van betaling kan een herinnering verstuurd worden.

Juiste termijn kiezen

Er bestaat niet één juiste betaaltermijn die altijd de beste optie vormt. Afhankelijk van de situatie kunnen alle termijnen van veertien tot zestig dagen de beste optie zijn. Werkt de onderneming één keer per maand de boekhouding bij met behulp van een accountant of boekhouder, dan bestaat er in principe geen noodzaak voor een betaaltermijn van veertien dagen en is dertig dagen voldoende.

Gebeurt dit vaker en/of zijn er liquiditeitsproblemen, dan kan veertien dagen een betere optie zijn. Nadeel is dat men vaker te maken kan krijgen met betalingsachterstanden.

Aanmaning en herinnering

Na het verstrijken van de betaaltermijn dient eerst kosteloos een betaalherinnering (aanmaning) verstuurd te worden met een nieuwe termijn van tenminste veertien dagen. Houd er echter rekening mee dat de periode tussen facturatiedatum en vervaldatum niet formeel als betaaltermijn wordt gezien, wanneer het tot een geschil komt.

Noteer de betaaltermijn in de overeenkomst of algemene voorwaarden om een dergelijk probleem te voorkomen.

Vindt er nog altijd geen betaling plaats na de herinnering, dan mogen incassokosten gerekend worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *