Het aantal zzp’ers dat in december 2024 is gestopt is flink hoger dan...
Eén op de drie werkgevers weet niet dat Nederlandse bedrijven vanaf 2024 een CO2-rapport moeten inleveren. Dat blijkt uit onderzoek van XXImo. Werkgevers hebben de data niet op orde en maken zich zorgen over de impact van de rapportageplicht.
Vanaf 1 januari 2024 moeten bedrijven en organisaties met meer dan honderd werknemers aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) rapporteren hoeveel kilometers de werknemers in loondienst met een contract van minstens 20 uur per maand reizen aan woon-werkverkeer en voor het werk. Ook moeten werkgevers het vervoersmiddel en type brandstof doorgeven. De overheid gaat deze informatie gebruiken om de CO2-uitstoot te verminderen.
Uit onderzoek van Markteffect in opdracht van mobiliteitsplatform XXImo blijkt dat 30% van de werkgevers niet op de hoogte is van de CO2-rapportageplicht in 2024. Bedrijven met meer dan 1.000 werknemers blijken minder vaak van het verplichte CO2-rapport af te weten dan bedrijven met minder werknemers. Onder de groep met 100 tot en met 249 werknemers hoorde 22% voor het eerst van deze verplicht door dit onderzoek. Bij bedrijven met 250 tot en met 999 werknemers gaat het om 33% en bij bedrijven met 1.000 of meer werknemers om 37%.
De 209 ondervraagde verantwoordelijken binnen organisaties voor mobiliteit en registratie geven daarnaast aan onvoldoende te weten wat de rapportageplicht inhoudt. Op de vraag welke registraties van de organisatie worden verwacht geven de respondenten verscheidene antwoorden. 75% van hen verwacht dat reizen met lease-auto’s moeten worden geregistreerd en 63% met huurauto’s. 37% denkt de reizen met het openbaar vervoer door te moeten geven.
Werkgevers moeten alle zakelijke reizen met iedere vervoerswijze binnen Nederland registeren. Hoewel 45% van de ondervraagden denkt ook de vliegreizen van werknemers te moeten registeren, valt dit vervoersmiddel daar niet onder. Reizen te voet valt daar wel onder, maar slechts 12% van de ondervraagde verantwoordelijken is daarvan op de hoogte.
Eén op de drie bedrijven (35%) geeft aan nog niet concreet bezig te zijn met de voorbereiding voor de CO2-rapportageplicht. Bedrijven met 100 tot en met 249 zijn met 45% nog minder voorbereid. Daarnaast heeft 84% van de werkgevers de benodigde data nog niet op orde. 61% van de ondervraagden heeft een deel beschikbaar, terwijl 23% legt op dit moment helemaal geen data vast.
Werkgevers gebruiken verschillende bronnen om de data te verzamelen, zoals reiskosten- vergoedingen (63%), leasemaatschappijen (29%) en mobiliteitsplatforms/registratieapps (16%). 34% geeft echter aan nog niet te weten hoe ze de gegevens moeten verzamelen. Meer dan de helft van de ondervraagden vermoedt dan ook dat het samenbrengen van gegevens en het opleveren van een rapportage niet eenvoudig is.
Werkgevers maken zich daarnaast zorgen over de impact van de CO2-rapportageplicht. 78% van hen maakt zich zorgen. Extra administratie is met 62% het grootste zorgpunt, gevolgd door tijd en energie met 51%. Ook het bewaken van de privacy van werkgevers (37%) en lastige medewerking van het personeel (29%) vormen een obstakel voor de verantwoordelijken.
Desondanks de zorgen vindt 39% van de ondervraagde bedrijven het (heel) goed dat de Rijksoverheid deze verplichting doorvoert. Het belang van bewustwording en aandacht wordt als argument genoemd. 31% vindt de rapportageplicht echter (helemaal) niet goed en laat weten dat dat de impact ervan een belangrijk argument is. Het overige deel (30%) staat er neutraal in.