CRM Software

De meeste zakelijke dienstverleners die waarde hechten aan een directe relatie met hun klanten, houden zich bezig met CRM (Customer Relationship Management). Het is voor bedrijven belangrijk om de klantgegevens actueel te houden, het contact met de klanten te onderhouden en de facturatie bij te houden. Wat is het beste CRM pakket? En wat zijn de verschillen? Vergelijk op deze pagina de beste CRM software op prijs, kwaliteit en functies. En vind zo het beste CRM systeem voor het bedrijf!

2
Logo e-boekhouden.nl
3
tribe logo
€15,00 Prijs per maand
Bekijken

Wat is een CRM software?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een systeem waarbij bedrijven hun klantengegevens kunnen besturen. Bij CRM software is het van belang dat de relaties met de klanten verbeterd worden en een bedrijf groeit. Op deze manier kunnen bedrijven het contact behouden met bestaande klanten, maar ook weer nieuwe klanten werven. Het Customer Relationship Management wordt ook wel omschreven als centrale database voor de marketing. Een CRM systeem wordt ook wel klantrelatiebeheer genoemd, soms ook relatiemarketing of verkoopbeheersysteem.

Kortom, CRM automatiseert klantgerichte bedrijfsprocessen en verzamelt belangrijke klantinformatie.

Voor- en nadelen CRM-software

Aan een CRM software zitten verschillende voor- en nadelen. Om meer inzicht te kunnen krijgen over CRM systemen, wordt hieronder toegelicht wat de plus- en minpunten zijn.

Voordelen

  • Het biedt realtime inzicht
  • Creëert een sterke band met klanten
  • Bedrijven kunnen de wensen van hun klanten beheren
  • Een CRM software verminderd de financiële administratie
  • Door het visualiseren van klantgegevens in overzichtelijke rapportages, ontstaat er een totaalbeeld van het klantenbestand

Nadelen

  • Het vergt tijd
  • Het brengt kosten met zich mee
  • Wanneer er geen input is, zijn er ook geen resultaten
  • Een CRM software moet regelmatig bijgehouden worden
  • Het is moeilijk voor bedrijven om potentiële klanten te vinden

CRM software vergelijken, waar letten zzp’ers en MKB bedrijven op?

Voor kleine bedrijven en eenmanszaken werkt een CRM software elders dan bij grote bedrijven. Voor dit soort bedrijven is het prettig om standaard processen te automatiseren. Met name met betrekking tot offertes en facturatie. Dit zijn de belangrijkste zaken om als zzp’ers en MKB bedrijven op te letten bij het aanschaffen van een CRM software.

Functionaliteiten CRM systemen

CRM software pakketten bieden belangrijke functies. Zo is een ondersteuning voor het sales proces essentieel. Met een CRM systeem dienen zzp’ers en bedrijven de contactgegevens van de klant, interactiegegevens en het verkoopproces bij te houden. Met een zogeheten pipeline management, worden activiteiten van het verkoop proces in de gaten gehouden.

crm gebruiken

Naast het verkoop proces, is het CRM systeem een belangrijke functie binnen de marketing. Zo kunnen bedrijven diverse segmenten maken in de database en deze exporteren naar verschillende doelgroepen. CRM systemen bieden ook e mailmarketing en sociale media management tools. Wanneer bedrijven bijvoorbeeld de e mailmarketing CRM tool inzetten, worden de campagnes effectiever. E mail is namelijk een belangrijk onderdeel van de marketing. Voor bedrijven is het van belang dat zij de verschillen kennen tussen CRM en marketing automation (door middel van technologie worden marketing taken geautomatiseerd). Bedrijven kunnen met marketing automation terugkerende stappen uit de marketing automatiseren

Een CRM systeem biedt ook mogelijkheden voor verschillende projecten en services. Wanneer zzp’ers en/of MKB bedrijven een CRM systeem aanschaffen, kunnen zij onderzoek doen naar de projecten en services. Zo kunnen zij er bijvoorbeeld achterkomen dat het bedrijfsproces binnen het bedrijf verborgen kan worden door een CRM oplossing. De CRM oplossingen kunnen mogelijkheden bieden en/of services ondersteunen. Een CRM oplossing kan zelfs zo ver gaan, dat het de facturatie kan achterhalen.

Aan de hand van het budget, kunnen bedrijven en eenmanszaken de functionaliteiten naar wens uitbreiden.

Gebruiksgemak CRM systeem

Gebruiksvriendelijkheid is erg belangrijk binnen een CRM systeem. Elke afdeling heeft een drukke agenda en richt zich op effectief klantcontact. Veel leveranciers bieden daarom ook gebruiksvriendelijke diensten aan om het voor hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld het aanbieden van een mobiele app, een juiste gebruikersinterface en slimme functionaliteiten wordt het voor bedrijven makkelijker gemaakt.

Ondersteuning voor CRM software

CRM leveranciers kunnen kleine en grote bedrijven ondersteunen bij het installeren en toepassen van een CRM software. Zo worden er door de leveranciers vraag en antwoord pagina’s aangemaakt, trainingen en webinars gegeven, blogs geschreven en support aangeboden via diverse chats. Doordat een CRM software veel inzicht op voorspellingen kan maken, halen grote en kleine bedrijven veel bedrijfsinformatie uit het systeem.


Hoe wordt de beste CRM software gekozen?

De beste CRM systemen moeten een goede ondersteuning bieden, maar ook productief zijn en de juiste balans bieden. Het moet bedrijven vooral tijd besparen. Maar hoe worden deze gekozen? Wij hebben verschillende aandachtspunten onder elkaar gezet om de beste CRM software te vinden.

Ga na waarom het bedrijf kiest voor een CRM software

Allereerst is het voor bedrijven van belang dat ze kijken naar de reden voor het kiezen van een CRM systeem. Gaat het bijvoorbeeld om de verkoopcijfers? Klantendata? Of marketing en sales?

Om het beste CRM systeem te kiezen, moeten bedrijven kijken naar welke functionaliteiten voor hun van belang zijn en hoeveel budget ze hier aan uit willen geven. Neem als bedrijf zijnde alle softwarelandschappen van de organisatie mee in de selectie van het CRM systeem. Denk hierbij aan de boekhoudsoftware, marketingsoftware, projectmanagement tools en facturatie software. Aan de hand daarvan kunnen zij een software kiezen. Ook wordt er gekeken naar welke klanten een bedrijf heeft. Daarom moet een bedrijf weten welke type klant zij heeft.

Welke CRM software wordt er ingezet?

Bedrijven hebben de keuze om verschillende CRM systemen te kiezen. Zo kunnen zij kiezen tussen Cloud (software as a service) en On-premise.

Met de Cloud (software as a service), hebben bedrijven geen server of technische deskundigheid nodig. Het enige wat het bedrijf hoeft te doen, is via de online software in te loggen.

Met de On-premise, is het bedrijf eigenaar van het online CRM systeem. Het online CRM systeem wordt fysiek up-to-date gehouden. Daarnaast worden de gegevens intern opgeslagen en verwerkt. Voor dit online CRM pakket is er speciaal IT-personeel nodig.

Welke functionaliteiten heeft het bedrijf nodig?

Ieder bedrijf heeft zijn eigen werkwijze, klantenbestand, etc. Om een goed CRM systeem te hebben, heeft een bedrijf de juiste CRM oplossingen nodig. Zo’n software heeft vaak verschillende functies die de behoeftes van bedrijven weer kunnen vervullen. Ga als bedrijf zijnde na of daarom alle functies nodig zijn. Het kan zo nu dan zijn dat diverse gebruikers een ander gebruikersplan nodig hebben en dat er diverse back ups gemaakt moeten worden. Kies daarom voor CRM oplossingen die passen bij de behoeftes en wensen van het bedrijf.

Een CRM systeem kan verenigd worden met diverse applicaties

Het is voor bedrijven van belang dat zij andere applicaties kunnen integreren met het CRM systeem. Men koopt een goede CRM software om de bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Het CRM systeem moet goed passen op e boekhouden (zoals een ERP systeem), de website van het bedrijf zelf, facturatie en marketingoplossingen. Daarnaast kunnen bedrijven uitbreiden met marketing automation en helpdeskoplossingen.

Experimenteer met een CRM systeem door het aanvragen van een demo en/of probeer gratis proefversies uit

Schaf nooit zomaar een CRM systeem aan. Door te testen, kunnen bedrijven een CRM selectie maken. De beste CRM oplossing is om een live/online demo aan te vragen en/of een gratis proefversie uit te proberen. Men wordt stapsgewijs door het systeem geleid, er kunnen vragen gesteld worden en er kan getest worden op de gerichte bedrijfsprocessen.

Kijk naar leveranciers die refereren naar de branche en naar de implementatie mogelijkheden

crm software

Er zijn verschillende leveranciers die eerder gewerkt hebben met soortgelijke bedrijven binnen de branche. Daarnaast moet de leverancier ook zorgen voor het uitvoeren van veranderingen, ook wel implementaties genoemd. Kijk naar wat en welke software voor het bedrijf belangrijk is, naar het netwerk en de ervaring van de leverancier met implementaties. Anders worden er onnodige fouten gemaakt.

Kijk naar aanpassingsmogelijkheden en trainingen

Medewerkers moeten weten hoe zij een CRM software gebruiken. Zo’n software moet namelijk toegevoegde waarde bieden voor het bedrijf. Een software dat eenvoudig te configureren is, is van groot belang. Daarnaast is een praktische opleiding, afgestemd op de gebruiken, essentieel. Er zal regelmatig moeten worden bijgeschoold.

Ervaring van de gebruikers

De gebruikerservaring speelt binnen zo’n software een belangrijke rol. Bij de gebruikerservaring wordt er gekeken naar bijvoorbeeld de kosten van het aantal muisklikken, hoe wezenlijk de gebruiksinterface is en de volgorde van acties logisch is.

Zorg voor een beschikbare GDPR/AVG functionaliteit in de CRM oplossing

General Data Protection (GDPR) en Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn privacyregels. Hier zit geen verschil tussen. Door deze software te installeren, kunnen klantgegevens op een makkelijke manier beheerd worden. Wanneer klanten dit willen, kunnen zij bijvoorbeeld vragen om verwijderd te worden uit de database. Maar ze kunnen ook uitgebreide rapportages opvragen van de gegevens die het bedrijf beheerd. Het is van belang om de software te installeren, anders overtreedt men de wet.

Kortom, bedrijven hebben CRM nodig en zo’n software heeft een doorslaggevende rol binnen een bedrijf.


Top 4 CRM software 2023

Dit zijn de meest voorkomende en bekende CRM systemen op een rijtje.

Salesforce

Salesforce, de marktleider onder CRM systemen, is een bedrijf met een software dat zich richt op CRM. Zij zijn dus voornamelijk bezig met klantgerichte processen. Doordat alles in een cloud software staat, kunnen de marketing-, verkoop-, commerce,- service- en IT-teams op het platform eenvoudig met elkaar afgestemd worden. Op die manier kunnen digitale workflows gemakkelijk gerealiseerd worden. Salesforce CRM is bedoeld voor diverse soorten bedrijven, non-profitorganisaties, scholen en overheidsinstanties. Het biedt de kans om optimale interactie met de klant te bereiken.

salesforce logo
  • De software is aan meerdere apps en systemen te verbinden en heeft zelf een mobiele app.
  • Salesforce biedt meer opties dan normale CRM systemen, zoals e mail synchronisatie. Het is dus erg uitgebreid.
  • Het CRM systeem biedt één software aan waarin de oplossingen van verschillende disciplines elkaar opvangen.
  • De software is aan meerdere apps en systemen te verbinden en heeft zelf een mobiele app.
  • Salesforce biedt meer opties dan normale CRM systemen, zoals e mail synchronisatie. Het is dus erg uitgebreid.
  • Het CRM systeem biedt één software aan waarin de oplossingen van verschillende disciplines elkaar opvangen.

Kosten

Salesforce biedt verschillende CRM pakketten aan, namelijk voor Essentials, Professional, Enterprise en Unlimited. De kosten per CRM pakket kunnen variëren van € 25,- tot € 300,- per gebruiker per maand. Daarnaast kunnen bedrijven op elk moment upgraden.

E-Boekhouden

E-Boekhouden is één van de grootse CRM systemen in Nederland. Met het CRM systeem van e-Boekhouden kunnen ondernemers eenvoudig hun relaties beheren. Maak hierbij gebruik van de vrije invoervelden en richt het relatiebeheer naar wens in. Daarnaast biedt e-Boekhouden andere functionaliteiten. Denk hierbij aan facturatie, urenregistratie en boekhouding. In e-Boekhouden is het mogelijk om eenvoudig professionele offertes op te stellen in de huisstijl van het bedrijf. E-Boekhouden maakt het mogelijk om een abonnement aan te maken voor relaties of groepen, waardoor facturen periodiek worden aangemaakt. Als starter gebruik maken van een CRM systeem? Bij e-Boekhouden kunnen startende ondernemers gedurende het hele eerste ondernemersjaar kosteloos gebruik maken van de verschillende functionaliteiten. Geen starter? Probeer dan e-Boekhouden 14 dagen gratis!

Logo e-boekhouden.nl
  • Eenvoudig systeem
  • Gratis cursus boekhouden
  • Deskundige helpdesk
  • E-Boekhouden biedt een kortere proeftijd dan andere CRM-software
  • E-Boekhouden biedt één CRM pakket aan, waardoor er geen upgrade mogelijk is
  • Er kunnen bepaalde functionaliteiten ontbreken

Kosten

De kosten van e-Boekhouden software kunnen variëren. Zo is het eerste jaar voor starters gratis en betalen ze na het eerste jaar €9,50. Ondernemers die al langer bezig zijn betalen gelijk €9,50 per maand en krijgen de mogelijkheid om het CRM systeem de eerste 14 dagen gratis uit te proberen.

Monday.com

Monday is een platform met verschillende diensten, zoals het beheren van online CRM systemen, processen en projectmanagement. Dit CRM systeem verzamelt gegevens aan de hand van een cloud systeem. Iedere verkoopprocessen en klantcommunicatie worden behandeld op één plaats. Met deze online CRM software kunnen onder andere nieuwe leads worden verzameld, contactgegevens worden beheert, deals worden gevolgd, en/of worden samengewerkt tussen diverse afdelingen.

monday.com logo
  • Geschikt voor talloze bedrijven.
  • Monday biedt haar klanten een uitgebreid systeem.
  • Het online CRM systeem wordt in meerdere talen aangeboden
  • Hoe meer gebruikers, hoe hoger de kosten.
  • De klantenservice werkt niet altijd optimaal.
  • Vergeleken met andere online CRM systemen, zit er een korte proeftijd aan geboden.

Kosten

De kosten verschillen per maand in vergelijking met het aantal gebruikers. Zo kunnen bedrijven gratis het CRM pakket Individueel CRM openen bij maximaal 2 gebruikers. Daarnaast worden er verschillende CRM pakketten aangeboden: Basic CRM, Standaard CRM, Pro CRM en Onderneming CRM. Hiervan wisselen de CRM pakket kosten af van € 10,- tot €24,- per gebruiker per maand.

Zendesk

Zendesk is een online CRM bedrijf die softwares creëert met als doel om de relatie met de klant te verbeteren via veelvoudige kanalen. Zendesk staat bekend op het bieden van een goede klantenservice. Er wordt onder andere gekeken naar de engagement, klantenondersteuning en sales. Het bedrijf trekt alles samen naar een dashboard, zodat de workflow efficiënter werkt.

zendesk
  • Er is een enorm aantal opties aanwezig.
  • Zendesk past zich aan aan de behoeftes van het bedrijf.
  • De mogelijkheid om met klanten te communiceren op één plek.
  • Er kunnen bepaalde functies ontbreken.
  • Er is geen mogelijkheid tot realtime inzicht.
  • Hoe meer gebruikers er gekoppeld zijn, hoe duurder het gebruik van de software.

Kosten

De prijsklassen zijn verschillend en er wordt onderscheid gemaakt in pakketten. Zo kun een een online CRM pakket geopend worden voor iedereen en ondernemingen. Het voordeligste online CRM pakket, genaamd Suite Team, kost € 49,- per gebruiker per maand. Daarnaast biedt Zendesk de volgende pakketen: Suite Growth, Suite Professional en Suite Enterprise. De bedragen hiervoor variëren van € 79,- tot € 150,- per gebruiker per maand.

Gratis CRM software

Naast dat er betaalde CRM softwares zijn, zijn er ook gratis CRM softwares. Hiermee kunnen bedrijven de basis automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het vastleggen van contactgegevens. Hieronder worden diverse gratis CRM softwares toegelicht.

Veelgestelde vragen

Wat betekent CRM?

CRM betekent Customer Relationship Management. Dit houdt in dat bedrijven/organisaties beschikken over de relatie en interactie met (eventuele) klanten op een centrale locatie. Een CRM systeem zorgt dus voor het verbeteren van zakelijke relaties om op die wijze het bedrijf te laten groeien. Met de correcte gereedschappen, kunnen bedrijven (klant)gerichte processen automatiseren. Bedrijven/organisaties hebben met CRM de volledige controle en het zorgt voor een goede interne samenwerking tussen diverse teams. Een CRM systeem biedt structuur en verhoogt kans op succes.

Wat zijn de kosten van een CRM software?

De kosten van een CRM software zijn erg verschillend. Zo kan een bedrijf standaardprocessen gebruiken, maar ook een CRM pakket aanvragen. Wanneer er intensief en langdurig gebruik wordt gemaakt van een CRM software, kunnen de kosten bij een CRM oplossing oplopen. Daarnaast kunnen bedrijven/organisaties ook een gratis CRM software aanvragen.

Wat is het beste CRM pakket?

Uit onze test is naar voren gekomen dat Salesforce het beste online CRM pakket is. Het is het nummer 1 CRM systeem van de wereld. Met de cloud software dat het bedrijf aanbiedt, wordt het CRM systeem gebruikt om klanten, contacten en diverse accounts te beheren. Met een geïntegreerd CRM systeem biedt Salesforce veel mogelijkheden, zoals een CRM app. Door de verschillende modules blijft het CRM systeem groeien.

Waarvoor word CRM software gebruikt?

Met CRM software kunnen bedrijven klantrelaties herstellen binnen een centrale locatie. Bedrijven zijn constant bezig met het analyseren, opslaan en verzamelen van actuele informatie. Dit doen zij over individuele klanten, om zo de marketingactiviteiten te kunnen ontwikkelen die op hen zijn ingesteld. CRM systemen worden zowel op de zakelijke als op de consumentenmarkt benut. Wanneer een bedrijf wil integreren in meerdere bedrijfsprocessen, zou men kunnen kiezen voor een ERP systeem. Dit is het hart van het bedrijf. Op die manier kunnen afdelingen beter samen werken.