Bij Onderneming.nl streven we naar transparantie. Daarom delen we informatie over hoe we producten beoordelen.
Lees verderOnze beoordelingsmethoden op Onderneming.nl voldoen aan strikte redactionele richtlijnen en houden rekening met tientallen punten die van invloed zijn op consumenten. De beoordelingen worden uitgevoerd door ervaren schrijvers, redacteuren en onderzoekers.
AFAS SB is een boekhoudprogramma waarmee alle administratieve bedrijfsprocessen geautomatiseerd en inzichtelijk worden gemaakt. Je bespaart zo tijd, geld en energie. Het pakket bestaat uit vijf administraties die door twee gebruikers kunnen worden beheerd. AFAS SB richt zich met name op middelgrote en kleine bedrijven, maar is ook geschikt voor starters en grotere bedrijven.
AFAS is een Nederlands familiebedrijf dat moderne bedrijfssoftware ontwikkelt om bedrijven en organisaties uit allerlei branches te automatiseren. Voor de boekhouding heeft AFAS de software AFAS SB ontwikkeld.
Het boekhoudprogramma AFAS SB is erop gericht alle administratieve processen te automatiseren en inzichtelijk te maken. Dat doet het door verschillende handige functies aan te bieden, onder meer voor het opstellen en verzenden van facturen, het verwerken van bonnen en inkomende offertes en het organiseren van het klantenbestand. AFAS SB zorgt ervoor dat boekhouden geen tijdrovende klus meer hoeft te zijn.
Inmiddels maken al meer dan 14.000 ondernemers van dit boekhoudpakket gebruik en hebben al meer dan 1.800 accountants zich aangesloten bij AFAS SB voor accountants.
Het standaardpakket van AFAS SB bestaat uit vijf administraties en twee gebruikers. AFAS SB is dan ook met name geschikte voor de middelgrote en kleine ondernemers (mkb) met meerdere gescheiden administraties. AFAS SB biedt dan een goed overzicht van alle administraties en vereenvoudigt de boekhouding door taken te automatiseren. Je bespaart zo tijd, geld en energie. Door alle handige functionaliteiten, instructievideo’s en vele koppelingen is AFAS SB daarnaast ook zeker geschikt voor kleinere en grotere ondernemers die graag zo efficiënt mogelijk te werk willen gaan.
Je profiteert met AFAS SB van een groot aantal handige functionaliteiten, die de boekhouding van iedere onderneming automatiseren en vereenvoudigen. Er kleven ook een paar nadelen aan AFAS SB. We hebben de voor- en nadelen hieronder overzichtelijk op een rij gezet.
Kenmerken | AFAS SB |
---|---|
Jaarlijkse kosten | €708 |
Gratis boekingen per jaar | Onbeperkt |
Proefperiode | 1 maand |
Aantal gebruikers | 2 |
Rechtsvormen (geschikt) | Vof, bv, zzp/eenmanszaak, holding, dga, vereniging en stichting |
Bankkoppeling mogelijk | Ja |
Mobiele app | Ja, voor scan-en-herken |
Belastingdienst erkend | Ja |
AFAS SB is een webbased boekhoudprogramma. Dit betekent dat je het boekhoudpakket in een webbrowser opent en gebruikt. Binnen het programma kan je tot maar liefst vijf verschillende administraties beheren. Iedere administratie heeft z’n eigen dashboard, waarop alle geldstromen per periode staan weergegeven. Daarnaast beschikt AFAS SB over functies voor het maken en verzenden van offertes en facturen, het beheren van het klantenbestand, het verwerken van inkomende facturen en nog veel meer. Er is ook een app beschikbaar genaamd AFAS Link. Deze app beschikt over een scan-en-herken functie voor bonnen.
Het boekhoudprogramma biedt één pakket aan. AFAS SB kost € 59,00 per maand. Voor € 5,00 per maand kan er een extra gebruiker aan het pakket worden toegevoegd. Ook het toevoegen van een extra administratie kost € 5,00 per maand.
AFAS SB biedt een proefperiode van een maand. Je kan het pakket dan in z’n geheel uitproberen.
AFAS SB is maandelijks opzegbaar. Er is geen opzegtermijn.
Hieronder lichten we een aantal van de belangrijkste functies van AFAS SB uit.
Het boekhoudprogramma opent met een dashboard. Je ziet daar de naam van de administratie staan en kan eenvoudig navigeren naar een van de andere vier administraties. Het dashboard geeft een overzicht van de geldstromen binnen het hele jaar weer. Je kan er ook voor kiezen een ander jaar of een andere periode weer te geven.
Ben je net begonnen met AFAS SB? Dan kan je per administratie eenvoudig een huisstijl toevoegen aan de facturen en offertes. Je kan kiezen uit verschillende sjablonen en kan jouw eigen logo toevoegen. AFAS SB herkent de kleuren uit het logo en past deze in de offerte of factuur toe. Zo past iedere factuur bij de branding van jouw onderneming.
AFAS SB biedt inzicht in alle crediteuren en debiteuren van elke administratie. Wie een overzicht van zijn klanten wil zien, doet dat door ctrl + spatie in te tikken en naar ‘klanten’ te gaan. Het volledige klantenbeheer komt dan in beeld met bovenaan de top 5 klanten. Je kan tussen de klanten filteren op basis van bepaalde kenmerken. Ook kan je daar eenvoudig nieuwe klanten toevoegen.
Je kan vanuit het klantenbestand inzoomen op iedere klant. Je wordt dan naar de zogeheten stamkaart van de klant gebracht. Daar staat het volledige dossier van de klant weergegeven. Je kan er notities en bestanden per klant toevoegen en inzien. AFAS SB biedt zo een compleet overzicht van iedere klant.
Met AFAS SB kan je eenvoudig offertes en verkoopfacturen maken en verzenden. Wil je een nieuwe offerte aanmaken? Dan doe je dat door ctrl + spatie in te tikken en naar ‘nieuwe offerte toevoegen’ te gaan. Je komt dan in het scherm om offertes op te stellen. Je voert eenvoudig alle informatie in, zoals de klant, de offertedatum, de dienst of het artikel, het aantal uren en de btw. Je kan ook een korting toepassen, die AFAS SB automatisch voor jou berekent.
Is de offerte klaar? Dan kan je deze opslaan of opslaan en meteen versturen naar de klant. De klant krijgt deze per e-mail binnen en kan via daar eenvoudig akkoord geven. Nadat de offerte is goedgekeurd door de klant, wordt deze binnen AFAS SB omgezet naar een verkoopfactuur.
Een nieuwe verkoopfactuur aanmaken kan door ctrl + spatie in te tikken en naar ‘nieuwe verkoopfactuur toevoegen’ te gaan. Je komt dan op een pagina om verkoopfacturen op te stellen. Je doet dit op dezelfde manier als het maken van offertes. Je kan ook een contactpersoon en bijlages toevoegen. Zodra de factuur klaar is, kan deze worden verzonden. Binnen AFAS SB wordt de factuur dan verwerkt tot verschillende journaalposten.
Gaat het om een herhalende factuur? Dan kan je dat eenvoudig instellen bij de eerste factuur. De facturen worden dan automatisch verzonden tot de ingevoerde einddatum. Dit is handig als je werkt met een abonnementsstructuur.
Voor iedere administratie maakt AFAS SB een eigen mailbox met e-mailadres aan. Je kan dit e-mailadres doorgeven aan leveranciers. Alle inkoopfacturen komen dan op dat mailadres binnen, waar je ze eenvoudig en snel kan goedkeuren. Geaccepteerde facturen worden vervolgens naar de scanbox van AFAS SB doorgezet, waar alle informatie in de factuur wordt verwerkt in het systeem. Bonnen die je met de mobiele app AFAS Link scant, komen ook in deze scanbox terecht.
AFAS SB maakt per week een handig overzicht van alle betalingen. Je navigeert daar naartoe door ctrl + spatie in te tikken en dan ‘betalen’ in te voeren. Je komt dan in een scherm waar alle betalingen per week staan weergegeven. Bij iedere week staat een bedrag dat voor die datum betaald moet worden. Dit doe je eenvoudig door middel van een bankkoppeling. Is de betalingsdeadline van een opdracht verschoven? Dan kan je de opdracht eenvoudig van de ene week naar de andere week verslepen.
AFAS SB zorgt er met geautomatiseerde processen voor dat de boekhouding een stuk eenvoudiger en sneller kan worden gedaan. Je houdt zo veel meer tijd over om echt te ondernemen. Het systeem zorgt voor een goed overzicht van alle geldstromen en het klantenbeheer. Ook het maken, verzenden en verwerken van offertes en facturen gaat met AFAS SB gemakkelijk. Het boekhoudpakket is met € 59,00 wel wat prijzig, maar al met al is AFAS SB een goed geautomatiseerd boekhoudsysteem voor iedere ondernemer met verschillende gescheiden administraties.
AFAS SB kost € 59,00 per maand voor vijf administraties en twee gebruikers. Een extra administratie kost € 5,00 per maand. Ook een extra gebruiker kost maandelijks € 5,00.
Ja, overstappen is geen probleem. Je doet dit door de gegevens uit je oude boekhoudpakket te exporteren en te importeren in AFAS SB. AFAS neemt dan alle gegevens over rondom klanten, leveranciers, inkoop, verkoop, beginbalans, vaste activa en journaalposten. Je kan zo snel en gemakkelijk aan de slag binnen AFAS SB.
Ja, AFAS SB biedt een gratis (online) demo aan. Je kan eenvoudig kennismaken met het programma door middel van informatie uitlegvideo’s. AFAS SB biedt ook een proefperiode van een maand. Je kan het systeem zo kosteloos proberen.