Bij Onderneming.nl streven we naar transparantie. Daarom delen we informatie over hoe we producten beoordelen.
Lees verderOnze beoordelingsmethoden op Onderneming.nl voldoen aan strikte redactionele richtlijnen en houden rekening met tientallen punten die van invloed zijn op consumenten. De beoordelingen worden uitgevoerd door ervaren schrijvers, redacteuren en onderzoekers.
BUNNI is een online boekhoudprogramma dat is opgericht door twee jonge ondernemers. Het platform is speciaal ontwikkeld voor zzp’ers en kleine ondernemers die behoefte hebben aan een gebruiksvriendelijke en toegankelijke manier om hun administratie bij te houden. BUNNI maakt het mogelijk om snel en overzichtelijk te factureren, bonnetjes te scannen, btw-aangifte te doen en je banktransacties automatisch te laden. Daarnaast biedt BUNNI functies zoals urenregistratie, rittenregistratie en het opstellen van offertes, allemaal geïntegreerd in één platform. Het doel van BUNNI is om ondernemers te helpen met hun administratie, zodat zij zich kunnen focussen op wat ze écht leuk vinden: ondernemen.
Het boekhoudprogramma van BUNNI heeft zowel voordelen als nadelen. We hebben de voor- en nadelen hieronder op een rij gezet
BUNNI richt zich met name op zzp’ers en kleine ondernemers. Je kunt net zoveel gebruikers toegang geven tot het boekhoudprogramma als je zelf wil, zonder dat er extra kosten bijkomen. Dit maakt BUNNI geschikt voor zowel zzp’ers als kleine ondernemers, maar ook grotere bedrijven kunnen er terecht. BUNNI biedt ook een speciale boekhoudermodus aan, waarbij meer boekhoudbegrippen en functies zichtbaar worden. Hierdoor kan je als ondernemer je boekhouder grootboeknummers laten invoeren in een wat professionelere weergave. Met dit boekhoudprogramma kunnen zowel zzp’ers als kleine ondernemers hun boekhouding en administratieve processen vergemakkelijken en geld besparen.
Je kunt je pakket maandelijks opzeggen zonder opzegtermijn. Het betaalde pakket wordt dan aan het einde van de termijn opgeschort. De proefperiode van 30 dagen stopt automatisch. Het account hoeft dan niet opgezegd te worden – dat mag wel – en gaat niet automatisch over in een betaald account.
Ieder boekhoudprogramma heeft verschillende kenmerken. Om het overzichtelijk te maken, hebben we de kenmerken van het alles-in-één pakket van BUNNI hieronder weergegeven.
Kenmerken | Alles-in-één pakket |
---|---|
Jaarlijkse kosten | €180 (€120 voor kleine ondernemers) |
Transacties per jaar | Onbeperkt |
Proefperiode | 30 dagen |
Aantal gebruikers | Onbeperkt |
Rechtsvormen (geschikt) | Alle rechtsvormen |
Bankkoppeling mogelijk | Ja |
Mobiele app | Ja |
Belastingdienst erkend | Ja |
BUNNI is een boekhoudprogramma waarbij alles draait om het zo simplistisch mogelijk maken van boekhoudtaken. Hierdoor kan iedereen, zelfs zonder enige kennis van boekhouden, toch de boekhoudverantwoordelijkheden vervullen. Met een gebruiksvriendelijke interface en diverse handige functies zoals urenregistratie, rittenregistratie, facturatie, offertes en meer, helpt BUNNI ondernemers om hun boekhouding efficiënt te beheren. Het boekhoudpakket kan worden beheerd vanuit de online omgeving én via de mobiele app voor iOS en Android. Zo kun je altijd en overal je boekhouding bijhouden. Daarnaast kun je ook zoveel mensen toegang geven tot je boekhoudpakket als je wil. Je bepaalt dus zelf wie je toegang geeft, zoals een boekhouder of collega.
BUNNI biedt een proefabonnement van 30 dagen aan. Tijdens deze periode kunnen ondernemers onbeperkt gebruikmaken van alle beschikbare functionaliteiten. Na de proefperiode biedt BUNNI een alles-in-één pakket aan voor € 15,00 per maand. Heeft een ondernemer een omzet van minder dan € 2.500 per maand? Dan krijgt deze 33% korting en betaalt hij slechts € 10,00 per maand. Met dit pakket kun je kosteloos gebruikmaken van alle functies, zoals het koppelen van een bankrekening en het toevoegen van meerdere gebruikers.
Met de mobiele app van BUNNI kun je eenvoudig je boekhouding beheren. De app bevat de volgende onderdelen: Scannen, Uren, Bank en Facturen. Bij het onderdeel Scannen kun je, zoals verwacht, facturen scannen. Bij het onderdeel Uren kun je je uren registreren. Dit werkt op dezelfde manier als op de laptop. Bij het onderdeel Facturen kun je eenvoudig je facturen toevoegen door op het plusje in het midden van je scherm te drukken. Ook bij het onderdeel Scannen kun je gemakkelijk starten met scannen door op het grote pictogram in het midden van je scherm te klikken.
Ondernemers krijgen altijd te maken met facturen. Het is belangrijk om deze facturen goed te verwerken. Met BUNNI hebben ondernemers de mogelijkheid om hun eigen facturen zelf vorm te geven. Bovendien is het mogelijk om met BUNNI periodieke facturen op te sturen, zodat je als ondernemer niet je facturen elke keer opnieuw hoeft te sturen.
Het invoeren van facturen is zeer eenvoudig. Bij het kopje ‘facturen’ kan je kiezen tussen de verschillende subkopjes ‘ontvangen’ of ‘verstuurd’. Door te klikken op een van deze kopjes kan je je factuur bij de bijbehorende categorie toevoegen door op ‘uploaden’ te klikken.
Een goede urenregistratie is van groot belang voor een onderneming. Met BUNNI kan je je uren eenvoudig bijhouden door de tijd en de dag in te voeren. Wanneer je op de dag klikt is het mogelijk om aan te geven of je gereden of gewerkt hebt. Je kan vervolgens, indien nodig, ook een beschrijving geven, zodat je weet waar je mee bezig was. BUNNI biedt ook de optie om een timer bij te houden, zodat je kan pauzeren of opnieuw kan opstarten wanneer je met verschillende werkzaamheden bezig bent.
BUNNI heeft een speciale modus ontwikkeld speciaal voor boekhouders. In deze modus krijg je een omgeving te zien die iets serieuzer oogt en waarin de gebruikte terminologie wat complexer kan zijn. Deze modus is bedoeld zodat je boekhouder (of jijzelf als ondernemer) wat dieper in de boekhouding kan duiken. BUNNI noemt zelf als voorbeeld het toevoegen van grootboeknummers aan het rekeningschema. De modus bestaat uit verschillende onderdelen, zoals: ‘Inkomsten & Uitgaven’, ‘Openstaand’, ‘BTW-aangifte’, ‘Investeringen’ en ‘Winst- en Verliesrekening’. Al deze gegevens worden uiteindelijk samengevoegd in het laatste onderdeel: ‘Balans’.
BUNNI heeft een functie waarmee je verschillende categorieën kunt beheren waaraan je je inkomsten en uitgaven kunt koppelen. Hierdoor heb je een duidelijk overzicht van de gemaakte kosten, zodat je deze – indien nodig – kunt declareren. Als je hulp nodig hebt bij het kiezen van categorieën, biedt BUNNI een lijst met suggesties waaruit je kunt kiezen, zoals: Omzet, Bankkosten, Verzekeringen, Huur, Reiskosten naar kantoor, Opleiding, Advertenties en nog veel meer. Nadat je een categorie hebt gekozen, kun je deze een naam en omschrijving geven, samen met het bijbehorende belastingpercentage, zodat de kosten correct kunnen worden gedeclareerd.
BUNNI biedt diverse automatiseringen aan, zodat je als ondernemer eenvoudiger en efficiënter kunt werken aan je boekhouding. Dankzij de directe koppeling van BUNNI met de Belastingdienst kun je je btw-aangifte in minder dan vijf minuten indienen. Naast de btw-aangifte beschikt BUNNI over een automatisering voor het verwerken van facturen, waarbij betalingen automatisch aan de juiste facturen worden gekoppeld. Ook biedt BUNNI een uren- en rittenregistratie, waarmee je eenvoudig je gewerkte uren en gereden ritten kunt bijhouden. Tot slot zijn er API-koppelingen beschikbaar, waarmee je jouw administratie kunt verbinden met andere software of applicaties indien nodig.
BUNNI heeft een uitgebreid supportsysteem dat je begeleidt bij al je vragen. Elke module van BUNNI, zoals ‘Facturen’, ‘Categorieën’ en ‘Boekingen’, biedt ondersteuning door middel van een instructievideo. Dit is vooral handig voor ondernemers die voor het eerst met boekhouden te maken krijgen, omdat het alles duidelijk maakt vanaf het begin.
Als je aanvullende vragen hebt, kun je rechts onderin het scherm op de bubbel ‘Hulp nodig’ klikken. Hier worden verschillende onderwerpen uitgelegd aan de hand van teksten en video’s, zodat het boekhoudproces verder wordt verduidelijkt. Daarnaast is het mogelijk om een vraag te stellen via e-mail, direct vanuit je BUNNI-account. Het supportteam van BUNNI streeft ernaar om zo snel mogelijk te reageren. BUNNI is ook telefonisch bereikbaar. Het telefoonnummer van BUNNI staat op de website, ze geven wel aan dat ze een kleine supportteam hebben en dus soms niet kunnen opnemen.
Als laatste kun je vanaf de homepage van BUNNI ook contact opnemen met de chatbot. In de keren dat wij deze hebben gebruikt, gaf de chatbot accurate antwoorden. Terwijl de chatbot aan het reageren is, kan het voorkomen dat een medewerker online komt en je persoonlijk te woord staat om je verder te helpen.
Na een aantal keer gebruik te hebben gemaakt van verschillende supportsystemen, zoals de filmpjes, bubbels en de chatbot, kunnen we zeggen dat het supportsysteem goed, duidelijk en snel is. Na meerdere malen gechat te hebben met de chatbot is er elke keer binnen een aantal minuten een medewerker van het supportteam gekomen om mij te helpen met mijn vraag.
Het design van BUNNI is gebruiksvriendelijk en duidelijk, en sluit daarmee perfect aan bij hun missie: boekhouden eenvoudiger en toegankelijker maken voor mensen zonder financiële achtergrond. Hoewel de kleuren niet overeenkomen met het gemiddelde ontwerp van een boekhoudprogramma, is het BUNNI toch gelukt om een informele en vriendelijke sfeer te creëren. Het systeem opent direct bij het onderdeel ‘Boekingen’, met de mogelijkheid om via het dashboard te navigeren naar andere onderdelen, zoals ‘Bankboekingen’, ‘Facturen’, ‘Categorieën’ en ‘Uren’. Daarnaast is er de optie om over te schakelen naar de boekhoudmodus. Aan de linkerkant van het boekhoudsysteem staan er vaak verschillende functies van het programma weergegeven. Deze kantlijnen kunnen worden in- en uitgeklapt. Voor sommige bezigheden kan dit handig zijn omdat het beeld dan groter wordt. Al met al kunnen we zeggen dat het design van BUNNI misschien niet het mooiste is, maar het is zeker wel heel overzichtelijk en duidelijk.
Na het extensief testen van de verschillende opties en mogelijkheden die BUNNI biedt, zijn we tot de conclusie gekomen dat het een zeer gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma is dat alle een groot aantal functies bevat. Niet alleen voor starters, kleine ondernemers en zzp’ers, maar ook voor grotere bedrijven. BUNNI biedt vele vormen van ondersteuning, waardoor het programma ook toegankelijk is voor mensen met weinig kennis van boekhouden.
Hoewel er veel voordelen zijn, kent het programma natuurlijk ook enkele nadelen. Het grootste nadeel is het gebrek aan doorgroeimogelijkheden, doordat er beperkte functies zijn voor wat grotere bedrijven, zoals beperkte automatiseringsmogelijkheden en weinig integraties met andere software. BUNNI is dan ook het meest aan te raden voor zzp’ers en mkb’ers.
Het is mogelijk om BUNNI 30 dagen gratis te gebruiken. Aan het einde van deze periode krijg je de optie om te kiezen voor het alles-in-één pakket. Indien je besluit dit niet te doen, wordt je account gedeactiveerd.
BUNNI kost € 15,00 voor een alles-in-één pakket. Indien de ondernemer een omzet minder dan € 2.500 per maand heeft biedt BUNNI 33% korting aan waardoor de prijs € 10,00 wordt.
Het is bij BUNNI mogelijk om via de hoofdpagina van de website op het knopje ‘inloggen’ rechts bovenin te drukken.
Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in een cijfer, van 1 (onvoldoende) tot 10 (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.