Gripp review

gripp header
  • Auteur:

    Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

  • Laatst bijgewerkt: 10 oktober 2023
  • Leestijd: 18 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de Gripp review. In deze review is er een uitgebreide vergelijking van de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten te vinden. Het softwarebedrijf Gripp richt zich voornamelijk op bureaus en zakelijke dienstverleners. Het bedrijf beschikt over ruim 2000 klanten met zo’n 14.000 dagelijkse gebruikers. Het betreft een alles-in-1 software waarbij een organisatie essentiële zaken overzichtelijk krijgt. Hierbij kunnen ondernemers de volgende taken regelen: planning, gedetailleerde urenregistratie, opdrachten facturatie, rapporteren en boekhouden.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

  • € 123 per maand voor een compleet boekhoudpakket
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening en salarisverwerking
  • Automatische doorvoering van updates
1
Gripp facturatie
€ 123 Per maand
Bekijken

De pakketprijs voor Gripp bedraagt voor 3 gebruikers € 123 per maand bij jaarlijkse betaling. Voor klanten die liever maandelijks betalen geldt een tarief van € 145 per maand. Deze bedragen zijn inclusief de optionele boekhoudmodule.

Dit pakket is geschikt voor alle basisprocessen. De processen die hieronder vallen zijn:

  • Boekhouding
  • CRM
  • Sales
  • Offertes
  • Planning
  • Facturatie
  • Uren
  • Opdrachten
  • Rapportage

Meer lezen
2
Gripp facturatie
€ 161 Per maand
Bekijken

Gripp Professional is het iets meer uitgebreide abonnement van de normale Gripp. De prijs van dit pakket bedraagt bij jaarlijkse betaling € 161 per maand. Wanneer een bedrijf liever maandelijks betaalt, wordt er € 190 in rekening gebracht. Abonnementhouders kunnen bij Gripp Professional kosteloos 2 extra gebruikers toevoegen. Dit pakket is perfect voor alle basisprocessen en meer mogelijkheden op gebied van rapporteren en samenwerken. Gripp Professional bestaat uit alle processen van pakket Gripp met daarbij:

    • Verlof en verzuim
    • Live-koppelingen
    • Uitgebreide (BI) rapportages
    • Klantenportaal
    • Projecten
    • Automation / workflow

    Meer lezen

    Wat is Gripp?

    Gripp is een software dat zich richt op bureaus en zakelijke dienstverleners. Het betreft een alles-in-één pakket waarbij een organisatie essentiële zaken overzichtelijk krijgt. Denk hierbij aan plannen, urenregistraties, facturatie en boekhouden.

    Gripp is een software met een alles-in-één pakket waarbij ze klanten helpen met het stroomlijnen van processen. Daarnaast krijgen ondernemers ook nog inzicht in alle facetten qua omzet, uren, etc. De software is een uitermate nuttige oplossing voor zakelijke dienstverleners. Met dit alles-in-één pakket zijn de volgende functionaliteiten beschikbaar:

    De vriendelijke bedrijfssoftware is op begrijpelijk wijze te gebruiken. Voor beginners biedt het programma handleidingen en tutorials aan. Gripp is ook te combineren met gerelateerde koppelingen voor boekhouden, zoals Exact online en Twinfield. Ook wordt er een aparte app aangeboden voor de smartphone en tablet. Hiermee hebben ondernemers vrijwel alle functionaliteiten bij de hand!

    Gripp boekhoudprogramma

    Er zijn verschillende voordelen waarvan een zelfstandig ondernemer profiteert door Gripp te gebruiken. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

    Voordelen

    • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
    • Veel koppelingen mogelijk
    • Mail & Herken functie beschikbaar

    Nadelen

    • Relatief hoge kosten

    Soorten ondernemingen

    Gripp is geschikt voor alle rechtsvormen en type ondernemingen. Het bedrijf biedt de belangrijkste bedrijfssoftware zelf aan. Zo worden koppelingen met externe bedrijven vaak overbodig. Veel startende ondernemers kiezen, ondanks de hoge kosten, vaak voor Gripp. Zij worden goed begeleid door het enthousiaste team vol professionals.

    Opzegtermijn

    De opzegtermijn bij Gripp is maximaal één maand. Dit houdt in dat wanneer de betaling aan het begin van de maand voldaan is, dat er bij opzegging na deze datum geen kosten meer in rekening worden gebracht. Bij jaarlijkse betaling zit een klant voor de rest van de periode aan het abonnement vast. Let er wel op dat bij het opzeggen van het abonnement er niet langer ingelogd kan worden in het boekhoudprogramma.

    Kenmerken van Gripp

    KenmerkenGrippGripp Professional
    Jaarlijkse kosten (bij jaarlijkse betaling)€1.476€1.932
    Gratis boekingen per jaar OnbeperktOnbeperkt
    Proefperiode14 dagen14 dagen
    Aantal gebruikers 33
    Rechtsvormen (geschikt)VOF, BV, ZZP/eenmanszaak, holding, dga, vereniging en stichtingVOF, BV, ZZP/eenmanszaak, holding, dga, vereniging en stichting
    Bankkoppeling mogelijk JaJa
    Mobiele app JaJa
    Laatst gecontroleerd op 10 oktober 2023

    Hoe werkt het boekhoudpakket van Gripp?

    Financieel beheer Gripp

    Gripp zorgt ervoor dat het boekhouden voor 99% automatisch gedaan wordt. Dit bespaart ondernemers natuurlijk veel tijd en bovendien vermindert het de kans op fouten. Doordat Gripp veel verschillende bedrijfssoftware aanbiedt, krijgen gebruikers allerlei functionaliteiten in slechts één omgeving. Zo geeft de ingebouwde prognose functionaliteit van Gripp gebruikers veel inzicht in de huidige financiële positie van het bedrijf. Gripp beschikt over een gebruiksvriendelijk interface voor overzicht op maand, kwartaal en jaarniveau.

    Proefperiode

    Het programma van Gripp is 14 dagen gratis te proberen. Binnen deze proefperiode kunnen ondernemers gebruikmaken van alle functies die het alles-in-één pakket aanbiedt. Na de 14 dagen vervalt de proefperiode en zijn er twee prijsplannen.

    Kosten

    Gripp en Gripp Professional

    gripp pakketten

    Gripp Setup

    Voor ondernemers die niet eerder met Gripp hebben gewerkt worden er setups aangeboden. Deze zorgen voor een soepele overgang naar het werken met de bedrijfssoftware van Gripp. Er zijn 3 verschillende opties, namelijk: Light, Basic en Pro.

    gripp setups

    Hieronder volgt een overzicht.

    Functionaliteiten Gripp

    Gripp app

    Gripp biedt zowel een online app als een mobiele app aan voor klanten. Zo hebben ondernemers de boekhouding altijd binnen handbereik.

    Online app

    De online app bestaat uit verschillende modules met ieder eigen functionaliteiten. Het aantal functionaliteiten hangt af van het gekozen boekhoudpakket en eventuele gekozen optionele diensten. Gripp heeft een modern en uitnodigend design ontworpen, en daarmee onderscheidt het boekhoudprogramma zich van concurrenten.

    Mobiele app

    Ook over de mobiele app zijn wij erg enthousiast. Veel boekhoudprogramma’s bieden een mobiele app aan die alleen beschikt over een Scan & Herken functie. Gripp heeft daarentegen een mobiele app met vrijwel alle functionaleiten uit de online app. Dit heeft als voordeel dat de boekhouding ook gewoon met een mobiel kan worden bijgewerkt. Erg handig voor wanneer een ondernemer tussendoor even niets te doen heeft.

    Automatisering

    Maar liefst 99% van de boekhouding kan met Gripp worden geautomatiseerd. Hier zijn wij erg blij om. Laten we eerlijk zijn, een ondernemer wilt toch zoveel mogelijk tijd steken in het ondernemen, en niet in het boekhouden? De Automatisering wordt mogelijk gemaakt door verschillende diensten en functionaliteiten van Gripp zelf in combinatie met de vele koppelingen die er mogelijk zijn. Zo is het met de bankkoppeling van Gripp mogelijk om afschriften van de zakelijke rekening direct in de administratie op te nemen. Voorheen moest dit handmatig gedaan worden, natuurlijk een tijdrovende taak.

    Facturen sturen en inboeken

    Facturen sturen

    Gebruikers van Gripp kunnen factureren in de eigen huisstijl van het bedrijf. Dit maakt een factuur een stuk persoonlijker. Gripp onderscheidt zich van concurrenten, in het geval van facturatie, door allerlei extra’s aan te bieden. Zo is het mogelijk om: betalingsherinneringen te versturen, periodiek te factureren, betaallinkjes toe te voegen en meerdere facturen samen te voegen. Wanneer klanten op tijd en correct betalen, verbeteren natuurlijk de cashflows van de onderneming.

    Gripp facturen

    Facturen inboeken

    handmatig invoeren

    Voor ondernemers die facturen graag handmatig invoeren is er een uitgebreide module in de online omgeving te vinden. Na het invoeren van de factuurgegevens wordt er automatisch een digitale factuur gemaakt. Deze factuur wordt opgeslagen en verwerkt in de andere onderdelen van Gripp.

    Scan & Herken

    Het is ook mogelijk om gebruik te maken van de Scan & Herken functie van Gripp. Hiermee is het mogelijk om factuurgegevens uit gemaakte foto’s te scannen. Zo is het niet langer meer nodig om bonnen en facturen handmatig in te voeren. Wat natuurlijk erg veel tijd kost.

    Mail & Herken

    Nog efficiënter is de functionaliteit die inkoopfacturen filtert uit ontvangen mailtjes. Het is hierbij wel vereist dat de ontvangen facturen PDF-bestanden zijn.

    Bank koppelen met Gripp

    Gripp maakt het mogelijk om bankkoppelingen te integreren via Ponto. Een bankkoppeling maakt het importeren van MT940-bestanden verleden tijd. Afschriften worden iedere ochtend verwerkt in de administratie. De live-koppeling is aan te vragen op de website van Ponto. Hier is bovendien informatie te vinden over de gehanteerde tarieven.

    Een overzicht van alle koppelingen met Gripp is onderaan deze pagina te vinden.

    Gripp bankafschriften

    Urenregistratie functie

    Met de urenregistratie functie van Gripp kunnen gebruikers uren registreren op dag- of weekniveau. De uren kunnen per medewerker ingevuld worden. Vervolgens zijn de gewerkte uren per werknemer in een overzicht terug te vinden. Dit maakt urenverantwoording erg eenvoudig.

    Rapportages maken in Gripp

    Inzicht in de financiën is cruciaal voor ondernemers. Bij Gripp begrijpen ze dit maar al te goed. Daarom hebben zij een Rapportage module ontworpen met uitgebreide en inzichtelijke rapportages. Anders dan bij veel andere boekhoudprogramma’s, is het bij Gripp mogelijk om rapportages aan te passen. Gebruikers kunnen hun eigen weergave ontwerpen en daarmee alle onnodige informatie filteren. Rapportages kunnen eenvoudig gedeeld worden met belanghebbenden. Dit kan in de vorm van een excel-bestand.

    Gripp Rapporten

    Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

    Bij een boekhoudpakket van Gripp kunnen ondernemers standaard 2 extra gebruikers toevoegen. Er is een module aanwezig waar het rechtenprofiel kan worden beheerd. Zo krijgen gebruikers alleen toegang tot de module die ze nodig hebben. Wanneer 2 extra gebruikers niet voldoende zijn, kunnen er eenvoudig meer gebruikers toegevoegd worden. Hier worden echter wel kosten voor in rekening gebracht. Voor het pakket Gripp is dit € 13,00 extra per maand (bij jaarlijkse betaling). Klanten van Gripp Plus betalen € 17,00 extra per maand (bij jaarlijkse betaling).

    Exporteren van gegevens

    Vaak is het voor bedrijven nodig om gegevens te delen met bijvoorbeeld een boekhouder. In plaats van toegang te geven tot het boekhoudprogramma, kunnen gegevens eenvoudig geëxporteerd worden. Deze gegevens kunnen gedownload worden in de vorm van een CSV-bestand of excel-bestand.

    Mogelijkheid om meerdere administraties bij te houden

    Met de speciale Holding-regeling is het mogelijk om meerdere administraties onder te brengen in het boekhoudprogramma. Tegen een tarief van € 17,50 per maand (bij jaarlijkse betaling) kunnen klanten van Gripp factureren en gebruikmaken van de CRM-software. Bij behoefte aan meer functionaliteiten voor het boekhouden wordt er aangeraden om een koppeling te leggen met een boekhoudpakket van een ander boekhoudprogramma. Op deze manier krijgen bedrijven alle administratie in slechts één omgeving. Gripp biedt ondersteuning aan voor het inrichten van de online omgeving. Hiervoor worden echter wel kosten in rekening gebracht.

    Eigen ervaring

    facturen verwerken

    Facturen zijn bij Gripp op veel manieren te verwerken. Het kan handmatig, met de Scan & Herken functie en met de Mail & Herken functie. Bovendien zijn alle ingevoerde facturen overzichtelijk terug te vinden. Dit zorgt natuurlijk voor een goed inzicht in de kosten van de onderneming.

    Automatisering 

    Wij zijn zeer tevreden over de mate van automatisering bij Gripp. Tot wel 99% van de administratie is met Gripp te automatiseren. De verschillende onderdelen van het programma werken feilloos samen. Bovendien maken de aangeboden koppelingen het mogelijk om nog meer functionaliteiten in het programma te trekken. Let er wel op dat er veelal kosten verbonden zitten aan koppelingen.

    Support

    Bedrijven die kiezen voor Gripp staan er zeker niet alleen voor. Zo is er een kennisbank aanwezig met allerlei artikelen over boekhoudkundige taken. Daarnaast zijn er trainingen op maat en setups beschikbaar. Deze diensten zijn helaas niet gratis. Er worden hiervoor relatief hoge kosten in rekening gebracht. Wat wel gratis is, is de klantenservice Gripp. Hier staan er kundige en enthousiaste werknemers klaar om alle vragen van klanten te beantwoorden. Toen wij belden was er geen wachtrij en werden wij door een vriendelijke man te woord gestaan.

    Design

    Over het design zijn wij erg enthousiast. Terwijl andere boekhoudprogramma’s er vaak saai en stoffig uitzien, heeft Gripp een uitnodigende en frisse uitstraling. Het programma ziet er niet alleen uitstekend uit, het is ook nog eens super functioneel. Vanuit de navigatiebalk aan de linkerkant van het scherm is elk onderdeel van de administratie te betreden. De rechterkant van het scherm heeft weer een hele andere functionaliteit. Voor iedere module is er een unieke balk ontwikkelt met handige tools die betrekking hebben op de desbetreffende module.

    Conclusie Gripp

    Uit onze Gripp review blijkt dat het alles-in-één pakket een uitgebreid softwaresysteem is dat veel mogelijkheden biedt. Door de automatisering van de prettige tool en het eenvoudig migreren van koppelingen is het een zeer nuttig systeem voor bureaus en zakelijke dienstverleners. Met de Gripp-app kunnen gebruikers dagelijkse taken op ieder moment van de dag bekijken op een smartphone of tablet. De kosten van Gripp liggen helaas wel een stuk hoger dan bij andere boekhoudprogramma’s. Het goedkoopste abonnement kost 142,- per maand. Dit is inclusief de boekhoudmodule en 3 gebruikers. Voor kleine bedrijven is Gripp wellicht niet de meest geschikte aanbieder. Een ander nadeel is dat de bijgeleverde app niet zo gebruiksvriendelijk is als de desktop applicatie. Een goede mobiele versie ontbreekt dus.

    Koppelingen

    Analytics

    Automatisering

    Bank

    • ABN Amro
    • ING
    • Regiobank
    • ASN Bank
    • Knab
    • SNS Bank
    • Bunq
    • Rabobank

    Betalingen

    • Peppol
    • UBL
    • Online Incasso
    • PayPal
    • Mollie
    • SEPA

    Boekhouding

    • Peppol
    • Incontrol
    • SnelStart
    • Muis
    • Exact Globe
    • e-Boekhouden
    • YOB
    • Accountview
    • Twinfield
    • Exact Online
    • Ponto
    • Yuki
    • AFAS
    • King

    Communicatie

    • Driff
    • Google Calendar
    • Callvoip
    • Slack
    • Outlook Agenda

    Community

    • Driff
    • Slack

    Database

    • Driff
    • Leadinfo
    • Company Info

    E-mail

    • Driff
    • Active Campaign
    • Outlook Agenda
    • Campaign Monitor
    • MailChimp

    Facturen

    • Peppol
    • OutSmart
    • SEPA

    Helpdesk

    Inkoop

    • Nautasign
    • Probo

    Marketing

    • Leadinfo
    • Campaign Monitor
    • MailChimp
    • Active Campaign

    Opslag

    • Google Drive
    • Onedrive

    Project Management

    Salarisverwerking

    • Nmbrs
    • Loket.nl

    Telefonie

    Wat zijn de prijzen van Gripp?

    Voor starters is er een proefperiode van 14 dagen. In deze periode kunnen ondernemers gratis gebruik maken van de software. Na deze 14 dagen is er de mogelijkheid om te kiezen tussen twee abonnementen. Het Gripp abonnement kost voor 3 gebruikers € 110 per maand. Binnen dit abonnement zitten diverse basisprocessen. Een klant krijgt de mogelijkheid om te kiezen voor extra processen tegen betaling. Ook kunnen er extra gebruikers worden toegevoegd. Let op, hier zitten extra kosten aan verbonden. De andere mogelijkheid is het Gripp Plus abonnement. Binnen dit abonnement krijgen ondernemers, net zoals bij het Gripp abonnement, de basisprocessen. Buiten deze basisprocessen kan er ook gebruik gemaakt worden van meer mogelijkheden op gebied van rapporteren en samenwerken. Ook hier kunnen er extra gebruikers toegevoegd worden tegen betaling. Dit abonnement kost standaard € 144 incl. 3 gebruikers.

    Hoe kan ik een abonnement opzeggen?

    Het Gripp-abonnement beschikt over een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat de betaling die aan het begin van de maand is voldaan, bij een opzegging na deze betaling, niet wordt teruggestort. Een klant kan het abonnement opzeggen door in het account van een hoofdgebruiker van Gripp via ‘Mijn account’ te klikken op ‘Gripp abonnement opzeggen’.

    Kan ik Gripp combineren met andere koppelingen voor boekhouden?

    Ja, Gripp is te combineren met gerelateerde koppelingen voor boekhouden. Dit zorgt voor een gemakkelijk overzicht waarin een gebruiker op ieder moment van de dag kan zien hoe het bedrijf ervoor staat. Wanneer er een koppeling wordt doorgevoerd, komen inkoopfacturen automatisch binnen. Dat scheelt tijd.