InformerOnline review

informer header
Banner ING
  • Auteur:

    Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

  • Laatst bijgewerkt: 12 juni 2024
  • Leestijd: 10 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de InformerOnline review. In deze review worden de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten uitgebreid besproken.

InformerOnline is geschikt voor zzp’ers en mkb’ers. Het boekhoudprogramma is zeer efficiënt en gebruiksvriendelijk. Zo besparen ondernemers veel tijd in het boekhouden en blijft er meer tijd over voor het ondernemen.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

  • Eerste jaar gratis voor starters
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening, kassasysteem en betaalprovider
  • Automatische doorvoering van updates

Startende ondernemers

Bij Informer online boekhouden krijgt iedere starter – die minder dan 6 maanden ingeschreven staat bij de KvK – een steuntje in de rug. De eerste 12 maanden zijn namelijk volledig gratis voor startende ondernemers.

Proefperiode

Voor alle aangeboden boekhoudpakketten van InformerOnline geldt een gratis proefperiode van 30 dagen. Dit geeft de ondernemer tijd en ruimte om erachter te komen of het boekhoudprogramma daadwerkelijk bij hem of haar past. Na deze 30 dagen zitten ondernemers nergens aan vast.

1
Logo Informer
Gratis
Bekijken

InformerOnline biedt een speciaal pakket aan voor startende ondernemers. Starters die korter dan 6 maanden ingeschreven staan bij de KvK kunnen 12 maanden gratis gebruik maken van dit boekhoudpakket. Zij kunnen gratis 1 extra gebruiker toevoegen en krijgen toegang tot vrijwel alle functionaliteiten van InformerOnline. Zo is de Scan & Herken functie beschikbaar waarmee gebruikers eenvoudig inkopen kunnen verwerken.

Meer lezen
2
Logo Informer
€ 15,00 Per maand
Bekijken

Voor ZZP Basis wordt er maandelijks € 15,00 in rekening gebracht. Dit pakket is inclusief onbeperkt factureren en 30 banktransacties. De Scan & Herken is aan te vragen voor een meerprijs van € 5,00 per maand. Er kunnen 2 gebruikers tegelijkertijd met de online boekhouding bezig gaan.

Meer lezen
3
Logo Informer
€ 23,00 Per maand
Bekijken

ZZP Plus kost € 23,00 per maand en heeft veel extra’s. Zo kunnen gebruikers van dit pakket: onbeperkt factureren, banktransacties opnemen in de administratie en gebruikmaken van de Scan & Herken Functie. Anders dan bij ZZP Basis is de Scan & Herken functie inbegrepen bij ZZP Plus.

Meer lezen
4
Logo Informer
€ 34,00 Per maand
Bekijken

Speciaal voor mkb bedrijven biedt InformerOnline aparte pakketten aan. Voor MKB Basis wordt er maandelijks € 34,00 in rekening gebracht. Voor dit bedrag kunnen gebruikers: onbeperkt factureren, banktransacties verwerken in de boekhouding en gebruikmaken van de Scan & Herken functie. Daarnaast kunnen er 3 gebruikers tegelijkertijd gebruikmaken van het platform. Een extra administratie in hetzelfde abonnement bijhouden is niet mogelijk met MKB Basis.

Meer lezen
5
Logo Informer
€ 45,00 Per maand
Bekijken

MKB Plus is het meest uitgebreide boekhoudpakket dat InformerOnline aanbiedt en is voor vrijwel iedere ondernemer geschikt. De extra’s die gebruikers ontvangen zijn wel doorberekend in de prijs. Dit pakket kost € 45,00 per maand. Een stuk duurder dan de overige pakketten. Met 4 gebruikers tegelijkertijd boekhouden, onbeperkt factureren en banktransacties opnemen in de administratie, zijn bij dit pakket inbegrepen. Daarnaast kunnen gebruikers van dit boekhoudpakket – met behulp van de Scan & Herken functie – eenvoudig facturen en bonnen verwerken in de administratie. Anders dan bij de andere aangeboden boekhoudprogramma’s is het bij MKB Plus mogelijk om een extra administratie of gebruiker toe te voegen. Aan deze extra’s zitten wel kosten verbonden. Een extra administratie of gebruiker kost € 10,00 extra per maand.

Meer lezen

Voor alle aangeboden boekhoudpakketten geldt dat de eerste 30 dagen gratis zijn. Na 30 dagen gratis gebruik te hebben gemaakt van InformerOnline, zitten ondernemers nergens aan vast.

Wat is InformerOnline?

Sinds 1993 heeft InformerOnline als doel om boekhouden toegankelijk te maken voor iedereen. Dankzij slimme tools en robots is het mogelijk om nodige handelingen in de bedrijfsadministratie automatisch te laten verlopen. Op deze manier besparen ondernemers die gebruik maken van InformerOnline veel tijd.

InformerOnline Boekhouden

Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert met InformerOnline. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

Voordelen

  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening, kassasysteem of webshop.
  • Verschillende robots beschikbaar

Nadelen

  • Facturen en offertes zijn niet volledig aanpasbaar

Soorten ondernemingen

InformerOnline legt de focus op zzp’ers en mkb bedrijven. Deze kleinere bedrijven besparen veel geld door de boekhouding altijd zelf te doen, in plaats van uit te besteden aan boekhouders.

Opzegtermijn

De boekhoudpakketten van InformerOnline zijn maandelijks opzegbaar. Zo lopen ondernemers weinig risico en zitten ze nergens voor een lange periode aan vast. Bovendien zijn de boekhoudpakketten bij InformerOnline de eerste 30 dagen gratis. De pakketten kunnen dus eerst uitgebreid getest worden voordat er een abonnement afgesloten wordt.

Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert met InformerOnline. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

Hoe werkt InformerOnline?

InformerOnline pakketten bevatten alles wat een ondernemer nodig heeft. Handelingen die normaal meerdere keren moeten worden uitgevoerd, worden geautomatiseerd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om – door middel van een bankkoppeling – de bankafschriften automatisch in de boekhouding te verwerken. En kunnen de btw aangiftes zo goed als geautomatiseerd worden. Anders dan de meeste andere boekhoudprogramma’s biedt InformerOnline Robotic accounting aan. Met Robotic accounting worden er robots ingezet om grote delen van de boekhouding te automatiseren. De koppelingen en robots van InformerOnline zorgen ervoor dat een ondernemer zo min mogelijk tijd hoeft te besteden aan de bedrijfsadministratie. Het nadeel aan Robotic accounting is dat er kosten verbonden zijn aan iedere handeling. Voor de verzamelrobot wordt er € 0,35 in rekening gebracht per factuur en voor de herkenrobot € 0,15 per scan.

Kernmerken van InformerOnline

KenmerkenStartersZZP BasisZZP PlusMKB BasisMKB Plus
Jaarlijkse kosten €0,00€180€276€408€540
Gratis boekingen per jaar OnbeperktOnbeperktOnbeperktOnbeperktOnbeperkt
Proefperiode12 maanden30 dagen30 dagen30 dagen30 dagen
Aantal gebruikers 22234
Rechtsvormen (geschikt)Bv, vof en zzp/eenmanszaakZzp/eenmanszaakZzp/eenmanszaakBv, vof en zzp/eenmanszaakBv, vof en zzp/eenmanszaak
Bankkoppeling mogelijk JaJaJaJaJa
Mobiele app JaJaJaJaJa
Belastingdienst erkendJaJa JaJaJa
Laatst gecontroleerd op 11 juni 2024

Functionaliteiten InformerOnline

InformerOnline app

Online app

InformerOnline onderscheidt zich van veel andere boekhoudprogramma’s door een online app aan te bieden. Deze app is beschikbaar voor Windows en macOS.

Mobiele app

Met de mobiele app hebben ondernemers de online boekhouding altijd bij de hand. De app is eenvoudig te downloaden in de Apple App Store en in de Google Play Store. Deze app heeft verschillende functionaliteiten. Zo kunnen gebruikers er eenvoudig facturen maken.

Automatisering

Wij van Onderneming.nl vinden dat automatisering van bedrijfsadministratie misschien wel het belangrijkste onderdeel is van een online boekhoudprogramma. Innovatieve ondernemers streven ernaar om de eigen boekhouding zo snel en efficiënt mogelijk af te ronden. Zo blijft er meer tijd over voor belangrijkere zaken. Dat is pas écht ondernemen.

Een boekhoudpakket van InformerOnline beschikt over veel slimme functies. Robotic accounting is een moderne manier om veel handelingen te automatiseren. Zo is het niet meer nodig om inkoopfacturen handmatig in te voeren. Voor het gebruik van de robots van InformerOnline worden er wel kosten in rekening gebracht. De Scan & Herken tool is een andere mogelijkheid, deze is voor de meeste pakketten gratis. Dit heeft natuurlijk wel iets minder functionaliteiten dan de robots.

Facturen sturen en inboeken

Facturen sturen

InformerOnline Facturen

InformerOnline heeft een uitgebreide administratieve software om facturen en offertes mee op te stellen. Dit biedt erg veel mogelijkheden. Zo kunnen Gebruikers ervoor kiezen om periodiek te factureren. Klanten kunnen deze facturen vervolgens eenvoudig online betalen. Anders dan bij een aantal andere boekhoudprogramma’s, is het bij Infomer niet mogelijk om eenvoudig een factuur in eigen huisstijl te ontwerpen. Het is wel mogelijk, maar er is kennis van CSS vereist. Niet erg gebruiksvriendelijk dus.

Facturen inboeken

Uitgaven kunnen met InformerOnline snel en gemakkelijk verwerkt worden. De Scan & Herken functionaliteit maakt het mogelijk om – door middel van een foto – facturen en bonnen in de bedrijfsadministratie op te nemen. InformerOnline biedt daarnaast een BoekRobot aan die inkoopfacturen automatisch verwerkt.

Scan & Herken

De Scan & Herken functionaliteit is inbegrepen bij de boekhoudpakketten ZZP Plus, ZZP Extra, MKB Basis en MKB Plus. Met behulp van een foto kunnen facturen en bonnen eenvoudig in de boekhouding worden opgenomen. Dit zorgt ervoor dat ondernemers de meeste uitgaven niet langer handmatig in hoeven te voeren.

Boekrobots

De boekrobots van InformerOnline herkennen factuurinformatie en verwerken dit automatisch in de administratie. Eén van de robots haalt facturen automatisch op bij de leveranciers. Vervolgens is er een andere robot die de factuurinformatie herkent en verwerkt. Tenslotte is er een robot die deze informatie in de boekhouding opneemt. Overtypen van facturen is dus niet langer meer nodig dankzij de boekrobot van InformerOnline.

Bank koppelen met InformerOnline

Met InformerOnline boekhouden heeft als voordeel dat er veel verschillende bankkoppelingen mogelijk zijn. Een bankkoppeling zorgt ervoor dat afschriften automatisch in de boekhouding worden opgenomen. Dit maakt het boekhouden een stuk gemakkelijker.

Kilometerregistratie functie

InformerOnline Ritten

Bij InformerOnline is het mogelijk om de gereden kilometers op te nemen in de administratie. In het dashboard kunnen gebruikers een voortuig toevoegen en de vereiste velden hierbij invullen. In deze module is veel geautomatiseerd. Zo hoeven alleen de adressen ingevuld te worden waar het om gaat en wordt de afstand vervolgens automatisch berekend.

Rapportages maken in InformerOnline

Een rapportage maken is met online boekhouden bij InformerOnline geen probleem. Er kan eenvoudig en snel een overzicht van de gewenste gegevens worden weergegeven. Zo hebben ondernemers altijd een helder overzicht van de financiën van de onderneming.

Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

Met InfomerOnline is het mogelijk om met meerdere gebruikers tegelijk gebruik te maken van het boekhoudprogramma. Dit maakt maakt het mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd aan de slag te gaan met de financiën van de onderneming. De hoeveelheid gebruikers hangt af van het abonnement.

Exporteren van gegevens

De mogelijkheden om gegevens te exporteren is erg beperkt vergeleken met andere boekhoudprogramma’s. Het is alleen mogelijk om gegevens te verzenden in een auditbestand. Gegevens verzenden in een PDF- of Excel- bestand is niet mogelijk.

Mogelijkheid om meerdere administraties bij te houden

Het is bij de meeste boekhoudpakketten van InformerOnline niet mogelijk om een extra administratie bij te houden. Dit is alleen bij MKB Plus mogelijk. Voor €10 extra per maand kunnen gebruikers een extra administratie toevoegen aan het boekhoudpakket.

Eigen ervaring

InformerOnline Functies

Facturen verwerken

Het grootste deel van boekhouden bestaat uit het verwerken van facturen. Wij van Onderneming.nl vinden het daarom erg belangrijk dat dit zo snel en eenvoudig mogelijk moet kunnen.

Met Scan & Herken van InformerOnline bespaart een ondernemer direct tijd. Deze tool maakt het mogelijk om facturen en bonnen gemakkelijk en snel te verwerken in de boekhouding.

De robots werken nog efficiënter. Zo is het mogelijk om een e-mailadres te koppelen en facturen uit e-mails op te nemen in de boekhouding. Toch vinden wij het wel jammer dat hier kosten aan verbonden zijn. Hoewel de kosten per factuur of scan laag zijn, kunnen deze kosten hoog oplopen voor een onderneming die veel inkopen doet.

Automatisering 

Wij zijn erg tevreden over deze automatisering mogelijkheden bij InformerOnline. Veel administratieve handelingen worden bij dit boekhoudprogramma geautomatiseerd. Dit scheelt ondernemers natuurlijk erg veel tijd. Dankzij de vele mogelijke koppelingen is het boekhoudprogramma met veel andere platformen en software te koppelen. De robots van InformerOnline automatiseren daarnaast veel handelingen die normaal handmatig uitgevoerd moeten worden. Bespaar direct tijd met boekhouden bij InformerOnline. 

Support

Ondernemers die boekhouden met InformerOnline staan er niet alleen voor. Er is gratis opstartservice beschikbaar. Ondernemers kunnen dus meteen beginnen met boekhouden. Bovendien zijn er op de website allerlei webinars en instructievideos in de uitgebreide kennisbank te vinden. Een zelfstandig ondernemer vind hier alles wat hij wilt weten over boekhouden. Op deze manier kan InformerOnline te hulp schieten bij lastige taken als de btw aangifte doen. 

InformerOnline Dashboard

Design

Het design van dit boekprogramma is erg gebruiksvriendelijk. Alle functionaliteiten zijn erg overzichtelijk weergegeven. In het dashboard is er een eenvoudig overzicht van de belangrijkste administratieve zaken te vinden. 

Conclusie InformerOnline

Na het uitvoerig testen van InformerOnline zijn we tot de conclusie gekomen dat het een erg gebruiksvriendelijk en uitgebreid boekhoudprogramma is. Met InformerOnline automatiseren ondernemers tijdrovende taken die normaal handmatig uitgevoerd worden. Dit boekhoudprogramma is erg toegankelijk voor startende ondernemers. Dankzij de opstartservice en uitgebreide educatiemogelijkheden is boekhouden niet langer een lastige taak. Zo kunnen starters zich richten op het ondernemen zelf en niet op de boekhouding. 

Koppelingen

Bank

  • ABN Amro
  • Bunq
  • ING
  • Friesland Bank
  • Staalbankiers
  • Rabobank
  • SNS Bank
  • Triodos Bank
  • KBC Bank
  • Van Lanschot
  • RegioBank
  • ASN Bank
  • Knab
  • LeasePlan Bank

Betaalprovider

  • Mollie
  • PayPal
  • Sisow

Facturen

  • Peppol 
  • OutSmart 
  • OmniMove 
  • Storecove 

Incassobureau

  • Online Incasso

Kassa

  • iZettle
  • Kassasysteem Nappkin 

Overheidsinstanties

  • Kamer van Koophandel
  • Belastingdienst

Salaris software

  • Employes 
  • Nmbrs 

Urenregistratie software

Webshop

  • Mijnwebwinkel  
  • Opencart 
  • CCV Shop 
  • Amazon 
  • WooCommerce 
  • Magento 
  • Shopify 
  • Ecwid 
  • Prestashop 
  • Lightspeed eCom 
  • Bol.com
  • JouwWeb 

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn bankrekening koppelen aan InformerOnline?

Gebruikers van InformerOnline kunnen eenvoudig een zakelijke rekening koppelen met het boekhoudprogramma. Dit maakt het mogelijk om afschriften automatisch in de administratie op te nemen. Zo is het niet langer nodig om afschriften handmatig in te voeren. Dit bespaart natuurlijk erg veel tijd.

Hoe sla ik inkoopfacturen ook op een back-up op?

Via de app van InformerOnline is het mogelijk om een koppeling te leggen met een Dropbox account. Dit maakt het mogelijk om inkoopfacturen op een back-up op te slaan. Het kwijtraken van inkoopfacturen is dan verleden tijd. Ook wanneer het abonnement bij InformerOnline wordt opgezegd blijven de inkoopfacturen dan beschikbaar.

Wat kost InformerOnline?

De kosten van een boekhoudpakket bij InformerOnline variëren tussen de € 0,00 en € 45,00 per maand. Voor een hoger bedrag per maand krijgen gebruikers meer diensten ter beschikking.

Hoe beoordelen wij?

Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in sterren, van één (minder goed) tot vijf (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De beoordelingen worden afgerond op halve sterren om nauwkeurigheid te waarborgen.

ING banner