Bij Onderneming.nl streven we naar transparantie. Daarom delen we informatie over hoe we producten beoordelen.
Lees verderOnze beoordelingsmethoden op Onderneming.nl voldoen aan strikte redactionele richtlijnen en houden rekening met tientallen punten die van invloed zijn op consumenten. De beoordelingen worden uitgevoerd door ervaren schrijvers, redacteuren en onderzoekers.
MoneyMonk is een online boekhoudprogramma dat boekhouden een stuk gemakkelijker maakt. Anders dan veel andere boekhoudprogramma’s biedt MoneyMonk zelf veel diensten aan. Zo is het mogelijk om projectadministratie, urenregistratie en rittenregistratie bij te houden met MoneyMonk. Op deze manier zijn er bijna geen koppelingen met andere platformen nodig. Het dashboard is zeer eenvoudig en overzichtelijk vormgegeven. Het boekhoudprogramma is toegankelijk voor iedereen. Er wordt niet naar de financiële situatie gekeken en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet voor ieder boekhoudpakket vereist.
Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert met MoneyMonk. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.
Het platform richt zich met name op dienstverlenende zzp’ers die uren schrijven. Boekhouders inhuren is verleden tijd met MoneyMonk. Kleine bedrijven kunnen aanzienlijk veel geld besparen door de boekhouding zelf te doen.
Het grote voordeel van de boekhoudpakketten van MoneyMonk is dat ze maandelijks opzegbaar zijn. Zo zitten ondernemers nergens aan vast en lopen ze dus weinig risico. Ook bieden ze een gratis uitrstoomabonnement aan van 11 maanden aan iedereen die stopt bij MoneyMonk. Hierbij kan een gebruiker niks meer aanpassen in de administratie, maar is het nog wel mogelijk om gegevens in te zien en te downloaden.
Kenmerken | Instap | Start | Growth | Pro |
---|---|---|---|---|
Jaarlijkse kosten | € 0,00 | €90,00 | €210,00 | €354,00 |
Gratis boekingen per jaar | – | – | – | – |
Proefperiode | 30 dagen | 30 dagen | 30 dagen | 30 dagen |
Aantal gebruikers | 1 | 1 | 1 (€15,00 p/m per extra gebruiker) | 1 (€15,00 p/m per extra gebruiker) |
Rechtsvormen (geschikt) | Geen KvK-inschrijving vereist | Eenmanszaak/zzp | Eenmanszaak/zzp, bv en vof | Eenmanszaak/zzp, bv en vof |
Bankkoppeling mogelijk | Ja | Ja | Ja | Ja |
Mobiele app | Ja | Ja | Ja | Ja |
Belastingdienst erkend | Ja | Ja | Ja | Ja |
MoneyMonk is een boekhoudprogramma dat – met behulp van handige tools – het boekhouden een stuk gemakkelijker maakt. Een boekhouder inhuren is met MoneyMonk niet langer meer nodig. Met behulp van software worden veel administratieve taken geautomatiseerd. Ondernemers hoeven zich niet druk te maken over benodigde voorkennis van boekhouden. Er worden namelijk verschillende vormen van ondersteuning aangeboden, zoals een gratis opstartservice.
MoneyMonk biedt een proefabonnement aan van 30 dagen. Dit is een tijd waarin ondernemers onbeperkt gebruik kunnen maken van alle beschikbare functionaliteiten.
Bij het starten van je onderneming wil je graag zo veel mogelijk kosten besparen. Met het nieuwe Instap pakket van MoneyMonk kun je gratis gebruik maken van de software tot je een omzet van €5.000 bereikt. Dit pakket biedt startende ondernemers de mogelijkheid om eenvoudig hun administratie en boekhouding te regelen, zonder direct kosten te maken.
Het Instap pakket bevat alle functionaliteiten van MoneyMonk, zoals urenregistratie, facturatie en rittenadministratie. Na het activeren van een gratis proefperiode selecteer je het Instap pakket en vul je je betaalgegevens in. Vanaf dat moment kun je onbeperkt gebruik maken van de software. Zodra je meer dan €5.000 hebt gefactureerd, word je automatisch overgezet naar het Start pakket voor €7,50 per maand.
Voor een lage maandprijs van € 7,50 is er het boekhoudpakket Start. Dit pakket biedt een startende zzp’er alles wat nodig is voor de administratie van de onderneming. Gebruikers krijgen onbeperkt toegang tot alle functionaliteiten van MoneyMonk.
*Dit pakket is alleen beschikbaar vanaf € 5.000 tot de eerste € 10.000 omzet van de onderneming.
Ondernemingen die meer dan € 10.000 omzet hebben gemaakt komen in aanmerking voor MoneyMonk Growth. Dit pakket is in principe hetzelfde als MoneyMonk Start, alleen vervalt een deel van de korting. Tot de € 30.000 omzet kunnen ondernemers van dit pakket gebruikmaken.
Voor ondernemingen die meer dan € 30.000 omzet hebben gemaakt is er MoneyMonk Pro. Gebruikers ontvangen na het behalen van deze omzet geen korting meer en betalen maandelijks € 29,50.
In tegenstelling tot andere pakketten werkt MoneyMonk met een alles-inclusief-prijs. Het maandbedrag (à € 29,50) lijkt hierdoor wat hoger dan de prijs van boekhoudprogramma’s met een modulair prijsplan. Bij deze programma’s stap je in voor een laag maandbedrag, maar loopt het tarief op als je aanvullende functionaliteiten toevoegt. Dus wil je volledige boekhouding online bijhouden? Dan is MoneyMonk een stuk voordeliger dan je verwacht.
In de online app kunnen gebruikers eenvoudig de boekhouding bijhouden. Dankzij de heldere vormgeving en de vele tools is het boekhouden niet langer meer een lastige taak.
Met de mobiele app van MoneyMonk hebben gebruikers hun volledige administratie bij de hand. Zo is het mogelijk om in de app de uren- en rittenregistratie bij te houden, facturen te versturen in de eigen huisstijl en bonnen van inkopen te uploaden.
Automatisering van de administratie is wellicht het meest cruciale aspect van een online boekhoudprogramma. Dit stelt ondernemers in staat om zo min mogelijk tijd te besteden aan financiële taken, waardoor er meer ruimte ontstaat voor daadwerkelijk ondernemerschap.
MoneyMonk biedt diverse geavanceerde functionaliteiten die het online boekhouden aanzienlijk vereenvoudigen. Zo is het niet alleen mogelijk om een directe gratis bankkoppeling te maken met de zakelijke rekeningen van de onderneming, maar ook om e-mailadressen te integreren met MoneyMonk. Bovendien heeft de boekhoudrobot recentelijk aanzienlijke verbeteringen ondergaan, waardoor het nu intelligenter is dan ooit tevoren.
De btw-aangifte indienen wordt ook een stuk eenvoudiger gemaakt. De software vult automatisch het btw-aangifteformulier in de software, dat je eenvoudig indient via een koppeling met de belastingdienst. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door allerlei verschillende soorten software.
Facturen versturen kan eenvoudig in de facturatiemodule van MoneyMonk. Deze facturen kunnen volledig naar eigen smaak worden aangepast. Zo is het mogelijk om facturen in de eigen huisstijl van de onderneming te ontwerpen.
Bij MoneyMonk is het zowel mogelijk om facturen handmatig in te voeren als ze te scannen. Beide opties zijn zeer gebruiksvriendelijk.
Het handmatig invoeren van inkoopfacturen in MoneyMonk is zeer eenvoudig. Ga naar de pagina ‘Inkoopfacturen’, klik op ‘Factuur toevoegen’, vul de benodigde gegevens in en sla de factuur op door te klikken op ‘Factuur opslaan’. De software filtert automatisch alle relevante informatie uit de factuur en kopieert deze alvast naar het digitale formulier. Hierdoor hoef je (bijna) geen gegevens meer handmatig over te nemen.
Met de Scan & Herken functionaliteit worden facturen en bonnen – door middel van een foto – eenvoudig en snel opgenomen in de boekhouding. Ondernemers besparen hierdoor veel tijd en hebben meer tijd over voor het ondernemen zelf. De bonnen en facturen zijn eenvoudig terug te vinden in het overzicht. Gebruikers kunnen het later dus nog altijd controleren.
Een koppeling met een zakelijke rekening zorgt ervoor dat afschriften automatisch in de administratie worden opgenomen. Zo is het niet meer nodig om afschriften handmatig in te voeren. Met een bankkoppeling besparen ondernemers dus erg veel tijd. De koppeling is bovendien gratis voor alle zakelijke rekeningen. Een zeldzaamheid onder boekhoudprogramma’s.
MoneyMonk heeft een module waarin ondernemers eenvoudig de kilometerregistratie kunnen bijhouden. Gebruikers kunnen in deze module ritten aanmaken en de gereden kilometers worden vervolgens – met behulp van slimme software – automatisch uitgerekend. Onkosten kunnen dus eenvoudig worden doorberekend. Erg handig voor dienstverlenende ondernemers en leveranciers.
MoneyMonk biedt overzicht aan ondernemers. Er kunnen in het online boekhoudprogramma verschillende soorten rapportages aangemaakt worden. Zo krijgen ondernemers inzicht in de financiën van de onderneming. In de module worden er automatisch onder andere balansen, crediteurenoverzichten en debiteurenoverzichten gegenereerd.
Bij MoneyMonk is het bij een deel van de boekhoudpakketten mogelijk om meerdere gebruikers toe te voegen. Dit maakt het mogelijk om met bijvoorbeeld een collega samen tegelijkertijd in de administratie te duiken. Bij het toevoegen van extra gebruikers worden er wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen € 15,00 per maand per extra gebruiker. Deze kosten gelden overigens niet voor de boekhouder, die altijd gratis toegang krijgt.
Bij MoneyMonk is het mogelijk om bedrijfsgegevens te exporteren. Anders dan bij veel andere boekhoudprogramma’s kan dit in verschillende soorten bestanden. Het is mogelijk om gegevens als PDF-bestand, Excelbestand of universeel auditbestand te verzenden. Bovendien is het mogelijk om de btw-aangifte te doen via MoneyMonk.
Met een abonnement bij MoneyMonk is het mogelijk om slechts één administratie bij te houden. Voor het bijhouden van een extra administratie dient er een extra abonnement afgesloten te worden.
Het verwerken van bonnen en facturen werkt erg efficiënt bij dit boekhoudprogramma. Met behulp van de Scan & Herken functionaliteit kunnen bonnen en inkoopfacturen eenvoudig in de boekhouding worden opgenomen. Na het maken van de foto worden de factuurgegevens gefilterd en verwerkt in de boekhouding.
Bij het testen vonden we dat het handmatig invoeren van facturen en bonnen ook erg prettig werkte. De gegevens worden automatisch ingevuld waarna de factuur of bon direct in de administratie is verwerkt.
Over het algemeen zijn wij best tevreden over de automatisering van administratieve taken bij MoneyMonk. De reden dat wij niet al te enthousiast zijn over de automatisering is vanwege een aantal belangrijke functies die ontbreken bij dit boekhoudprogramma. Zo vinden wij het jammer dat er geen Mail & Herken functie beschikbaar is wanneer je de G-suite van Google niet gebruikt. Deze functie zou het mogelijk maken om een e-mailadres te koppelen en vervolgens facturen uit een ontvangen e-mail te filteren en op te nemen in de administratie. Dit werkt veel efficiënter dan zelf naar deze e-mail op zoek te gaan en de facturen handmatig in te voeren. Bovendien is het bij MoneyMonk niet mogelijk om een koppeling te leggen met een CRM-systeem of kassasysteem. Deze kunnen voor sommige ondernemers behoren tot de belangrijkste functies van een boekhoudprogramma. Contactgegevens gemakkelijk importeren vanuit een ander boekhoudprogramma is wel mogelijk bij MoneyMonk.
MoneyMonk biedt veel verschillende vormen van ondersteuning aan klanten. Het is niet nodig om veel voorkennis te hebben van boekhouden voor het starten bij MoneyMonk.
Er is gratis opstartservice beschikbaar voor ondernemers die hebben gekozen voor MoneyMonk. Daarnaast zijn er in de kennisbank meer dan 500 artikelen en video’s te vinden over boekhouden. Deze bevatten een heldere uitleg van het desbetreffende onderwerp.
Onze recente ervaring met de MoneyMonk helpdesk was zeer positief. Toen we een complexe vraag hadden over het instellen van automatische herinneringen voor openstaande facturen, reageerde de supportafdeling snel en gaf een duidelijke uitleg over de benodigde stappen. De efficiënte ondersteuning heeft ons geholpen om ons doel te bereiken zonder onnodige complicaties.
Over het design van de interface zijn wij erg tevreden. Het is strak en tegelijkertijd erg overzichtelijk. In het dashboard zijn de belangrijkste onderdelen van de administratie op een rij gezet. Zo is er bijvoorbeeld een blok met een overzicht van de openstaande facturen. Het grote voordeel van de online omgeving is dat ondernemers de omgeving deels naar eigen wensen kunnen inrichten.
Na het uitvoerig testen van MoneyMonk zijn we tot de conclusie gekomen dat het een erg gebruiksvriendelijk en uitgebreid boekhoudprogramma is. Daarom zouden wij MoneyMonk aanbevelen aan ondernemers. Dankzij de vele vormen van aangeboden ondersteuning is dit programma erg toegankelijk voor ondernemers met weinig kennis van boekhouden. Dit maakt een boekhouder in dienst nemen overbodig. Toch zijn er wel minpunten aan het programma. Zo heeft Moneymonk geen API beschikbaar. Uiteindelijk krijgt MoneyMonk daarom het cijfer 9.2.
Er zijn 2 mogelijkheden om dit te doen. Het kan zowel in de bestandenmodule als in de inkoopmodule.
Bestandenmodule
Klik in het menu aan de linkerkant van de online omgeving op ‘Bestanden’. Op deze pagina is er een overzicht van de bestanden die opgeslagen zijn in dit boekhoudprogramma.
Zoek naar het bonnetje die gekoppeld dient te worden aan de inkoopfactuur. Klik vervolgens op ‘Verwerk bestand’ en selecteer de inkoopfactuur.
Inkoopmodule
Klik in het menu aan de linkerkant van de online omgeving op ‘Inkoopfacturen’. Op deze pagina is er een overzicht van alle inkoopfacturen van de onderneming.
Open de inkoopfacturen waaraan een bonnetje toegevoegd dient te worden. Klik vervolgens aan de linkerkant van de inkoopfactuur op ‘Bestanden’. Op deze pagina is het mogelijk om het gewenste bonnetje toe te voegen.
Het is bij MoneyMonk niet mogelijk om via iedere pagina op de website in te loggen. Inloggen kan alleen op de hoofdpagina van MoneyMonk. Rechts bovenin de pagina is er een groene button waarop ‘Inloggen’ staat. Klik daarop en log in.
Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in sterren, van één (minder goed) tot vijf (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De beoordelingen worden afgerond op halve sterren om nauwkeurigheid te waarborgen.