Myfinance review

  • Auteur:

    Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

  • Laatst bijgewerkt: 8 november 2023
  • Leestijd: 15 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de Myfinance review. In deze review worden de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten uitgebreid besproken.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

  • Vanaf € 10,00 per maand
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening
  • Automatische doorvoering van updates

1
myfinance logo
€ 10,00 Maandelijkse kosten
Bekijken

Voor slechts €10 per maand beschikken ondernemers over een all-in boekhoudpakket bij Myfinance. Dit pakket kan kosteloos voor 15 dagen worden uitgeprobeerd. Bij een betaald abonnement zitten klanten nergens voor een lange periode aan vast. Een abonnement heeft namelijk een opzegtermijn van slechts 1 maand. Wat Myfinance Compleet pakket een all-in pakket maakt, is het grote aantal functionaliteiten voor kleinere en startende ondernemers. Zo kunnen gebruikers: factureren en offertes opstellen in de eigen huisstijl van de onderneming, gratis 2 extra gebruikers toevoegen, ritten- en uren registreren, uitgebreide rapportages maken en nog veel meer. Het Compleet pakket is een van de goedkoopst mogelijke opties in de markt. Voor bedrijven met een beperkt budget die wel willen genieten van de belangrijkste functies die horen bij een pakket, is dit daarom een zeer goede optie. Binnen dit pakket krijgt een klant echter maar beperkte hulp van Myfinance en moet het boekhouden vooral zelfstandig gedaan worden. Bij behoefte aan meer hulp kan er voor het Online samenpakket gekozen worden voor € 20,00 per maand.

Let er wel op dat het bedrag van € 10,00 per maand bij het Compleet pakket alleen geldt wanneer er per 3 maanden wordt betaald. Bij maandelijkse betaling wordt er € 13,50 in rekening gebracht.

Meer lezen

Wat is Myfinance?

Myfinance is een online boekhoudprogramma dat voornamelijk is bedoeld voor starters en ZZP’ers. Dit boekhoudprogramma biedt deze ondernemers veel gebruiksgemak. Bovendien bespaart Myfinance ze nog eens veel geld. Kleine ondernemers betalen namelijk vaak voor functies die ze niet gebruiken. Myfinance maakt hier een einde aan. Zij bieden een uniek pakket aan met alle functionaliteiten die startende ondernemers of ZZP’ers nodig hebben.

Voordelen

  • Onbeperkt aantal transacties
  • Uitgebreide mobiele app
  • Uren- en rittenregistratie
  • Adresboek aanwezig

Nadelen

  • Geen Mail & Herken functie beschikbaar
  • Ouderwets design
  • Geen API mogelijk

Soorten ondernemingen

Het boekhoudprogramma richt zich met name op kleine en startende ondernemers. De online omgeving is speciaal voor deze ondernemers eenvoudig ingericht, dit maakt het erg toegankelijk. Een abonnement is af te sluiten voor de rechtsvormen: BV, VOF en eenmanszaak.

Opzegtermijn

Bij Myfinance wordt er een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd. Ondernemers zitten bij dit boekhoudprogramma dus nergens voor een lange periode aan vast. Dit biedt natuurlijk veel flexibiliteit en daarnaast weinig risico.

Kenmerken van Myfinance

KenmerkenCompleet pakket
Jaarlijkse kosten €120,00
Gratis boekingen per jaar Onbeperkt
Proefperiode15 dagen
Aantal gebruikers 3
Rechtsvormen (geschikt)Eenmanszaak/ZZP, BV en VOF
Bankkoppeling mogelijk Ja
Mobiele app Ja
Belastingdienst erkendJa
Laatst gecontroleerd op 10 oktober 2023

Hoe werkt Myfinance?

Zoals hierboven werd benoemd heeft Myfinance niet onnodig veel functionaliteiten die een ZZP’er of starter toch niet gaat gebruiken. Echter, het boekhoudprogramma heeft wel een aantal zeer handige functionaliteiten. Zo is het mogelijk om onbeperkt banktransacties te doen. Handig voor een bedrijf dat dagelijks veel transacties moet doen en veel verschillende klanten heeft. Daarnaast kunnen ondernemers online factureren, winst-en verlies rapportages maken en balansen opstellen, dit geeft hen natuurlijk een goed inzicht in de financiën en dankzij het online factureren wordt er door het programma een automatische berekening gedaan van de BTW. Bovendien is het mogelijk om gratis andere gebruikers toe te voegen. Dit is een groot voordeel van het boekhoudprogramma t.o.v. andere programma’s waar dit niet mogelijk is of waar er hiervoor extra betaald moet worden. Als laatste kunnen ondernemers ook nog eens eenvoudig uren- en ritten registreren en gebruikmaken van de mobiele. Het boekhoudprogramma biedt dus erg veel handige functionaliteiten aan die het boekhouden een stuk eenvoudiger maken.

Wanneer een ondernemer nog niet eerder heeft gewerkt met een online boekhoudpakket of als hij overstapt van een ander boekhoudpakket naar Myfinance, kan hij gebruikmaken van een overstapactie. Met deze actie krijgt een ondernemer een adviesgesprek, uitleg over de werking van Myfinance en worden de boekingen gecontroleerd. Zo begint hij direct goed en worden eventuele vagen die er zijn behandeld. De kosten van deze overstapactie is eenmalig € 45,00 en het is alleen mogelijk wanneer er gekozen wordt voor een jaarabonnement.

Myfinance boekhoudpakket

Proefperiode

Ondernemers kunnen er door de proefperiode achterkomen of het programma echt iets voor hen is. Binnen deze proefperiode kunnen zij 15 dagen lang alle functionaliteiten van Myfinance testen. Dit maakt het mogelijk om het boekhoudprogramma te ervaren voordat er een keuze gemaakt moet worden.

Myfinance gratis proberen

Functionaliteiten van Myfinance

Myfinance app

Myfinance heeft zowel een mobiele als online app. Beide apps werken erg fijn en vullen mekaar aan voor een optimale ervaring voor de gebruiker.

Online app

Het design van de online app heeft naar onze mening een ouderwetse uitstraling. De online omgeving is basic en heeft eentonige kleuren. Dit maakt het echter niet minder gebruiksvriendelijk. De app beschikt over verschillende modules met ieder eigen functionaliteiten. Dit maakt het voor de gebruiker overzichtelijk en toegankelijk. Zo is er een facturatie module waar gebruikers facturen kunnen ontwerpen naar de huisstijl van de onderneming. Dit maakt een factuur natuurlijk een stuk persoonlijker. Daarnaast is er een andere module waar gebruikers banktransacties kunnen importeren op verschillende manieren, bijvoorbeeld met behulp van een bankkoppeling of een CAMT.053 & MT940 bestand.

Mobiele app

Myfinance heeft een mobiele app ontwikkeld, geschikt voor zowel Android als iOS toestellen. Bij veel concurrenten zit er alleen een Scan & Herken functie in de app. Bij Myfinance gaat dit een stuk verder. Zo kunnen gebruikers: uren registreren, ritten registreren, inkoopfacturen/bonnen scannen, rapportages maken en het saldo BTW inzien. Met deze app hebben zelfstandigen de boekhouding op ieder moment van de dag bij de hand.

Myfinance android app
Myfinance Android en iOS

Automatisering

Grote delen van de administratie kunnen met Myfinance geautomatiseerd worden. Bankafschriften kunnen middels een bankkoppeling automatisch in de boekhouding opgenomen worden. Daarnaast maakt de koppeling met de Belastingdienst het mogelijk om te BTW-aangifte in het boekhoudprogramma in te dienen. Een groot deel van de gevraagde gegevens worden dan automatisch ingevuld. Bovendien zijn er allerlei functionaliteiten in het boekhoudprogramma aanwezig die het boekhouden een stuk eenvoudiger maken. Denk aan de uren- en rittenregistratie functies, rapportage mogelijkheden en de Scan & Herken functie.

Over het aantal beschikbare koppelingen zijn wij iets minder tevreden. Zo is het niet mogelijk om het boekhoudprogramma met bijvoorbeeld CRM-software of een kassasysteem te koppelen. Bij veel andere boekhoudprogramma’s kan dit wel.

BTW-aangifte

Het indienen van de BTW-aangifte kost ondernemers veel tijd. Myfinance heeft hiervoor een oplossing bedacht. Zij hebben een module samengesteld waarin gebruikers in de online omgeving de aangifte kunnen indienen. Grote delen hiervan worden automatisch ingevuld, aan de hand van ingevulde gegevens uit de andere modules.

Facturen versturen en inboeken

Facturen versturen

Het logo iets meer links, of de tekst net op een iets andere plek? Vrijwel alles is mogelijk in de facturatie module van Myfinance. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk om facturen te verzenden in de eigen huisstijl van de onderneming. Zo wordt een factuur omgetoverd tot een visitekaartje. Na het opstellen van een factuur worden de gegevens automatisch gefilterd en verwerkt in de andere modules.

Facturen inboeken

Facturen zijn met Myfinance op 2 verschillende manieren in te boeken. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om facturen handmatig in te voeren of te uploaden.

Handmatig invoeren

Bij het handmatig invoeren worden er naar een aantal factuurgegevens gevraagd en deze worden automatisch verwerkt in de boekhouding. Voor een beter inzicht voor de gebruiker kan er gekozen worden om de ontvangen factuur (als pdf-bestand) bij te voegen bij het inboeken.

Scan & Herken

Er kan ook gekozen worden om middels de Scan & Herken functionaliteit inkoopfacturen te uploaden, of ze te scannen in de mobiele app van Myfinance. Factuurgegevens worden automatisch gefilterd en verwerkt in de administratie. Doordat dit proces automatisch verloopt besparen ondernemers natuurlijk veel tijd. Zo blijft er meer tijd over voor hetgeen wat een stuk leuker is dan het boekhouden, namelijk het ondernemen.

Bank koppelen met Myfinance

Myfinance is met verschillende banken te koppelen. Met een bankkoppeling worden bankafschriften automatisch verwerkt. Alles één voor één invoeren is dan verleden tijd. Het aanbod van koppeling is echter wel een beetje beperkt t.o.v. concurrenten. Zo is het niet mogelijk om een koppeling te leggen met de banken die vallen onder De Volksbank.

Een overzicht van alle koppelingen is onderaan deze pagina te vinden.

Myfinance bank

Rapportages maken

Rapportages geven bedrijven inzicht in de financiën. Dit helpt natuurlijk bij het maken van de juiste beslissingen. Bij Myfinance zijn er relatief veel rapportagemogelijkheden. Het is voor gebruikers mogelijk om de volgende rapporten te maken: Balans, Winst & Verlies, Debiteuren, Crediteuren, Producten en grootboek.

Myfinance rapporten

Relatiebeheer

Met de relatiebeheer module van Myfinance kunnen gebruikers alle relaties met de benodigde gegevens terugvinden in een handig overzicht. Wanneer een relatie toegevoegd is, hoeven basisgegevens niet langer handmatig ingevoerd te worden bij het inboeken en verzenden van facturen. Deze worden automatisch ingevuld.

Myfinance relatiebeheer

Rittenregistratie functie

Dit boekhoudprogramma beschikt ook over een rittenregistratie functie. Met deze functie kunnen gebruikers eenvoudig ritten verwerken in de administratie. Ondernemers krijgen hierdoor een beter inzicht in de gereden kilometers. Bovendien kunnen, indien nodig, gereden kilometers eenvoudig doorberekend worden aan klanten.

Myfinance ritten

Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

Bedrijven die kiezen voor dit boekhoudprogramma kunnen kosteloos 2 extra gebruikers toevoegen. Dit maakt het mogelijk om, zonder inloggegevens te delen, belanghebbenden toegang te geven tot het programma.

Exporteren van gegevens

Wanneer een gebruiker liever geen toegang geeft tot het boekhoudprogramma aan anderen, kan ervoor gekozen worden om de gegevens te exporteren. Dit kan in de vorm van een excel-bestand.

Eigen ervaring

Inkopen verwerken

Voor kleinere ondernemers bestaat het grootste deel van de administratie uit het verwerken van facturen. Daarom is het belangrijk dat dit zo efficiënt mogelijk kan. Over het verwerken van inkopen met Myfinance zijn wij erg tevreden. Zowel het handmatig als de Scan & Herken functie zijn zeer fijn in gebruik.

Automatisering

Veel boekhoudprogramma’s hebben als doel om tijdrovende taken te automatiseren. Dit wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door koppelingen tussen interne modules en koppelingen met externe programma’s. Over het tweede zijn wij met Myfinance iets minder tevreden. Er zijn helaas maar weinig koppelingen mogelijk. Terwijl sommige boekhoudprogramma’s meer dan 100 koppelingen aanbieden, biedt Myfinance er slechts 10 aan. Bovendien wordt er geen API aangeboden die het mogelijk maakt om zelf koppelingen te leggen.

Support

Het boekhoudprogramma beschikt over een uitgebreide kennisbank. Hier kunnen ondernemers met onduidelijkheden alle benodigde informatie vinden. Wanneer er na het benaderen van de kennisbank nog steeds vragen zijn, kan er een online formulier worden ingevuld. De werknemers nemen dan zo snel mogelijk contact op. Klanten die kiezen voor het Online samenpakket krijgen meer hulp. Zij worden uitgebreid geholpen door professionals.

Design

Het design kan naar onze mening een stuk beter. De online app ziet er een beetje saai en stoffig uit. Bij modernisatie van de omgeving zal de gebruiker een nog positievere ervaring aan overhouden.

Myfinance online app

Conclusie Myfinance

Uit onze Myfinance review komt naar voren dat het een zeer uitgebreid boekhoudpakket voor starters en ZZP’ers is dat bovendien al voor een klein bedrag per maand beschikbaar is. Klanten kunnen gebruikmaken van een app en gratis extra gebruikers toevoegen. Daarnaast is het gemak een pluspunt van het boekhoudpakket. Het programma heeft echter ook een aantal kleine minpunten. Zo krijgen klanten bij het pakket van 10 euro weinig hulp, zijn er weinig koppelingen mogelijk en kunnen er geen diepere financiële analyses worden gemaakt.

Koppelingen

Bank

  • ABN Amro
  • Bunq
  • Triodos Bank
  • Rabobank
  • Knab
  • RegioBank
  • ING

Betaalprovider

Overheidsinstantie

  • Belastingdienst
  • Kamer van Koophandel