Bij Onderneming.nl streven we naar transparantie. Daarom delen we informatie over hoe we producten beoordelen.
Lees verderOnze beoordelingsmethoden op Onderneming.nl voldoen aan strikte redactionele richtlijnen en houden rekening met tientallen punten die van invloed zijn op consumenten. De beoordelingen worden uitgevoerd door ervaren schrijvers, redacteuren en onderzoekers.
Voor slechts € 10,00 per maand beschikken ondernemers over een all-in boekhoudpakket bij Myfinance. Dit pakket kan kosteloos voor 15 dagen worden uitgeprobeerd. Bij een betaald abonnement zitten klanten nergens voor een lange periode aan vast. Een abonnement heeft namelijk een opzegtermijn van slechts 1 maand. Wat Myfinance Compleet pakket een all-in pakket maakt, is het grote aantal functionaliteiten voor kleinere en startende ondernemers. Zo kunnen gebruikers: factureren en offertes opstellen in de eigen huisstijl van de onderneming, gratis extra gebruikers toevoegen, ritten- en uren registreren, uitgebreide rapportages maken en nog veel meer. Het Compleet pakket is een van de goedkoopst mogelijke opties in de markt. Voor bedrijven met een beperkt budget die wel willen genieten van de belangrijkste functies die horen bij een pakket, is dit daarom een zeer goede optie. Binnen dit pakket krijgt een klant echter maar beperkte hulp van Myfinance en moet het boekhouden vooral zelfstandig gedaan worden. Bij behoefte aan meer hulp kan er voor het Online samenpakket gekozen worden voor € 20,00 per maand.
Let er wel op dat het bedrag van € 10,00 per maand bij het Compleet pakket alleen geldt wanneer er per 3 maanden wordt betaald. Bij maandelijkse betaling wordt er € 13,50 in rekening gebracht.
Myfinance is een online boekhoudprogramma dat voornamelijk is bedoeld voor starters en zzp’ers. Dit boekhoudprogramma biedt deze ondernemers veel gebruiksgemak. Bovendien bespaart Myfinance ze nog eens veel geld. Kleine ondernemers betalen namelijk vaak voor functies die ze niet gebruiken. Myfinance maakt hier een einde aan. Zij bieden een uniek pakket aan met alle functionaliteiten die startende ondernemers of zzp’ers nodig hebben.
Het boekhoudprogramma richt zich met name op kleine en startende ondernemers. De online omgeving is speciaal voor deze ondernemers eenvoudig ingericht, dit maakt het erg toegankelijk. Een abonnement is af te sluiten voor de rechtsvormen: bv, vof en eenmanszaak.
Bij Myfinance wordt er een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd. Ondernemers zitten bij dit boekhoudprogramma dus nergens voor een lange periode aan vast. Dit biedt natuurlijk veel flexibiliteit en daarnaast weinig risico.
Kenmerken | Compleet pakket |
---|---|
Jaarlijkse kosten | €120,00 |
Gratis boekingen per jaar | Onbeperkt |
Proefperiode | 15 dagen |
Aantal gebruikers | 3 |
Rechtsvormen (geschikt) | Eenmanszaak/zzp, bv en vof |
Bankkoppeling mogelijk | Ja |
Mobiele app | Ja |
Belastingdienst erkend | Ja |
Zoals hierboven werd benoemd heeft Myfinance niet onnodig veel functionaliteiten die een zzp’er of starter toch niet gaat gebruiken. Echter, het boekhoudprogramma heeft wel een aantal zeer handige functionaliteiten. Zo is het mogelijk om onbeperkt banktransacties te doen. Handig voor een bedrijf dat dagelijks veel transacties moet doen en veel verschillende klanten heeft. Daarnaast kunnen ondernemers online factureren, winst-en verlies rapportages maken en balansen opstellen, dit geeft hen natuurlijk een goed inzicht in de financiën en dankzij het online factureren wordt er door het programma een automatische berekening gedaan van de BTW. Bovendien is het mogelijk om gratis andere gebruikers toe te voegen. Dit is een groot voordeel van het boekhoudprogramma t.o.v. andere programma’s waar dit niet mogelijk is of waar er hiervoor extra betaald moet worden. Als laatste kunnen ondernemers ook nog eens eenvoudig uren- en ritten registreren en gebruikmaken van de mobiele. Het boekhoudprogramma biedt dus erg veel handige functionaliteiten aan die het boekhouden een stuk eenvoudiger maken.
Wanneer een ondernemer nog niet eerder heeft gewerkt met een online boekhoudpakket of als hij overstapt van een ander boekhoudpakket naar Myfinance, kan hij gebruikmaken van een overstapactie. Met deze actie krijgt een ondernemer een adviesgesprek, uitleg over de werking van Myfinance en worden de boekingen gecontroleerd. Zo begint hij direct goed en worden eventuele vagen die er zijn behandeld. De kosten van deze overstapactie is eenmalig € 45,00 en het is alleen mogelijk wanneer er gekozen wordt voor een jaarabonnement.
Ondernemers kunnen er door de proefperiode achterkomen of het programma echt iets voor hen is. Binnen deze proefperiode kunnen zij 15 dagen lang alle functionaliteiten van Myfinance testen. Dit maakt het mogelijk om het boekhoudprogramma te ervaren voordat er een keuze gemaakt moet worden.
Myfinance heeft zowel een mobiele als online app. Beide apps werken erg fijn en vullen mekaar aan voor een optimale ervaring voor de gebruiker.
Het design van de online app heeft naar onze mening een ouderwetse uitstraling. De online omgeving is basic en heeft eentonige kleuren. Dit maakt het echter niet minder gebruiksvriendelijk. De app beschikt over verschillende modules met ieder eigen functionaliteiten. Dit maakt het voor de gebruiker overzichtelijk en toegankelijk. Zo is er een facturatie module waar gebruikers facturen kunnen ontwerpen naar de huisstijl van de onderneming. Dit maakt een factuur natuurlijk een stuk persoonlijker. Daarnaast is er een andere module waar gebruikers banktransacties kunnen importeren op verschillende manieren, bijvoorbeeld met behulp van een bankkoppeling of een CAMT.053 & MT940 bestand.
Myfinance heeft een mobiele app ontwikkeld, geschikt voor zowel Android als iOS toestellen. Bij veel concurrenten zit er alleen een Scan & Herken functie in de app. Bij Myfinance gaat dit een stuk verder. Zo kunnen gebruikers: uren registreren, ritten registreren, inkoopfacturen/bonnen scannen, rapportages maken en het saldo BTW inzien. Met deze app hebben zelfstandigen de boekhouding op ieder moment van de dag bij de hand.
Grote delen van de administratie kunnen met Myfinance geautomatiseerd worden. Bankafschriften kunnen middels een bankkoppeling automatisch in de boekhouding opgenomen worden. Daarnaast maakt de koppeling met de Belastingdienst het mogelijk om te btw-aangifte in het boekhoudprogramma in te dienen. Een groot deel van de gevraagde gegevens worden dan automatisch ingevuld. Bovendien zijn er allerlei functionaliteiten in het boekhoudprogramma aanwezig die het boekhouden een stuk eenvoudiger maken. Denk aan de uren- en rittenregistratie functies, rapportage mogelijkheden en de Scan & Herken functie.
Over het aantal beschikbare koppelingen zijn wij iets minder tevreden. Zo is het niet mogelijk om het boekhoudprogramma met bijvoorbeeld CRM-software of een kassasysteem te koppelen. Bij veel andere boekhoudprogramma’s kan dit wel.
Het indienen van de btw-aangifte kost ondernemers veel tijd. Myfinance heeft hiervoor een oplossing bedacht. Zij hebben een module samengesteld waarin gebruikers in de online omgeving de aangifte kunnen indienen. Grote delen hiervan worden automatisch ingevuld, aan de hand van ingevulde gegevens uit de andere modules.
Het logo iets meer links, of de tekst net op een iets andere plek? Vrijwel alles is mogelijk in de facturatie module van Myfinance. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk om facturen te verzenden in de eigen huisstijl van de onderneming. Zo wordt een factuur omgetoverd tot een visitekaartje. Na het opstellen van een factuur worden de gegevens automatisch gefilterd en verwerkt in de andere modules.
Facturen zijn met Myfinance op 2 verschillende manieren in te boeken. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om facturen handmatig in te voeren of te uploaden.
Bij het handmatig invoeren worden er naar een aantal factuurgegevens gevraagd en deze worden automatisch verwerkt in de boekhouding. Voor een beter inzicht voor de gebruiker kan er gekozen worden om de ontvangen factuur (als pdf-bestand) bij te voegen bij het inboeken.
Er kan ook gekozen worden om middels de Scan & Herken functionaliteit inkoopfacturen te uploaden, of ze te scannen in de mobiele app van Myfinance. Factuurgegevens worden automatisch gefilterd en verwerkt in de administratie. Doordat dit proces automatisch verloopt besparen ondernemers natuurlijk veel tijd. Zo blijft er meer tijd over voor hetgeen wat een stuk leuker is dan het boekhouden, namelijk het ondernemen.
Myfinance is met verschillende banken te koppelen. Met een bankkoppeling worden bankafschriften automatisch verwerkt. Alles één voor één invoeren is dan verleden tijd. Het aanbod van koppeling is echter wel een beetje beperkt t.o.v. concurrenten. Zo is het niet mogelijk om een koppeling te leggen met de banken die vallen onder De Volksbank.
Een overzicht van alle koppelingen is onderaan deze pagina te vinden.
Rapportages geven bedrijven inzicht in de financiën. Dit helpt natuurlijk bij het maken van de juiste beslissingen. Bij Myfinance zijn er relatief veel rapportagemogelijkheden. Het is voor gebruikers mogelijk om de volgende rapporten te maken: Balans, Winst & Verlies, Debiteuren, Crediteuren, Producten en grootboek.
Met de relatiebeheer module van Myfinance kunnen gebruikers alle relaties met de benodigde gegevens terugvinden in een handig overzicht. Wanneer een relatie toegevoegd is, hoeven basisgegevens niet langer handmatig ingevoerd te worden bij het inboeken en verzenden van facturen. Deze worden automatisch ingevuld.
Dit boekhoudprogramma beschikt ook over een rittenregistratie functie. Met deze functie kunnen gebruikers eenvoudig ritten verwerken in de administratie. Ondernemers krijgen hierdoor een beter inzicht in de gereden kilometers. Bovendien kunnen, indien nodig, gereden kilometers eenvoudig doorberekend worden aan klanten.
Bedrijven die kiezen voor dit boekhoudprogramma kunnen kosteloos 2 extra gebruikers toevoegen. Dit maakt het mogelijk om, zonder inloggegevens te delen, belanghebbenden toegang te geven tot het programma.
Wanneer een gebruiker liever geen toegang geeft tot het boekhoudprogramma aan anderen, kan ervoor gekozen worden om de gegevens te exporteren. Dit kan in de vorm van een excel-bestand.
Voor kleinere ondernemers bestaat het grootste deel van de administratie uit het verwerken van facturen. Daarom is het belangrijk dat dit zo efficiënt mogelijk kan. Over het verwerken van inkopen met Myfinance zijn wij erg tevreden. Zowel het handmatig als de Scan & Herken functie zijn zeer fijn in gebruik.
Veel boekhoudprogramma’s hebben als doel om tijdrovende taken te automatiseren. Dit wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door koppelingen tussen interne modules en koppelingen met externe programma’s. Over het tweede zijn wij met Myfinance iets minder tevreden. Er zijn helaas maar weinig koppelingen mogelijk. Terwijl sommige boekhoudprogramma’s meer dan 100 koppelingen aanbieden, biedt Myfinance er slechts 10 aan. Bovendien wordt er geen API aangeboden die het mogelijk maakt om zelf koppelingen te leggen.
Het boekhoudprogramma beschikt over een uitgebreide kennisbank. Hier kunnen ondernemers met onduidelijkheden alle benodigde informatie vinden. Wanneer er na het benaderen van de kennisbank nog steeds vragen zijn, kan er een online formulier worden ingevuld. De werknemers nemen dan zo snel mogelijk contact op. Klanten die kiezen voor het Online samenpakket krijgen meer hulp. Zij worden uitgebreid geholpen door professionals.
Het design kan naar onze mening een stuk beter. De online app ziet er een beetje saai en stoffig uit. Bij modernisatie van de omgeving zal de gebruiker een nog positievere ervaring aan overhouden.
Uit onze Myfinance review komt naar voren dat het een zeer uitgebreid boekhoudpakket voor starters en zzp’ers is dat bovendien al voor een klein bedrag per maand beschikbaar is. Klanten kunnen gebruikmaken van een app en gratis extra gebruikers toevoegen. Daarnaast is het gemak een pluspunt van het boekhoudpakket. Het programma heeft echter ook een aantal kleine minpunten. Zo krijgen klanten bij het pakket van € 10,00 weinig hulp, zijn er weinig koppelingen mogelijk en kunnen er geen diepere financiële analyses worden gemaakt.