Voor een ondernemer is netwerken erg belangrijk. Een goed netwerk is een waardevolle bijdrage aan een onderneming. Ook personeel met een groot eigen netwerk kan erg waardevol zijn. Veel mensen hebben echter moeite met netwerken. Praten met onbekenden kan vooral voor introverte mensen erg moeilijk zijn. Gelukkig zijn er een aantal tips en tricks waardoor mensen leren netwerken. Hierdoor zal netwerken al een stuk makkelijker gaan.
In het bedrijfsleven wordt vaak over netwerken gesproken. Maar wat houdt netwerken nu precies in? Netwerken is het leggen van relaties tussen mensen die elkaar of een ander verder kunnen helpen, zowel voor werk als privé. Dit kan op verschillende manieren en bij verschillende gelegenheden, zoals netwerkbijeenkomsten en congressen. Maar met de komst van LinkedIn kan iemand ook online netwerken. Door het leggen van relevante connecties op LinkedIn vergroot iemand zijn netwerk. Werkt iemand in een groot bedrijf, dan kan het kennismaken met nieuwe collega’s ook het netwerk vergroten. Netwerken gaat ook om het leggen en onderhouden van contacten.
Nog niet overtuigd over de kracht van netwerken? Netwerken heeft vele voordelen.
Naast deze voordelen zijn er nog ontzettend meer voordelen van netwerken.
Bij een zakelijk netwerk wordt er vaak alleen gedacht aan relaties van zakelijke aard. Maar ook bijvoorbeeld vrienden en familie behoren tot iemands zakelijke netwerk. Een vriend is ook relatie die iemand de verder kan helpen, zowel zakelijk als privé.
Maar hoe bereidt iemand zijn (zakelijke) netwerk uit? Eigenlijk is iedereen altijd en overal aan het netwerken. Gaat iemand een gesprek aan met een bekende? Dan is deze persoon al zijn bestaande netwerk aan het onderhouden. Online op netwerksites, zoals LinkedIn kan iemand relatief makkelijk zakelijk netwerken. Ga op zoek naar relevante mensen in het vakgebied en voeg ze toe. In een kort bericht kan iemand zich voorstellen en uitleggen waarom hij een connectie via LinkedIn wilt maken. Dit is tegenwoordig dé manier om online te netwerken.
Netwerken kan spannend zijn. Niet iedereen vindt netwerken leuk. Hoe start een ondernemer een leuk gesprek met nieuwe contacten? Offline is op iemand afstappen wat minder makkelijk.
Gaat een ondernemer naar een netwerkbijeenkomst? Dan is het verstandig dat hij voor de bijeenkomst de gastenlijst doorneemt. Hierdoor weet een ondernemer wie er komt en kan hij zich tijdens een netwerkbijeenkomst focussen op mensen met een interessant profiel voor een gesprek.
Het is makkelijker om op netwerkbijeenkomsten een gesprekspartner te vinden door een open houding aan te nemen. Hierdoor is het voor nieuwe mensen gemakkelijker om contact met een onbekende te leggen en zal een gesprek gemakkelijker lopen.
Een netwerkgesprek is geen een richtingsverkeer. Wees geïnteresseerd, toon initiatief, stel vragen. Probeer de gesprekken goed te onthouden. Het uitwisselen van een visitekaartje is een handig geheugensteuntje voor contact naderhand.
Bereid een elevator pitch voor. In een elevator pitch presenteert een ondernemer zichzelf of zijn onderneming binnen 30 seconden tot 2 minuten. Door een elevator pitch voor te bereiden, kan een ondernemer altijd antwoord geven op vragen als: ‘Vertel eens wat over jezelf?’ of ‘Wat voor onderneming heb jij?’. Een elevator pitch moet op een aantal vragen antwoord geven:
Het meest belangrijke is dat de pitch blijft hangen. Het moet duidelijk zijn wat de ondernemer met de pitch wilt overbrengen. Wees creatief, zorg dat de pitch origineel is en wek interesse.
Toon interesse in anderen. Ondernemers praten graag over zichzelf en hun bedrijf. Stel vragen aan andere ondernemers, toon interesse in hun bedrijven tijdens een gesprek.
De bijeenkomst is afgelopen een ondernemer heeft een verschillende visitekaartjes uitgewisseld met interessante mensen. Door na een bijeenkomst het profiel van deze professionals op te zoeken en toe te voegen, herinneren zij de ondernemer weer. Dit is de belangrijkste stap van netwerkbijeenkomsten, zodat de ondernemer niet vergeten wordt door interessante mensen.
LinkedIn is in de business to business sector hét social media platform waarop contacten worden gelegd. Een ondernemer kan op verschillende manieren op LinkedIn in contact komen met interessante professionals. Op LinkedIn kan iemand zijn of haar carrière laten zien. Bijvoorbeeld welke studies ze doen of hebben gedaan en welke banen (en functies) ze hebben (gehad).
Op LinkedIn zijn er speciale groepen voor specifieke vakgebieden en interessegebieden. Als een ondernemer zich hierbij aansluit kan hij in contact komen met gelijkgestemden. Vaak moet een ondernemer hier wel voor worden toegelaten door een beheerder.
LinkedIn werkt ook als een soort zoekmachine. Doordat professionals in hun kopregel relevante woorden benoemen over hun baan of vakgebied, zijn zij gemakkelijk te vinden op deze zoekwoorden. Klikt een ondernemer op een profiel? Dan is de kans groot dat degene waarvan het profiel is, een melding krijgt dat de ondernemer op zijn profiel heeft gekeken.
Op LinkedIn kunnen berichten zich als een olievlek verspreiden. Door een interessant bericht te delen, vergroot een ondernemer zijn bereik. Mogelijk komt hij hierdoor in contact met andere interessante professionals. Daarnaast kan het ook waardevol zijn actief te participeren in berichten van anderen. Door actief op LinkedIn te zijn, kan een ondernemer zich zelfs ontwikkelen tot een LinkedIn-influencer.
Wees sociaal. Een netwerkgesprek moet interessant zijn. Luister daarnaast aandachtig en stel vragen, hierdoor toont iemand oprechte interesse. Kun je iemand helpen met jouw expertise? Biedt dan hulp aan of deel informatie, hierdoor kan je ook informatie vragen aan een ander.
Netwerken is het maken en onderhouden van sociale contacten. Dit geldt zowel zakelijk als privé en kan online en offline plaatsvinden.
Een netwerker is iemand die gespecialiseerd is in het leggen en onderhouden van contacten, zowel online als offline. Dit is vooral belangrijk voor ondernemers en mensen in een commerciële functie. Een netwerker is een goede gesprekspartner.