Voor ondernemers is netwerken erg belangrijk. Een goed netwerk vormt een waardevolle bijdrage aan een onderneming. Ook personeel met een groot eigen netwerk kan erg waardevol zijn. Veel mensen hebben echter moeite met netwerken en het achterlaten van een positieve indruk. Praten met onbekenden kan vooral voor introverte mensen erg moeilijk zijn. Gelukkig zijn er een aantal tips en tricks om te leren netwerken. Hierdoor zal netwerken een stuk makkelijker gaan.
In het bedrijfsleven wordt vaak over netwerken gesproken. Maar wat houdt netwerken nou precies in? Netwerken is het leggen van relaties tussen mensen die elkaar of een ander verder kunnen helpen, zowel voor werk als privé. Nieuwe contacten leren kennen dus. Dit kan op verschillende manieren en bij verschillende gelegenheden, zoals netwerkbijeenkomsten en congressen (tip: verzamel visitekaartjes). Misschien bestaan er wel ondernemersgroepen in de buurt die borrels en recepties organiseren voor het opbouwen van een regionaal netwerk.
Met de komst van LinkedIn kan je ook online netwerken, om bijvoorbeeld een nieuwe baan te vinden. Door het leggen van relevante connecties op LinkedIn vergroot je je netwerk. Werkt iemand in een groot bedrijf? Dan kan het kennismaken met nieuwe collega’s ook het netwerk vergroten. Netwerken gaat om het leggen en onderhouden van contacten.
Nog niet overtuigd over de kracht van netwerken of twijfel je of netwerken belangrijk is? Netwerken heeft vele voordelen, zoals hieronder te zien is. Daarnaast zijn er zelfs nog veel meer voordelen van netwerken.
Bij een zakelijk netwerk wordt vaak alleen gedacht aan relaties van zakelijke aard. Maar ook bijvoorbeeld vrienden en familie behoren tot je zakelijke netwerk. Een vriend is ook relatie die je verder kan helpen, zowel zakelijk als privé.
Maar hoe breid je je (zakelijke) netwerk uit? Eigenlijk is iedereen altijd en overal aan het netwerken. Ga je een gesprek aan met een bekende? Dan ben je al je bestaande netwerk aan het onderhouden. Online op netwerksites, zoals LinkedIn, kan je relatief makkelijk, zakelijk en efficiënt netwerken. Ga op zoek naar relevante mensen in het vakgebied en voeg ze toe. In een kort bericht kan je je voorstellen en uitleggen waarom je een connectie via LinkedIn wil maken. Dit is tegenwoordig dé manier om online te netwerken.
Netwerken kan spannend zijn. Niet iedereen vindt netwerken leuk. Offline op iemand afstappen is bovendien wat minder makkelijk dan online. Hoe start een ondernemer dan een leuk gesprek met nieuwe contacten? De onderstaande 6 tips helpen je hierbij.
Ga je naar een netwerkbijeenkomst? Dan is het verstandig dat je voor de bijeenkomst de gastenlijst doorneemt. Hierdoor weet je wie komt en kan je je tijdens een netwerkbijeenkomst focussen op mensen met een interessant profiel voor een gesprek.
Het is makkelijker om op netwerkbijeenkomsten een gesprekspartner te vinden door een open houding aan te nemen. Hierdoor is het voor nieuwe mensen gemakkelijker om contact met een onbekende te leggen en zal een gesprek gemakkelijker lopen. Ook biedt dit je persoonlijke groei. Het is de moeite waard om te gaan netwerken en je kwetsbaar op te stellen. Alleen op deze manier wordt het makkelijker.
Luister goed en laat merken dat je geïnteresseerd bent. Een netwerkgesprek is geen een richtingsverkeer. Wees geïnteresseerd, toon initiatief, stel vragen. Probeer de gesprekken goed te onthouden. Het uitwisselen van een visitekaartje is een handig geheugensteuntje voor contact naderhand. Bedank mensen voor het goede gesprek.
Bereid een elevator pitch voor. In een elevator pitch presenteert een ondernemer zichzelf of zijn onderneming binnen 30 seconden tot 2 minuten. Dit helpt je met succesvol netwerken. Door een elevator pitch voor te bereiden, kan je altijd antwoord geven op vragen als: ‘Vertel eens wat over jezelf?’ of ‘Wat voor onderneming heb jij?’. Een elevator pitch moet op een aantal vragen antwoord geven:
Het meest belangrijke is dat de pitch blijft hangen. Het moet duidelijk zijn wat je met de pitch wil overbrengen. Wees creatief, zorg dat de pitch origineel is en wek interesse.
Toon interesse in anderen. Ondernemers praten graag over zichzelf en hun bedrijf. Stel vragen aan andere ondernemers en toon interesse in hun bedrijven tijdens een gesprek.
De bijeenkomst is afgelopen en je hebt een aantal verschillende visitekaartjes uitgewisseld met interessante mensen. Daar houdt het nog niet op. Door na een bijeenkomst het profiel van deze professionals op te zoeken en hen toe te voegen, herinneren zij je weer. Dit is de belangrijkste stap van netwerkbijeenkomsten; je mag niet vergeten worden door interessante mensen. Een netwerk onderhouden is cruciaal.
LinkedIn is in de business-to-businesssector hét social media platform waarop contacten worden gelegd. Je kan op verschillende manieren op LinkedIn in contact komen met interessante professionals. Op LinkedIn je je (succesvolle) carrière laten zien. Bijvoorbeeld welke studies je doet of hebt gedaan en welke banen (en functies) je hebt (gehad).
Op LinkedIn zijn speciale groepen voor specifieke vakgebieden en interessegebieden. Als je je hierbij aansluit, kan je in contact komen met gelijkgestemden. Vaak moet je hier wel voor worden toegelaten door een beheerder.
LinkedIn werkt ook als een soort zoekmachine. Doordat professionals in hun kopregel relevante woorden benoemen over hun baan of vakgebied, zijn zij gemakkelijk te vinden op deze zoekwoorden. Klik je op een profiel? Dan is de kans groot dat degene waarvan het profiel is, een melding krijgt dat je op zijn profiel hebt gekeken.
Op LinkedIn kunnen berichten zich als een olievlek verspreiden. Door een interessant bericht te delen, vergroot je je bereik. Mogelijk kom je hierdoor in contact met andere interessante professionals. Daarnaast kan het ook waardevol zijn actief te participeren in berichten van anderen. Door actief op LinkedIn te zijn, kan je je zelfs ontwikkelen tot een LinkedIn-influencer.
Wees sociaal. Een netwerkgesprek moet interessant zijn. Luister daarnaast aandachtig en stel vragen, hierdoor toon je oprechte interesse. Kan je iemand helpen met jouw expertise? Biedt dan hulp aan of deel informatie, hierdoor kan je ook informatie vragen aan een ander.
Netwerken is het maken en onderhouden van sociale contacten. Dit geldt zowel zakelijk als privé en kan online en offline plaatsvinden.
Een netwerker is iemand die gespecialiseerd is in het leggen en onderhouden van contacten, zowel online als offline. Dit is vooral belangrijk voor ondernemers en mensen in een commerciële functie. Een netwerker is een goede gesprekspartner.