Iedere ondernemer met een eigen website zal er vroeg of laat mee aan de slag moeten: het optimaliseren van de website. Dit heet SEO (Search Engine Optimization). Daarmee zorg je ervoor dat jouw website beter presteert in zoekmachines. Dit kan goede resultaten opleveren. Op deze pagina leggen we uit hoe SEO werkt en hoe je ermee kan beginnen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Het maakt onderdeel uit van Search Engine Marketing en is een vorm van online marketing.
Voor websites is SEO een manier om hogere posities in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google te verkrijgen. SEO bestaat uit verschillende aspecten, waaronder het gebruik van relevante zoekwoorden, titels en tussenkoppen, backlinks en interne links en het technisch optimaliseren van je website.
Met SEO zorg je ervoor dat jouw website beter scoort in zoekmachines. Wanneer potentiële klanten bepaalde zoektermen in Google opzoeken, komt jouw website dan hoger in de zoekresultaten te staan. Doordat mensen je dan sneller zien staan, is de kans groter dat ze jouw website bezoeken. Dit kan vervolgens leiden tot een groter aantal klanten en een hogere omzet. Wanneer je SEO goed toepast, kan dit er dus op den duur voor zorgen dat jouw onderneming groeit.
Hoe SEO exact werkt, is niet volledig bekend. Wel zijn er een aantal aspecten waarvan bekend is dat deze een rol spelen bij het Google-algoritme, dat jouw positie bepaalt. Er zijn dus verschillende ranking factoren die ieder in een bepaalde mate meewegen voor jouw score in zoekmachines. Deze factoren worden onderverdeeld in drie hoofdcategorieën van SEO:
Daarnaast worden de termen white hat en black hat SEO weleens gebruikt. Deze termen staan simpelweg voor SEO-technieken die in overeenstemming zijn met de richtlijnen van zoekmachines (white hat SEO) en technieken die als ongeoorloofd worden beschouwd (black hat SEO).
On-page SEO omvat alles wat je kan doen om de content op jouw website te optimaliseren. Denk aan het gebruik van de juiste zoekwoorden in teksten en het toevoegen van zogeheten alt-teksten onder afbeeldingen. Ook het toevoegen van een meta description en title tags op iedere pagina is van belang om je score te verbeteren. Deze beschrijvingen en titel komen op Google in beeld als jouw pagina uit de zoekopdracht naar voren komt.
Andere voorbeelden zijn het gebruik van titels (H1) en tussenkoppen (H2, H3, H4, H5, H6) en het optimaliseren van je URL. De URL is de link die naar jouw pagina verwijst. Het is goed deze logisch op te bouwen en niet te lang te maken.
Ook interne linkbuilding is van belang. Daarbij verwijs je in teksten op jouw website naar andere pagina’s of blogs op jouw website. Dit is niet alleen van belang voor Google of een andere zoekmachine, maar ook voor het gemak van jouw bezoekers. Zo kunnen ze namelijk eenvoudig meer informatie vinden over hetgeen ze naar op zoek zijn.
Voor on-page SEO dien je je dus te focussen op onder meer:
Onder off-page SEO vallen alle zaken die je buiten jouw website om kan doen om deze te optimaliseren. Eén van de belangrijkste onderdelen hiervan is het verkrijgen van goede backlinks. Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw site linken. Google ziet backlinks als aanbevelingen door andere websites. Als je veel backlinks hebt, verbetert dit dan ook jouw ranking. Bovendien geldt: des te betrouwbaarder de andere website, des te sterker de banklink.
Maar hoe kom je aan backlinks? Dit kan je doen door vanuit andere websites van jezelf naar jouw website te linken, maar ook door jouw connecties hiervoor in te schakelen. Als je veel over een bepaald onderwerp schrijft of daar veel vanaf weet, kunnen andere websites bovendien uit zichzelf naar jouw website verwijzen als ze over dit onderwerp praten.
Naast backlinks vallen ook de volgende zaken onder off-page SEO:
Technische SEO zal voor veel ondernemers de meest ingewikkelde vorm van SEO zijn. Bij dit aspect focus je je op het verbeteren van je website op technisch vlak. Je zorgt er hiermee voor dat jouw website technisch goed in elkaar zit, er op ieder apparaat goed uitziet, gebruiksvriendelijk is en door zoekmachines gevonden en geïndexeerd kan worden.
Eén manier waarop je je website kan verbeteren is door de laadtijd te verkorten. Wanneer je website slecht laadt, zullen bezoekers deze immers sneller verlaten. Bovendien is het van belang dat alle elementen niet alleen op computers, maar ook zowel op mobiele telefoons goed werken. Ook moet het menu logisch in elkaar zitten, zodat mensen alle informatie snel kunnen vinden.
Onder technische SEO vallen nog veel meer zaken. Een overzicht van de belangrijkste factoren staat hieronder.
Nu je weet uit welke factoren SEO bestaat, is het zaak de kennis toe te passen. Voordat je je website kan verbeteren, heb je nog wel een aantal zaken nodig.
Heb je geen tijd om je zelf in SEO te verdiepen of vind je het lastig om hiermee aan de slag te gaan? Dan kan je uiteraard ook besluiten een SEO-specialist in te schakelen. Die kan jou helpen je website te verbeteren. Er zijn SEO-experts die zich specialiseren in één kant van SEO, bijvoorbeeld technische SEO, en er zijn specialisten met kennis van alle aspecten van zoekmachine optimalisatie. Het kan zeker lonen hier onderzoek naar te doen.
Met SEO starten kan in eerste instantie intimiderend lijken, want waar moet je beginnen? Om succes te behalen, is een goede SEO strategie van belang. Hieronder leggen we uit hoe je in 5 stappen een SEO-strategie opzet voor je website.
Bedenk voor jezelf wat je met je website wil bereiken. Wil je meer bezoekers? Wil je gevonden worden op bepaalde zoekwoorden? Als je dit weet, kan je daar met een goede strategie naar toewerken.
Allereerst is het goed om te weten hoe de website er nu voor staat. Op welke positie(s) sta je nu? Zijn er al zaken die goed gaan? Waar kan je nog aan werken? Wat is absoluut noodzakelijk? Je kan zelf onderzoek doen of een grondige analyse laten uitvoeren door een specialist, maar je kan ook een zogeheten site audit uitvoeren voor een technische analyse.
Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van je concurrenten. Zo weet je op welke vlakken je je website nog moet verbeteren en wat je misschien al beter doet dan anderen.
Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter waar jouw doelgroep naar zoekt en welke termen ze daarbij gebruiken. Vervolgens kan je je content daarop aanpassen en meer content creëren, zodat je meer bezoekers naar je website trekt.
Nu je weet wat je moet doen, is het zaak om aan de slag te gaan. De kans is groot dat je een hoop taken moet uitvoeren. Zoek daarom goed uit waar je prioriteiten liggen, zodat je deze eerst kan aanpakken. Maak ook een planning en zet daarin wat je wanneer gaat aanpakken en eventueel wie de taak uitvoert. Zo zorg je ervoor dat je gestructureerd te werk blijft gaan.
Zodra je bent begonnen met het optimaliseren van je website, is het belangrijk dat je in de gaten houdt of je website ook beter scoort. Hou de ranking van je website in de gaten en analyseer de content regelmatig, zodat je kan bijsturen wanneer nodig. Zo voorkom je dat je steken laat vallen en haal je het uiterste uit SEO.
Net als SEO is SEA een vorm van online marketing. Het zijn beide manieren van Search Engine Marketing (SEM). De termen worden dan ook vaak met elkaar verward, maar betekenen zeker niet hetzelfde.
Zoals we hebben uitgelegd, staat SEO voor Search Engine Optimization. Dit is een onbetaalde manier om je website te optimaliseren en beter te scoren in de rankings van zoekmachines. Je focust je hierbij onder meer op het verbeteren van je content, het gebruik van de juiste zoektermen, het verkrijgen van backlinks en het optimaliseren van je website op technisch vlak.
SEA is Search Engine Advertising. Dit is een betaalde manier om hogere positie in zoekmachines te verkrijgen. Je doet dit door advertenties te kopen bij een bepaalde zoekterm. Als iemand deze zoekterm in Google invoert, komt jouw advertentie naar voren. Met SEA betaal je er dus voor om een betere positie te bemachtigen, in tegenstelling tot SEO.
SEO betekent Search Engine Optimization. Het is een manier om je website hoger in Google te krijgen. Je doet dit door je website te optimaliseren, onder meer door het gebruik van de juiste zoekwoorden, backlinks en interne links, door meta tags en meta beschrijvingen (meta description) toe te voegen aan teksten en door de laadtijd van de website te verbeteren.
SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) worden vaak door elkaar gehaald, maar verschillen toch sterk van elkaar. SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een onbetaalde manier om je website te optimaliseren en beter te scoren in zoekmachines als Google. SEA daarentegen is een betaalde manier om hoger in de zoekresultaten te staan. Je maakt daarbij gebruik van betaalde advertenties bij een bepaalde zoekterm. Beide vormen van online marketing kunnen ervoor zorgen dat je website betere resultaten behaalt.
Een SEO-specialist is iemand die websites doorneemt, analyseert en verbetert volgens de nieuwste SEO-regels. SEO-specialisten streven ernaar om met hun expertise ervoor te zorgen dat jouw website (weer) beter scoort in de organische rankings van zoekmachines.
SEO uitbesteden aan een specialist of online marketeer kan zijn vruchten afwerpen. Wanneer je SEO uitbesteedt, kunnen jouw resultaten verbeteren terwijl je zelf meer tijd overhoudt om je bezig te houden met alle andere taken voor jouw onderneming.
Technische SEO is één aspect van zoekmachine optimalisatie. De focus ligt hierbij op het optimaliseren van je website op technisch gebied. Je website moet technisch goed in elkaar zitten, gebruiksvriendelijk zijn en door zoekmachines gevonden en geïndexeerd kunnen worden. Als de website bijvoorbeeld heel traag is of er op mobiel slecht uitziet, zullen mensen de website snel verlaten en niet meer terugkomen. Je zal de opmaak van de website dan moeten verbeteren en de laadtijd moeten verkorten. Het is ook belangrijk dat samenhangende pagina’s goed geordend en vindbaar zijn. Daarnaast zijn er nog verschillende andere punten die je kan verbeteren om je website technisch te optimaliseren.
Wanneer je SEO goed toepast, levert dit betere resultaten op voor jouw website. Je hebt de kans hoger in de zoekresultaten te staan, waardoor potentiële klanten jouw website eerder zien en deze sneller zullen bezoeken. Dit kan tot een groter aantal klanten leiden, wat de omzet verhoogt.
Lokale SEO, ook wel local SEO genoemd, is SEO gericht op geografische content. Je zorgt er hiermee voor dat mensen jouw bedrijf vinden als ze zoeken naar een aanbieder in jouw regio. Bij lokale SEO is het onder meer belangrijk dat jouw adres- en contactgegevens op de website vermeld staan en dat je een goed, compleet Google Bedrijfsprofiel (GBP) hebt.