Social media marketing

social media marketing
  • Auteur:
  • Laatst bijgewerkt: 8 mei 2024
  • Leestijd: 25 minuten

Social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Social media marketing is daarom een essentieel element van een goede marketingstrategie. Via social media platforms kan je potentiële klanten bereiken, een groter publiek opbouwen en direct contact hebben met klanten. Maar hoe kan je een social media marketing strategie bepalen en inzetten?

Wat is social media marketing?

Social media marketing biedt veel mogelijkheden voor een bedrijf. Ruim 86% van de Nederlandse bevolking is namelijk actief op social media. Het inzetten van social media marketing is tegenwoordig essentieel, klanten zijn immers online te vinden. Met social media marketing kan je nieuwe en bestaande klanten bereiken, een groter publiek onder je doelgroep bereiken en op deze manier het succes van je onderneming vergroten. Een campagne op social media kan zich namelijk snel verspreiden en vergroot zo het bereik van je onderneming.

Sociale media zijn marketing middelen die worden ingezet om (marketing)doelstellingen te bereiken. Het unieke aan social media marketing is dat er een echte connectie kan worden aangegaan met de (potentiële) klanten, het is een dialoog. In tegenstelling tot ander marketingmiddelen, die voornamelijk bestaan uit enkel het zenden van een boodschap.

Het gebruik van social media marketing kent dus eindeloos veel voordelen voor ondernemers, maar het kan ook een tijdrovende taak zijn. Daarom is het verstandig van tevoren te bepalen hoe sociale media het best ingezet kunnen worden. Op deze manier kan een social media marketing strategie van grote toegevoegde waarde zijn voor je onderneming.

Voordelen social media marketing

Wanneer een onderneming aan social media marketing doet, brengt dat verschillende voordelen met zich mee.

  • Interactie met de doelgroep
  • Lage kosten
  • Groot bereik
  • Meetbaar
  • Makkelijk informatie delen
  • Gefocust op mobiel gebruik
  • Goed voor zoekmachine marketing
  • Versterkt de merkidentiteit
  • Verhoogt het aantal websitebezoekers
  • Vergroten van de online aanwezigheid

Beginnen met social media voor een bedrijf

Voor een onderneming is het tegenwoordig essentieel om social media in te zetten als marketing middel. Maar hoe? Het is van belang van tevoren te bepalen wat het doel is van social media voor het bedrijf. Social media kunnen namelijk voor verschillende functies worden ingezet. Om social media marketing op de juiste manier in te zetten en geen tijd te verliezen, is het daarom verstandig dit vooraf te bepalen.

Social media kunnen onder andere de volgende functies hebben:

Het bepalen van het belang van sociale media marketing voor je bedrijf is het fundament van de social media strategie. 

Een social media strategie

Er zijn veel verschillende social media kanalen en niet ieder kanaal past bij een doelgroep en doel. Om een social media strategie overzichtelijk te maken, kan deze in 6 stappen worden onderverdeeld.

stappenplan social media strategie

Gedurende het uiteenzetten van de 6 stappen, kan het ook van toegevoegde waarde zijn om te kijken wat concurrenten precies doen. Op welke kanalen is de concurrentie actief? Wat voor soort content publiceren concurrenten?

Social media doelen

Door ‘gewoon maar even’ content te posten, zal social media marketing geen succes opleveren. Het is van belang dat de geplaatste content gekoppeld is aan bedrijfsdoelen en past bij het gekozen kanaal. Hieronder bespreken we een aantal voorbeelden van social media doelen die je als ondernemer kan hebben.

Naamsbekendheid vergroten

Door middel van social media marketing kan je de naamsbekendheid van je bedrijf, ook wel merkbekendheid, vergroten voor de doelgroep. Dit kan worden gemeten door middel van verschillende KPI’s op social media. Een KPI is een kritieke prestatie indicator, die weergeeft hoe iets presteert. Voor social media kan het onder meer gaan om het bereik en het aantal vertoningen.

Websitebezoekers verhogen

Door middel van social media marketing posts kan je volgers leiden naar je website. Een volger wordt dan omgezet in een betalende bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld worden gemeten door het aantal kliks op de link in de post. Daarnaast kan dit ook via Google Analytics op verschillende manieren worden gemeten.

Directe verkoop

Een doel kan ook directe verkoop zijn. Dit zijn betalende klanten die voortkomen uit de social media-activiteiten. Indien Google Analytics goed is ingesteld, kan worden gemeten hoeveel betalende klanten uit bijvoorbeeld social media posts zijn verkregen. Hiervoor kan ook het conversieratio als KPI worden gebruikt.

Conversie = bereik van het bericht : aantal transacties x 100%

Klantenservice verbeteren

Door beschikbaar te zijn op social media, kunnen klanten gemakkelijk contact opnemen voor een vraag, suggestie of klacht. Uiteraard is het doel de klant correct te helpen. Reactietijd is in dit geval bijvoorbeeld een mogelijke KPI. Een snelle reactietijd verhoogt namelijk de klanttevredenheid.

Vraag creëren naar een product

Door middel van social media kan vraag naar een product worden gecreëerd. Door inspirerende of informatieve content worden mensen enthousiast. Hiervoor kan ook gebruik worden gemaakt van influencers. Je kan dit doel meten aan de hand van bijvoorbeeld het aantal kliks of door reacties en vind-ik-leuks van klanten.

Leads genereren

Leads genereren is het verkrijgen van e-mailadressen van (potentiële) klanten. Doordat een klant die zelf invult, is dit ook wel een ‘warme’ lead. De klant geeft namelijk zelf aan interesse te hebben. Door vervolgens de klant met bijvoorbeeld e-mailmarketing verder door de customer journey te leiden, zal dit uiteindelijk tot aankoop leiden. Leads kunnen worden gemeten aan de hand van het aantal ingevulde e-mailadressen.

Samenwerkingen opzetten

Het opzetten van een samenwerkingen met influencers kan veel mogelijkheden bieden. Influencers hebben een grote achterban en volgers zien hen als een voorbeeld. Dit kan tevens helpen om de social media kanalen van je bedrijf te laten groeien.

KPI’s voor een social media strategie

De hiervoor genoemde doelen zijn meer overkoepelend voor de hele organisatie. Uiteraard is het ook van belang om KPI’s voor de social media kanalen op te stellen. Denk aan betrokkenheid (engagement) en bewustzijn (awareness). Dankzij gerichte KPI’s kan je de content of specifieke elementen van social media monitoren en bijsturen.

Betrokkenheid

Betrokkenheid, ook wel engagement, kan op verschillende manieren worden gemeten. Sociale kanalen geven hierover veel informatie vrij, waardoor deze statistieken makkelijk gemonitord kunnen worden.

Bewustzijn

Bewustzijn, ook wel awareness of merkbekendheid genoemd, is de zichtbaarheid van het bedrijf op een social media platform. De beste manieren om dit te monitoren zijn:

Aantal volgers

Hoe meer volgers, hoe meer mensen worden bereikt met social media posts. Het aantal volgers heeft ook te maken met naamsbekendheid en loyale klanten. Tevens zijn trouwe volgers het meest waardevol. Zij zijn eerder geneigd berichten te liken en delen, wat ervoor kan zorgen dat berichten viral gaan. Dit kan vervolgens tot goede resultaten voor je onderneming leiden.

De doelgroep bepalen

Nadat de KPI’s zijn gekozen en de doelen zijn vastgesteld, kan de doelgroep worden bepaald. Misschien is de doelgroep al bepaald in het marketingplan. Het is in ieder geval van belang de doelgroep goed in kaart te brengen. Informatie over de interesse, het gedrag en de kenmerken van je klanten is bijvoorbeeld erg belangrijk voor het creëren van passende content en voor het begeleiden van de customer journey. Je kan hier een persona voor creëren, dit zijn fictieve ideale klanten. Je bedrijf kan ook verschillende doelgroepen hebben.

doelgroeponderzoek

Omschrijf kenmerken van de doelgroep(en)

Omschrijf de klant zo gedetailleerd mogelijk. Hierdoor leer je je doelgroep kennen. Uiteraard hoeft niet alle informatie voor ieder bedrijf relevant te zijn.

Op basis van deze informatie kan een persona worden gecreëerd. Uiteraard kan het zijn dat jouw onderneming verschillende specifieke doelgroepen heeft. Per specifieke doelgroep kan dan een persona gecreëerd worden. Een voorbeeld van een persona staat hieronder.

voorbeeld persona (ijkpersoon)

Verschillende social media kanalen inzetten

Er zijn veel verschillende social media kanalen. De meest populaire kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok en Pinterest. Steeds meer bedrijven richten zich daarom op deze platformen. Maar voor succesvolle social media marketing is er een belangrijke vraag: Wat zijn de social media netwerken die de doelgroep gebruikt? Waar zijn de potentiële klanten te vinden?

Uit het bovenstaande doelgroeponderzoek zal voor jouw onderneming blijken op welke kanalen de doelgroep voornamelijk actief is. Daarnaast is het belangrijk te bepalen welke social media platformen bij je bedrijf passen. Er passen altijd meerdere kanalen bij een doelgroep. Er hoeven niet totaal verschillende posts voor de verschillende sociale netwerken te worden gecreëerd, maar er dient wel onderscheid gemaakt te worden. 

Hieronder lichten we de grootste social media kanalen uit, zodat je beter weet welke kanalen bij jouw doelgroep passen.

Facebook

Facebook is een populair social media platform. Het heeft ruim 10,3 miljoen gebruikers in Nederland. De populariteit van het kanaal is echter wel afgenomen, met name onder jongeren. Desalniettemin heeft bijna 40% van de Nederlandse bevolking Facebook, wat resulteert in een grote diversiteit aan gebruikers.

Het zakelijk inzetten van Facebook biedt veel mogelijkheden. Facebook heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd wat betreft het zakelijke gedeelte van het platform. Er zijn veel mogelijkheden voor advertenties, ook wel social media advertising. Zo weet Facebook adequate suggesties te geven voor een passende doelgroep voor advertenties. Tevens biedt social media advertising zakelijk gezien veel mogelijkheden wat betreft het inrichten van klantenservice en reviews.

Logo facebook

Instagram

Instagram heeft circa 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers en groeit in tegenstelling tot Facebook nog erg in het aantal gebruikers. De gebruikers zijn echter wel anders dan op Facebook. 50% van de gebruikers is namelijk onder de 35 jaar oud.

Met Instagram is het gemakkelijker een groter bereik te creëren dan met Facebook. Door gebruik te maken van de juiste hashtags en content, kan een bericht zich als een olievlek verspreiden. Instagram is momenteel aan het concurreren met TikTok, door een meer video-first platform te worden. Door Instagram Reels vergroot het bereik van een bericht momenteel aanzienlijk, waardoor relatief gemakkelijk nieuwe volgers worden verkregen. Daarnaast is het voor een bedrijf makkelijk producten toe te voegen aan Instagram, het kanaal heeft namelijk een shopfunctie.

Logo instagram

LinkedIn

LinkedIn is het meest zakelijke social media kanaal. De doelgroep is het bedrijfsleven. LinkedIn is het meest belangrijk voor bedrijven in de B2B-markt. Maar ook in de B2C-markt is LinkedIn een waardevol social media platform. LinkedIn heeft ruim 5 miljoen Nederlandse gebruikers.

Maar waarvoor kan LinkedIn worden ingezet? LinkedIn is hét platform om te netwerken, personeel te werven en kansen in een markt te herkennen. Zowel een persoonlijk profiel als een bedrijfsprofiel zijn van toegevoegde waarde voor een bedrijf. Doordat LinkedIn een zakelijk platform is, moet hiervoor wel speciale content worden gecreëerd. Niet alle content is namelijk relevant voor dit kanaal gezien de zakelijke aard van het platform.

Logo LinkedIn

TikTok

Ook op TikTok is een specifiekere doelgroep actief. Dit relatief nieuwe social media platform groeit hard. Momenteel is voornamelijk generatie Z actief op dit platform, zij zijn geboren tussen 1996 en 2015. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 40% van generatie Z TikTok als zoekmachine gebruikt. TikTok is een platform waarop relatief korte video’s geplaatst kunnen worden.

Het krachtige algoritme van TikTok zorgt ervoor dat de gebruikers vooral gebruikmaken van de zogenaamde ForYou-page. Hierdoor krijgt de doelgroep content te zien die zij mogelijk interessant vinden. Indien je bedrijf generatie Z als doelgroep heeft, kan TikTok niet ontbreken in het social media marketingplan.

Logo tiktok

Pinterest

Pinterest is vaak een vergeten socialemediakanaal, ondanks de kracht van het platform. Het social media kanaal heeft in Nederland circa 4,2 miljoen gebruikers. De essentie van het platform is niet zozeer het volgen van bekenden, maar het opdoen van inspiratie. Het is een combinatie van een zoekmachine en een social media kanaal. Waarom het inzetten van Pinterest zeker de moeite waard is? Gebruikers van dit platform hebben een relatief hoge koopintentie in vergelijking tot andere social media kanalen.

Ruim 70% van de gebruikers op dit platform is een vrouw met een hoge koopintentie. Het platform is echter niet voor ieder merk geschikt. Maar voor wat voor bedrijf is Pinterest dan geschikt? Vooral voor huisinrichting, denk hierbij ook aan bijvoorbeeld vloeren en tuininrichting. Daarnaast is het ook een waardevol platform voor de mode-industrie. Op Pinterest kan gemakkelijk worden gelinkt naar een product. Daarnaast is het mogelijk een bericht te promoten. Voor Pinterest is het ook erg belangrijk dat de content aantrekkelijk is.

Logo pinterest

YouTube

YouTube is een razend populair platform. Het is zelfs de op één na meest bezochte website ter wereld. In Nederland heeft YouTube 2,8 miljoen gebruikers per dag en in totaal 9,3 miljoen gebruikers. 

Een bedrijf kan YouTube voor verschillende doeleinden gebruiken. YouTube kan ingezet worden voor een bedrijfsvideo, uitleg over producten, Do-It-Yourself-video’s, inspirerende video’s en meer. Daarnaast is social advertising ook mogelijk op YouTube. Advertenties kunnen op verschillende plekken in YouTube worden geplaatst. 

Logo YouTube

Contentmix

Nadat de doelgroep en de passende kanalen zijn bepaald, kan de soort content worden vastgesteld. Het creëren van nieuwe content kan soms lastig zijn, maar door een contentmix vast te stellen, is er sturing voor het blijven creëren van interessante berichten. Voor elke doelgroep en ieder kanaal zal namelijk andere content moeten worden gemaakt. Om het overzichtelijk te maken, bespreken we hieronder zes verschillende soorten content.

Entertainment

Entertainende content boekt over het algemeen goede resultaten op sociale media. Met entertainende content wordt de doelgroep vermaakt. Maar wat is entertainende content precies? Denk hierbij aan leuke throwbacks, grapjes, winacties, puzzels en comics. Uit onderzoek blijkt echter wel dat dit voor een merk het minste oplevert. Maar voor het verkrijgen van volgers en diversiteit aan content is entertainende content erg belangrijk.

Inspiratie

Met inspirerende content kan je bedrijf de doelgroep inspireren. Post bijvoorbeeld mooie afbeeldingen, de laatste ontwikkelingen, leerzame feitjes, quotes en succesverhalen. Dit kan je doelgroep inspireren.

Educatie

Content kan ook educatief zijn. Momenteel is er een zogenoemde lifelong learning-samenleving. Mensen houden van nieuwe dingen leren. Maar wat zijn voorbeelden van educatieve posts? Denk aan onderzoeken, informatieve bronnen, antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ’s), leuke tips en interessante artikelen.

Conversatie

Ga een gesprek aan met de doelgroep. Wat speelt er momenteel binnen de doelgroep? Door een gesprek te voeren voelt de doelgroep zich betrokken, wat de loyaliteit van de klant verhoogt. Plaats hiervoor bijvoorbeeld een poll of een stelling om een discussie tot gang te brengen. 

Tip: Een poll of vraagsticker op Instagram verhoogt de interactie en het engagement van volgers, waardoor het algoritme van Instagram een account meer naar voren laten komen.

Connectie

Is het doel een band op te bouwen met de doelgroep? Dan kan connectiecontent niet ontbreken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, laat volgers kennismaken met medewerkers en deel reviews van producten. Connectiecontent wordt veel gebruikt voor B2B-bedrijven en ook als employeer branding. 

Promotie

De laatste soort content is promotie. Hierbij worden producten of diensten gepromoot. Pas op dat het posten van promotie niet de overhand heeft van de contentmix. Dat heeft namelijk een negatieve impact op de prestaties van sociale media kanalen. Voorbeelden van promotie content zijn het presenteren van producten, webinars, acties en services. 

Voor succesvolle social media marketing is het van belang de juiste content te matchen aan de doelgroep en social media kanalen. 

User generated content 

User generated content (USG) is content gemaakt en gepost door het publiek. Mensen kunnen verschillende soorten user generated content delen. Denk aan productervaringen of juist gebruiksmomenten van producten. Deze user generated content kan bij toestemming ook worden herplaatst op de social media platformen van je bedrijf. User generated content heeft verschillende voordelen: 

  1. Authenticiteit: consumenten zien user generated content als authentiek. Het versterkt de geloofwaardigheid van je merk. 
  2. Vertrouwen: door te zien wat andere consumenten van een diensten of producten vinden, wordt er vertrouwen opgewekt. 
  3. Aankoopbeslissingen beïnvloeden: het heeft een positief effect op de aankoopbeslissing van een consument. 
  4. Goedkope content: wanneer user generated content herplaatst mag worden op de social media kanalen van een bedrijf, kost dit een bedrijf minder tijd en geld dan wanneer het bedrijf zelf content moeten maken.

Influencers 

sociale media

Influencers zorgen ook voor een soort user generated content. Alleen staat hier vaak iets tegenover. Bij geluk plaatsen en vermelden influencers het bedrijf zelf zonder samenwerking. Maar een bedrijf kan natuurlijk ook samenwerkingen met influencers aangaan. Met micro-influencers kan dit bijvoorbeeld al in ruil voor producten. Doordat deze influencers de content delen met vermelding, bereikt een bedrijf een nieuw publiek dat behoort tot de doelgroep. Wees daarom wel selectief met het aangaan van een samenwerking. Zoek vooraf uit of een influencer volgers heeft die passen bij je doelgroep.

Social media contentkalender

Om gestructureerd social media marketing toe te passen, is het verstandig een contentkalender te maken. In een contentkalender wordt vooraf bepaald wat voor content op welk moment wordt geplaatst. Hierdoor is er een duidelijk overzicht van de benodigde content voor het onderhouden van de social media platforms. 

Wanneer content plaatsen? 

Social media marketing houdt ook in: weten wanneer de doelgroep online is. Gelukkig helpen sociale netwerken mee met het bepalen van het juiste moment. In de statistieken van een bedrijfsaccount wordt namelijk vertoond op welk moment de meeste volgers online zijn, zowel het tijdstip als de dag van de week. Door op deze momenten te posten, zal het bereik van een bericht vele malen groter worden. Voor LinkedIn is dit bijvoorbeeld helemaal essentieel. Het is namelijk zonde om content te plaatsen in het weekend, doordat het een zakelijk platform is en mensen dan vrij zijn.

Door vooraf te onderzoeken wanneer de doelgroep online is, kan de contentkalender hierop afgestemd worden. Uiteraard is het wel verstandig constant te blijven monitoren wanneer de doelgroep online is en wat de prestaties van berichten zijn op de ingeplande momenten.


Social media marketing tools

Eerder was social media marketing inzetten lastiger dan anno 2024. Er zijn namelijk ontzettend veel tools die helpen bij het inplannen en creëren van content voor social media marketing. Door gebruik te maken van slimme tools, is het niet nodig om wekkers te zetten om content op het juiste moment te posten. Op deze tools kan content namelijk vooraf worden ingesteld. 

Logo Canva

Canva

☆☆☆

  • Plan content in voor 8 verschillende sociale media kanalen
  • Stockafbeeldingen 
  • Gebruiksvriendelijke design tool; creëer gemakkelijk eigen content
  • Sla merkmaterialen op
  • Het gratis account kan geen content inplannen
Logo Coosto

Coosto

☆☆☆☆

  • Gespecialiseerde social media marketing management tool
  • Contentkalender + inplannen
  • Merkmonitoring
  • KPI-rapportages
  • Campagnemanagement
  • Start vanaf € 249 per maand
Logo Later

Later

☆☆☆

  • Een overzichtelijke planner voor verschillende platforms
  • Social media management tool
  • Inzicht in statistieken
  • Verschillende programma’s 
  • Het beheren van +3 platforms kan vanaf $ 80,00 per maand.

Social media marketing uitbesteden

Social media inzetten brengt vele voordelen met zich mee. Maar dit vergt ook inzicht in social media marketing. Niet iedere ondernemer zit er op te wachten om zelf zijn social media kanalen bij te houden en content te creëren. Door social media marketing niet goed toe te passen, verdoe je kostbare tijd. Social media uitbesteden kan in dat geval een goede optie zijn. Je kan met een gerust hart een social media marketing bureau inschakelen of op zoek gaan naar een freelancer. Zij kunnen helpen bij het bepalen van social media marketing activiteiten en een social media strategie ontwikkelen. 

Wet- en regelgeving social media

Er is omtrent social media veel aandacht geweest rondom influencers die reclame maakten. Zij vielen namelijk buiten de traditionele Mediawet. Hierdoor konden zij bijvoorbeeld sluikreclame plaatsen zonder dit te benoemen. Hou bij het gebruik van social media in ieder geval rekening met:

Veelgestelde vragen

Wat is het nut van social media?

Het inzetten van social media marketing kan van grote toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf. Wel is het belangrijk dat dit goed wordt gedaan, om geen kostbare tijd te verliezen. Enkele voordelen van het gebruik van social media voor een bedrijf zijn: 
– Interactie met de doelgroep
– Heeft een groot bereik
– Het is meetbaar
– Makkelijk informatie delen
– Goed voor zoekmachine marketing
– Versterkt de merkidentiteit
– Verhoogt het aantal websitebezoekers
– Vergroten van de online aanwezigheid

Hoe kan je sociale media in je voordeel gebruiken?

Het inzetten van social media biedt ontzettend veel voordelen. Het is voor het inzetten van social media marketing echter wel belangrijk vooronderzoek te doen en een social media strategie te bepalen. 
Een aantal voordelen:
– Interactie met de doelgroep
– Lage kosten
– Groot bereik
– Makkelijk informatie delen
– Goed voor zoekmachine marketing
– Versterkt de merkidentiteit
– Verhoogt het aantal websitebezoekers
– Vergroten van de online aanwezigheid

Wat valt onder social media marketing?

Social media marketing is een onderdeel van online marketing. In dit geval worden social media netwerken ingezet als marketinginstrument. Onder social media marketing valt het inrichten van de social media strategie. Dit kan door middel van 6 stappen. 
1. Doelen bepalen
2. KPI’s bepalen
3. Doelgroep bepalen
4. Social media kanalen bepalen
5. Contentmix 
6. Planning: contentkalender

Wat kost social media uitbesteden?

De kosten van social media uitbesteden zijn afhankelijk van de gewenste content en de frequentie van het plaatsen van berichten. Hoe frequenter er geplaatst wenst te worden, hoe hoger de kosten. Je kan ervoor kiezen een freelancer in te schakelen of een social media marketing bureau. Maak je al gebruik van een online marketing bureau? Informeer dan eens bij dit bureau. Het is mogelijk dat zij ook met de social media marketing kunnen helpen.