Social media marketing
Social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Social media marketing is daarom een essentieel element van een goede marketingstrategie. Via social media platforms kan je potentiële klanten bereiken, een groter publiek opbouwen en direct contact hebben met klanten. Maar hoe kan je een social media marketing strategie bepalen en inzetten?
Wat is social media marketing?
Social media marketing biedt veel mogelijkheden voor een bedrijf. Ruim 86% van de Nederlandse bevolking is namelijk actief op social media. Het inzetten van social media marketing is tegenwoordig essentieel, klanten zijn immers online te vinden. Met social media marketing kan je nieuwe en bestaande klanten bereiken, een groter publiek onder je doelgroep bereiken en op deze manier het succes van je onderneming vergroten. Een campagne op social media kan zich namelijk snel verspreiden en vergroot zo het bereik van je onderneming.
Sociale media zijn marketing middelen die worden ingezet om (marketing)doelstellingen te bereiken. Het unieke aan social media marketing is dat er een echte connectie kan worden aangegaan met de (potentiële) klanten, het is een dialoog. In tegenstelling tot ander marketingmiddelen, die voornamelijk bestaan uit enkel het zenden van een boodschap.
Het gebruik van social media marketing kent dus eindeloos veel voordelen voor ondernemers, maar het kan ook een tijdrovende taak zijn. Daarom is het verstandig van tevoren te bepalen hoe sociale media het best ingezet kunnen worden. Op deze manier kan een social media marketing strategie van grote toegevoegde waarde zijn voor je onderneming.
Voordelen social media marketing
Wanneer een onderneming aan social media marketing doet, brengt dat verschillende voordelen met zich mee:
- Interactie met de doelgroep
- Lage kosten
- Groot bereik
- Meetbaar
- Makkelijk informatie delen
- Gefocust op mobiel gebruik
- Goed voor zoekmachine marketing
- Versterkt de merkidentiteit
- Verhoogt het aantal websitebezoekers
- Vergroten van de online aanwezigheid
Beginnen met social media voor een bedrijf
Voor een onderneming is het tegenwoordig essentieel om social media in te zetten als marketing middel. Maar hoe? Het is van belang van tevoren te bepalen wat het doel is van social media voor het bedrijf. Social media kunnen namelijk voor verschillende functies worden ingezet. Om social media marketing op de juiste manier in te zetten en geen tijd te verliezen, is het daarom verstandig dit vooraf te bepalen.
Social media kunnen onder andere de volgende functies hebben:
- Websitebezoekers en verkoop stimuleren
- Een betrokken doelgroep creëren
- Contact leggen met nieuwe en bestaande klanten
- Klantenservice bieden
- Naamsbekendheid genereren
- Een netwerk van influencers opbouwen
Het bepalen van het belang van sociale media marketing voor je bedrijf is het fundament van de social media strategie.
Een social media strategie
Er zijn veel verschillende social media kanalen en niet ieder kanaal past bij een doelgroep en doel. Om een social media strategie overzichtelijk te maken, kan deze in 6 stappen worden onderverdeeld.

Gedurende het uiteenzetten van de 6 stappen, kan het ook van toegevoegde waarde zijn om te kijken wat concurrenten precies doen. Op welke kanalen is de concurrentie actief? Wat voor soort content publiceren concurrenten?
-
1
Social media doelen
Door ‘gewoon maar even’ content te posten, zal social media marketing geen succes opleveren. Het is van belang dat de geplaatste content gekoppeld is aan bedrijfsdoelen en past bij het gekozen kanaal. Hieronder bespreken we een aantal voorbeelden van social media doelen die je als ondernemer kan hebben.
Naamsbekendheid vergroten
Door middel van social media marketing kan je de naamsbekendheid van je bedrijf, ook wel merkbekendheid, vergroten voor de doelgroep. Dit kan worden gemeten door middel van verschillende KPI’s op social media. Een KPI is een kritieke prestatie indicator, die weergeeft hoe iets presteert. Voor social media kan het onder meer gaan om het bereik en het aantal vertoningen.
Websitebezoekers verhogen
Door middel van social media marketing posts kan je volgers leiden naar je website. Een volger wordt dan omgezet in een betalende bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld worden gemeten door het aantal kliks op de link in de post. Daarnaast kan dit ook via Google Analytics op verschillende manieren worden gemeten.
Directe verkoop
Een doel kan ook directe verkoop zijn. Dit zijn betalende klanten die voortkomen uit de social media-activiteiten. Indien Google Analytics goed is ingesteld, kan worden gemeten hoeveel betalende klanten uit bijvoorbeeld social media posts zijn verkregen. Hiervoor kan ook het conversieratio als KPI worden gebruikt.
Conversie = bereik van het bericht : aantal transacties x 100%
-
Klantenservice verbeteren
Door beschikbaar te zijn op social media, kunnen klanten gemakkelijk contact opnemen voor een vraag, suggestie of klacht. Uiteraard is het doel de klant correct te helpen. Reactietijd is in dit geval bijvoorbeeld een mogelijke KPI. Een snelle reactietijd verhoogt namelijk de klanttevredenheid.
Vraag creëren naar een product
Door middel van social media kan vraag naar een product worden gecreëerd. Door inspirerende of informatieve content worden mensen enthousiast. Hiervoor kan ook gebruik worden gemaakt van influencers. Je kan dit doel meten aan de hand van bijvoorbeeld het aantal kliks of door reacties en vind-ik-leuks van klanten.
Leads genereren
Leads genereren is het verkrijgen van e-mailadressen van (potentiële) klanten. Doordat een klant die zelf invult, is dit ook wel een ‘warme’ lead. De klant geeft namelijk zelf aan interesse te hebben. Door vervolgens de klant met bijvoorbeeld e-mailmarketing verder door de customer journey te leiden, zal dit uiteindelijk tot aankoop leiden. Leads kunnen worden gemeten aan de hand van het aantal ingevulde e-mailadressen.
Samenwerkingen opzetten
Het opzetten van een samenwerkingen met influencers kan veel mogelijkheden bieden. Influencers hebben een grote achterban en volgers zien hen als een voorbeeld. Dit kan tevens helpen om de social media kanalen van je bedrijf te laten groeien.
-
2
KPI’s voor een social media strategie
De hiervoor genoemde doelen zijn meer overkoepelend voor de hele organisatie. Uiteraard is het ook van belang om KPI’s voor de social media kanalen op te stellen. Denk aan betrokkenheid (engagement) en bewustzijn (awareness). Dankzij gerichte KPI’s kan je de content of specifieke elementen van social media monitoren en bijsturen.
Betrokkenheid

Betrokkenheid, ook wel engagement, kan op verschillende manieren worden gemeten. Sociale kanalen geven hierover veel informatie vrij, waardoor deze statistieken makkelijk gemonitord kunnen worden.
- Vind-ik-leuks, reacties, aantal keer gedeeld en retweets: deze geven het aantal reacties op een bericht weer.
- Betrokkenheid bij een bericht: engagement op een bericht/het aantal vertoningen van het bericht.
- Clicks: het aantal keer dat op een link wordt geklikt.
-
Bewustzijn
Bewustzijn, ook wel awareness of merkbekendheid genoemd, is de zichtbaarheid van het bedrijf op een social media platform. De beste manieren om dit te monitoren zijn:
- Bereik: Het aantal unieke weergaves van een bericht.
- Indrukken: Totaal aantal keer dat een bericht is verschenen in een tijdlijn.
- Sentiment: Hoeveel mensen online over het bedrijf praten.
- Vermeldingen: Het aantal keer dat iemand het bedrijf vermeldt in een bericht.
Aantal volgers
Hoe meer volgers, hoe meer mensen worden bereikt met social media posts. Het aantal volgers heeft ook te maken met naamsbekendheid en loyale klanten. Tevens zijn trouwe volgers het meest waardevol. Zij zijn eerder geneigd berichten te liken en delen, wat ervoor kan zorgen dat berichten viral gaan. Dit kan vervolgens tot goede resultaten voor je onderneming leiden.
-
3
De doelgroep bepalen
Nadat de KPI’s zijn gekozen en de doelen zijn vastgesteld, kan de doelgroep worden bepaald. Misschien is de doelgroep al bepaald in het marketingplan. Het is in ieder geval van belang de doelgroep goed in kaart te brengen. Informatie over de interesse, het gedrag en de kenmerken van je klanten is bijvoorbeeld erg belangrijk voor het creëren van passende content en voor het begeleiden van de customer journey. Je kan hier een persona voor creëren, dit zijn fictieve ideale klanten. Je bedrijf kan ook verschillende doelgroepen hebben.

Omschrijf kenmerken van de doelgroep(en)
Omschrijf de klant zo gedetailleerd mogelijk. Hierdoor leer je je doelgroep kennen. Uiteraard hoeft niet alle informatie voor ieder bedrijf relevant te zijn.
- Leeftijd: Omschrijf in welke leeftijdsgroep de klanten vallen.
- Gender: Omschrijf de genderidentiteit van de ideale klant. Hou tevens rekening met de gebruiker en de koper. Voorbeeld: een moeder koopt de sokken die haar zoon draagt.
- Locatie: Woont de doelgroep in een bepaalde regio? Dit kan een land zijn, maar ook een specifieke provincie of plaats(en).
- Inkomen: Wat is het gemiddelde inkomen van de doelgroep? Dit heeft namelijk impact op hun betalingsbereidheid en prijsbewustzijn.
- Beroep of branche: Heeft de klant een specifiek beroep of werkt hij in een bepaalde branche? En is dit van belang voor de doelgroepbepaling?
- Interesses: Onderzoek en omschrijf de interesses en hobby’s van de doelgroep. Wat is hun passie? Deze informatie is essentieel voor het bedenken van relevante content voor de doelgroep.
- Relatiestatus: Is de doelgroep getrouwd, single of bijvoorbeeld aan het daten? Dit kan ook impact hebben op bepaalde aankopen.
- Technologie: Welke apparaten gebruikt de doelgroep het meest? Hier kan content namelijk op aangepast worden.
- Websites/apps: Omschrijf apps en websites die de doelgroep gebruikt. Welke apps en websites gebruiken zij het meest frequent?
- Behoeftes: Om welke reden koopt de klant? Waar heeft hij behoefte aan?
- Het probleem: Welk probleem heeft de klant dat het product oplost?
- Koopgedrag: Waarom zal een klant kopen en wat doet de klant twijfelen aan het product?
- Extra informatie: Mogelijk is er nog andere waardevolle informatie voor een persona/de doelgroepomschrijving.
Op basis van deze informatie kan een persona worden gecreëerd. Uiteraard kan het zijn dat jouw onderneming verschillende specifieke doelgroepen heeft. Per specifieke doelgroep kan dan een persona gecreëerd worden. Een voorbeeld van een persona staat hieronder.

-
4
Verschillende social media kanalen inzetten
Er zijn veel verschillende social media kanalen. De meest populaire kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok en Pinterest. Steeds meer bedrijven richten zich daarom op deze platformen. Maar voor succesvolle social media marketing is er een belangrijke vraag: Wat zijn de social media netwerken die de doelgroep gebruikt? Waar zijn de potentiële klanten te vinden?
Uit het bovenstaande doelgroeponderzoek zal voor jouw onderneming blijken op welke kanalen de doelgroep voornamelijk actief is. Daarnaast is het belangrijk te bepalen welke social media platformen bij je bedrijf passen. Er passen altijd meerdere kanalen bij een doelgroep. Er hoeven niet totaal verschillende posts voor de verschillende sociale netwerken te worden gecreëerd, maar er dient wel onderscheid gemaakt te worden.
Hieronder lichten we de grootste social media kanalen uit, zodat je beter weet welke kanalen bij jouw doelgroep passen.
-
5
Contentmix
Nadat de doelgroep en de passende kanalen zijn bepaald, kan de soort content worden vastgesteld. Het creëren van nieuwe content kan soms lastig zijn, maar door een contentmix vast te stellen, is er sturing voor het blijven creëren van interessante berichten. Voor elke doelgroep en ieder kanaal zal namelijk andere content moeten worden gemaakt. Om het overzichtelijk te maken, bespreken we hieronder zes verschillende soorten content.
Entertainment
Entertainende content boekt over het algemeen goede resultaten op sociale media. Met entertainende content wordt de doelgroep vermaakt. Maar wat is entertainende content precies? Denk hierbij aan leuke throwbacks, grapjes, winacties, puzzels en comics. Uit onderzoek blijkt echter wel dat dit voor een merk het minste oplevert. Maar voor het verkrijgen van volgers en diversiteit aan content is entertainende content erg belangrijk.
Inspiratie
Met inspirerende content kan je bedrijf de doelgroep inspireren. Post bijvoorbeeld mooie afbeeldingen, de laatste ontwikkelingen, leerzame feitjes, quotes en succesverhalen. Dit kan je doelgroep inspireren.
Educatie
Content kan ook educatief zijn. Momenteel is er een zogenoemde lifelong learning-samenleving. Mensen houden van nieuwe dingen leren. Maar wat zijn voorbeelden van educatieve posts? Denk aan onderzoeken, informatieve bronnen, antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ’s), leuke tips en interessante artikelen.
Conversatie
Ga een gesprek aan met de doelgroep. Wat speelt er momenteel binnen de doelgroep? Door een gesprek te voeren voelt de doelgroep zich betrokken, wat de loyaliteit van de klant verhoogt. Plaats hiervoor bijvoorbeeld een poll of een stelling om een discussie tot gang te brengen.
Tip: Een poll of vraagsticker op Instagram verhoogt de interactie en het engagement van volgers, waardoor het algoritme van Instagram een account meer naar voren laten komen.
-
Connectie
Is het doel een band op te bouwen met de doelgroep? Dan kan connectiecontent niet ontbreken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, laat volgers kennismaken met medewerkers en deel reviews van producten. Connectiecontent wordt veel gebruikt voor B2B-bedrijven en ook als employeer branding.
Promotie
De laatste soort content is promotie. Hierbij worden producten of diensten gepromoot. Pas op dat het posten van promotie niet de overhand heeft van de contentmix. Dat heeft namelijk een negatieve impact op de prestaties van sociale media kanalen. Voorbeelden van promotie content zijn het presenteren van producten, webinars, acties en services.
Voor succesvolle social media marketing is het van belang de juiste content te matchen aan de doelgroep en social media kanalen.
User generated content
User generated content (USG) is content gemaakt en gepost door het publiek. Mensen kunnen verschillende soorten user generated content delen. Denk aan productervaringen of juist gebruiksmomenten van producten. Deze user generated content kan bij toestemming ook worden herplaatst op de social media platformen van je bedrijf. User generated content heeft verschillende voordelen:
- Authenticiteit: consumenten zien user generated content als authentiek. Het versterkt de geloofwaardigheid van je merk.
- Vertrouwen: door te zien wat andere consumenten van een diensten of producten vinden, wordt er vertrouwen opgewekt.
- Aankoopbeslissingen beïnvloeden: het heeft een positief effect op de aankoopbeslissing van een consument.
- Goedkope content: wanneer user generated content herplaatst mag worden op de social media kanalen van een bedrijf, kost dit een bedrijf minder tijd en geld dan wanneer het bedrijf zelf content moeten maken.
Influencers

Influencers zorgen ook voor een soort user generated content. Alleen staat hier vaak iets tegenover. Bij geluk plaatsen en vermelden influencers het bedrijf zelf zonder samenwerking. Maar een bedrijf kan natuurlijk ook samenwerkingen met influencers aangaan. Met micro-influencers kan dit bijvoorbeeld al in ruil voor producten. Doordat deze influencers de content delen met vermelding, bereikt een bedrijf een nieuw publiek dat behoort tot de doelgroep. Wees daarom wel selectief met het aangaan van een samenwerking. Zoek vooraf uit of een influencer volgers heeft die passen bij je doelgroep.
-
6
Social media contentkalender
Om gestructureerd social media marketing toe te passen, is het verstandig een contentkalender te maken. In een contentkalender wordt vooraf bepaald wat voor content op welk moment wordt geplaatst. Hierdoor is er een duidelijk overzicht van de benodigde content voor het onderhouden van de social media platforms.
Wanneer content plaatsen?
Social media marketing houdt ook in: weten wanneer de doelgroep online is. Gelukkig helpen sociale netwerken mee met het bepalen van het juiste moment. In de statistieken van een bedrijfsaccount wordt namelijk vertoond op welk moment de meeste volgers online zijn, zowel het tijdstip als de dag van de week. Door op deze momenten te posten, zal het bereik van een bericht vele malen groter worden. Voor LinkedIn is dit bijvoorbeeld helemaal essentieel. Het is namelijk zonde om content te plaatsen in het weekend, doordat het een zakelijk platform is en mensen dan vrij zijn.
Door vooraf te onderzoeken wanneer de doelgroep online is, kan de contentkalender hierop afgestemd worden. Uiteraard is het wel verstandig constant te blijven monitoren wanneer de doelgroep online is en wat de prestaties van berichten zijn op de ingeplande momenten.
Social media marketing tools
Eerder was social media marketing inzetten lastiger dan anno 2025. Er zijn namelijk ontzettend veel tools die helpen bij het inplannen en creëren van content voor social media marketing. Door gebruik te maken van slimme tools, is het niet nodig om wekkers te zetten om content op het juiste moment te posten. Op deze tools kan content namelijk vooraf worden ingesteld.
Canva
- Plan content in voor 8 verschillende socialemediakanalen
- Stockafbeeldingen
- Gebruiksvriendelijke design tool; creëer gemakkelijk eigen content
- Sla merkmaterialen op
- Het gratis account kan geen content inplannen
Coosto
- Gespecialiseerde social media marketing management tool
- Contentkalender + inplannen
- Merkmonitoring
- KPI-rapportages
- Campagnemanagement
- Start vanaf € 249 per maand
Later
- Een overzichtelijke planning voor verschillende platforms
- Social media management tool
- Inzicht in statistieken
- Verschillende platforms
- Het beheren van +3 platforms kan vanaf $ 30,00 per maand
Social media marketing uitbesteden
Social media inzetten brengt vele voordelen met zich mee. Maar dit vergt ook inzicht in social media marketing. Niet iedere ondernemer zit er op te wachten om zelf zijn social media kanalen bij te houden en content te creëren. Door social media marketing niet goed toe te passen, verdoe je kostbare tijd. Social media uitbesteden kan in dat geval een goede optie zijn. Je kan met een gerust hart een social media marketing bureau inschakelen of op zoek gaan naar een freelancer. Zij kunnen helpen bij het bepalen van social media marketing activiteiten en een social media strategie ontwikkelen.
Wet- en regelgeving social media
Er is omtrent social media veel aandacht geweest rondom influencers die reclame maakten. Zij vielen namelijk buiten de traditionele Mediawet. Hierdoor konden zij bijvoorbeeld sluikreclame plaatsen zonder dit te benoemen. Hou bij het gebruik van social media in ieder geval rekening met:
- Het intellectuele eigendomsrecht (IE-recht)
- Privacy: Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
- Reclamecode Social Media (RSM)
Veelgestelde vragen
Het inzetten van social media marketing kan van grote toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf. Wel is het belangrijk dat dit goed wordt gedaan, om geen kostbare tijd te verliezen. Enkele voordelen van het gebruik van social media voor een bedrijf zijn:
– Interactie met de doelgroep
– Heeft een groot bereik
– Het is meetbaar
– Makkelijk informatie delen
– Goed voor zoekmachine marketing
– Versterkt de merkidentiteit
– Verhoogt het aantal websitebezoekers
– Vergroten van de online aanwezigheid
Het inzetten van social media biedt ontzettend veel voordelen. Het is voor het inzetten van social media marketing echter wel belangrijk vooronderzoek te doen en een social media strategie te bepalen.
Een aantal voordelen:
– Interactie met de doelgroep
– Lage kosten
– Groot bereik
– Makkelijk informatie delen
– Goed voor zoekmachine marketing
– Versterkt de merkidentiteit
– Verhoogt het aantal websitebezoekers
– Vergroten van de online aanwezigheid
Social media marketing is een onderdeel van online marketing. In dit geval worden social media netwerken ingezet als marketinginstrument. Onder social media marketing valt het inrichten van de social media strategie. Dit kan door middel van 6 stappen.
1. Doelen bepalen
2. KPI’s bepalen
3. Doelgroep bepalen
4. Social media kanalen bepalen
5. Contentmix
6. Planning: contentkalender
De kosten van social media uitbesteden zijn afhankelijk van de gewenste content en de frequentie van het plaatsen van berichten. Hoe frequenter er geplaatst wenst te worden, hoe hoger de kosten. Je kan ervoor kiezen een freelancer in te schakelen of een social media marketing bureau. Maak je al gebruik van een online marketing bureau? Informeer dan eens bij dit bureau. Het is mogelijk dat zij ook met de social media marketing kunnen helpen.