Amerikaanse importheffing toch geen 15 maar 10 procent
Vandaag is de nieuwe Amerikaanse importheffing ingegaan. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde eerst aan de importheffing naar 15% te verhogen, maar daar is nu van afgezien. Goederen die Amerikanen nu uit het buitenland importeren, worden nu met 10% belast.
De Financial Times en persbureau Bloomberg News melden dat anonieme bronnen bij de Amerikaanse regering lieten weten dat de verhoging naar 15% op een later tijdstip nog wel wordt doorgevoerd. Maar wanneer dit precies gaat gebeuren, is nog niet besloten.
Eerdere importheffing “onwettig”
De importheffing van 10% vervangt de heffingen die vorig jaar door president Trump werden ingevoerd. Deze heffingen verschilden per land en liepen sterk uiteen: van 10% tot maar liefst 50%.
Het Amerikaanse Hooggerechtshof verklaarde echter dat de invoering van deze eerdere importheffingen onwettig was. De heffingen zouden zijn gebaseerd op een wet waarvan de Amerikaanse president alleen in noodsituaties gebruik kan maken, maar daarvan was volgens het Hooggerechtshof geen sprake.
Maximaal 150 dagen
De nieuwe regeling, waarmee president Trump op dezelfde dag als de uitspraak mee kwam, mag maximaal 150 dagen duren. Dit is een belangrijk verschil met de invoer van de vorige heffingen. Als Trump besluit de regeling te willen verlengen, moet hij daarvoor toestemming krijgen van Congres.
Een ander verschil met de vorige importheffingen is dat de heffing niet hoger mag zijn dan 15%, het tarief waar de president in eerste instantie mee kwam.
De heffing geldt voor de meeste goederen die naar de Verenigde Staten worden geïmporteerd. Dit betekent dat goederen van ondernemers die aan Amerikaanse bedrijven en consumenten afzetten, voor hen duurder zullen worden dan ze zonder de heffing zijn.