Dreigende aansluitstop in drie provincies zet rem op economische groei
De dreigende aansluitstop op het elektriciteitsnet in Utrecht, Gelderland en Flevoland zorgt ervoor dat de economische ontwikkeling op zowat alle fronten tot stilstand komt. Volgens Arjan van den Born, algemeen directeur van Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht, staat niet alleen verduurzaming onder druk, maar komt ook innovatie en vestigingsbeleid in gevaar.
“Dit is extreem zorgelijk”, waarschuwt Van den Born. Hij reageert daarmee op een brandbrief van netbeheerder TenneT die gisteren is verstuurd. Daarin stelt het bedrijf dat zonder krachtig ingrijpen van de overheid een volledige aansluitstop dreigt in de drie provincies Utrecht, Gelderland en Flevoland, ook voor huishoudens en kleine ondernemers.
Groei stokt bij start- en scale-ups
Vooral jonge en groeiende bedrijven ondervinden de gevolgen van het vastgelopen stroomnet. Nieuwe initiatieven kunnen geen aansluiting krijgen of moeten jaren wachten. “Scale-ups komen niet van de grond en bedrijven die willen elektrificeren lopen vast,” aldus Van den Born. “Ondernemers willen investeren in verduurzaming, maar krijgen simpelweg de ruimte niet.”
De impact reikt verder dan individuele bedrijven, stelt de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij. Innovatie komt tot stilstand, net zoals verduurzaming. Ook internationale ondernemingen naar de provincie halen, wordt een lastig verhaal als er geen woningen gebouwd kunnen worden voor het personeel. Daarmee raakt het probleem direct aan het vestigingsklimaat van Nederland.
Ondernemers boos over gemiste kansen
Volgens Van den Born is dit hét onderwerp waar ondernemers echt gefrustreerd over raken. Niet alleen vanwege de lange wachttijden, maar vooral door het gevoel dat oplossingen voorhanden zijn, en toch niet worden benut.
Het elektriciteitsnet wordt gemiddeld voor ongeveer 50% gebruikt, stelt hij. De echte knelpunten zitten in de piekuren tussen 16.00 en 20.00 uur. Buiten die uren is er ruimte, maar regelgeving staat flexibele afspraken in de weg. Er mag momenteel geen onderscheid worden gemaakt tussen de aanvragen voor een stroomaansluiting. “Maar een ondernemer die 1 megawatt vraagt, maar ook 1 megawatt flexibiliteit biedt, zou voorrang moeten krijgen,” zegt Van den Born. “Nu wordt iedereen gelijk behandeld, ongeacht de bijdrage aan de oplossing.”
Minder regels, meer samenwerking
Het aankomende kabinet werkt aan plannen voor een crisiswet om de problemen rond netcongestie aan te pakken. Onlangs meldde de Rijksdienst voor Ondernemers (RVO) dat nieuwe afspraken de wachttijden voor ondernemers moeten verkorten.
Maar volgens de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij ligt de oplossing niet in extra regelgeving. “Nog meer regeltjes, dat moeten we niet doen. Durf gewoon in gesprek te gaan met de ondernemers. We staan al vijf jaar stil en er komen geen oplossingen uit Den Haag”, dat zegt Van den Born vandaag.