Nieuwe afspraken verkorten wachttijd voor elektriciteitsaansluitingen
Ondernemers kunnen in de komende jaren sneller een aansluiting op het elektriciteitsnet krijgen. Het ministerie van Klimaat en Groene Groei, netbeheerders en bedrijven werken aan afspraken en acties om de wachttijd te verkorten, zo meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Door elektriciteitsverbruik naar rustigere momenten te verplaatsen, kunnen ondernemers tóch een aansluiting krijgen. “Met deze afspraken zorgen we dat zoveel mogelijk bedrijven en organisaties op de wachtlijst sneller worden aangesloten,” zegt het ministerie. RVO helpt ondernemers met informatie over de gevolgen van deze afspraken en acties.
Wachtrij door netcongestie
Op veel plekken in Nederland is het elektriciteitsnet vol: er is sprake van netcongestie. Ondernemers die daar een nieuwe of zwaardere aansluiting nodig hebben, moeten daardoor vaak lang wachten. Dit kan de start, uitbreiding of verduurzaming van hun bedrijf behoorlijk vertragen. Plannen kunnen hierdoor soms helemaal niet worden uitgevoerd. Nieuwe woningen krijgen door het overvolle elektriciteitsnet ook niet altijd een aansluiting.
Acties tegen de wachtrij
Met 8 acties willen het ministerie van Klimaat en Groene Groei, netbeheerders en bedrijven de wachtrij voor een elektriciteitsaansluiting aanzienlijk verkorten. Deze acties moeten het voor ondernemers makkelijker maken om hun elektriciteitsverbruik naar rustigere momenten te verplaatsen, waardoor een flink deel van de bedrijven op de wachtrij toch een aansluiting krijgt. De ontwikkeling van de wachtrij kan per regio verschillen.
Wat zijn de belangrijkste acties?
Dit zijn de belangrijkste acties om de wachtrij te verkorten:
- Netbeheerders krijgen meer financiële ruimte om afspraken te maken met bedrijven over flexibel verbruik en het vrijmaken van ruimte op het elektriciteitsnet.
- Dit jaar starten minimaal 4 regionale tenders. Ondernemers kunnen hierin een bod doen om ruimte vrij te maken op het elektriciteitsnet. Dit kunnen energieproducenten of fabrieken zijn. Maar ook bedrijven die hun elektriciteitsverbruik kunnen aanpassen, bijvoorbeeld met een batterij. Bedrijven die minder geld nodig hebben om hun elektriciteitsverbruik aan te passen, maken meer kans om geselecteerd te worden.
- Er komt een ‘Top 50-aanpak’. Het ministerie van Klimaat en Groene Groei en netbeheerders maken afspraken met de 50 grootste gebruikers van elektriciteit die ook de mogelijkheid hebben om het elektriciteitsnet te ontlasten. Dit moet voor meer ruimte op het elektriciteitsnet zorgen.
- Het ministerie van Klimaat en Groene Groei en de netbeheerders kijken kritisch naar de nog beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet (reserveruimte) voor bijzondere situaties, zoals extreme kou. Zij maken afspraken met bedrijven die op die momenten minder elektriciteit kunnen verbruiken, om overbelasting van het net te voorkomen.