Nieuwe wet moet werknemers beschermen tegen onderbetaling

arbeidsmigranten

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkt aan een nieuwe wet tegen onderbetaling van werknemers. Deze wet moet werkgevers verplichten het achterstallige loon alsnog te betalen.

In Nederland heeft iedereen het recht minimaal het wettelijk minimumuurloon te ontvangen. Sinds 1 januari 2026 is het minimumuurloon voor 21 jaar en ouder 14,77 euro. Per 1 juli 2026 stijgt het uurloon naar 14,99 per uur. Het is echter niet altijd te controleren of alle werknemers in Nederland dit loon krijgen. De Arbeidsinspectie vermoedt dat vooral arbeidsmigranten vaak minder krijgen dan zij recht op hebben.

Om ervoor te zorgen dat werknemers alsnog het loon krijgen waarop zij recht hebben, wil het kabinet een nieuwe wet invoeren. Deze wet regelt dat werknemers alsnog het minimumloon krijgen als zij dit niet kregen. Ook is het aan de werkgever om te bewijzen dat het minimumloon wel is betaald. Nu moet de Arbeidsinspectie of de werknemer zelf nog het bewijs van onderbetaling leveren, wat vaak lastig te doen is.

“Een werkgever moet altijd zorgen voor een eerlijk loon en veilig werk. Iedereen in Nederland heeft daar recht op, waar je ook vandaan komt. Deze wet gaat werknemers beter beschermen tegen werkgevers die hun personeel onderbetalen”, zegt minister Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hierover in een brief aan de Tweede Kamer.

Gebrekkige administratie

Er wordt op dit moment al toezicht gehouden op de naleving van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Maar door gebrekkige administratie bij werkgevers is nu nog niet altijd vast te stellen of er sprake is van onderbetaling of niet. Hierdoor kan het probleem niet bij de kern worden aangepakt.

De Arbeidsinspectie legt werkgevers nu een boete op voor het niet of niet tijdig kunnen aanleveren van de gevraagde informatie. Deze boeten nemen sommige werkgevers voor lief. De boete ligt vaak namelijk lager dan zij de onderbetaalde werknemers verschuldigd zijn. En als de inspectie de informatie niet verkrijgt, kan immers niet worden vastgesteld of de werknemers wel het minimumloon krijgen. Hierom sjoemelen kwaadwillige werknemers soms met hun administratie.

Bewijslast ligt bij werkgever

In de huidige situatie krijgen veel werknemers, met name arbeidsmigranten, niet het loon waar zij werkelijk recht op hebben. Daarom komt het ministerie van SZW met twee manieren om ervoor te zorgen dat mensen toch het achterstallige loon krijgen. Het rechtsvermoeden vormt hierbij de basis.

Allereerst komt de bewijslast via het rechtsvermoeden bij werkgevers te liggen. Vermoedt de Arbeidsinspectie dat werknemers te weinig betaald krijgen? Dan moet de werkgever tegenbewijs leveren. Gebeurt dit niet? Dan mag de inspectie een fictieve onderbetaling van het loon berekenen. 

Het bedrag kan oplopen tot maar liefst 14.000 euro. Dit staat gelijk aan zes maanden lang 36 uur per week werken tegen het wettelijk minimumloon. De Arbeidsinspectie kan werkgevers verplichten dit bedrag te betalen wanneer zij onderbetaling vermoeden.

Komt het tot een rechtszaak? Dan moet de werkgever straks ook in de rechtszaal bewijzen dat hij wel het wettelijk minimumloon heeft betaald. Ook daar ligt de bewijslast op dit moment nog bij de werknemer zelf.

Wanneer wordt de wet ingevoerd?

Het ministerie van SZW werkt nog aan de beginfase van de wet. Minister Vijlbrief gaat de ideeën de komende maanden uitwerken tot een wetsvoorstel. Daarna moet de wet nog door de Tweede Kamer en Eerste Kamer komen. Het zal dus nog een tijd duren voordat het plan werkelijkheid wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *