Sterke merken creëren: leer van branding expert en co-founder Thijs Mensink
Van Start tot SterOndernemer Thijs Mensink spendeerde al zijn spaargeld aan de start van zijn bedrijf. Of het een risico was? Jazeker. Toch heeft de ondernemer geen spijt. "Als je ergens in gelooft, moet je het gewoon doen."
Thijs Mensink was in zijn jeugd al gefascineerd door merken. Inmiddels heeft hij daar zijn beroep van gemaakt en is hij een grote naam in de wereld van de (digitale) marketing. Hij deed ervaring op in Amsterdam, maar kwam toch terug naar Twente. In deze aflevering van Van Start tot Ster gaat Bart Sprenkels met Thijs Mensink in gesprek over de essentie van sterke merken, zijn ervaringen en beste branding tips.
Nadat hij bij verschillende bedrijven ervaring had opgedaan, kwam hij in gesprek met een oud-collega en zei hij dat hij een agency wilde beginnen. "Maar dan wil ik het wel op de goede manier doen. Ik wilde het Amsterdamse gevoel naar Twente halen. Ik had het idee dat talent hier wegtrekt en naar Amsterdam gaat. En talent maakt een agency, hoe dan ook."
Samen begonnen ze op een zolderkamer Sticky Bandits, met als doel voor hele grote merken werken. Ze spendeerden hun spaargeld aan billboards en gingen aan de slag. "Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Op een gegeven moment kwam een oude bekende van hem, die zei: 'Ik ga naar Cooper Tired toe'. Dat was toen een van de grootste bandenfabrikanten van de wereld. 'Ik ga naar Engeland, ik wil dat jullie mijn agency worden'. We waren met z’n tweeën, we hadden nog geen website, we hadden nog helemaal niets."
Ondanks dat ze niets hadden, hadden ze wel vanaf de eerste dag een hele grote klant binnen. Er werden vacatures uitgezet, er werd personeel ingehuurd en zo begon het. "We hadden echt een droomstart." Na de droomstart volgden andere grote merken als Hartman, Grolsch en Volkswagen, en groeide het bedrijf uit tot een groot succes.
Hoewel het goed uitpakte, namen de ondernemers bij de start wel een risico door al hun spaargeld te investeren. Maar spijt heeft Thijs Mensink niet. "Alles was risicovol, we namen ontslag bij onze werkgevers, we hadden allebei net een huis gekocht. We hadden niet heel veel spaargeld, maar hebben alles er in gestopt. Zal ik dat weer doen? Ja, instant. Ik denk dat als je ergens in gelooft, dan moet je het gewoon doen."
Thijs Mensink gelooft ook in merken, hij praat zelfs liever niet over bedrijven maar merken. Hoe dat zit? Je hoort het, net als over zijn huidige functie en de grote veranderingen bij Kemari Digital en het idee achter House of Creators, hier in de podcast Van Start tot Ster van Onderneming.nl
Emiel Kwekkeboom vertelt over zijn sterrenrestaurant Joann, zijn tijd bij La Rive en ondernemen tijdens de coronaperiode.
2 december 2024Stanley Gontha vertelt over zijn ervaringen op het veld en in de zakenwereld, en bespreekt zijn meest iconische foto's.
18 november 2024Rick Burgers vertelt over zijn ondernemersreis, van LEQUAL naar Happy Horizon en weer terug.
4 november 2024Sterke merken creëren: leer van branding expert en co-founder Thijs Mensink
Van Start tot Ster