Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.
Leestijd 9 minuten18 november 2024
Ben je niet tevreden met jouw huidige uurtarief? Bijvoorbeeld omdat je te weinig winst maakt? Dan kan je je uurtarief verhogen. Het is verstandig dat je dit goed aanpakt. Je zal de prijsverhoging bovendien moeten doorgeven aan jouw opdrachtgevers. Maar hoe doe je dat? Op deze pagina leggen we uit hoe je je uurtarief verhoogt en geven we een gratis voorbeeldbrief die je kan gebruiken om jouw verhoging aan klanten door te geven.
Waarom je uurtarief verhogen?
Veel ondernemers, vooral starters, vinden het vaak lastig om hun tarieven te verhogen. Ze willen niet te veel geld vragen en zijn bang dat ze zichzelf uit de markt prijzen. Ze houden hun prijzen dan bewust laag, ook al zouden ze liever meer willen ontvangen.
Een te laag tarief hanteren kan echter een groot aantal nadelen hebben. Je houdt bijvoorbeeld te weinig winst over en kan daardoor niet of nauwelijks geld sparen. Je loopt soms ook het risico niet serieus genomen te worden als je een veel lager uurtarief hanteert dan jouw concurrenten. Potentiële klanten vermoeden dan namelijk soms dat jouw werk van lagere kwaliteit is.
Er zijn dus verschillende redenen om je uurtarief te verhogen:
Je maakt te weinig winst, waardoor je bedrijf weinig oplevert en niet op een gezonde manier kan blijven draaien.
Je kosten stijgen. Stijgende kosten kunnen komen door inflatie, maar ook door andere zaken.
Je hebt meer ervaring opgedaan en bent daardoor beter in je werk geworden. Als de kwaliteit van je werk is verbeterd, profiteren klanten daarvan. Het kan zijn dat je vindt dat je niet genoeg wordt beloond voor het werk dat je levert.
Je wil een financiële reserve opbouwen en verdient daar nu te weinig voor.
Je bent te goedkoop ten opzichte van de concurrentie (ja, dat kan echt). Hierdoor loop je het risico dat klanten je minder serieus nemen.
Herken je jezelf in één of meerdere van deze punten? Of heb je een ander argument om je tarieven te verhogen? Dan is het tijd om een hoger uurtarief of een hogere pakketprijs te vragen. Wees niet bang dit te doen, want te lang voor een te laag tarief werken kan vervelende financiële gevolgen hebben voor jouw onderneming.
Wil je je prijzen verhogen door inflatie? Dan wordt dit een inflatiecorrectie genoemd.
Nieuw uurtarief bepalen
Heb je voor jezelf besloten dat een tariefsverhoging redelijk is? Dan moet je vervolgens bepalen tot welk bedrag of met hoeveel procent je je prijzen gaat verhogen. Er gelden geen regels voor het verhogen van tarieven. Je bepaalt dus geheel zelf wat jouw nieuwe uurtarief wordt.
Voor het vaststellen van jouw nieuwe tarief is het wel van belang dat je rekening houdt met een aantal punten, zoals de tarieven van de concurrentie en het budget van jouw doelgroep. Stel jezelf daarom de volgende vragen voor het bepalen van jouw nieuwe uurtarief:
Hoeveel geld wil je per maand meer verdienen? Wat kom je ’tekort’?
Wat zijn de prijzen van de concurrentie? En hoe verhoudt mijn prijs zich tot die van hen? Ben ik al goedkoper of juist duurder?
Hoeveel geld heeft mijn doelgroep? Kunnen zij mijn diensten blijven betalen als ik mijn prijzen verhoog?
Wanneer heb je voor het laatst jouw prijzen verhoogt? Is dat lang geleden en kan je daardoor een grotere verhoging doorvoeren of is een kleinere prijsverhoging juist beter?
Niet iedere ondernemer werkt met uurtarieven. Je kan ook pakketprijzen hanteren. Je verhoogt deze op dezelfde manier als een uurtarief.
Niet voor alle werkuren hoeft hetzelfde tarief te gelden. Je kan bijvoorbeeld onderscheid maken tussen kwalitatieve uren en kwantitatieve uren. Kwalitatieve uren zijn de uren die je direct besteed aan een opdracht, terwijl kwantitatieve uren indirect aan de opdracht worden besteed, zoals reisuren. Variëren met je prijs kan gunstig zijn. Bedenk goed wat voor jou en jouw klanten prettig en vooral eerlijk is.
Zelf je uurtarief berekenen?
Weet je niet goed hoe je je uurtarief berekent? Onderneming.nl biedt een handige calculator waarmee je zelf jouw tarieven kan berekenen. Vul alle gegevens in en ontdek wat jouw gewenste uurtarief is.
Je moet in de algemene voorwaarden hebben staan dat je je tarieven mag aanpassen. Wil je op een vast moment jouw uurtarief aanpassen, bijvoorbeeld ieder jaar? Of wil je je tarieven kunnen verhogen op basis van de inflatie? Dan is het goed dit in jouw voorwaarden op te nemen. Je kan ook in de voorwaarden opnemen dat je binnen 3 maanden na het tekenen van een overeenkomst de tarieven mag veranderen.
Wanneer klanten met jouw algemene voorwaarden akkoord gaan, ben je vrij om de verhoging door te voeren. Bestaande klanten moeten bij iedere verhoging wel de kans hebben om de overeenkomst te ontbinden. Je kan hen niet dwingen om akkoord te gaan met jouw nieuwe tarief.
Voorbeeldbrief verhoging uurtarief zzp
Weet je niet goed hoe je je nieuwe tarief aan jouw klanten mededeelt? Wij helpen je hierbij. Hieronder staat een downloadbare voorbeeldbrief waarin een verhoging van het uurtarief wordt aangekondigd. Je kan de brief zelf aanpassen en eigen maken.
Voorbeeld brief uurtarief verhoging downloaden (gratis Word template)
Onderneming.nl biedt een handig en gratis voorbeeld brief verhoging uurtarief waarin de verhoging van een uurtarief wordt aangekondigd aan klanten/opdrachtgevers. Je kan de brief gebruiken om snel en eenvoudig je eigen brief op te stellen. Download hier de voorbeeldbrief in Word.
Als je vaste klanten hebt, is het netjes om hen te informeren over jouw aankomende tariefsverhoging. Dan kunnen ze zich daarop voorbereiden. Niet iedereen heeft immers het geld om uit het niets meer te betalen. Je geeft hen zo bovendien de kans om hun overeenkomst op te zeggen als ze het niet eens zijn met de nieuwe tarieven.
Een brief schrijven waarin je je tariefsverhoging aankondigt is niet eenvoudig. Daarom geven wij hieronder vier tips die je helpen bij het opstellen van een goede brief.
Kondig de nieuwe tarieven op tijd aan
Wanneer je je uurtarief gaat verhogen, is het goed dat je tijdig aan jouw klanten doorgeeft dat je je tarieven verhoogt en wanneer deze verhoging ingaat. De meeste opdrachtgevers werken namelijk met budgetten. Zij moeten op tijd weten hoeveel geld ze voor iedereen beschikbaar moeten hebben.
Heb je je tarieven op een eigen website staan? Dan is het goed om daar te noteren dat de tarieven per een bepaalde datum zullen stijgen. Zo weten ook potentiële klanten waar ze aan toe zijn.
Geef een goede onderbouwing
Een prijsverhoging wordt sneller geaccepteerd als je kan onderbouwen waarom je deze doorvoert. Verhoog je je prijzen doordat alles duurder wordt door de inflatie? Dan kan je de inflatiecijfers van het CBS als onderbouwing meesturen. Dit zorgt ervoor dat klanten beter begrijpen dat een tariefsverhoging noodzakelijk is.
Je klanten moeten ervan overtuigd zijn dat jouw dienst van toegevoegde waarde is voor hen. Geef in de brief daarom ook aan waarom jij het hogere tarief waard bent. Benoem bijvoorbeeld dat je nog beter bent geworden in je vak doordat je meer ervaring hebt opgedaan en jouw kennis continu op peil houdt.
Benader klanten persoonlijk
Om de boodschap zo goed mogelijk over te laten komen, is het goed jouw bestaande klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Zijn het er veel? Zorg er dan voor dat in ieder geval de aanhef van de brief iedere keer gepersonaliseerd is.
Heb je minder vaste klanten? Dan is het misschien een optie om hen persoonlijk in te lichten over de prijsverhoging. Dit kan je doen door een persoonlijke brief naar hen te sturen, hen op te bellen of door fysiek bij hen langs te gaan.
Niet alle klanten zullen even goed reageren, want een hoger tarief voor jou betekent immers meer kosten voor hen. Als er belangrijke klanten zijn van wie je weerstand verwacht, is het belangrijk open te staan voor een persoonlijk gesprek. Geef hen ook de mogelijkheid om het contract op te zeggen als ze het echt niet met de prijsverhoging eens zijn.
Wil je iets extra’s doen voor jouw vaste klanten? Dan kan je een eenmalige korting bieden. Geef bijvoorbeeld aan dat voor hen de tariefsverhoging een maand later ingaat of dat ze nog één keer voor het lagere tarief van jouw expertise gebruik kunnen maken.
Wees zelfverzekerd
Het is als ondernemer belangrijk dat je zeker bent van je eigen kunnen. Als je dat namelijk zelf al niet bent, hoe overtuig je je klanten er dan van jouw nieuwe tarief te betalen? Gebruik daarom duidelijke taal in de brief en vermijd woorden als ‘sorry’ en ‘excuses’.
Gebruik geen zinnen als: ‘Bij deze wil ik doorgeven dat ik mijn prijzen verhoog. Ik begrijp dat dat vervelend is. Mijn excuses voor het ongemak.’ Zeg liever: ‘Ik begrijp dat een prijsverhoging financiële gevolgen heeft, daarom licht ik u hier tijdelijk over in.’ Op die manier kom je zelfverzekerder over.
Veelgestelde vragen
Met hoeveel procent kan ik mijn uurtarief verhogen?
Veel zzp’ers verhogen hun tarieven op basis van het inflatiecijfer. Je kijkt dan naar het percentage van de inflatie en verhoogt jouw tarieven – als dat redelijk is – met datzelfde percentage. Het kan echter zijn dat dit percentage tot een te hoog of te laag tarief leidt. Je kan uiteraard ook zelf met een percentage komen, bijvoorbeeld 5%. Bedenk goed wat voor jou en jouw klanten redelijk is.
Wanneer moet ik mijn tarief verhogen zzp?
Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen. Je omzet is bijvoorbeeld te laag, de kosten liggen hoger of je wil meer verdienen om je financiële ruimte te vergroten. Het kan ook zijn dat je meer expertise hebt opgedaan en dat je vindt dat je daarvoor beloont mag worden. Uiteindelijk draait het erom dat je zelf tevreden bent met jouw uurtarief. Vind je dat je uurtarief te laag is? Dan is dat in principe al voldoende reden om je prijzen te verhogen. Zorg er wel voor dat je de prijsverhoging kan onderbouwen.
Hoe informeer je klanten over een prijsverhoging?
Bestaande klanten informeer je door hen persoonlijk te benaderen, bijvoorbeeld met een brief, door hen te bellen of door bij hen langs te gaan. Heb je veel vaste klanten? Dan kan je ook één brief schrijven en de aanhef steeds personaliseren, zodat er toch sprake is van een soort persoonlijke benadering. Als je een prijslijst op jouw website hebt staan, kan je daar neerzetten dat jouw prijzen vanaf een bepaalde datum omhoog gaan. Je kan ook de nieuwe prijzen alvast tonen, zodat potentiële klanten daar alvast rekening mee kunnen houden.
Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.