Als zzp’er werken in het buitenland
Ben je zzp’er en droom je ervan om in het buitenland te wonen? Dan vraag je je misschien af wat dat betekent voor jouw bedrijf. Kan je ingeschreven blijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) of moet je je in het buitenland inschrijven? En hoe zit het met de belasting? Je leest het op deze pagina.
Zelf KvK-inschrijving wijzigen
Je bent als zelfstandig ondernemer vrij om te doen wat je zelf wil. Jij bepaalt welke taken je uitvoert, wanneer je dit doet en waar je je werk uitvoert. Wil je tijdelijk in het buitenland wonen of definitief naar een ander land emigreren? Dan heeft dit mogelijk gevolgen voor jouw registratie bij de KvK.
De gemeente waar je eerst woonde en waar je je nu uitschrijft, stuurt een melding naar de KvK dat je bent verhuisd. De KvK neemt vervolgens contact met je op om te controleren of je bedrijf in Nederland blijft bestaan. Maar je moet je gegevens wel zelf wijzigen. De KvK doet dit niet voor jou. Je moet er dus te allen tijde zelf voor zorgen dat je inschrijving bij de KvK nog klopt.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om je registratie bij de Kamer van Koophandel up-to-date te houden
Schrijf je op tijd uit
Hoor je je uit te schrijven bij de KvK en doe je dat niet tijdig? Dan kan het zijn dat je onnodig geld betaalt aan de Nederlandse Belastingdienst, verzekeringen of lidmaatschappen in Nederland, of een boete krijgt. Om dit te voorkomen, is het zaak dat je je op tijd uitschrijft.
Je moet je uitschrijven binnen 7 dagen voor de emigratiedatum
Schrijf je je niet uit en blijkt uit onderzoek, bijvoorbeeld door de gemeente of een verhuurder, dat je geen onderneming in Nederland meer hebt? Dan schrijft de KvK je bedrijf ‘ambtshalve’ uit. Dit wordt ook wel deregistratie genoemd.
Voordat je wordt uitgeschreven, krijg je eerst een brief. Ben je het niet eens met het besluit en wil je ingeschreven blijven? Dan kan je de deregistratie tegengaan door samen met je KvK-nummer bewijsstukken als aangiften inkomstenbelasting en recente in- en verkoopfacturen te sturen naar het in de brief genoemd e-mailadres te sturen.
ZZP in buitenland: 2 situaties
Wie in het buitenland gaat werken en wonen, zal moeten bepalen of hij in Nederland ingeschreven moet blijven of zich in het buitenland moet inschrijven. Wat je moet doen, is afhankelijk van hoe je je werk verricht en vooral waar je dat doet. Er zijn in de basis twee situaties mogelijk:
-
1
Geen directe activiteiten meer in Nederland
Als je niet meer in Nederland werkt en woont en hier geen activiteiten op locatie meer uitvoert, moet je je uitschrijven uit het Handelsregister van de KvK. Je moet je dan in het buitenland inschrijven.
Dit betekent overigens niet dat je geen Nederlandse klanten meer kan hebben. Je kan prima als buitenlandse zzp’er voor klanten in Nederland werken. Je doet dit dan alleen van een afstand en niet of zelden op locatie in Nederland.
-
2
Af en toe een klus in Nederland
Woon je officieel in het buitenland, maar kom je nog regelmatig terug naar Nederland voor een opdracht? Dan kan je bij de KvK ingeschreven blijven. Maar je moet dan wel je adresgegevens wijzigen. Je hebt hiervoor een Nederlands adres nodig – je kan geen buitenlands adres als bedrijfsadres gebruiken. Gebruik hiervoor het adres van iemand anders die hiermee akkoord gaat, zoals een opdrachtgever of boekhouder, of sluit je aan bij een bedrijvencentrum.
Wel of niet in het Handelsregister van de KvK ingeschreven blijven hangt met name af van één aspect: voer je nog regelmatig op locatie klussen uit in Nederland of niet?
Weet je niet zeker wat je in jouw situatie moet doen? Bespreek dit dan vooral met je boekhouder. Stel eventuele vragen ook voor aan de Belastingdienst of het Adviesteam van de KvK. Zij zullen dan met jou meedenken.
Korter dan 6 maanden in buitenland
Het kan natuurlijk zijn dat je slechts een paar maanden in het buitenland gaat werken. Dan hoef je je niet altijd bij de Kamer van Koophandel uit te schrijven. Als je goede redenen hebt om in Nederland ingeschreven te blijven, zoals het hebben van veel Nederlandse vaste klanten of omdat je hier nog een klus hebt, hoef je je niet verplicht uit te schrijven. Wel moet je over een Nederlands bedrijfsadres beschikken, net als we bij situatie 2 hebben genoemd.
Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst
Als je je hebt uitgeschreven uit het Handelsregister van de KvK, krijgt de Belastingdienst hiervan automatisch een melding. Hiervan krijg je zelf een schriftelijke bevestiging. Heb je die niet gekregen? Dan moet je zelf contact opnemen met de Belastingdienst.

Je moet een aantal dingen doen als je bedrijf naar het buitenland verhuist:
- Je moet de administratie van je bedrijf in Nederland afronden
- Je moet de jaarstukken opmaken tot en met de laatste dag dat je bedrijf in Nederland bestaat
- Je maakt een eindberekening en doet op basis daarvan voor de laatste keer btw-aangifte
Bovendien moet je afrekenen voor alle belastingsoorten waarmee je ooit te maken hebt gehad. Heb je bijvoorbeeld een oudedagsreserve opgebouwd? Dan reken je deze voor de inkomstenbelasting af. En heb je goederen onttrokken aan het bedrijf voor privégebruik? Dan moet je daarover btw betalen.
Als je naar een ander land van de Europese Unie (EU) verhuist, heb je twee opties voor het afrekenen met de Nederlandse Belastingdienst:
- Direct afrekenen
- Uitstel van betaling
Als je de exitheffing/eindafrekening later wil betalen, kan dat alleen als je een bankgarantie afgeeft. Hou bovendien rekening met de invorderingsrente. Deze mag je in 10 gelijke jaarlijkse termijnen betalen.
Inkomstenbelasting betalen
Je betaalt inkomstenbelasting in het land waar je fiscaal resident bent. Om te bepalen waar je fiscaal resident bent, wordt er gekeken naar een aantal zaken:

- Waar woon je de meeste dagen van het jaar?
- Waar heb je een eigen huis?
- Waar werk je?
- Waar heb je een bankrekening en verzekeringen afgesloten?
- In welk land maak je van sociale voorzieningen gebruik?
- Waar woont je partner of gezin?
- Waar sta je ingeschreven?
Kortom: het land waar je fiscaal resident bent is het land waar je het meeste woont, werkt en leeft. Er zijn ook landen die werken met het 183 dagen-principe. Je bent dan fiscaal resident als je meer dan 183 dagen per jaar fysiek in dat land woont.
Woon je slechts tijdelijk in het buitenland en blijft je onderneming ingeschreven in het Handelsregister van de KvK? Dan doe je gewoon aangifte inkomstenbelasting en btw-aangifte in Nederland. Dit werkt ook zo als ondernemers voor buitenlandse bedrijven diensten verrichten.
Belastingverdragen
Soms komt het voor dat je in twee verschillende landen inkomstenbelasting moet betalen. Gelukkig zijn daarvoor belastingverdragen opgesteld. Een belastingverdrag tussen twee landen bepaalt waar je echt fiscaal resident bent. Hierdoor hoef je niet twee keer over hetzelfde inkomen belasting te betalen.
Btw en werken in het buitenland
In het buitenland wonen heeft niet alleen gevolgen voor de inkomstenbelasting. Ook voor de btw-aangifte verandert er het een en ander.
In welk land of welke landen je btw-aangifte moet doen, hangt van een aantal zaken af:
- Waar woon je en waar is je bedrijf gevestigd?
- In welk land wonen je klanten?
- Lever je aan particulieren of bedrijven?
- Welke goederen of diensten lever je?
Het kan zijn dat je in meerdere landen btw-aangifte moet doen. Dat hangt af van welke goederen of diensten je levert en aan wie je deze levert.
Er zijn in principe weer twee situaties mogelijk. We bespreken ze hieronder:
-
1
Je woont én werkt in één land
Wanneer je naar het buitenland bent geëmigreerd en ook alleen in dat land werkzaamheden verricht, doe je alleen daar btw-aangifte. Je registreert je daar als ondernemer voor de btw, dient daar volgens de lokale regels btw-aangiftes in en draagt daar btw af.
-
2
Je woont in het ene land en levert diensten of goederen aan klanten in andere EU-landen
Wat je in dit geval moet doen, hangt af van wie jouw klanten zijn.
Je levert aan particulieren (B2C)
Je doet btw-aangifte in alle landen waar je klanten wonen, tegen de lokale btw-tarieven. Als je digitale diensten levert, goederen via het internet verkoopt of bepaalde andere diensten uitvoert, kan je gebruikmaken van de One Stop Shop-regeling (OSS). Je hoeft dan niet meer in ieder land apart btw-aangifte te oden, maar kan dan in één land btw-aangifte doen voor meerdere landen tegelijkertijd.
Je levert aan bedrijven (B2B)
Je maakt in dit geval gebruik van de btw-verleggingsregeling. Dit is een regeling waarbij niet jij btw betaalt maar de ondernemer aan wie het goed of de dienst is geleverd. Je verlegt de btw dan naar die ondernemer. Je stuurt dan een factuur zonder btw en zet in plaats daarvan ‘btw verlegd’ erop. De ontvanger geeft de btw vervolgens door in zijn eigen land. Hier lees je meer over btw verleggen.
Het kan zijn dat je een opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) moet opgeven in het land waar je btw-plichtig bent. Dit doe je alleen als je goederen of diensten levert aan andere bedrijven en geen btw berekent. Je geeft dan simpel gezegd een overzicht door van de goederen en diensten die je hebt geleverd.
Kleineondernemersregeling in de EU (EU-KOR)
Sinds 1 januari 2025 is er de EU-KOR. Dit is een btw-regeling voor kleine ondernemers die actief zijn in andere landen binnen de EU. Je hoeft dan geen btw-aangifte meer te doen in de EU-landen waar je zaken doet, brengt geen btw in rekening bij klanten in die EU-landen en kan geen btw terugvragen of aftrekken in deze landen. Je totale omzet mag hiervoor niet meer dan € 100.000 in één kalenderjaar zijn.
Sociale verzekeringen
Wanneer je in het buitenland werkt, ben je niet meer verzekerd voor de Nederlandse sociale verzekeringen. Onder de sociale verzekeringen vallen de volgende verzekeringen:

- De Algemene ouderdomswet (AOW)
- De Wet langdurige zorg (WLZ)
- De Algemene Kinderbijslagwet (AKW)
- De Algemene nabestaandenwet (Anw)
Je bent dan verzekerd in het land waar je bedrijf gevestigd is.
Werk je slechts tijdelijk in het buitenland? Dan kan je onder voorwaarden in Nederland verzekerd blijven (detachering). Je blijft in Nederland verzekerd als:
- Je in een land van de EU of de Europese Economische Ruimte (EER) gaat werken;
- Je hieraan voorafgaand minimaal 2 maanden als zzp’er in Nederland hebt gewerkt;
- Je in het buitenland dezelfde werkzaamheden verricht als in Nederland;
- Je premies voor de sociale verzekeringen afdraagt aan de Nederlandse Belastingdienst;
- Je de nationaliteit hebt van of een verblijfsvergunning hebt voor een land van de EU of EER.
Land buiten EU of EER
Ga je werken in een land buiten de EU of de EER? Dan heb je een A1-verklaring nodig. Die wordt ook wel certificate of coverage genoemd. Je hebt deze nodig als je je daar gaat registeren als zelfstandige. Controleer altijd goed waarvoor je sociaal verzekerd bent in dat land.
Verschillende EU-landen
Als je in meerdere EU-landen gaat werken, is het niet meteen duidelijk in welk land je verzekerd bent voor de sociale verzekeringen. Hiervoor wordt er gekeken naar het aantal uur dat je werkt in het land waar je woont. Meer informatie hierover lees je op de website van de Sociale Verzekeringsbank.
Veelgestelde vragen
Als je in het buitenland gaat werken, ben je niet meer verplicht verzekerd voor de Algemene Ouderdomswet (AOW). Ieder jaar dat je buiten Nederland werkt, bouw je geen AOW op. Je zal daardoor minder AOW ontvangen. Wel kan je je vrijwillig verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Voor een volledige AOW-uitkering moet je minstens 50 jaar in Nederland hebben gewoond en gewerkt.
De Kamer van Koophandel stelt dat het mogelijk handiger is om bij de KvK ingeschreven te blijven als je korter dan 6 maanden remote in het buitenland werkt. Wel moet je goede redenen hebben om in Nederland ingeschreven te blijven, zoals het hebben van veel vaste klanten hier. Ook moet je een bedrijfsadres in Nederland hebben, en dit mag géén postadres zijn.
Je hebt geen visum nodig als je gaat wonen en werken in een ander EU-land. Je hebt uiteraard wel een paspoort of identiteitsbewijs nodig (geen rijbewijs). Ga je buiten de EU werken? Dan heb je een geldig paspoort en meestal een visum nodig. Je vraagt een visum aan in Nederland bij de ambassade van het land waar je naartoe gaat.
Je betaalt inkomstenbelasting in het land waar je fiscaal resident bent. Dit is het land waar je het meeste woont, werkt en leeft. Als je bedrijfsactiviteiten vooral in één land plaatsvinden of als je economische en sociale belangen hebt in een land, wijst dat vaak op fiscale residentie. Maar veel landen houden als uitgangspunt aan dat iemand ten minste 183 dagen per jaar fysiek in een land woont. Ben je dus meer dan de helft van het jaar aan het werk als buitenlandse zelfstandige en woon je daar ook? Dan betaal je waarschijnlijk belasting in dat land.