Steeds meer ondernemers en werknemers rijden met een elektrische auto naar het werk. Elektrische auto’s moeten uiteraard wel worden opgeladen. Je kan daarvoor een zakelijke laadpaal aanschaffen. Op deze pagina leggen we uit hoe een laadpaal zakelijk aanschaffen werkt en van welke subsidies je gebruik kan maken.
Een laadpaal is een paal waarmee elektrische auto’s worden opgeladen. Je hebt een laadpaal nodig om te kunnen rijden. Als de auto onvoldoende is opgeladen, komt deze tot stilstand te staan. Je kan er dan niet mee verder rijden totdat de auto weer is opgeladen. Een laadpaal is dus essentieel voor iedereen met een elektrische auto.
Je vindt laadpalen vaak aan openbare wegen, waar iedereen er gebruik van kan maken. Het kan echter zijn dat deze palen voor jou niet op een ideale plek staan of dat de nabijgelegen paal iedere dag door een andere auto bezet wordt gehouden. Je kan er daarom ook voor kiezen een laadpaal in de buurt te plaatsen, zoals op kantoor of thuis. Wanneer een laadpaal voor zakelijke doeleinden wordt aangeschaft, wordt er gesproken van een zakelijke laadpaal.
Ondernemers kunnen een elektrische auto gebruiken om naar het eigen kantoor te gaan, maar ook om naar afspraken te reizen. Ook werknemers kunnen met een elektrische auto naar het werk komen. Om deze auto op te laden, hebben ze een laadpaal nodig.
Laadpalen zijn op verschillende openbare plekken te vinden, maar deze hoeven niet in de buurt van het kantoor te liggen. Je werknemers moeten dan een paar straten verderop parkeren en de rest van de route naar werk wandelen. Het kan bovendien ook voorkomen dat de laadpaal bezet is, waardoor de auto niet kan worden opgeladen. Daarom is het voor werknemers uitermate handig om de auto bij kantoor te kunnen opladen. Ook voor bezoekers met een elektrische auto is een laadpaal op locatie een enorm pluspunt.
Steeds meer ondernemers hechten waarde aan duurzaamheid en stimuleren hun werknemers dan ook om voor duurzame vervoersmiddelen te kiezen. Een elektrische auto kan deel uitmaken van een duurzaam mobiliteitsplan. Om reizen met een elektrische auto zo aantrekkelijk mogelijk te maken, is het essentieel dat werknemers hun auto kunnen opladen. Wie belang hecht aan duurzaam ondernemen, doet er dan ook goed aan om een zakelijke laadpaal aan te schaffen.
Er zijn dus verschillende redenen om een laadpaal voor kantoor aan te schaffen. Een zakelijke laadpaal kent echter ook twee nadelen. Zo kost het aanschaffen van een laadpaal veel geld. Gelukkig zijn er een aantal subsidies beschikbaar, waardoor de kosten omlaag gaan. Daarnaast moet een laadpaal goed worden geïnstalleerd. Als dit niet gebeurt, loop je de kans dat er brand of vonken in de buurt van de stekker van de auto ontstaan. Laat een laadpaal dus alleen installeren door een goede elektriciën.
Overweeg je een zakelijke laadpaal aan te schaffen? Dan zie je al gauw dat verschillende bedrijven verschillende laadpalen aanbieden. Het is van belang dat je de beste laadpaal kiest voor jouw bedrijf. Het is daarom goed om een vergelijking te maken en rekening te houden met een aantal zaken. We bespreken ze hieronder.
Allereerst is het goed om te weten hoeveel laadpalen je nodig hebt. Als je vaak alleen op kantoor werkt of slechts een paar werknemers hebt, heb je vaak niet meer dan één laadpaal nodig. Heb je meer werknemers in dienst en wordt er veel in elektrische auto’s gereden? Dan kan het goed zijn om meerdere laadpalen zakelijk aan te schaffen. Ook als er vaak bezoekers langskomen kan het van pas komen om meerdere laadpalen te hebben. Ga goed na wat voor jouw geval de beste keuze is en controleer ook goed of er voldoende budget is voor het aantal gekozen laadpalen.
Laadpalen kunnen op verschillende manieren worden geïnstalleerd. Er zijn laadpalen die echt in de grond moeten worden geplaatst en laadpunten die in de muur worden gemaakt. Als er geen ruimte is voor laadpalen in de grond, gaat de voorkeur al snel uit naar een laadpaal aan de muur. Is er een parkeerplaats beschikbaar? Dan kan een zakelijke laadpaal de betere keuze zijn. Zoek goed uit wat het beste is voor jouw onderneming op de korte en lange termijn.
Laadpalen hebben verschillende vermogens. Een laadpaal met een hoger vermogen laadt sneller op dan een laadpaal met een lager vermogen. Bedenk goed waar jouw voorkeur naar uitgaat. Moeten de auto’s snel kunnen worden opgeladen of maakt dit niet uit? Is er voldoende geld beschikbaar om duurdere laadpalen te kopen? Zoek dit goed uit voor je een keuze maakt.
Op zoek naar een zakelijke laadpas? Op Onderneming.nl vind je reviews van de bekendste zakelijke laadpassen in Nederland.
Een zakelijke laadpaal wordt vaak met een backoffice systeem aangeboden, waaraan laadpassen voor werknemers kunnen worden gekoppeld. Om de laadpaal te kunnen gebruiken, moet dan een kaart worden aangeboden. Vervolgens kan de stekker in de elektrische auto worden gestoken. Een elektrische auto opladen is zo voor iedereen eenvoudig te doen.
Je kan uit verschillende zakelijke laadpassen kiezen. Je kan er één voor alleen jezelf nemen, maar je kan ook kiezen voor een systeem waarmee je laadpassen voor al je werknemers kan beheren. Daarmee kunnen ze snel en gemakkelijk hun auto opladen en heb jij als werkgever inzicht in wie er heeft geladen en hoeveel geladen stroom er is gebruikt. De kosten komen dan overzichtelijk in het systeem te staan, waardoor er goed overzicht kan worden gehouden. Vergelijk de aanbieders van laadpassen goed met elkaar en zoek uit welke het beste past bij jouw wensen en voorkeuren.
Ondernemers kunnen van vier fiscale voordelen profiteren als ze zakelijke laadpalen aanschaffen. Het gaat om de Energie-investeringsaftrek (EIA), de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Deze subsidies zijn bedoeld voor investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. We lichten ze hieronder verder toe.
De Energie-investeringsaftrek (EIA) is een aftrekpost voor ondernemers die investeren in bedrijfsmiddelen die voor minder CO2-uitstoot zorgen, energiezuinig zijn of duurzame energie opwekken. Je kan hiermee 40% van de investeringskosten aftrekken van de winst. Als je de EIA toepast voor de aanschaf van zakelijke laadpalen levert dit dus fiscale voordelen op.
De Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) is een aftrekpost waarvan ondernemers gebruik kunnen maken als ze in een boekjaar investeren in bedrijfsmiddelen, zoals zakelijke laadpalen. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet er in 2024 minimaal € 2.801 in bedrijfsmiddelen worden geïnvesteerd. Investeringen onder € 450 mogen niet worden meegerekend. Als je aan de voorwaarden voldoet, mag er een bedrag van de winst worden afgetrokken. De hoogte van het bedrag hangt af van de investeringskosten. In de onderstaande tabel staat de hoogte van de aftrek per categorie voor 2024.
Kosten investering | Aftrek KIA |
---|---|
Niet meer dan €2.800 | 0% |
€2.801 – €69.765 | 28% van het investeringsbedrag |
€69.766 – €129.194 | €19.535 |
€129.195 – € 387.580 | €19.535 verminderd met 7,56% van het deel van het investeringsbedrag boven €129.195 |
Meer dan €387.580 | 0% |
De Milieu-investeringsaftrek is een subsidie waarop ondernemers aanspraak kunnen maken als ze een zakelijke laadpaal aanschaffen. Je kan hiermee tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst (2024). Het exacte percentage hangt af van de milieueffecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel. De installatiekosten van de laadpaal mogen bij de investeringskosten worden meegerekend.
De Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) is een regeling waarmee je zelf kan bepalen wanneer en hoe snel je de investeringskosten voor de laadpaal afschrijft. Je kan de investeringskosten bijvoorbeeld in het eerste jaar van de aanschaf voor 75% afschrijven en het overige deel later. Als je de kosten sneller afschrijft, verminder je je fiscale winst. Daardoor hoef je in dat jaar minder belasting te betalen.
Iedere ondernemer in Nederland die inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting betaalt, kan voor de MIA of VAMIL in aanmerking komen. Je moet dan voldoen aan de volgende voorwaarden:
De MIA en VAMIL kunnen niet worden gecombineerd met de Energie-investeringsaftrek (EIA), maar wel met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Als je een auto van de zaak hebt, kan de laadpaal zakelijk worden aangeschaft. Je kan dan gebruikmaken van subsidies die alleen voor ondernemers beschikbaar zijn. Heb je geen auto van de zaak? Dan kan je de laadpaal alleen privé aanschaffen. Zoek van tevoren goed uit wat voor jou van toepassing is.
De kosten voor een laadpaal lopen al gauw op tot boven € 1.000. Een laadpaal kost gemiddeld minstens € 750 exclusief btw. De kosten voor installatie en service zijn daarin nog niet meegenomen. Eén of meerdere laadpalen aanschaffen is dus niet goedkoop. Gelukkig kan er gebruik worden gemaakt van verschillende subsidies om de kosten te drukken.
Als je een laadpaal thuis hebt staan en daarmee je zakelijke auto oplaadt, kan dit tot hoge kosten leiden. Gelukkig kan je de kosten voor een laadpaal zakelijk verrekenen bij je werkgever. Dat kan op verschillende manieren. Zo is het mogelijk om het stroomverbruik met een MID-gekeurde kilowattuurmeter in de meterkast te meten. Je moet het stroomverbruik in kWh dan nog vermenigvuldigen met het kWh-tarief. Wordt de auto ook privé gebruikt? Dan moet je noteren of het verbruik zakelijk of privé is. Aan het einde van de periode kun je een overzicht maken van de gegevens en deze aan je werkgever overhandigen. Je kan ook gebruikmaken van een slimme lader, waarin al een meter zit ingebouwd. Soms is het ook mogelijk om de kosten automatisch te laten verrekenen. Bespreek goed met je werkgever wat voor jou de mogelijkheden zijn en hoe jullie dit gaan regelen.
Ja, werkgevers mogen de kosten voor het gebruik van een auto van de zaak kosteloos aan hun personeel vergoeden. Hieronder vallen dus ook de kosten voor het opladen van een elektrische auto bij openbare laadpunten, laadpalen op kantoor en bij werknemers thuis. Om deze vergoeding te kunnen ontvangen, moeten de werknemers wel kunnen aantonen wat het verbruik in kWh en het tarief zijn. Heeft een medewerker een eigen elektrische auto? Dan mag je als werkgever een vergoeding van € 0,23 per kilometer geven.