Online marketing

online marketing
  • Auteur:
  • Laatst bijgewerkt: 8 mei 2024
  • Leestijd: 11 minuten

Iedere ondernemer is er inmiddels wel bekend mee: de term online marketing. Tegenwoordig kan geen onderneming meer zonder online marketing. De zoektocht van een klant begint tegenwoordig online, want hoe makkelijk is het om even op zoek te gaan naar een oplossing? Om succesvol te worden, moet je als ondernemer wel met een aantal zaken rekening houden bij het in praktijk brengen van online marketing.

Wat is online marketing?

Er zijn verschillende synoniemen voor online marketing: internet marketing en digital marketing. Online marketing is kortgezegd het vermarkten van producten, diensten of merken via het internet. Dit worden ook wel de marketingactiviteiten op het internet genoemd. Deze worden ingezet om doelstellingen van bedrijven te behalen. Door middel van online marketingactiviteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar. 

Een online marketingstrategie in 7 stappen

Een online marketingstrategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie of eigen bedrijf op de lange termijn. Hiermee kan je de (online) bedrijfsdoelen van je onderneming behalen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden wat betreft online marketing, daarom is het verstandig vooronderzoek te doen en weloverwogen keuzes te maken. Dit kan je doen aan de hand van 7 stappen. Heeft je organisatie al een marketingplan? Dan kan hierop voortborduurd worden.

  1. Wat zijn de missie en visie van de onderneming? Hoe vermarkt de onderneming?

  2. Stel de online marketingdoelstellingen (SMART) op. Wat wil de onderneming online bereiken?

  3. Wat is de doelgroep en wie wordt online bereikt? Hiervoor voorziet het marketingplan je al van veel informatie.

  4. Wat doet de concurrentie online? Waarschijnlijk is dit al onderzocht in het marketingplan of het marktonderzoek. Zoom hiervoor in op de online prestaties van de concurrentie.

  5. Wanneer de doelgroep en de concurrentie online bekend zijn, kunnen de kanalen worden bepaald.

  6. Er zijn veel online marketingkanalen. Daarom kan het verstandig zijn een actieplan op te stellen. Welk kanaal wordt op welk moment ingezet?

  7. Wanneer het plan daadwerkelijk wordt uitgevoerd, is het belangrijk de prestaties te monitoren en mogelijk bij te sturen.

Verschillende soorten online marketing

Online marketing is een overkoepelende benaming voor verschillende marketingtools op het internet. Maar welke varianten zijn er nou allemaal? 

SEO: zoekmachine optimalisatie

Waarschijnlijk is SEO geen onbekende term. Maar wat houdt het nou precies in? Waar moet je beginnen? SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie. Het is het verbeteren van een website met het doel hoger te scoren in zoekmachines, zoals Google. Flink verschillend van traditionele marketing dus.

Het is waardevol om hoog tussen de organische zoekresultaten te komen, dit zijn de resultaten die Google weergeeft zonder dat het betaalde advertenties zijn. Hiervoor moet een website zo zijn ingericht dat een zoekmachine deze goed kan lezen en daardoor de waarde van de website kan bepalen. 

Belangrijke onderdelen van SEO

SEO kan worden opgedeeld in drie belangrijke onderdelen: 

SEO heeft niet van de één op de andere dag effect op een positie in een zoekmachine. Dit is een lang proces en kan weken tot zelfs maanden duren. Het resultaat van SEO is daardoor ook lastiger te meten in vergelijking tot SEA.

Laptop met google, waarbij gezocht wordt naar 'ondernemer worden', laat  verschil seo en sea zien

SEA: search advertising

SEA klinkt een beetje hetzelfde als SEO. Toch zit er een groot verschil in. SEA betekent namelijk Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren. Hierbij betaalt een website om op een bepaald zoekwoord hoog te staan met een advertentie in Google. Dit is een strategie voor het behalen van doelen op de korte termijn. Met SEA zijn namelijk snel resultaten te behalen. Maar met welke zoekmachine moet een bedrijf adverteren? Een voor de hand liggend antwoord: Google. Google bezit namelijk 95% van het marktaandeel en is daarmee veruit de grootste zoekmachine.

Starten met SEA

  1. Voor het starten met zoekmachine adverteren is het belangrijk eerst doelen te stellen. Door deze doelen goed in te stellen in Google Ads, kunnen deze worden gerealiseerd.

  2. Het is van belang op de juiste zoekwoorden te adverteren. Bedenk op welke zoekwoorden de website gevonden moet worden. Niet geheel onbelangrijk: hoe zoekt de doelgroep de onderneming? Deze woorden kunnen worden bepaald door middel van de Google Zoekwoordplanner.

  3. Bepaal vooraf een budget, afhankelijk van wat het doel is. Vaak wordt geadviseerd minimaal te starten met een budget van € 250 per maand. Uiteraard is dit afhankelijk van de concurrentie op een zoekwoord. Hoe meer er geadverteerd wordt op een zoekwoord, hoe duurder het wordt om op dit zoekwoord te adverteren.

  4. Een advertentietekst bestaat uit drie onderdelen: een titel, een zichtbare URL en een korte beschrijvende tekst.

  5. Om te starten moet er een Google Ads-account aangemaakt zijn en een betaalmethode worden ingesteld. Geef vervolgens aan op welke zoekwoorden geadverteerd moet worden en vul de advertentietekst in. Doe vervolgens een bod en zet de advertentie live.

  6. Monitor regelmatig de resultaten van een advertentie. Vergelijk het aantal vertoningen met de klikfrequentie (CTR) en het conversieratio. Op basis van de prestatie kan worden bijgestuurd.

E-mailmarketing

Vele bedrijven maken gebruik van e-mailmarketing. Hiermee kan namelijk direct informatie naar de (potentiële) klant worden gestuurd. E-mailmarketing is in de B2B en in de B2C een erg populair communicatiemiddel. Maar wat is belangrijk voor deze vorm van marketing? De concurrentie is hoog, aangezien veel bedrijven gebruikmaken van e-mailmarketing. Daarom is het verstandig te beginnen met een plan. Door een gedegen plan kan tijdsverspilling aan niet werkende e-mails worden voorkomen. 

E-mailmarketing starten

e-mailmarketing

Stel voor het inzetten van e-mailmarketing een aantal vragen: 

Houd ook rekening met de doelgroep, die al is bepaald in het marketingplan. Zo niet, kan het verstandig zijn eerst een marketingplan op te stellen.

Tip: Gemakkelijk nieuwsbrieven opmaken? Mailchimp is hiervoor een gebruiksvriendelijk platform.

Social media marketing

Een essentieel element van een goede online marketingstrategie is social media marketing. Met socialemediakanalen kan je direct in contact komen met nieuwe en bestaande klanten. Door de vele platforms is er voor ieder bedrijf wel een passend platform om social media marketing op uit te oefenen. Maar hoe kan je social media marketing het beste inzetten? Het is belangrijk goed vooronderzoek te doen en niet zomaar online uitingen op sociale media te plaatsen. Het is verstandig een social media plan op te stellen, zodat je strategische keuzes kunt maken.

Een social media plan

In een social media plan wordt de socialemediastrategie voor een bedrijf bepaald. Dit kan door middel van het onderstaande 6-stappenplan

stappenplan social media strategie

Display adverteren

Iedereen heeft het weleens gezien: hele specifieke beeldadvertenties op een website. Dit zijn display advertenties. Ook wel vertoningen van banners aan mensen op een website en/of apps. Display advertenties kunnen worden gezien als een digitale krantenadvertentie, online advertising dus. Op websites, zoals Buienradar.nl, worden bijna altijd van dit soort advertenties vertoond. 

Waarom display advertising inzetten?

display advertising

Display advertising is een vorm van online advertising en kan van grote toegevoegde waarde zijn op een bepaald punt in de customer journey. Met display advertising kan namelijk op een specifiek moment in de customer journey worden ingezet. Heeft de potentiële klant bijvoorbeeld al op Google gezocht naar een oplossing, maar is hij nog niet tot koop overgegaan? Door vervolgens display advertenties te vertonen, kan de klant alsnog tot koop overgaan. Hij wordt door de display advertenties herinnerd en verleid tot aankoop.

Verschillende display netwerken

Display advertising kan bij verschillende netwerken worden ingezet. Bepaal vooraf waar de doelgroep zich bevindt en wat bij de onderneming past. 

  1. Google Display Netwerk (GDN): heeft het grootste bereik, circa 70% van de internetgebruikers.
  2. DPG Media Netwerk: dit zijn alle bekende Nederlandse entertainment websites. Hier kan tevens een omnichannel strategie worden toegepast.
  3. YouTube: hier worden banners op verschillende plekken vertoond.
  4. AppNexus: AppNexux doet naast display advertising ook andere soorten advertenties, zoals op televisie.

Affiliate marketing

affiliate marketing

Adverteren op een andere website? Of geld verdienen met een eigen goedlopende website? Dat kan door middel van affiliate marketing. Affiliate marketing is een online marketingmiddel waarmee een website producten of diensten van een adverteerder promoot door middel van een hyperlink. Denk bijvoorbeeld aan een review van een tandenborstel, waarbij een link wordt vermeld naar waar de tandenborstel kan worden gekocht.

Starten als adverteerder

Het voordeel van het starten van affiliate marketing als bedrijf is dat het pas geld kost wanneer het daadwerkelijk iets oplevert. Een adverteerder hoeft bijvoorbeeld pas te betalen wanneer iemand klikt of na de succesvolle afronding van een koop, afhankelijk van de afspraak die is gemaakt met de publisher.

Starten als publisher

Een publisher, ook wel affiliate, heeft een socialemediaprofiel, website of blog met veel bezoekers/volgers. Door het delen van hyperlinks verdient een publisher geld. Het is wel belangrijk dat de hyperlinks interessant zijn voor de bezoekers/volgers. Een publisher verdient pas geld als er op de hyperlink wordt geklikt of als iets wordt gekocht.

Influencer marketing

sociale media

Tegenwoordig een hot topic: influencers inzetten voor een bedrijf. Een influencer inschakelen kan een effectieve manier zijn om een product of dienst te promoten en zorgt daarnaast voor user generated-content. Wanneer een bedrijf een influencer inschakelt, wordt dit ook wel een samenwerking genoemd. Door deze samenwerking kan een bedrijf nieuw publiek bereiken dat tot de doelgroep behoort.

Influencers worden vaak gerangschikt op basis van het aantal volgers dat zij hebben op sociale media. Dit aantal volgers staat echter niet altijd gelijk aan de grootte van het bereik. Wanneer je een duidelijke indruk van een influencer wil, kan je om een mediakit vragen. Hierin laat de influencer zien wat voor resultaten hij haalt met geplaatste content en wat zijn doelgroep is. 

Samenwerken met een influencer

Een influencer een product laten promoten? Dat kan! Met micro-influencers kan dit bijvoorbeeld al in ruil voor producten. Dit beperkt zich vaak tot mobile marketing, het bereiken van klanten door voornamelijk mobiele content op sociale media. Wees wel selectief met het aangaan van een samenwerking. Zoek vooraf uit of een influencer volgers heeft die passen bij de doelgroep. 

Er zijn dus veel verschillende mogelijkheden van online marketing. Door een goede mix en verloop van kanalen kan een onderneming een zogeheten omnichannel, een strategie bestaande uit meerdere marketingkanalen, creëren.

Veelgestelde vragen

Wat is online marketing?

Online marketing, ook wel online advertising, is kortgezegd het vermarkten van een producten, diensten of merken via het internet. Ook wel alle marketingactiviteiten op het internet. Door deze marketingactiviteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar. Iets wat voor nu en in de toekomst essentieel is om in de praktijk te willen brengen voor het voortbestaan van een bedrijf.

Waarom online marketing inzetten?

Tegenwoordig is bijna iedere doelgroep online (via internet) te vinden en worden veel aankopen via het internet gedaan. Wanneer iemand een probleem heeft, begint hij eerst te Googlen naar een oplossing. Door online marketing of online advertising kan een bedrijf zijn bereik vergroten en daarmee zijn bedrijfsdoelstellingen behalen.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie op lange termijn. Met dit plan of de methode kan een organisatie de bedrijfsdoelen behalen.