Online marketing

online marketing, sea, sea
  • Auteur:
  • Bijgewerkt op: 22 mei 2023
  • Gecontroleerd op: 22 mei 2023
  • Leestijd: 7 minuten

Iedere ondernemer is er inmiddels wel bekend mee: de term online marketing. Tegenwoordig kan geen onderneming meer zonder online marketing. De zoektocht van een klant begint tegenwoordig online. Want hoe makkelijk is het: ‘even Googlen naar een oplossing’? Maar waar moet een ondernemer rekening mee houden met het starten van een online marketing om succesvol te zijn?

Wat is online marketing?

Er zijn verschillende synoniemen voor online marketing: internet marketing en digital marketing. Online marketing is kortgezegd het vermarkten van producten, diensten of merken via het internet. Ook wel alle marketingactiviteiten op het internet. Deze worden ingezet om doelstellingen van bedrijven te behalen. Door online marketing activiteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar. 

Een online marketing strategie in 7-stappen

Een online marketing strategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie op lange termijn. Hiermee kan een organisatie zijn (online) bedrijfsdoelen behalen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden wat betreft online marketing, daarom is het verstandig vooronderzoek te doen en weloverwogen keuzes te maken. Hiervoor is een 7-stappenplan. Heeft de organisatie al een marketingplan? Dan kan hierop voortborduurd worden.

  • 1

    Omschrijf de onderneming

    Wat is de missie en visie van de onderneming? Hoe vermarkt de onderneming?

  • 2

    Doelstellingen

    Stel online marketing doelstellingen (SMART) op. Wat wilt de onderneming online bereiken?

  • 3

    De doelgroep

    Wat is de doelgroep, wie wordt er online bereikt? Hiervoor voorziet het marketingplan al veel informatie.

  • 4

    Doelstellingen

    Wat doet de concurrentie online? Waarschijnlijk is dit al onderzocht in het marketingplan of het marktonderzoek. Zoom hiervoor in op de online prestaties van de concurrentie.

  • 5

    De online marketingtools

    Wanneer de doelgroep en de concurrentie online bekend is, kunnen de kanalen worden bepaald.

  • 6

    Een actieplan

    Er zijn veel online marketing kanalen. Daarom kan het verstandig zijn een actieplan op te stellen. Welk kanaal wordt op welk moment ingezet?

  • 7

    Evalueer en stuur bij

    Wanneer het plan daadwerkelijk wordt uitgevoerd is het belangrijk de prestaties te monitoren en mogelijk bij te sturen.

Verschillende soorten online marketing

Online marketing is een overkoepelende benaming voor verschillende marketingtools op het internet. Maar welke varianten zijn er nu allemaal? 

SEO: zoekmachine optimalisatie

Waarschijnlijk is SEO geen onbekende term. Maar wat houdt het nu precies in? Waar moet een ondernemer starten? SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Het is het verbeteren van een website met het doel hoger te scoren in zoekmachines, zoals Google. Hiervoor moet een website zo zijn ingericht dat een zoekmachine deze goed kan lezen en daardoor de waarde van de website kan bepalen. 

Belangrijke onderdelen van SEO

SEO kan worden opgedeeld in drie belangrijke onderdelen: 

SEO heeft niet van de een op de andere dag effect op een positie in een zoekmachine. Dit is een lang proces en kan weken tot zelfs maanden duren. Het resultaat van SEO is daardoor ook lastiger te meten in vergelijking tot SEA.

Laptop met google, waarbij gezocht wordt naar 'ondernemer worden', laat  verschil seo en sea zien

SEA: search advertising 

SEA, klinkt een beetje hetzelfde als SEO. Toch zit er een groot verschil in. SEA betekent namelijk Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren. Hiervoor betaalt een website om op een bepaald zoekwoord hoog te staan met een advertentie in Google. Dit is een strategie voor het behalen van doelen op korte termijn. Met SEA zijn namelijk snel resultaten te behalen. Maar met welke zoekmachine moet een bedrijf adverteren? Een voor de hand liggend antwoord: Google. Google bezit namelijk 95% van het marktaandeel en is daarmee veruit de grootste zoekmachine.

Starten met SEA

  • 1

    Zet de juiste doelen

    Voor het starten met zoekmachine adverteren is het belangrijk eerst doelen te stellen. Door deze doelen goed in te stellen in Google Ads, kunnen deze worden gerealiseerd.

  • 2

    Gebruik de juiste zoekwoorden

    Het is van belang op de juiste zoekwoorden te adverteren. Bedenk op welke zoekwoorden de website gevonden moet worden. Niet geheel onbelangrijk: hoe zoekt de doelgroep de onderneming? Deze woorden kunnen worden bepaald door middel van de Google Zoekwoordplanner.

  • 3

    Een doel en biedstrategie

    Bepaal vooraf een budget, afhankelijk van wat het doel is. Vaak wordt geadviseerd minimaal te starten met een budget van € 250 per maand. Uiteraard is dit afhankelijk van de concurrentie op een zoekwoord. Hoe meer er geadverteerd wordt op een zoekwoord, hoe duurder het wordt om op dit zoekwoord te adverteren.

  • 4

    Schrijf een advertentietekst 

    Een advertentietekst bestaat uit drie onderdelen: een titel, een zichtbare URL en een korte beschrijvende tekst.

  • 5

    Zet de campagne op

    Om te starten moet er een Google Ads account aangemaakt zijn en een betaalmethode worden ingesteld. Geef vervolgens aan op welke zoekwoorden geadverteerd moet worden en vul de advertentietekst in. Doe vervolgens een bod en zet de advertentie live.

  • 6

    Monitor de advertenties 

    Monitor regelmatig de resultaten van een advertentie. Vergelijk het aantal vertoningen met de klikfrequentie (CTR) en het conversieratio. Op basis van de prestatie kan worden bijgestuurd.

E-mailmarketing

Vele bedrijven van maken gebruik van e-mailmarketing. Hiermee kan namelijk direct informatie naar de (potentiële) klant worden gestuurd. E-mailmarketing is in de B2B en in de B2C een erg populair communicatiemiddel. Maar wat is belangrijk voor e-mailmarketing? De concurrentie is hoog, aangezien veel bedrijven gebruikmaken van e-mailmarketing. Daarom is het verstandig te beginnen met een plan. Door een gedegen plan kan tijdsverspilling aan niet werkende e-mails worden voorkomen. 

Illustratie van een e-mail met een megafoon

E-mailmarketing starten

Stel voor het inzetten van e-mailmarketing een aantal vragen: 

Houd ook rekening met de doelgroep, die al is bepaald in het marketingplan. Zo niet, dan kan het verstandig zijn eerst een marketingplan op te stellen.

Onderneming logo icon

Tip: Gemakkelijk nieuwsbrieven opmaken? Mailchimp is hiervoor een gebruiksvriendelijk platform.

Social media marketing

Een essentieel element van een goede online marketingstrategie is social media marketing. Door social media kanalen kan een ondernemer direct in contact komen met nieuwe en bestaande klanten. Door de vele platforms is er voor ieder bedrijf wel een passend platform. Maar hoe kan een onderneming social media marketing het beste inzetten? Het is belangrijk goed voor onderzoek te doen en niet zomaar wat op social media te plaatsen. Het is verstandig een social media plan op te stellen.

Een social media plan

In een social media plan wordt de social media strategie voor een bedrijf bepaald. Dit kan door middel van het onderstaande 6-stappenplan

Display adverteren

Iedereen heeft het wel eens gezien: hele specifieke beeld advertenties op een website. Dit zijn display advertenties. Ook wel vertoningen van banners aan mensen op een website en/of apps. Display advertenties kunnen worden gezien als een digitale kranten advertentie. Op websites, zoals Buienradar.nl, worden bijna altijd van dit soort advertenties vertoond. 

Waarom display advertising inzetten?

Illustratie van display advertising

Display advertising kan van grote toegevoegde waarde zijn op een bepaald punt in de customer journey. Met display advertising kan namelijk op een specifiek moment in de customer journey worden ingezet. Heeft potentiële klant bijvoorbeeld al op Google gezocht naar een oplossing, maar is hij nog niet tot koop overgegaan? Door vervolgens display advertenties te vertonen kan de klant alsnog tot koop overgaan. Hij wordt door de display advertenties herinnerd en verleid tot aankoop.

Verschillende display netwerken

Display advertising kan bij verschillende netwerken worden ingezet. Bepaal vooraf waar de doelgroep zich bevindt en wat bij de onderneming past. 

  1. Google Display Netwerk (GDN): heeft het grootste bereik, circa 70% van de internetgebruikers.
  2. DPG Media Netwerk: dit zijn alle bekende Nederlandse entertainment websites. Hier kan tevens een omnichannel strategie worden toegepast.
  3. YouTube: hier worden banners op verschillende plekken vertoond.
  4. AppNexus: AppNexux doet naast display advertising ook andere soorten advertenties, zoals op televisie.

Affiliate marketing 

Adverteren op een andere website? Of geld verdienen met een eigen goedlopende website? Dat kan door middel van affiliate marketing. Affiliate marketing is een online marketing middel waarmee een website producten of diensten van een adverteerder promoot door middel van een hyperlink. Denk bijvoorbeeld aan een review van een tandenborstel, waarbij een link wordt vermeld waar de tandenborstel kan worden gekocht.

Illustratie van een affiliate marketing

Starten als adverteerder

Het voordeel aan het starten van affiliate marketing als bedrijf is dat het pas geld kost wanneer het daadwerkelijk iets oplevert. Een adverteerder hoeft bijvoorbeeld pas te betalen wanneer iemand klikt of koopt, afhankelijk van de afspraak die is gemaakt met de pubilsher.

Starten als publisher

Een publisher, ook wel affiliate, heeft een social media profiel, website of blog met veel bezoekers/volgers. Door het delen van hyperlinks verdient een publisher geld. Het is echter wel belangrijk dat de hyperlinks interessant zijn voor de bezoekers/volgers. Een publisher verdient pas geld als er op de hyperlink wordt geklikt of wordt gekocht.

Influencer marketing

iIllustratie van influencer marketing

Tegenwoordig een hot topic: influencers inzetten voor een bedrijf. Een influencer kan een product of dienst promoten en zorgt daarnaast voor user generated content. Wanneer een bedrijf een influencer ingeschakeld, wordt dit ook wel een samenwerking genoemd. Door deze samenwerking kan een bedrijf nieuw publiek bereiken dat tot de doelgroep behoort. Influencers worden vaak gerangschikt in het aantal volgers dat zij hebben. Echter, betekent dit aantal volgers niet altijd het bereik. Wanneer een bedrijf een duidelijke indruk van een influencer wilt, kan hij om een mediakit vragen. Hierin laat de influencer zien wat voor resultaten hij haalt met geplaatste content en wat zijn doelgroep is. 

Samenwerken met een influencer

Een influencer een product laten promoten? Dat kan! Met micro influencers kan dit bijvoorbeeld al in ruil voor producten. Wees wel selectief met het aangaan van een samenwerking, zoek vooraf uit of een influencer volgers heeft die passen bij de doelgroep. 

Er zijn veel verschillende mogelijkheden van online marketing. Door een goede mix en verloop van kanalen kan een onderneming een omnichannel creëren.

Wat is online marketing?

Online marketing is kortgezegd het vermarkten van een producten, diensten of merken via het internet. Ook wel alle marketingactiviteiten op het internet. Door deze marketingactiviteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar. Iets wat voor nu en in de toekomst essentieel is voor het voortbestaan van een bedrijf.

Waarom online marketing inzetten?

Tegenwoordig is bijna iedere doelgroep online te vinden en worden er veel aankopen via het internet gedaan. Wanneer iemand een probleem heeft, begint hij eerst te Googlen naar een oplossing. Door online marketing kan een bedrijf zijn bereik vergroten en daarmee zijn bedrijfsdoelstellingen behalen.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie op lange termijn. Met dit plan of de methode kan een organisatie de bedrijfsdoelen behalen.