Omschrijf de onderneming
Wat is de missie en visie van de onderneming? Hoe vermarkt de onderneming?
Iedere ondernemer is er inmiddels wel bekend mee: de term online marketing. Tegenwoordig kan geen onderneming meer zonder online marketing. De zoektocht van een klant begint tegenwoordig online. Want hoe makkelijk is het: ‘even Googlen naar een oplossing’? Maar waar moet een ondernemer rekening mee houden met het starten van een online marketing om succesvol te zijn?
Er zijn verschillende synoniemen voor online marketing: internet marketing en digital marketing. Online marketing is kortgezegd het vermarkten van producten, diensten of merken via het internet. Ook wel alle marketingactiviteiten op het internet. Deze worden ingezet om doelstellingen van bedrijven te behalen. Door online marketing activiteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar.
Een online marketing strategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie op lange termijn. Hiermee kan een organisatie zijn (online) bedrijfsdoelen behalen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden wat betreft online marketing, daarom is het verstandig vooronderzoek te doen en weloverwogen keuzes te maken. Hiervoor is een 7-stappenplan. Heeft de organisatie al een marketingplan? Dan kan hierop voortborduurd worden.
Online marketing is een overkoepelende benaming voor verschillende marketingtools op het internet. Maar welke varianten zijn er nu allemaal?
Waarschijnlijk is SEO geen onbekende term. Maar wat houdt het nu precies in? Waar moet een ondernemer starten? SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Het is het verbeteren van een website met het doel hoger te scoren in zoekmachines, zoals Google. Hiervoor moet een website zo zijn ingericht dat een zoekmachine deze goed kan lezen en daardoor de waarde van de website kan bepalen.
SEO kan worden opgedeeld in drie belangrijke onderdelen:
SEO heeft niet van de een op de andere dag effect op een positie in een zoekmachine. Dit is een lang proces en kan weken tot zelfs maanden duren. Het resultaat van SEO is daardoor ook lastiger te meten in vergelijking tot SEA.
SEA, klinkt een beetje hetzelfde als SEO. Toch zit er een groot verschil in. SEA betekent namelijk Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren. Hiervoor betaalt een website om op een bepaald zoekwoord hoog te staan met een advertentie in Google. Dit is een strategie voor het behalen van doelen op korte termijn. Met SEA zijn namelijk snel resultaten te behalen. Maar met welke zoekmachine moet een bedrijf adverteren? Een voor de hand liggend antwoord: Google. Google bezit namelijk 95% van het marktaandeel en is daarmee veruit de grootste zoekmachine.
Vele bedrijven van maken gebruik van e-mailmarketing. Hiermee kan namelijk direct informatie naar de (potentiële) klant worden gestuurd. E-mailmarketing is in de B2B en in de B2C een erg populair communicatiemiddel. Maar wat is belangrijk voor e-mailmarketing? De concurrentie is hoog, aangezien veel bedrijven gebruikmaken van e-mailmarketing. Daarom is het verstandig te beginnen met een plan. Door een gedegen plan kan tijdsverspilling aan niet werkende e-mails worden voorkomen.
Stel voor het inzetten van e-mailmarketing een aantal vragen:
Houd ook rekening met de doelgroep, die al is bepaald in het marketingplan. Zo niet, dan kan het verstandig zijn eerst een marketingplan op te stellen.
Tip: Gemakkelijk nieuwsbrieven opmaken? Mailchimp is hiervoor een gebruiksvriendelijk platform.
Een essentieel element van een goede online marketingstrategie is social media marketing. Door social media kanalen kan een ondernemer direct in contact komen met nieuwe en bestaande klanten. Door de vele platforms is er voor ieder bedrijf wel een passend platform. Maar hoe kan een onderneming social media marketing het beste inzetten? Het is belangrijk goed voor onderzoek te doen en niet zomaar wat op social media te plaatsen. Het is verstandig een social media plan op te stellen.
In een social media plan wordt de social media strategie voor een bedrijf bepaald. Dit kan door middel van het onderstaande 6-stappenplan.
Iedereen heeft het wel eens gezien: hele specifieke beeld advertenties op een website. Dit zijn display advertenties. Ook wel vertoningen van banners aan mensen op een website en/of apps. Display advertenties kunnen worden gezien als een digitale kranten advertentie. Op websites, zoals Buienradar.nl, worden bijna altijd van dit soort advertenties vertoond.
Display advertising kan van grote toegevoegde waarde zijn op een bepaald punt in de customer journey. Met display advertising kan namelijk op een specifiek moment in de customer journey worden ingezet. Heeft potentiële klant bijvoorbeeld al op Google gezocht naar een oplossing, maar is hij nog niet tot koop overgegaan? Door vervolgens display advertenties te vertonen kan de klant alsnog tot koop overgaan. Hij wordt door de display advertenties herinnerd en verleid tot aankoop.
Display advertising kan bij verschillende netwerken worden ingezet. Bepaal vooraf waar de doelgroep zich bevindt en wat bij de onderneming past.
Adverteren op een andere website? Of geld verdienen met een eigen goedlopende website? Dat kan door middel van affiliate marketing. Affiliate marketing is een online marketing middel waarmee een website producten of diensten van een adverteerder promoot door middel van een hyperlink. Denk bijvoorbeeld aan een review van een tandenborstel, waarbij een link wordt vermeld waar de tandenborstel kan worden gekocht.
Het voordeel aan het starten van affiliate marketing als bedrijf is dat het pas geld kost wanneer het daadwerkelijk iets oplevert. Een adverteerder hoeft bijvoorbeeld pas te betalen wanneer iemand klikt of koopt, afhankelijk van de afspraak die is gemaakt met de pubilsher.
Een publisher, ook wel affiliate, heeft een social media profiel, website of blog met veel bezoekers/volgers. Door het delen van hyperlinks verdient een publisher geld. Het is echter wel belangrijk dat de hyperlinks interessant zijn voor de bezoekers/volgers. Een publisher verdient pas geld als er op de hyperlink wordt geklikt of wordt gekocht.
Tegenwoordig een hot topic: influencers inzetten voor een bedrijf. Een influencer kan een product of dienst promoten en zorgt daarnaast voor user generated content. Wanneer een bedrijf een influencer ingeschakeld, wordt dit ook wel een samenwerking genoemd. Door deze samenwerking kan een bedrijf nieuw publiek bereiken dat tot de doelgroep behoort. Influencers worden vaak gerangschikt in het aantal volgers dat zij hebben. Echter, betekent dit aantal volgers niet altijd het bereik. Wanneer een bedrijf een duidelijke indruk van een influencer wilt, kan hij om een mediakit vragen. Hierin laat de influencer zien wat voor resultaten hij haalt met geplaatste content en wat zijn doelgroep is.
Een influencer een product laten promoten? Dat kan! Met micro influencers kan dit bijvoorbeeld al in ruil voor producten. Wees wel selectief met het aangaan van een samenwerking, zoek vooraf uit of een influencer volgers heeft die passen bij de doelgroep.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden van online marketing. Door een goede mix en verloop van kanalen kan een onderneming een omnichannel creëren.
Online marketing is kortgezegd het vermarkten van een producten, diensten of merken via het internet. Ook wel alle marketingactiviteiten op het internet. Door deze marketingactiviteiten maakt een bedrijf zich online vindbaar. Iets wat voor nu en in de toekomst essentieel is voor het voortbestaan van een bedrijf.
Tegenwoordig is bijna iedere doelgroep online te vinden en worden er veel aankopen via het internet gedaan. Wanneer iemand een probleem heeft, begint hij eerst te Googlen naar een oplossing. Door online marketing kan een bedrijf zijn bereik vergroten en daarmee zijn bedrijfsdoelstellingen behalen.
Een online marketing strategie is een plan of methode voor de online marketingactiviteiten van een organisatie op lange termijn. Met dit plan of de methode kan een organisatie de bedrijfsdoelen behalen.