Als zelfstandige taxivervoer voor klanten verzorgen? Een zelfstandige kan ervoor kiezen om een eigen onderneming te starten en daarmee een eigen taxibedrijf te beginnen, of om zichzelf te laten inhuren door andere taxibedrijven en zzp’er te worden. Er komen een aantal dingen bij kijken, en zoals bij elke zzp-branche, zijn er een aantal voor- en nadelen die belangrijk zijn om te belichten. Hoe dat moet en wat er bij komt kijken, laten we zien in dit opgestelde stappenplan.
Vrijheid in het aannemen van opdrachten is de voornaamste reden waarom iemand als zelfstandige taxichauffeur zou willen beginnen. Ook het verschil in salaris kan van invloed zijn, al is het verschil met in loondienst zijn niet zo groot als bij andere branches waarbij iemand de overstap maakt naar het zzp-schap. Er is wel meer ruimte voor ondernemers om zich te laten groeien in salaris, aangezien je hiervoor niet afhankelijk bent van een werkgever die een salarisverhoging toekent. Bovendien genieten zzp taxichauffeurs van meer vrijheid en verantwoordelijkheid dan chauffeurs die in loondienst zijn bij een bedrijf.
Er komen veel dingen kijken bij het beginnen als zelfstandige chauffeur, alleen een geldig rijbewijs is niet genoeg. Van verzekeringen en registraties, tot administratie en rechtsvormen. Bovendien krijg je als zelfstandig chauffeur te maken met zaken als een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG), het Kiwa Register en meer. De stapeling van aandachtspunten en vereisten kan het enthousiasme drukken om als taxi zzp te beginnen. Om taxichauffeurs die voor zichzelf willen beginnen een eind op weg te helpen, is dit stappenplan opgesteld.
Allereerst is het belangrijk om een aantal zaken op papier te zetten en uit te werken voordat je gerichte stappen gaat zetten. Het is verstandig om als ondernemer na te denken over wat het precies is wat je wil gaan doen. Tuurlijk, als zzp’er taxichauffeur worden, maar hoe kan je je voor de klant onderscheiden van andere aanbieders? Denk na over een identiteit en een streven, maar ook over financiële zaken. Wat is naar verwachting de grootste kostenpost, en hoeveel uren moeten er gemaakt worden om alles draaiende te houden? Een ondernemersplan is ook handig om te hebben wanneer er een investering nodig is, omdat deze overhandigd kan worden en laat zien dat er is nagedacht over het concept. Bovendien dient het als leidraad voor wanneer er bepaalde kosten of keuzes gemaakt moeten worden.
Indien iemand al in het bezit is van dit diploma, omdat de stap naar zelfstandigheid wordt gemaakt vanuit loondienst, kan deze stap overgeslagen worden. Voor wie voor zichzelf wil beginnen geldt dat dit het eerste is om te doen. Dit diploma bestaat uit de taxi vakbekwaamheid theorie (TVT) en de taxi vakbekwaamheid praktijk volledig (TVP). Deze kan je beide behalen bij het CBR. Deze dienen binnen één jaar behaald te worden, hierna kan je een ondernemersvergunning taxivervoer aanvragen bij het Kiwa Register. Deze kost ongeveer € 300 en is vijf jaar geldig. Hierna kan je een chauffeurskaart aanvragen. Dit dient als identificatiemiddel, geeft toegang tot de boordcomputer in taxi’s, laat een digitale handtekening achter en regisseert rij- en rusttijden.
Om de chauffeurskaart als zzp’er aan te vragen, dien je ingeschreven te staan bij de KvK. Deze stap staat later beschreven. Het diploma kan al wel vast behaald worden.
Om te kunnen beginnen als zelfstandig taxichauffeur, is het van belang om een rechtsvorm te kiezen. Een rechtsvorm bepaalt de juridische vorm van het bedrijf, en heeft invloed op hoe de Belastingdienst een zelfstandige belast, en hoe de juridische aansprakelijkheid is geregeld. De meeste zzp taxichauffeurs kiezen voor een eenmanszaak.
Er zijn een aantal verzekeringen om rekening mee te houden voordat je als zelfstandige taxidiensten gaat aanbieden. De meest voornamelijke is een verzekering voor het voertuig. De meeste autoverzekeraars zullen echter, net als voor koeriers, niet staan te springen om een taxichauffeur als klant aan te nemen. Dit omdat de risico’s op schade bovengemiddeld zijn voor iemand die veel ritten maakt. Speciaal hiervoor zijn er taxiverzekeringen.
Andere verzekeringen die aanvullend van toegevoegde waarde zijn, staan hieronder op een rij:
Deze regelt de vergoeding voor een inzittende die mogelijk door een ongeluk blijvend, geheel of gedeeltelijk invalide wordt.
In het geval dat er een juridische kwestie opduikt in conflict met een klant, dekt een rechtsbijstandverzekering de kosten om juridische stappen te ondernemen. Niet alleen bij klanten kan dit voorkomen, ook in relatie tot bijvoorbeeld een garage die de taxi repareert.
Deze verzekering regelt bijvoorbeeld de vergoeding van beschadigde bagage door het toedoen van de taxichauffeur, of in het geval van een ongeluk. In bijzonder ernstige situaties dekt dit ook uitvaartkosten.
Hoewel het momenteel niet verplicht is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, wordt deze naar verwachting van de Rijksoverheid in 2027 verplicht. Deze verzekering garandeert ondernemers van een inkomen als er door een ongeval of langdurige ziekte voor een lange tijd niet gewerkt kan worden.
Bescherming tegen arbeidsongeschiktheid nodig? Bekijk en vergelijk alle arbeidsongeschiktheidsverzekering op Onderneming.nl en maak de beste keus!
Vergelijk zelfZodra er een rechtsvorm gekozen is, kan er een inschrijving bij de KvK plaatsvinden. Deze is voor iedere zelfstandige ondernemer nodig. Voor een taxichauffeur in het bijzonder is de inschrijving van belang om bijvoorbeeld een taxi te leasen, omdat dit fiscaal voordeliger is. Je hebt ook een KvK-nummer nodig om een chauffeurskaart aan te vragen en een auto als taxi te laten registeren bij de RDW. Iemand die niet staat ingeschreven bij de KvK kan geen chauffeurskaart aanvragen.
Zodra alles geregeld is en de eerste opdrachten binnenstromen, is het noodzaak om een goede administratie bij te houden. Denk hierbij aan het versturen van facturen, indien er bijvoorbeeld een opdracht voor meerdere uren binnenkomt, maar ook aan het houden van een algemeen overzicht. Dit kan in het begin ingewikkeld lijken, maar er bestaat tegenwoordig boekhoudingssoftware die het wat makkelijker maakt.
Als taxichauffeur aan de slag? Zorg dan voor een goede administratie en houd eenvoudig en snel de boekhouding bij. Maak gebruik van de online boekhoudprogramma’s die deze functies bieden. Profiteer nu van een speciale actie van e-Boekhouden: 15 maanden lang gratis het boekhoudprogramma uitproberen.
Nu 15 maanden gratisHet gemiddelde uurloon van een taxichauffeur is na de aftrek van bijvoorbeeld benzine- en leasekosten zo’n 16 euro per uur.
Onder bepaalde voorwaarden. Zo moet de auto slagen voor de taxikeuring bij het RDW en dienen er blauwe kentekenplaten gemonteerd te worden.
Ja, hiervoor heb je een chauffeursdiploma nodig. Dit diploma bestaat uit twee onderdelen: taxi vakbekwaamheid theorie (TVT) en taxi vakbekwaamheid praktijk volledig (TVP). Je moet voor beide onderdelen slagen om het diploma te behalen. De toetsen worden uitgevoerd door het CBR.