Ondernemers kunnen een persoon, vereniging of evenement sponsoren. Daar staat vaak een zakelijke tegenprestatie tegenover. Als je aan sponsoring doet vanuit een zakelijk oogpunt, zijn de kosten fiscaal aftrekbaar. In dit artikel leggen we uit hoe dit zit.
Als ondernemer kan je de vraag krijgen om een persoon, vereniging of evenement te sponsoren. Je doet dan een financiële of materiële investering. Voor hen levert dit geld of materieel op en voor jou kan sponsoring een zakelijk belang hebben. Als tegenprestatie staan daar namelijk reclame-uitingen tegenover. Je naam wordt bijvoorbeeld op een bord of website geplaatst om voor meer naamsbekendheid te zorgen. Ook kan je sponsoring gebruiken voor product- of merkintroductie en personeelswerving.
Sponsoren kost ondernemers wel geld. Je koopt immers producten in om te doneren of geeft geld aan een ander in ruil voor een tegenprestatie. Het is voor ondernemers goed om te weten of de sponsorkosten wel of niet fiscaal aftrekbaar zijn en hoe daar dan mee moet worden omgegaan.
Open een zakelijke rekening! Onderneming.nl biedt een overzicht van de beste zakelijke rekeningen om de juiste keuze te maken!
Vergelijk zelfDoe je aan sponsoring in ruil voor publiciteit? Dan heeft sponsoren een zakelijk belang en zijn de kosten aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De gesponsorde levert een factuur aan jouw onderneming aan en over het bedrag dat op de factuur staat wordt btw geheven. Je kan deze btw als voorbelasting aftrekken in de aangifte omzetbelasting. De sponsorkosten zijn ook aftrekbaar als je in het betreffende jaar fiscaal verlies lijdt.
Sponsor je uit een privé oogpunt, bijvoorbeeld omdat de gesponsorde vereniging – denk aan je lokale sportclub – je dicht bij het hart ligt en je er geen tegenprestatie voor terug wil? Dan zijn de sponsorkosten niet fiscaal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Privé uitgaven dienen immers geen zakelijk belang. De betaalde btw kan dan ook niet als voorbelasting verwerkt worden in de btw-aangifte.
Overweeg je iemand of een instantie te gaan sponsoren? Dan is het goed om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Om duidelijk te maken waarom sponsoring wel of niet goed kan zijn voor een onderneming, hebben we de aandachtspunten onder elkaar gezet.
Als ondernemer kan je een persoon, vereniging of evenement sponsoren. Als tegenprestatie staat daar vaak een reclame-uiting tegenover. Sponsoring vergroot onder meer de naamsbekendheid van de onderneming. Je naam wordt bijvoorbeeld op het tenue van een sportteam gedrukt of op de website geplaatst. Je kan ook aan sponsoring doen om een product of merk te introduceren. Het is ook mogelijk om op deze manier personeel te werven. Dat kan door de onderneming positief onder de aandacht te brengen. Sponsoring kan dus voor zowel de gesponsorde als de ondernemer veel opleveren.
Voor ondernemers is de aftrekbaarheid van sponsoring van belang om te bepalen of sponsoren wel of geen goede keuze is. De sponsorkosten zijn voor 100% fiscaal aftrekbaar als het sponsoren vanuit een zakelijk oogpunt wordt gedaan. Het sponsoren moet dan een zakelijk karakter hebben. Je moet er een tegenprestatie voor ontvangen. Sponsor je iets enkel vanuit een privé oogpunt? Dan zijn de kosten niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Als je sponsort uit een zakelijk oogpunt, is de btw die in rekening wordt gebracht als voorbelasting aftrekbaar voor de omzetbelasting. Sponsor je een vereniging, evenement of persoon zonder dat daar een zakelijk belang tegenover staat? Dan is de btw niet aftrekbaar.
Er geldt geen minimumbedrag voor sponsoring. Als het wordt gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten als sponsor aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, ongeacht de hoogte van het bedrag.