Btw-aangifte

btw-aangifte doen
  • Auteur:

    Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

  • Laatst bijgewerkt: 22 april 2024
  • Leestijd: 10 minuten

Ondernemers moeten belasting afdragen over de omzet van hun onderneming. Ook kunnen ze de betaalde btw over zakelijke kosten terugvragen. Dit wordt gedaan door btw-aangifte te doen. Welke ondernemers moeten btw-aangifte doen? Hoe werkt omzetbelasting aangifte doen?

Wat is btw-aangifte?

Btw staat voor belasting toegevoegde waarde. Btw-aangifte wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Dit is de belasting die ondernemers meestal ieder kwartaal moeten afdragen over de omzet van de onderneming. Als een ondernemer btw in rekening brengt, moet die btw worden afgedragen aan de Belastingdienst middels de aangifte omzetbelasting. Je mag de btw dus niet zelf houden. Het is dan ook goed om daar rekening mee te houden, zodat je de ontvangen btw niet per ongeluk uitgeeft.

Wie moet btw-aangifte doen?

Vrijwel elke ondernemer moet btw-aangifte doen. Het is echter goed om te controleren of je ook echt ondernemer voor de btw bent. Als dit het geval is, moet je btw-aangifte doen. Dat je als ondernemer bij de Kamer van Koophandel (KvK) staat ingeschreven, betekent niet automatisch dat je ook ondernemer voor de btw bent. Wanneer er een btw-aangifte voor je klaarstaat in Mijn Belastingdienst Zakelijk moet deze altijd worden ingediend.

Om te beoordelen of je als ondernemer ook ondernemer voor de btw bent, let de Belastingdienst op een aantal zaken:

Let op: Je bent als ondernemer voor de btw niet altijd ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit komt doordat daar meer voorwaarden aan verbonden zitten.

Deadlines btw-aangifte

Ondernemers moeten eens per maand, kwartaal of jaar btw-aangifte doen. De meeste ondernemers doen ieder kwartaal btw-aangifte. Dit gebeurt aan het einde van de maand die volgt na het betreffende kwartaal. Als je minder dan € 1.883 aan btw per jaar betaalt, mag er eens per jaar aangifte worden gedaan. Als je per maand aangifte wil doen, kan je daarvoor een verzoek indienen bij je belastingkantoor. De Belastingdienst kan je ook verplichten om maandelijks aangifte te doen als de aangiften niet op tijd worden ontvangen.

Voor 2024 zijn de deadlines voor de btw-aangifte als volgt:

Btw-aangifte kwartaalUiterste datum voor btw-aangifte
1e kwartaal 202430 april 2024
2e kwartaal 202431 juli 2024
3e kwartaal 202431 oktober 2024
4e kwartaal 202431 januari 2025

Als je maandelijks btw-aangifte moet doen, moet de aangifte uiterlijk op de laatste dag van de volgende maand worden ingediend.

Hieronder staat de datum waarop de aangifte omzetbelasting in 2023 binnen moest of moet zijn:

Btw-aangifte kwartaalUiterste datum voor btw-aangifte
1e kwartaal 202330 april 2023
2e kwartaal 202331 juli 2023
3e kwartaal 202331 oktober 2023
4e kwartaal 202331 januari 2024

Als je jaarlijks btw-aangifte moet doen, moet de aangifte voor 31 maart van het nieuwe jaar worden gedaan.

Btw berekenen en aftrekken

Hoeveel btw je aan de Belastingdienst moet terugbetalen, hangt af van het btw-tarief dat voor de producten of diensten geldt. In Nederland gelden drie verschillende btw-tarieven: 0%, 9% en 21%. Op deze pagina staat weergegeven voor welke beroepen en diensten welk btw-tarief geldt. Aan de hand van het overzicht weet je direct hoeveel btw er in rekening mag worden gebracht.

De bedragen die je aan btw ontvangt van klanten en opdrachtgevers, moet worden afgedragen aan de Belastingdienst. Voor de aangifte omzetbelasting telt je dan ook alle btw-bedragen die in rekening zijn gebracht bij elkaar op.

Welke btw mag een ondernemer aftrekken?

Wanneer je zakelijke uitgaven doet, mag de betaalde btw daarover worden afgetrokken. Dit heet aftrekken als voorbetasting. Je hebt alleen recht op btw-aftrek als je ook de afnemer van de daad bent. Dit betekent dat je naam op de factuur moet staan.

Een ondernemer kan btw aftrekken over:

In de administratie moet worden bijgehouden hoeveel btw je aan leveranciers hebt betaald. De btw die aan een leverancier is betaald, mag in mindering worden gebracht of worden teruggevorderd van de Belastingdienst. De totale btw-aftrek wordt berekend op basis van alle facturen die je in een aangiftetijdvak hebt ontvangen. De totale betaalde btw wordt vervolgens van de verschuldigde btw afgetrokken. Als je meer btw hebt betaald dan ontvangen, betaalt de Belastingdienst dit bedrag aan je terug.

Btw-aangifte indienen

Een ondernemer voor de btw doet aangifte omzetbelasting op de website van de Belastingdienst. Je kan daar met je DigiD of met eHerkenning inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. De btw-aangifte wordt door de Belastingdienst klaargezet aan het begin van de maand opvolgend na de maanden waarover aangifte moet worden gedaan. Het klaargezette formulier heet ‘OB-aangifte’. Wanneer er een aangifte klaarstaat, moet je digitaal btw-aangifte doen. Als je voor het eerst aangifte moet doen, kan de aangifte digitaal of per post worden verstuurd.

Voor een aangiftetijdvak tellen alle facturen mee die binnen die periode zijn verstuurd, ook als de klant of opdrachtgever de factuur nog niet heeft betaald

Wanneer je btw-aangifte doet, moet de ontvangen btw worden aangegeven. Deze btw moet vervolgens worden afgedragen. Als je ook zakelijke uitgaven hebt gedaan en daarover btw hebt betaald, mag je deze btw aftrekken als voorbelasting. De btw die aan leveranciers is vooruitbetaald moet worden aangegeven en wordt door de Belastingdienst terugbetaald. Als alles correct is ingevuld, zie je hoeveel btw je aan de Belastingdienst bent verschuldigd of juist terugkrijgt. Daarna kan de aangifte worden verstuurd.

Om het nog wat duidelijker te maken, gaat btw-aangifte doen als volgt:

Je krijgt bericht dat er een aangifte in de online omgeving van de Belastingdienst staat.

Je logt in op Mijn Belastingdienst Zakelijk via DigiD of eHerkenning.

Je opent de omzetbelasting aangifte en geeft daar de ontvangen en vooruitbetaalde btw aan.

Nadat alle gegevens correct zijn ingevuld, kan je de aangifte versturen.

De verschuldigde of te ontvangen btw is het verschil tussen de twee bedragen (ontvangen btw en betaalde btw).


Btw-aangifte en boekhouding

Ondernemers voor de btw hebben een aantal administratieve verplichtingen. Ondernemers zijn wettelijk verplicht om alle gegevens van de onderneming 7 jaar te bewaren. Voor de btw-aangifte is het bovendien van belang om alle facturen en bonnetjes goed bewaard te hebben. Daaruit haal je hoeveel btw er aan klanten is doorberekend en hoeveel btw er aan leveranciers is betaald. Deze cijfers heb je nodig om aangifte omzetbelasting te kunnen doen.

Goed en overzichtelijk boekhouden? Dat kan met een boekhoudprogramma. Daarmee kan je bovendien eenvoudig btw-aangifte doen. Veel boekhoudprogramma’s bieden tegenwoordig een directe koppeling met de Belastingdienst aan. Als alle facturen en cijfers goed in het boekhoudsysteem staan, kan je met één druk op de knop de btw-aangifte direct vanuit het programma naar de Belastingdienst doorzetten.

Omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer

Alle ondernemers voor de btw krijgen twee nummers: een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer. Een omzetbelastingnummer, ook wel btw-nummer genoemd, is nodig om aangifte omzetbelasting te kunnen doen. Ook heb je deze nodig voor communicatie met de Belastingdienst. In het btw-nummer zit je burgerservicenummer (BSN) verwerkt.

Een btw-identificatienummer (btw-ID) is een uniek nummer dat wordt gebruikt om te communiceren met klanten. Je btw-ID moet op alle verzonden en ontvangen facturen staan. Je privacy is met dit nummer beter beschermd, doordat het BSN er niet in is verwerkt.

Suppletieaangifte

Een suppletieaangifte is een belastingaangifte waarmee je kan aangeven dat je een fout hebt gemaakt in de btw-aangifte. Als je te weinig btw hebt afgedragen, kan de btw-aangifte met een suppletie worden gecorrigeerd. Zo kan een naheffingsaanslag worden voorkomen. Je moet de verschuldigde btw dan op tijd betalen. Gebeurt dit niet? Dan ontvang je een verzuimboete van 3% van de niet-betaalde btw. Heb je juist te veel btw betaald? Dan kan je die btw met een suppletieaangifte terugvragen.

Suppletieaangiftes zijn voor correcties boven € 1.000. Onder dit bedrag kunnen correcties bij de eerstvolgende btw-aangifte worden doorgevoerd.

Suppletieaangiftes kunnen zowel digitaal als schriftelijk worden ingediend. Indienen kan direct nadat de fout is ontdekt. Gaat het om een correctie van minder dan € 1.000? Dan hoeft er geen suppletieaangifte te worden gedaan. Je mag deze correctie bij de eerstvolgende btw-aangifte verrekenen.

Btw en kleineondernemersregeling

Als je niet meer dan € 20.000 per kalenderjaar verdient, kan je je aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR). Wanneer je meedoet aan de KOR, wordt er geen btw meer doorberekend aan klanten. Ook hoef je geen btw meer af te dragen. Je doet met de KOR ook geen btw-aangifte.

De kleineondernemersregeling is bedoeld voor eenmanszaken, combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vennootschap onder firma) en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld een besloten vennootschap). De KOR geldt voor ten minste drie jaar en kan niet tussentijds worden stopgezet. Als de omzet in een jaar boven € 20.000 uitkomt, moet je dit aan de Belastingdienst doorgeven en wordt de regeling stopgezet.

Om aan de KOR deel te kunnen nemen, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

Veelgestelde vragen

Wanneer moet ik btw-aangifte doen?

Er moet btw-aangifte worden gedaan wanneer je ook ondernemer voor de btw bent. De Belastingdienst beoordeelt dit op basis van een aantal zaken:
– De ondernemer of het bedrijf oefent zelfstandig een beroep uit.
– De ondernemer heeft regelmatige inkomsten uit het bedrijf of beroep.
– De ondernemer heeft inkomsten naast werk in vaste dienst.
– De ondernemer probeert geld te verdienen met een recht of met vermogen (bijvoorbeeld met spaargeld of beleggingen).
De meeste ondernemers moeten per kwartaal btw-aangifte doen. De kwartaalaangifte moet in de maand opvolgend na het betreffende kwartaal worden ingediend. Als er btw-aangifte per maand moet worden betaald, moet de aangifte voor het einde van de maand erna worden ingediend. Jaarlijkse aangiftes moeten vóór 1 april in het nieuwe jaar zijn ingediend.

Hoe kan ik btw berekenen?

Btw berekenen kan eenvoudig worden gedaan met behulp van onze calculator. Op deze pagina vul je het bedrag exclusief btw in en kies je het bijbehorende btw-tarief. De calculator geeft direct weer wat het btw-bedrag en het totale bedrag inclusief btw zijn. Btw uit bedrag halen? Het is ook mogelijk om eerst het bedrag inclusief btw in te vullen. De calculator geeft dan aan wat het bedrag exclusief btw is en hoeveel de btw bedraagt. Zo weet je snel hoeveel je moet afdragen en wat er overblijft.

Wanneer krijg ik vooruitbetaalde btw terug?

Wanneer je geld terugkrijgt van de Belastingdienst doordat je btw aan leveranciers hebt vooruitbetaald, ontvang je binnen 8 weken nadat er btw-aangifte is gedaan een brief waarin staat hoeveel geld je van de Belastingdienst terugkrijgt. Het geld staat binnen 1 week na de datum van de brief op je zakelijke bankrekening.

Wanneer moet ik btw betalen aan de Belastingdienst?

Als je btw verschuldigd bent aan de Belastingdienst, moet het bedrag voor het einde van de aangifteperiode binnen zijn. Voorbeeld: als je aangifte doet over januari, februari en maart, moeten de btw-aangifte en de verschuldigde btw vóór 1 april bij de Belastingdienst binnen zijn.

Welke gegevens heb je nodig voor de btw-aangifte?

Het is belangrijk dat alle btw-aangiftes correct worden ingevuld. Daarvoor heb je de volgende gegevens nodig:
– Je btw-identificatienummer
– Alle ontvangen facturen met btw in de betreffende periode
– Alle verstuurde facturen met btw in de betreffende periode
– De te verrekenen btw over goederen en diensten van en naar het buitenland
– Het privégebruik van goederen en diensten