Verkoopprijs berekenen

Klant rekent product af voor verkoopprijs
  • Auteur:

    Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

  • Laatst bijgewerkt: 23 april 2024
  • Leestijd: 8 minuten

Als ondernemer wil je winst maken. Om dit te doen, moet je een geschikte prijs vragen voor je aanbod. Dit is de verkoopprijs. Bij het aanbieden van producten gaat het om een prijs per product. Bij het leveren van diensten wordt er gesproken over een uurtarief of pakketprijs. Hoe bereken je een geschikte verkoopprijs? Op welke kosten moet je letten?

Verkoopprijs berekenen

Wat is een verkoopprijs?

De verkoopprijs is de prijs die een klant betaalt voor het product of de dienst die jij als ondernemer aanbiedt. Hier zit het juiste btw-tarief bij inbegrepen. De verkoopprijs inclusief btw is niet de prijs die de je mag houden. Alleen de prijs exclusief btw vormt het inkomen, gezien je btw moet afdragen aan de Belastingdienst via de omzetbelasting. Dit heet ook wel de netto verkoopprijs. De bruto verkoopprijs is de prijs inclusief btw.

Er zijn dus twee soorten verkoopprijzen:

De dekking van de verkoopprijs

De verkoopprijs moet jou kosten als ondernemer dekken. Om producten of diensten aan te kunnen bieden, doe je namelijk investeringen. Een ondernemer met een eigen zaak koopt bijvoorbeeld producten in. Over deze ingekochte producten wil hij winst maken. Daarom vraagt hij een hogere prijs dan hij ervoor betaald heeft.

Ook voor de levering van diensten worden vaak investeringen gedaan. Een graphic designer betaalt bijvoorbeeld maandelijks voor Adobe Illustrator. Ook hij moet er met zijn uurtarief voor zorgen dat hij deze kosten terugverdient.

Niet alleen de kostprijs moet worden terugverdiend. Mensen die fulltime ondernemen moeten kunnen rondkomen van het inkomen dat tot stand komt uit de onderneming. Dan is het niet voldoende om alleen de kostprijs terug te krijgen. De verkoopprijs moet genoeg zijn om alle belangrijke kosten van te betalen. Kortom: je moet een leefbaar inkomen hebben.

Om als fulltime ondernemer te kunnen berekenen of de verkoopprijs voldoende inkomen tot stand brengt, moet je voor jezelf de onderstaande kosten of lasten vaststellen. Het is het handig om dit voor één maand te bekijken.

Daarnaast wil je natuurlijk voldoende geld overhouden om te kunnen sparen en leuke dingen te kopen. Als er na het betalen van de lasten en kosten geen geld meer overblijft, kan je net rondkomen. Maar het is natuurlijk beter als er aan het einde van de maand nog wat geld over is.

De verkoopprijs van producten bepalen

Als je goederen verkoopt, werk je met een verkoopprijs die klanten betalen voor het product. Deze prijs moet hoog genoeg zijn om de kostprijs te kunnen dekken. De kostprijs komt onder meer tot stand door de inkoopprijs die je betaalt voor het aantal producten dat je verkoopt. De verkoopprijs moet echter niet alleen de kosten voor inkoop dekken, maar ook je maandelijkse vaste kosten. Een fulltime ondernemer moet een leefbaar inkomen tot stand brengen.

Bij de verkoopprijs is het dus niet alleen belangrijk dat je de kostprijs terugverdient. Ook is het essentieel dat je voldoende winst maakt om van te kunnen leven. Dat wordt een gezonde winstmarge genoemd. Daarbij is het belangrijk dat je rekening houdt met de prijs van concurrenten, zodat je jezelf niet uit de markt prijst.

De verkoopprijs van diensten bepalen

Ondernemers die diensten leveren, zoals fotografen, tekstschrijvers en adviseurs, moeten een tarief vaststellen voor hun dienst. Hierbij wordt vaak gesproken van een uurtarief of pakketprijs. Deze prijs moet voldoende zijn om het geld en de tijd die de ondernemer aan de dienst besteed terug te verdienen.

Als een fotograaf bijvoorbeeld foto’s van een bruiloft maakt, is hij een aantal uur op locatie aanwezig en is hij daarna nog een paar uur bezig met het bewerken van alle foto’s. Ook heeft hij te maken met indirecte kosten, zoals het gebruik van zijn camera, en variabele kosten, zoals de reiskosten. Bovendien zijn er directe kosten, zoals de inkoopprijs van fotopapier als hij de foto’s ook nog uitdraait. De verkoopprijs die hij aan de klant vraagt, moet voldoende zijn om een redelijk uurloon te ontvangen en de kostprijs terug te verdienen.

Bij het aanbieden van diensten is het dus van groot belang dat je kan inschatten hoelang je ermee bezig bent. Pas dan kan je je verkoopprijs vaststellen, omdat je jouw uurtarief vermenigvuldigd met het aantal uur dat je over de dienst doet.

Uurtarief vaststellen

Je berekent je uurtarief op basis van de volgende factoren:

Hoe hoger je opleidingsniveau en hoe meer werkervaring je hebt, hoe hoger het uurtarief kan zijn. Je moet er echter wel rekening mee houden dat je jezelf niet te duur maakt. Daarom is het verstandig om altijd te kijken naar de prijzen van concurrenten in dezelfde branche.

Btw-tarief verrekenen

Wanneer je de verkoopprijs of het uurtarief hebt vastgesteld, moet het juiste btw-tarief nog worden toegepast. Bij goederen en diensten kan dit 0%, 9% of 21% zijn. Ook kunnen je diensten zijn vrijgesteld van btw. Dan hoef je geen btw te rekenen over je dienst.

Je mag het btw-tarief niet houden, omdat dit moet worden afgestaan aan de Belastingdienst. Daarom moet dit percentage niet bij de vastgestelde prijs zijn inbegrepen. Als je dit wel doet, verdien je veel minder dan je in eerste instantie dacht. Om dit te voorkomen, moet het btw-tarief over de verkoopprijs worden berekend. Je moet daarbij wel voorkomen dat je niet te duur wordt.

Verkoopprijs berekenen

Het berekenen van de juiste verkoopprijs doe je in 3 stappen.

  1. Kostprijs vaststellen
  2. Winstmarge bepalen
  3. Btw berekenen over de verkoopprijs/het uurtarief

Voorbeelden berekening verkoopprijs

Hieronder staat een voorbeeld met een berekening voor een ondernemer die goederen aanbiedt. Hierbij wordt uitgegaan van het lage btw-tarief van 9%.

Een ondernemer koopt een boek in voor € 10,00. Daarover wil hij 50% winstmarge ontvangen. De prijs die hij in gedachten heeft, is € 20,00. Daarbovenop rekent hij 9% btw. De uiteindelijke verkoopprijs berekent hij zo: € 20,00 x 1,09 = € 21,80.

Hieronder staat nog een voorbeeld met een berekening voor een ondernemer die diensten levert. Hierbij wordt uitgegaan van het hoge btw-tarief van 21%.

Een ondernemer geeft economisch advies aan huis. Zijn enige vaste lasten zijn de kosten voor zijn website. Hij doet het werk al vijf jaar en heeft ervoor gestudeerd. Om zijn vaste lasten te kunnen betalen en een goede positie op de markt te garanderen, wil hij een uurtarief van € 50,00 hanteren. Daarbovenop rekent hij 21% btw. Zijn uiteindelijke uurtarief komt als volgt tot stand: € 50,00 x 1,21 = € 60,50.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen de kostprijs en de verkoopprijs?

De kostprijs is de prijs die een ondernemer betaalt om het product of de dienst te kunnen aanbieden of leveren. Dit bedrag geeft hij uit en moet worden terugverdiend om verlies te voorkomen. De verkoopprijs is de prijs waarvoor hij zijn producten verkoopt of zijn dienst aanbiedt en die tot een gezonde winstmarge moet leiden als de kostprijs ervan af is getrokken.

Hoe weet ik of mijn verkoopprijs te hoog of laag is?

Voor ondernemers is het fijn om te weten hoe ze in de markt staan. Daarom is het verstandig de verkoopprijs of het uurtarief te vergelijken met concurrenten. Vraag je veel meer dan alle andere aanbieders? Dan kan het zijn dat je prijs te hoog is. Vraagt iedereen veel meer? Dan is de prijs juist te laag en kan deze best wat worden verhoogd. Of juist niet als je dit als een voordeel ziet.

Hoe bereken ik mijn uurtarief?

Ondernemers die alleen diensten leveren krijgen ook te maken met een verkoopprijs, maar noemen dit vaak een uurtarief of pakketprijs. Net als de verkoopprijs moet het uurtarief voldoende zijn om de kostprijs terug te krijgen en van te kunnen leven. Het uurtarief moet dus voldoende inkomen generen, maar is ook afhankelijk van het opleidingsniveau, het aantal jaar werkervaring en de prijs van concurrenten. Je kan je uurtarief berekenen met onze uurtarief calculator.

Wat als de verkoopprijs erg hoog is?

Het kan natuurlijk zijn dat uit de berekening een erg hoge verkoopprijs komt. Als de prijs vele malen hoger is dan bij concurrenten, kan het zijn dat het product of de dienst niet op deze wijze kan worden aangeboden. Er zal dan geen vraag naar zijn, waardoor je geen inkomen genereert en niet kan rondkomen. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen, is het altijd verstandig om een ondernemingsplan op te stellen.