Iedereen heeft er wel eens van gehoord: dropshipping. Het kan aantrekkelijk zijn om hiermee te beginnen, maar hoe? In dit stappenplan leggen we uit wat er komt kijken bij het opzetten van een dropshipping-onderneming, hoe dropshipping werkt, waar je terecht kan voor leveranciers en aan welke regelgeving je moet voldoen.
Dropshipping is het online verkopen van producten zonder ze fysiek op voorraad te hebben. In plaats daarvan worden producten rechtstreeks vanuit de leverancier naar de klanten verzonden. Zo is er geen opslagruimte nodig. Dit kan op een eigen webshop, maar ook via bepaalde platformen, zoals Bol en Amazon. Veelal worden er door dropshippers producten uit het buitenland voor een hogere prijs aangeboden dan de inkoopprijs van de dropshipper.
Er zijn een aantal redenen om te beginnen met dropshipping. Zo levert een succesvolle dropshipping business natuurlijk geld op. Een van de positieve eigenschappen van dropshipping is dat er weinig tot geen startkapitaal nodig is. Zo kan in principe iedereen met dropshipping beginnen. Volgens de Kamer van Koophandel zijn er in Nederland ongeveer 1.100 actief.
Hieronder staan de voordelen van dropshipping en nadelen van dropshipping.
Dropshipping gaat gepaard met een scala aan wet- en regelgeving. Net zoals webwinkels moeten ondernemers binnen de dropshipping hieraan voldoen. Ook voor het handelen als tussenpartner voor leveranciers in het buitenland gelden specifieke regels en producteisen. Daarnaast gelden de standaard aandachtspunten die voor andere zzp’ers ook belangrijk zijn, zoals het hebben van de juiste verzekeringen, het bijhouden van administratie en het inschrijven bij de KvK. Om het overzichtelijk te maken hebben wij een stappenplan opgesteld voor dropshipping.
Allereerst is het van groot belang om inzicht te krijgen in de dropshipping markt. In een ondernemersplan kan je een marktonderzoek doen om te achterhalen waar vraag naar is en waar eventuele kansen liggen. Dit kan helpen met het bepalen van welke producten verkocht kunnen worden. Je kan kiezen voor een breed assortiment, maar ook voor een kleiner assortiment. Hierin kan ook de verdere visie van de onderneming beschreven worden. Daarnaast kan het handig zijn om alvast wat financiële inschattingen te beschrijven. Wat wordt bijvoorbeeld de grootste kostenpost, welke verschillende leveranciers zijn er en hoe ziet een ideale klant eruit voor het platform waarop de dropshipping plaatsvindt?
Het is voor dropshippers niet verplicht om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, indien de dropshipping op kleine schaal plaatsvindt. Het is echter wel verstandig om dat te doen, want om een betalingsmogelijkheid als iDEAL aan te bieden, is het nodig om een zakelijke rekening te hebben. Daarvoor heb je dus weer een KvK-nummer nodig. Het is handig om alvast na te denken over het type rechtsvorm. Gebruikelijk voor dropshipping is een eenmanszaak of een vof, het laatste geldt indien er bijvoorbeeld een partner bij de dropshipping betrokken is. Voor meer hulp bij het kiezen van een rechtsvorm kan je hier terecht.
De allerbelangrijkste reden voor het openen van een zakelijke rekening is zodat de klant gemakkelijk via iDEAL kan betalen. Daarnaast is het ook een eenvoudige manier om alle inkomsten en uitgaven op één plek te houden. Bovendien is er boekhoudingssoftware die makkelijk samen kan werken met een zakelijke rekening. Meer informatie over het openen en vergelijken van zakelijke rekeningen is te vinden op deze pagina. Zoals hierboven vermeld, is het voor het openen van een zakelijke rekening noodzakelijk om ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel.
Open een zakelijke rekening bij Multipass en ontdek de verschillende voordelen.
Bekijk nuDaarnaast is het, zoals voor elke ondernemer geldt, belangrijk om de administratie goed op orde te houden. Dat kan in het begin wat lastig lijken. Er bestaat tegenwoordig gelukkig boekhoudsoftware die gebruikt kan worden om het proces wat te vergemakkelijken.
Als dropshipper aan de slag? Zorg dan voor een goede administratie en houd eenvoudig en snel de boekhouding bij. Maak gebruik van de online boekhoudprogramma’s die deze functies bieden. Profiteer nu van een speciale actie van e-Boekhouden: 15 maanden lang gratis het boekhoudprogramma uitproberen.
Nu 15 maanden gratisVan een leverancier hangt veel af binnen de dropshipping. Het versturen van producten, de kwaliteit van de producten, levertijd, retourzendingen en ga zo maar door. De kwaliteit van de dropshipping leverancier bepaalt ook het imago van de verkoper, en die wil het liefst tevreden klanten. Daarom is het van belang om hier goed contact mee te onderhouden en de juiste dropshipping leverancier of leveranciers te vinden. Naarmate er meer producten verkocht worden voor de leverancier, is het in veel gevallen zo dat er iets meer ruimte voor eigen marge ontstaat. Het is in elk geval handig om meerdere leveranciers op een rijtje te zetten en te vergelijken wat de voordelen zijn, hoe ze bekend staan en hoe het er voor staat met de kwaliteit van de producten. Ook is het belangrijk om rekening te houden met hoe de leverancier omgaat met verzenden en retourzendingen. Er bestaan zogeheten ‘dropshipping directories’ waarop verschillende leveranciers staan, enkele hiervan zijn Doba en Modalyst.
Al het bovenstaande, en het dropshipping zelf, is natuurlijk overbodig zonder een goede domeinnaam en webshop om de producten rechtstreeks aan de klanten aan te bieden. Denk goed na over de domeinnaam omdat dit één van de eerste dingen is die een klant ziet. Een eerste indruk is belangrijk, en het liefst is de domeinnaam een reflectie van het bedrijfsconcept of houdt het verband met een uniek product. Je kan een domeinnaam via verschillende aanbieders kopen, maar deze moet altijd geregistreerd worden bij een ‘registrar‘. Zij doen vervolgens een registratieaanvraag bij de organisatie die domeinnamen beheert in Nederland, Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
Vervolgens kan je een website maken. Er is zowel een webhosting provider als een Content Management Systeem (CMS) nodig, sommige van deze partijen bieden direct een CMS aan. Er kan naar eigen afweging beslist worden om hier wel of niet voor te kiezen. Sommige providers bieden ook de mogelijkheid om bij een andere partij een CMS af te sluiten. Het voordeel hiervan is dat je minder afhankelijk bent van één partij. Daarnaast bestaan er CMS die ingericht zijn op het verkopen van producten, een voorbeeld hiervan is Shopify, zij bieden templates aan. Meer informatie over het beginnen van een eigen website is te vinden op deze pagina.
Voor iedere zzp’er en dropshipping ondernemer geldt dat het verstandig is om voorbereid te zijn. Er kunnen altijd dingen voorvallen die niet te voorzien zijn, maar op zo’n moment is het wel handig om ingedekt te zijn. De meest gebruikelijke verzekeringen die voor zelfstandige dropshippers gelden zijn de rechtsbijstandverzekering, indien er juridische conflicten met de klant of een leverancier ontstaan en ze de dropshipper aansprakelijk stellen, en de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Hoewel het momenteel niet verplicht is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, wordt deze naar verwachting van de Rijksoverheid in 2027 verplicht. Deze verzekering garandeert ondernemers van een inkomen als er door een ongeval of langdurige ziekte voor een lange tijd niet gewerkt kan worden.
Bescherming tegen arbeidsongeschiktheid nodig? Bekijk en vergelijk alle arbeidsongeschiktheidsverzekering op Onderneming.nl en maak de beste keus!
Vergelijk zelfVoordat je begint met dropshipping is het van belang om op de hoogte te zijn van de regelgeving. Je mag niet zomaar allerlei producten uit het buitenland importeren zonder dat deze aan de Europese producteisen voldoen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit waakt hierover. De eisen zijn te vinden op de site van de Kamer van Koophandel. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in Nederland ook een aantal regels opgesteld waaraan webwinkels zich moeten houden. De ACM heeft deze regels opgesteld om te waarborgen dat de rechten van consumenten niet in het geding komen. Een kleine greep uit deze regels, maar niet allemaal: bedenktijd, levering, betalingsmogelijkheid, garanties en cookies. Een volledig overzicht met toelichting is te vinden op de website van de Autoriteit Consument en Markt.
Als dropshipper is het bovendien belangrijk om gegevens van klanten te beschermen. Continu kunnen criminelen een webshop aanvallen met als doel om informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld om daarna losgeld te eisen. Een belangrijk beveiligingsprotocol dat door veel webshops wordt gebruikt is het Transport Later Security protocol. Dit zorgt ervoor dat netwerkverkeer versleuteld blijft zodat persoons- en betalingsgegevens van websitebezoekers niet onderschept kan worden
Wanneer alle stappen zijn doorlopen, de afspraken met de leveranciers zijn gemaakt en alles op orde is, kan je met het dropshipping beginnen. Dit betekent wel dat de klant een weg moet vinden naar de website waarop de producten te koop staan. Marketing is hierin essentieel. Denk er over na hoe de webshop zich profileert op sociale media, en probeer de content op de website zo veel mogelijk SEO-geschreven te houden, zodat zoekmachines de webshop kunnen vinden.
Hoewel het verzend- en vaak ook retourproces uit handen wordt gegeven aan de leverancier betekent het niet automatisch dat iemand achterover kan hangen en dat het geld wel binnenstroomt. Er zijn veel dingen om rekening mee te houden en te regelen, het is echter wel zo dat als dat allemaal is geregeld, de verkoop van producten zelf relatief gemakkelijk gaat.
Dropshipping is legaal in Nederland. Als je aan dropshipping doet, moet je je wel aan dezelfde regels als die voor webshops houden.
Bij dropshipping verkoop je producten die je niet fysiek op voorraad hebt. In plaats daarvan worden de producten rechtstreeks vanuit de leverancier naar de klanten verzonden. Je biedt de producten aan via een eigen webshop of een platform en rekent een marge bovenop de prijs waarvoor je producten inkoopt. Dit is jouw winst. Dropshipping klinkt zo vrij eenvoudig, maar het is van essentieel belang dat je de kwaliteit van de producten en de service waarborgt.