Het is hard werken, maar een eigen restaurant starten is iets waar velen van dromen. Hoe pakt een ondernemer dit aan, hoe maak je van een eigen bedrijf een succesvol restaurant en met welke regels heeft een horecaonderneming te maken? Lees hier het stappenplan over hoe je een horecabedrijf start.
Voor de een is het een langgekoesterde droom, voor de ander een mogelijkheid om zijn of haar ondernemerschap in kwijt te kunnen. Wat de reden ook mag zijn, iedereen is het er over eens dat een goedlopend restaurant runnen niet vanzelf gaat. Ook het opstarten niet. Om daarmee te helpen sommen we de stappen op die doorlopen moeten worden om een eigen zaak in de horeca te beginnen.
Ondernemers die een eigen restaurant starten moeten zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). In deze fase is het belangrijk om na te denken over het concept van de horecaonderneming. Welk soort restaurant hoort bij jouw droombeeld? Denk hierbij aan de inrichting, menukaart, speciale gerechten, of er plek komt voor een bar, of er sterke drank wordt geschonken, et cetera. In de context van de tijd kunnen er andere dingen spelen die je je kan afvragen, tijdens de coronapandemie bijvoorbeeld of er schermen nodig zijn en alternatieve vormen waarop personeel wilt serveren. Door dit te doen ontstaat er een duidelijk beeld om als leidraad te gebruiken.
Een inschrijving bij de KvK kan pas plaatsvinden op het moment dat er een koop- of huurcontract van het pand getoond kan worden
In een ondernemingsplan staat hoe je bedrijf eruit gaat zien, wat de risico’s zijn en wat de verwachtingen qua kosten en inkomsten zijn. Inzichtelijk hebben wat bijvoorbeeld naar verwachting de grootste kostenpost gaat worden is belangrijke informatie. Een bedrijfsconcept is belangrijk om op te stellen zodat je een leidraad hebt om te volgen wanneer er keuzes worden gemaakt. Hoe ziet het eigen restaurant eruit? Wat is er nodig in de keuken? Wat komt er op de menukaart te staan? Hoe werkt het reserveren? Indien er in een later stadium investeerders worden geworven is het ook gebruikelijk om een ondernemingsplan te overhandigen.
Op de hoogte zijn van het bestemmingsplan is aan te raden. Zo kunnen er plannen liggen om wijzigingen aan te brengen op die prachtige locatie. Neem hiervoor contact op met de gemeente om zeker te weten dat de horecazaak past in het bestemmingsplan. Mocht dat niet zo zijn, kan er een verzoek ingediend worden om het bestemmingsplan te wijzigen.
Er zijn een aantal vergunningen die belangrijk zijn om aan te vragen voordat je een eigen horecabedrijf kan starten. We zetten hier een aantal zaken op een rij, let wel dat per gemeente kan verschillen welke vergunningen worden verwacht.
Als er gebouwd of verbouwd moet worden, dan is er toestemming in de vorm van een omgevingsvergunning nodig. Dit is vaak ook vereist als het een monumentaal pand betreft, bijvoorbeeld bij het renoveren ervan. Deze wordt verstrekt door de gemeente. Dit kan wat tijd in beslag nemen. De gemeente is wettelijk verplicht om binnen acht weken de aanvraag te beoordelen. Er bestaan ook eisen met betrekking tot brandvertragende materialen.
Om alcoholische dranken te mogen schenken in een eigen restaurant is het nodig om een alcoholvergunning te hebben. Hiervoor moet voldaan worden aan twee specifieke voorwaarden, de rest kan variëren per gemeente. Allereerst moet er een SVH diploma Sociale Hygiëne behaald zijn (zowel voor de horeca-eigenaar als de leidinggevende). Dit is een cursus die inzicht geeft in hoe er met beschonken gasten gehandeld wordt en wat de wetgeving is met betrekking tot alcohol en drugs. Ten slotte moet er aan de leeftijdseis voldaan worden om minimaal 21 jaar te zijn. Werknemers onder de 16 mogen geen alcohol schenken aan gasten.
De gemeente moet een exploitatievergunning horecabedrijf afgeven voordat een eigen horecazaak geopend kan worden. Deze vergunning heeft betrekking tot onder meer de openbare orde en veiligheid. De vergunning is aan te vragen op de website van de betreffende gemeente.
In veel gemeentes is een terrasvergunning nodig om uit te kunnen serveren op een terras, ook kunnen er verdere eisen aan gesteld worden. Deze regels zijn terug te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening van de betreffende gemeente. Andere informatie die hierin te vinden is, is of gasten mogen roken op het terras en wat het de toegestane geluidsnorm is.
Het installeren en exploiteren van kansspelautomaten is in sommige gevallen mogelijk. Hiervoor dient wel een speelautomatenvergunning afgegeven te worden.
Een gebruiksmelding is nodig wanneer er meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn. Dit heeft te maken met de brandveiligheid van het gebouw en het gebruik daarvan. Deze melding kan aangevraagd worden via de site van het Online Omgevingsloket.
Bij het starten van een eigen horecabedrijf waarbij een andere soort bedrijfsvoering hoort dan voorheen (bijvoorbeeld een nieuw pand of een ander soort bedrijf), dient er een melding gedaan te worden op grond van het activiteitenbesluit. De Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) van de Rijksoverheid kan helpen met het in kaart brengen van de milieuregels die gelden en of er een vergunning moet worden aangevraagd voor het eigen restaurant.
Wanneer er personeel in dienst is, waaronder ook uitzendkrachten, stagiaires en flexwerkers vallen, moeten deze veilig en gezond kunnen werken. De RI&E is een onderzoek dat hiervoor uitgevoerd moet worden, en in kaart brengt welke arbeidsrisico’s er bestaan en welke risico’s het grootst zijn. Er moet ook een plan van aanpak komen waarin maatregelen worden getroffen om de risico’s te beperken. Het plan van aanpak moet uitgevoerd en regelmatig beoordeeld worden. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert dit en kan een waarschuwing of boete afgeven.
Voor het openbaar afspelen van muziek in een eigen restaurant heb je toestemming nodig van de muziekuitgever. Deze licenties zijn te regelen via organisaties die de belangen van muzikanten vertegenwoordigen. Voorbeelden hiervan zijn Buma/Stemra en Sena.
Naast vergunningen is het in veel gevallen ook verplicht om een aantal certificaten te hebben voordat je een horecazaak beginnen kan. De belangrijkste worden hier beschreven.
Zoals hierboven beschreven onder ‘Alcoholvergunning’ is het verplicht om als restaurant over dit diploma te beschikken. Dit certificaat heeft betrekking tot de omgang met gasten die alcohol hebben genuttigd en bijvoorbeeld gevaarlijk gedrag beginnen te vertonen. Daarnaast wordt er kennis aangeleerd met betrekking tot de wetten omtrent alcohol en drugs.
Dit certificaat heeft betrekking tot de hygiëne die nageleefd dient te worden binnen de horeca, en laat zien dat een restaurant op de hoogte is van alle omgangsvormen die benodigd zijn om op een verantwoordelijke en veilige manier met voedsel om te gaan. Het certificaat is voor onbepaalde tijd geldig, maar het wordt aangeraden deze regelmatig opnieuw te houden om op de hoogte te blijven van de inhoud.
Zoals de naam al aangeeft toont dit certificaat de kennis met betrekking tot allergenen. Het is als horecaondernemer wettelijk verplicht om volgens de allergenendeclaratie te werken. Dit heeft onder andere te maken met de allergenenvermelding van gerechten. Hoewel geen enkel restaurant dit wenst, kan het in een uitzonderlijk geval gebeuren dat gasten een allergische reactie op iets krijgen. Wanneer er geen goed allergenenbeleid is, krijg je mogelijk geen dekking vanuit de verzekering. Dit certificaat kan gebruikt worden om tijdens controles aan te geven dat er voldoende kennis van allergenen in huis is.
Het is dagelijks verplicht om ten minste één BHV’er aanwezig te hebben in een eigen restaurant. Met dit certificaat is iemand getraind om juist te handelen in het geval van gevaarlijke situaties. Denk eraan dat in het geval van ziekte er dus een andere werknemer met een BHV-certificaat op de werkvloer staat.
Zoals voor de meeste ondernemers geldt, dien je naar eigen verantwoordelijkheid verzekeringen af te sluiten. Een aantal verzekeringen die belangrijk zijn in het geval van een eigen restaurant als horecaondernemer zijn:
Ondernemers die een zaak in de horeca openen doen er verstandig aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Deze verzekering dekt schade die ontstaat door ongevallen in een eigen horecabedrijf. Hieronder valt onder meer schade aan werknemers en gasten, dat kan zowel lichamelijk, materieel of immaterieel zijn.
Hoewel deze verzekering niet verplicht is, is het over het algemeen aan te raden om af te sluiten. In het geval dat personeelsleden (blijvend) ziek worden of slachtoffer zijn van een ongeval, dekt een verzuimverzekering een bepaald percentage van de loonkosten.
Brand, ontploffing, overstroming en storm zijn een aantal dingen waarmee een eigen horecabedrijf te maken kan krijgen. Niemand hoopt op één van deze voorvallen, daarom kan het van belang zijn om een bedrijfsschadeverzekering af te sluiten. Hiermee wordt verlies aan inkomsten door schade aan het horecabedrijf gedekt. Wat precies gedekt wordt verschilt per aanbieder. Er wordt sinds kort door sommige verzekeraars ook verzekerd tegen gevolgen van corona.
Deze verzekering dekt schade aan de inhoud van een zaak. Denk hierbij aan keukenmateriaal, apparatuur, meubilair en serviesgoed. Goederen zoals voedsel en drank zijn ook verzekerd maar worden vaak apart behandeld binnen een verzekeringspolis. De mate van dekking verschilt per verzekeraar.
Hoewel het momenteel niet verplicht is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, wordt deze naar verwachting van de Rijksoverheid in 2027 verplicht. Deze verzekering garandeert ondernemers van een inkomen als er door een ongeval of langdurige ziekte voor een lange tijd niet gewerkt kan worden.
Bescherming tegen arbeidsongeschiktheid nodig? Bekijk en vergelijk alle arbeidsongeschiktheidsverzekering op Onderneming.nl en maak de beste keus!
Vergelijk zelfHet is altijd mogelijk dat er conflicten ontstaan met andere partijen, bijvoorbeeld leveranciers of andere samenwerkende partners. Dan is een rechtsbijstandverzekering prettig om te hebben. Proces- en gerechtskosten en overige juridische kosten zijn bij deze verzekering in veel gevallen verzekerd.
Een verzekeringsmakelaar kan advies geven over passende verzekeringen en hulp bieden bij het vergelijken
Iedereen die levensmiddelen produceert, verwerkt of verkoopt moet ingeschreven staan in een register van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA controleert of er volgens de regels gehandeld wordt met betrekking tot de bereiding, verwerking en verkoop van voedsel.
Daarnaast dien je te werken volgens de HACCP, dit staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Dit is een veiligheidsanalyse die waarborgt dat eten niet in gevaar komt. Kortom: er moet gebruikgemaakt worden van een goedgekeurde hygiënecode. Deze codes zijn te vinden op de website van de NVWA.
Om betalingen te doen en te ontvangen dient het betalingsverkeer georganiseerd te worden. Vaak hoort hier het openen van een zakelijke rekening bij. Deze rekeningen kunnen hier vergeleken worden.
Het is van belang om over betaalmogelijkheden na te denken. Er zijn verschillende opties: contante betalingen, betalen middels een mobiel pinapparaat of een QR-code. Iedere optie heeft zowel voor- als nadelen. Een bank kan hierbij vaak adviseren.
Het bijhouden van boekhouding is iets wat van elke ondernemer verwacht wordt. Dit kan in het begin wat ingewikkeld lijken als je voor het eerst een bedrijf start. Tegenwoordig bestaat er boekhoudsoftware die het proces versimpelt en het bijhouden van administratie vergemakkelijkt.
Als horecaondernemer aan de slag? Zorg dan voor een goede administratie en houd eenvoudig en snel de boekhouding en urenregistratie bij. Maak gebruik van de online boekhoudprogramma’s die deze functies bieden. Profiteer nu van een speciale actie van e-Boekhouden: 15 maanden lang gratis het boekhoudprogramma uitproberen.
Nu 15 maanden gratisHet personeel is het hart van een horecabedrijf, daarom is het van belang dat je goed personeel werft. Dit kan op verschillende manieren.
De meest logische stap is het plaatsen van vacatures. Dit kan via kranten, vakbladen, websites en op sociale media.
Contact hebben met een school of opleidingsinstituut biedt de mogelijkheid om stages, bijbanen en startersplekken aan te bieden. Let wel op: om een erkend leerbedrijf te worden heb je eerst een SVH-diploma tot Leermeester nodig.
Mocht het werven van personeel moeizaam gaan, dan is het mogelijk om een uitzend- of detacheringsbureau in te schakelen. Zij nemen de werving van horecapersoneel over.
De winst van een restaurant verschilt onderling, en heeft onder meer te maken met het succes van het bedrijf en de locatie ervan. Zo verdient een bedrijf met een perfecte locatie en goede naamsbekendheid natuurlijk meer. Over het gemiddelde bedrijfsresultaat valt wel wat te zeggen, dat bedroeg in 2019 14,7%. Dit houdt in dat er op elke euro omzet ongeveer € 0,15 winst wordt gemaakt.
Het gemiddelde jaarinkomen van een restauranteigenaar wordt niet centraal bijgehouden, de schattingen variëren nogal. Wel valt er iets te zeggen over ondernemers met personeel, zij verdienen volgens het Centraal Planbureau over het algemeen € 80.000 bruto.
Als vuistregel kan genomen worden dat een medewerker ongeveer 130% van zijn of haar uurloon kost. In het geval dat een werknemer € 12,75 per uur krijgt, kost deze werknemer jou als ondernemer in werkelijkheid € 16,57 per uur.