Concurrentieanalyse maken

Een eend onderscheidt zich door kleur.
  • Auteur:

    Reinout de Jong is werkzaam als financieel journalist, hij schrijft teksten voor verschillende financiële websites en is na het afronden van zijn redactionele opleiding bezig met een hbo bachelor in de Nederlandse taal.

  • Laatst bijgewerkt: 16 april 2024
  • Leestijd: 6 minuten

Heb je een bedrijf, of ben je van plan om een bedrijf te starten? Dan is het handig om te weten wat er aan concurrentie om je heen bestaat. Je opent meestal geen snackbar naast een snackbar, en als je dat wel doet is het goed om te weten hoe je potentiële klanten overhaalt om naar jou te komen. Dat geldt voor de meeste bedrijfstakken. Hoe voer je een concurrentieanalyse uit, en uit welke onderdelen bestaat deze? In dit artikel leggen we uit hoe je een uitgebreide analyse doet.

Wat is een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse, niet te verwarren met een branche- of marktonderzoek, schept inzicht over het gedrag van je concurrenten. Dit inzicht is waardevol, jij kunt namelijk je eigen bedrijfsvoering aanpassen zodat jouw onderneming zich onderscheidt. Kom je erachter dat, laten we zeggen, de verfwinkel om de hoek van jouw verfwinkel veel beter online vindbaar is? Besef je dan dat het je veel klandizie kan kosten als je achterblijft op dit gebied. 

Een concurrentieanalyse bestaat niet per se uit een aantal vaste componenten, er bestaan verschillende modellen en formats die je hiervoor kunt gebruiken. De belangrijkste factoren om van je concurrenten in kaart te hebben zijn de prijskwaliteitservicelocatie en bekendheid. Daarnaast is het handig om te onderzoeken wie je indirecte concurrenten en directe concurrenten zijn. Ben je een winkel die zich specialiseert in verfkwasten? Indirecte concurrenten verkopen dan bijvoorbeeld verfrollers. Indirecte concurrenten kunnen een deel van de markt waarin deze overlapt met die van hen verzadigen, maar behoren niet tot de grootste concurrenten. In tegenstelling tot een indirecte concurrent, verkoopt een directe concurrent (vrijwel) precies dezelfde producten of diensten.

Concurrentie in kaart brengen

Door de belangrijkste concurrenten te analyseren op de vijf factoren die van belang zijn, krijg je een overzichtelijk schema. Dit kun je gebruiken om te bepalen op welk gebied jij je onderneming wil onderscheiden, wat precies nog meer aandacht behoeft, en hoe de rest van de markt eruit ziet. Het is belangrijk om bij het achterhalen van deze factoren eerlijk te zijn, en ook kritisch naar je eigen onderneming te kijken. Alleen door onbevooroordeeld te kijken zul je een waarheidsgetrouwe analyse kunnen maken. 

 Mijn ondernemingConcurrent AConcurrent B
Prijs+++
Kwaliteit+++
Service+++
Locatie+++
Bekendheid++

Jezelf onderscheiden

Als je ziet dat concurrenten dezelfde producten aanbieden, maar voor een lagere prijs, dan kan het nuttig zijn om je op een ander gebied te onderscheiden. Heb je een fotografiewinkel en verkoop je filmrolletjes voor dezelfde prijs? Misschien heeft je concurrent geen tijd of mankracht in huis om wat uitgebreider met een klant in gesprek te gaan en tips te geven voor het gebruik van het product. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat klanten het prijsverschil verwaarloosbaar vinden en terugkomen voor de service. Ditzelfde geldt voor tekortkomingen bij andere factoren. Bij een concurrentieanalyse ga je dieper in op de sterke en zwakke punten van de concurrent, probeer hierbij zicht te houden op waar de kansen liggen voor jou om je te onderscheiden. 

Bredere concurrentieanalyse

Aan informatie over je concurrenten heb je natuurlijk heel veel, maar een goede concurrentieanalyse laat ook de groep waarover het gaat niet buiten beschouwing; de klant. Het is, om in de huid van de concurrent te kunnen kruipen, ook van belang om een idee te krijgen van de klanten. Verschilt jouw doelgroep van die van de concurrent, of ligt deze dichter bij elkaar dan verwacht? Daarnaast krijg je veel bruikbare informatie uit het houden van een klantonderzoek, daarbij probeer je te achterhalen wat klanten belangrijk vinden en wat voor hen de beslissende factor is om met jouw bedrijf zaken te doen. Je kunt klanten na een online aankoop bijvoorbeeld een enquete toesturen, of in het geval van een klant of opdrachtgever die je fysiek treft, kun je daar in een gesprek achter proberen te komen. 

Strategie

Andere analyses die een concurrentieanalyse goed kunnen ondersteunen zijn een beschouwing op de strategie van de concurrent; probeer te achterhalen welke doelen en drijfveren bij hen spelen. Werpt dit vruchten af, of werkt het juist averechts? Deze informatie kun je gebruiken om te leren wat wel of niet werkt, zonder dat je met je eigen bedrijf risico hoeft te nemen. 

Swot-analyse

Een analyse die voor iedere onderneming goed is om te doen, is een swot-analyse. Hiermee breng je sterke en zwakke punten van jezelf of je concurrent in beeld, samen met de kansen en bedreigingen. Meer informatie over deze sterkte- zwakteanalyse vind je op deze website. 

Social media analyse

Een belangrijk onderdeel om dieper op in te gaan, of je nou een fysieke winkel hebt of online opereert, is hoe concurrenten zich op sociale media kanalen profileren. Maken zij gebruik van social media kanalen? En zo ja, zijn ze daarin succesvol? Het kan maar goed zijn dat er kansen liggen op een platform waar de directe concurrentie nog niet actief is, of dat je met een andere ‘tone of voice’ de klant veel beter weet te bereiken dan een aantal concurrenten. 

Veelgestelde vragen

Wat is een concurrentieanalyse?

Bij een concurrentieanalyse breng je concurrenten in kaart, analyseer je de sterke en zwakke punten en probeer je het gedrag van hen te begrijpen. Daarbij is het van belang om te denken in onderscheidingsmogelijkheden. Waar laat de concurrent steken vallen, hoe kan ik hierop inspelen en wat moet ik vooral niet doen?

Waar let je op bij een concurrentieanalyse?

De belangrijkste punten om op te letten zijn een vijftal factoren: prijs, kwaliteit, service, locatie en bekendheid. De locatie en bekendheid dienen ook in digitale zin bekeken te worden; hoe vindbaar is een concurrent online, hoe zijn de reviews?

Kan ik een concurrentieanalyse ook laten doen?

Ja, er zijn op het internet veel aanbieders te vinden die vanuit een objectieve bril naar jouw bedrijf en die van je concurrenten kijken. Een concurrentieanalyse kan tijdrovend zijn, bepaal voor jezelf of je het de moeite waard vindt of dat je het liever uitbesteedt.