Algemene voorwaarden opstellen

algemene voorwaarden opstellen

Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

Leestijd 13 minuten 17 september 2024

De meeste bedrijven, websites en ondernemers hebben algemene voorwaarden waarin ze de ‘kleine lettertjes’ beschrijven. Met algemene voorwaarden zorg je ervoor dat je de risico’s die je als ondernemer loopt kan verkleinen. Ook weten klanten zo waar ze wel en niet recht op hebben. Algemene voorwaarden opstellen is niet eenvoudig, maar wel essentieel. Op deze pagina helpen we je daarom bij het maken van goede algemene voorwaarden én geven we twee gratis voorbeelden.

Wat zijn algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden zijn de regels die gelden bij een overeenkomst. Als een klant een product van jou koopt of een dienst afneemt, staan daarin de geldende regels en plichten voor jou en de klant. In de algemene voorwaarden staat geen specifieke informatie over producten of diensten, maar alleen de informatie die bij iedere afname van toepassing is. Algemene voorwaarden worden ook wel de ‘kleine lettertjes’ genoemd.

In de algemene voorwaarden komen verschillende onderdelen aan bod, zoals:

Ondernemers zijn niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. Er zijn dan ook geen vaste richtlijnen voor het opstellen van algemene voorwaarden. Je bepaalt zelf welke onderdelen je wel en niet in de voorwaarden opneemt en hoe je deze onderdelen uitwerkt.

Heb je geen algemene voorwaarden opgesteld? Dan zijn de wettelijke regels bij een (koop)overeenkomst van toepassing.

Goed van start met vertrouwen

ING helpt je bij een vliegende start van jouw ondernemersavontuur en biedt starters €100 voordeel bij het openen van een zakelijke rekening. Start jouw ondernemersavontuur met vertrouwen!

Begin vandaag
logo ing campagne

Algemene voorwaarden voorbeeld

De algemene voorwaarden van een onderneming verschillen per branche en bedrijfsactiviteit. Om een idee te krijgen van hoe algemene voorwaarden eruit moeten zien, hebben we daarom een aantal voorbeelden opgesteld. Hieronder staan twee voorbeelden van algemene voorwaarden voor webshops en fysieke winkels.

algemene voorwaarden webshop voorbeeld

Algemene voorwaarden voorbeeld downloaden (webshop)

Onderneming.nl heeft een handig en gratis voorbeeld van de algemene voorwaarden voor een webwinkel opgesteld. Je kan dit voorbeeld gebruiken om jouw eigen algemene voorwaarden op te stellen. Download hier het algemene voorwaarden voorbeeld in Word.

algemene voorwaarden winkel voorbeeld

Algemene voorwaarden voorbeeld downloaden (winkel)

Onderneming.nl heeft een handig en gratis voorbeeld van de algemene voorwaarden voor een winkel opgesteld. Je kan dit voorbeeld gebruiken om jouw eigen algemene voorwaarden op te stellen. Download hier het algemene voorwaarden voorbeeld in Word.

Wat zet je in de algemene voorwaarden?

Je mag dus zelf bepalen hoe je de algemene voorwaarden opstelt en hoe uitgebreid je deze maakt. Wel zijn er een aantal onderwerpen (bepalingen) die je standaard in algemene voorwaarden terugvindt. Deze bespreken we hieronder.

Betalingstermijn

betalingstermijn

Je mag zelf een betalingstermijn voor je klanten bepalen, zolang deze uiteraard redelijk is. Er is geen wettelijke richtlijn. Vaak wordt een betalingstermijn van 14 dagen als redelijk gezien, maar je mag deze langer of korter maken.

Verkoop je een product of lever je een dienst aan een bedrijf of de overheid? Dan heb je wel te maken met een wettelijke betalingstermijn. Een grootbedrijf moet binnen 30 dagen betalen, de overheid mag er in sommige gevallen voor kiezen om binnen 60 in plaats van 30 dagen te betalen.

Over het algemeen staat er in het gedeelte over de betalingstermijn ook beschreven wat er gebeurt wanneer iemand te laat is met betalen, denk hierbij aan incassokosten en eventuele rente.

Aansprakelijkheid

Door een aansprakelijkheidsbeperking (exoneratiebeding) in de voorwaarden op te nemen, verklein je de risico’s voor jouw onderneming. Denk hierbij aan het uitsluiten van schade door bijvoorbeeld omzetverlies, vertraging, opgelegde boetes en reputatieschade. Ook worden er vaak verplichtingen en verantwoordelijkheden van een klant beschreven, en dat wanneer de klant zich hier niet aan houdt, jij als ondernemer niet verantwoordelijk bent voor eventuele schade.

Het is uiteraard van groot belang dat jouw voorwaarden redelijk zijn. Bij opzet of roekeloos gedrag kan je bijvoorbeeld altijd aansprakelijk worden gesteld voor schade. Je mag dus geen onredelijke bepalingen in de voorwaarden opnemen. Wat hieronder valt, bespreken we verderop in deze tekst.

Garantie

Een klant heeft altijd recht op wettelijke garantie. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het product:

algemene voorwaarden garantie

Je kan in de algemene voorwaarden beschrijven dat je extra verkopers- of fabrieksgarantie geeft, óf dat je deze tegen een meerprijs aan de klant levert. Belangrijk om te onthouden is dat de wettelijke garantie altijd voor de commerciële garantie gaat.

Er bestaat in Nederland geen wettelijke garantietijd. Klanten hebben recht op een ‘deugdelijk product’. Je kan als ondernemer wel beschrijven hoelang je reparatie of vervanging na aankoop biedt. Uiteraard geldt ook hierbij dat deze termijn redelijk moet zijn.

Leveringsvoorwaarden

Leveringsvoorwaarden beschrijven de rechten en plichten die jij en je klant hebben omtrent de levering van het product. Denk hierbij aan levertijd, annulering, retournering en transport- en bezorgkosten. Er zijn erkende, internationale afspraken met betrekking tot de leveringsvoorwaarden van producten. Deze staan beschreven in de ICC Incoterms®.

Overmacht

Lukt het niet om jouw afspraak met de klant na te komen? Dan ben je normaal gesproken verantwoordelijk voor de eventuele schade. Soms kan je een beroep doen op overmacht. In wettelijke termen wordt dit ook wel ‘force majeure’ genoemd. In dit deel van de algemene voorwaarden kan je bijvoorbeeld omschrijven wat er gebeurt als je producten niet kan leveren, bijvoorbeeld door een milieuramp.

Bedenktijd

bedenktijd

De bedenktijd beschrijft hoeveel dagen een klant heeft om zich te bedenken en van zijn aankoop af te zien. Een wettelijke bedenktijd van 14 dagen is verplicht wanneer je een dienst of product via internet, de telefoon of op straat aan iemand verkoopt. Deze termijn geldt ook voor tweedehands producten en speciale aanbiedingen.

Verkoop je een product dat op maat wordt gemaakt, iets dat snel bederft zoals bloemen, of verhuur je iets voor een bepaalde datum? Dan hoef je geen bedenktijd te geven. Het is hierbij wel verplicht om dit op te nemen in de algemene voorwaarden.

Regels voor opstellen van algemene voorwaarden

Hoewel algemene voorwaarden niet verplicht zijn, zijn er wel een aantal regels waaraan je je moet houden wanneer je deze opstelt. Dit om te voorkomen dat klanten totaal geen rechten meer hebben en ondernemers overal mee weg kunnen komen. We behandelen de regels hieronder in het kort.

De voorwaarden mogen niet onredelijk zijn

Ondernemers mogen geen misbruik maken van hun positie als ondernemer. Het is dan ook niet toegestaan om onredelijkheden in jouw algemene voorwaarden op te nemen. Alle voorwaarden moeten redelijk en acceptabel zijn voor jouw klanten.

In de wet wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van onredelijke afspraken:

Je bent verplicht klanten te informeren

Je moet klanten goed en op tijd informeren over de algemene voorwaarden. Dit is de informatieplicht. De voorwaarden moeten bekend zijn voordat klanten met de overeenkomst akkoord gaan. Je kan hiervoor zorgen door de algemene voorwaarden bijvoorbeeld op de website te zetten en daarnaar te verwijzen tijdens contact of door de voorwaarden mee te leveren bij een offerte.

Klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen begrijpen. Dit betekent dat je geen al te ingewikkelde taal mag gebruiken. Je moet er bovendien voor zorgen dat je zeker weet dat jouw klant de algemene voorwaarden aanvaardt. Dit kan je doen door je klant te laten bevestigen dat hij ze heeft gelezen.

Je mag de voorwaarden niet zomaar wijzigen

Veel ondernemers leveren doorlopend producten en/of diensten. Denk aan een abonnement of blijvende dienst. Het is dan niet toegestaan om de algemene voorwaarden zomaar tussentijds te veranderen.

Wil je je voorwaarden toch tussentijds veranderen? Dan moet je je aan de volgende regels houden:

Als je je niet aan de regels of jouw eigen algemene voorwaarden houdt, kan een klant de algemene voorwaarden ongeldig maken door deze per brief of e-mail te laten vernietigen.

Waarom algemene voorwaarden opstellen?

Door algemene voorwaarden op te stellen kan je aardig wat ellende voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer je te maken hebt met een wanbetaler of een conflict met een klant. Denk aan een product dat kapot gaat of een dienst die niet het gewenste resultaat oplevert. In jouw voorwaarden kan de klant dan lezen waar hij eventueel recht op heeft en hoelang hij daar recht op heeft. Als de klant met jouw algemene voorwaarden akkoord is gegaan, zijn bepaalde risico’s daardoor uitgesloten.

algemene voorwaarden opstellen

Indien er een geschil komt, sta je dus sterker wanneer je aan kan tonen dat je de algemene voorwaarden hebt gestuurd of daarnaar hebt verwezen in de overeenkomst of factuur. Je maakt de rechten van de klant hiermee duidelijk en voorkomt dat eventuele problemen tot discussies en verdergaande gevolgen leiden.

Hou er wel rekening mee dat je met algemene voorwaarden nooit alle aansprakelijkheid kan uitsluiten. Maar doorgaans word je wel minder snel aansprakelijk gesteld wanneer je bepaalde voorwaarden van toepassing laat zijn op de aansprakelijkheid van jouw producten of diensten.

Algemene voorwaarden deponeren

Je kan jouw algemene voorwaarden deponeren bij de Kamer van Koophandel. Deponeren is het officieel indienen of registreren van informatie bij een instantie of organisatie die daarover gaat. Als je jouw algemene voorwaarden deponeert, neemt de KvK deze in bewaring. Iedereen – een klant, partner of andere geïnteresseerde – kan deze dan op ieder gewenst moment tegen betaling opvragen.

Je kan de algemene voorwaarden uiteraard ook gewoon openbaar op jouw website plaatsen. Maar waarom zou je je algemene voorwaarden dan deponeren? Niet alle ondernemers zullen veel hebben aan het deponeren van hun voorwaarden, maar in bepaalde situaties kan dit zeker van pas komen:

Het deponeren van algemene voorwaarden kost € 21,10 per kalenderjaar. Het opvragen van algemene voorwaarden bij de KvK kost € 2,75 tot € 16,20, afhankelijk van de vorm van het document.

Wil je jouw algemene voorwaarden intrekken? Dat kan door een e-mail naar de KvK te sturen.

Veelgestelde vragen

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Nee, je bent als ondernemer niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. Als je geen algemene voorwaarden hebt, gelden de wettelijke regels die van toepassing zijn. Wil je gedoe voorkomen en de rechten van jezelf én jouw klant verduidelijken en beschermen? Dan kan het wel handig zijn dat je algemene voorwaarden hanteert.
Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te hanteren. Valt jouw onderneming onder zo’n branche? Dan ben je dus wel verplicht dit te doen.

Mag ik mijn algemene voorwaarden wijzigen?

Je mag jouw algemene voorwaarden veranderen, zolang je je aan de regels houdt. Zo mag je algemene voorwaarden alleen wijzigen als in de huidige voorwaarden staat dat je veranderingen mag aanbrengen. Je bent ook wettelijk verplicht om jouw klanten te informeren over wijzigingen in de algemene voorwaarden. Je moet hen laten weten dat de voorwaarden veranderen en wat deze veranderingen inhouden. De wijzingen moeten bovendien redelijk zijn. Ook moet de klant de mogelijkheid krijgen om de wel of niet akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden.

Voldoen mijn algemene voorwaarden aan de wet?

Als je je algemene voorwaarden hebt gedeponeerd betekent dat nog niet dat ze voldoen aan de wettelijke eisen en daarmee het burgerlijk wetboek, of dat de algemene voorwaarden rechtsgeldig zijn. Wil je er zeker van zijn dat jouw algemene voorwaarden in orde zijn? Dan kan je deze laten opstellen en/of controleren door een advocaat of juridisch adviseur.

Mag ik bepalingen uit de zwarte en grijze lijst opnemen?

Nee, bepalingen uit de zwarte lijst zijn niet toegestaan. De zwarte lijst is namelijk een lijst met afspraken die onredelijk bezwarend zijn. Deze afspraken gaan tegen de wet in. Op de grijze lijst staan bepalingen die onredelijk bezwarend kunnen zijn. Als je deze in jouw voorwaarden wil opnemen, moet je zelf kunnen bewijzen dat de voorwaarden redelijk zijn. Als dat niet zo is, hou je je niet aan de wet.