Bankkosten btw

klant rekent af in winkel
  • Auteur:

    Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

  • Laatst bijgewerkt: 17 april 2024
  • Leestijd: 3 minuten

De meeste ondernemers gebruiken een zakelijke rekening om hun werkzaamheden uit te voeren. Hiervoor betaal je een vast maandelijks bedrag en eventuele andere bankkosten. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar en over de meeste bankkosten betaal je geen btw. In dit artikel lichten we toe hoe dit zit.

Btw op bankkosten

Onder bankkosten verstaan banken de kosten voor het aanhouden van een betaal- en/of spaarrekening, rente en transactiekosten. Er wordt geen btw geheven over bankkosten. Je betaalt dus geen btw over de zakelijke kosten van je bankrekening. Bij de aangifte omzetbelasting oftewel btw-aangifte hoeft dan ook geen voorbelasting te worden opgegeven.

klant pint in zaak

Het kan zijn dat een bank wel btw in rekening brengt voor specifieke extra producten en diensten. Denk aan de huur van een pinautomaat of de ontvangst van papieren rekeningafschriften. Op de factuur die ondernemers van hun bank ontvangen, kan worden gezien of op een product wel of geen btw zit. Aan de hand hiervan kan je eenvoudig de boekhouding doen en betaalde btw terugvorderen van de Belastingdienst.

Bankkosten fiscaal aftrekken

Alle kosten met een zakelijk oogpunt zijn voor ondernemers in principe aftrekbaar van de winst. Voor ondernemers zijn dus ook de zakelijke bankkosten aftrekbaar. Een ondernemer kan deze bankkosten aftrekken van de opbrengst. Op deze manier betaal je geen kosten voor het zakelijke betaalpakket.

Voor ondernemers is het goed om maandelijks te controleren wat de gemaakte kosten zijn, zodat het belastbare inkomen zo laag mogelijk is. Alle zakelijke bankkosten moeten uiteindelijk worden opgegeven bij de jaaraangifte inkomstenbelasting.

Bankkosten inboeken in boekhouding

Alle kosten die je maakt moeten in de boekhouding worden verwerkt. Je ontvangt geen factuur van de bankkosten, maar ziet ze staan in de lijst met transacties van de zakelijke bankrekening. Je verwerkt deze bankkosten op dezelfde manier in de boekhouding als alle andere kosten die je maakt. Het enige verschil met andere kosten is dat je bij bankkosten niets met de btw hoeft te doen.

In je boekhoudprogramma kan je een aparte categorie aanmaken voor bankkosten. Zo hou je goed overzicht en kan je de kosten verantwoorden.

Veelgestelde vragen

Zit er btw op bankkosten?

Nee, bankkosten zijn in Nederland vrijgesteld van btw. Een bank kan wel btw in rekening brengen over specifieke producten en diensten, zoals een gehuurde pin terminal of papieren rekeningafschriften. Op de factuur van banken kan snel en eenvoudig worden gezien of er wel of geen btw belast wordt.

Kan ik bankkosten van de omzet aftrekken?

Ja, alle bankkosten zijn fiscaal aftrekbaar. Je kan alle gemaakte kosten van de omzet aftrekken, dus ook zakelijke spaarrekeningen kosten en zakelijke bijschrijvingen kosten. De Belastingdienst neemt namelijk aan dat zakelijke rekeningen alleen voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

Is een zakelijke bankrekening verplicht?

Ondernemers zijn in principe niet verplicht om een zakelijke rekening af te sluiten. Let wel op: niet alle banken staan zakelijk gebruik van een privérekening toe. Bovendien is het met een particuliere rekening lastiger om aan te tonen dat bepaalde kosten zakelijk zijn. Een zakelijke bankrekening afsluiten brengt dan ook een hoop voordelen met zich mee.