Zakelijk elektrische auto leasen

Elektrisch leasen zakelijk
  • Auteur:

    Reinout de Jong is werkzaam als financieel journalist, hij schrijft teksten voor verschillende financiële websites en is na het afronden van zijn redactionele opleiding bezig met een hbo bachelor in de Nederlandse taal.

  • Laatste update: 30 januari 2024
  • Leestijd: 6 minuten

Het autolandschap verandert, steeds meer mensen stappen over op elektrische auto’s. Ook ondernemers beginnen meer met elektrisch rijden. Het zakelijk leasen van elektrische auto’s kan een aantal voordelen hebben, maar er komt wel het een en ander bij kijken. Zo heeft een auto van de zaak bijvoorbeeld gevolgen voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting. Hoe werkt dat met elektrische auto’s, met welke subsidies krijgt een ondernemer te maken en hoe zit het met laadpalen? Wij hebben het op een rijtje gezet.

 

Waarom elektrisch leasen?

Allereerst, waarom elektrisch? De voornaamste reden is vanwege het milieu. Zo stoot een elektrische auto minder CO2 uit en is hij stiller en schoner dan een brandstofauto. Bovenal draagt een ondernemer hiermee bij aan een beter klimaat, hierdoor kan het voor klanten ook een positiever beeld schetsen dan wanneer een ondernemer met een oude diesel komt aanrijden. Daarbij komt dat het opladen van een elektrische auto over het algemeen een stuk goedkoper is dan het vullen van een tank met benzine of diesel. Elektrische auto’s hebben daarnaast ook minder onderhoudskosten omdat er minder bewegende delen aanwezig zijn. De aanschafprijs ligt weliswaar een stuk hoger dan auto’s met een verbrandingsmotor, omdat de accupakketten nog altijd duur zijn om te produceren, maar er zijn zowel voor particulieren als ondernemers bepaalde subsidies die het aantrekkelijker maken. Daar gaan we in dit artikel later op in. 

Wat is zakelijk leasen?

Bij een zakelijke lease is het een leasemaatschappij die een bedrijfsmiddel financiert. In dit geval een auto. Het hangt echter wel van de leasevorm af of een ondernemer ook daadwerkelijk eigenaar wordt van de leaseauto of niet. Ook de bijkomende kosten zijn afhankelijk van de vorm van het contract. Hieronder lichten we de twee meestvoorkomende zakelijke leasevormen uit.

Financial lease

Bij een financial lease is een ondernemer eigenaar van de auto, zij betalen als het ware dus een lening af bij de leasemaatschappij. Dit houdt wel in dat een ondernemer zelf verantwoordelijk is voor wegenbelasting (deze geldt niet voor elektrische auto’s tot en met 2024), een verzekering, het betalen van onderhoud en schade. Het houdt dus wel in dat aan het eind van de termijn een ondernemer eigenaar is van de auto.

Voordelen: het opgebouwde vermogen blijft binnen het bedrijf. Een ondernemer betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting, daarna geldt een percentage van 25%.

Nadelen: eigen restwaarderisico. Financial lease staat als schuld op de bedrijfsbalans.

Operational lease

Een operational lease is in feite hetzelfde als een private lease, maar dan uitsluitend voor bedrijven. Het houdt in dat de auto het eigendom van de leasemaatschappij blijft, maar dat een ondernemer geen extra kosten heeft. Alleen het laden kost geld, verder wordt alles gedekt. Zowel de wegenbelasting (ook na 2024) en verzekering, als reparaties en schade. Ondernemers hebben natuurlijk wel te maken met een eigen risico wanneer ze schade rijden. 

Voordelen: een vast, maandelijks bedrag. Nieuwe auto zonder grote investering.

Nadelen: vast aantal kilometers. Looptijd vaak minimaal 36 maanden.

Fiscale voordelen en subsidies

Omdat de regering het Nederlandse wagenpark graag verduurzaamd ziet, zijn er een aantal fiscale voordelen en subsidies om zakelijk elektrisch leasen aan te moedigen. Deze zorgen er niet alleen voor dat het voor ondernemers gunstiger is om een zakelijke auto te leasen of aan te schaffen, maar ook dat de overheid haar Nederlandse klimaatdoelstellingen haalt. 

Bijtelling

Op dit moment geldt er voor zakelijke rijders met elektrische auto’s een lagere bijtelling. Allereerst wat over de bijtelling zelf: wanneer iemand met een zakelijke auto ook privé rijdt, ziet de Belastingdienst dit als verkapt inkomen. Er wordt dan een percentage van de nieuwwaarde van de auto als inkomen gerekend, waarover inkomensbelasting betaald moet worden. Waar dit bij auto’s met een verbrandingsmotor 22% is, is dit voor elektrische auto’s 16% in 2022 en 2023. Daarna wordt het langzaamaan gelijkgetrokken met het tarief van niet-elektrische auto’s tot 2026. 

BPM en MRB

Ondernemers hoeven voor elektrische auto’s niet de zogenoemde aanschafbelasting, de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijtuigen) te betalen. Dit geldt tot en met 2024 en kan een hoop schelen. In 2025 zal een eenmalige bijdrage van 350 euro worden gevraagd. Bovendien worden elektrische auto’s vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting, tot en met 2024. Hierna geldt een tarief van 25% van de motorrijtuigenbelasting die anders zou gelden. 

MIA en VAMIL

Hoewel niet alle elektrische, zakelijke auto’s meer in aanmerking komen voor de milieu investeringsaftrek (MIA) of de willekeurige afschrijving milieu investeringen (VAMIL), geldt dit nog wel voor elektrische bestelwagens. Deze gold voorheen ook voor zakelijke auto’s, maar de regering vindt deze inmiddels gangbaar genoeg. 

Gemeentelijke subsidies

Waar de meeste zakelijke elektrische voertuigen niet meer in aanmerking komen voor de bovenstaande regelingen, verstrekken sommige gemeenten nog wel subsidies. Amsterdam is daar een voorbeeld van, daar kunnen bedrijven tot 40.000 euro aan subsidie ontvangen om hun over te stappen naar een elektrische bedrijfsauto. 

SEBA

De subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) is bedoeld voor ondernemers die een nieuwe elektrische bedrijfsauto kopen. Voorwaarden voor deze subsidieregeling zijn dat de de verkoopprijs of cataloguswaarde van de bedrijfsauto 20.000 euro of meer is. Ook is er een lijst met bedrijfsauto’s die goed worden bevonden voor de subsidie. Zero-emissiezones zijn voor gemeenten vanaf 2025 mogelijk om in te stellen, er mogen in zulke gebieden dan geen auto’s, bestelbussen en vrachtwagens komen die uitlaatgassen uitstoten. Om ondernemers te helpen bestaat deze regeling. 

Laadpalen

Een elektrische auto moet ook opgeladen worden. Dit gebeurt met een laadpaal en een laadpas. Hoewel dit niet per se een probleem hoeft te zijn, hangt het er wel vanaf waar een ondernemer gesitueerd is. Is er geen openbare laadpaal in de buurt? Dan kan het handig zijn om een zakelijke laadpaal te laten installeren. Als er ook een medewerker is met een elektrische auto kan het verstandig zijn om direct een tweede paal te plaatsen. De kosten hiervoor variëren. Een paal zonder serviceabonnement en installatiekosten kost zo’n €750 ex btw. Mochten er meer laadpalen nodig zijn en het bedrag boven de 2500 euro komt, kan er gebruik gemaakt worden van de MIA (milieu investeringsaftrek), hiermee kan een ondernemer tot 36% van het investeringsbedrag afschrijven van de winst. 

Zakelijke laadpas nodig?

Start met vergelijken! Onderneming.nl biedt een overzicht van de beste zakelijke laadpassen om de juiste keuze te maken.

Vergelijk zelf
ontwerp creditcard

Veelgestelde vragen

Geldt de subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren ook voor zzp’ers?

De subsidie geldt alleen voor particulieren, een zzp’er komt hiervoor dus niet in aanmerking.

Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden?

Bij openbare laadpalen is het tarief voor een elektrische personenauto doorgaans ergens tussen de €0,30 en €0,80 per kWh.