Bedrijf Starten

Een vergadering met ondernemers
  • Auteur:

    Mabelle Abraham is werkzaam als business developer bij TheConcept.Bar. Zij houdt trends en ontwikkelingen op de financiele markt in de gaten om zo nieuwe kansen te identificeren en hier strategisch op in te spelen. Daarnaast heeft zij haar Master behaald in Communication Science aan de Universiteit Twente.

  • Bijgewerkt op: 19 augustus 2022
  • Leestijd: 14 minuten

Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Van een ondernemingsplan schrijven tot het opzetten van de financiële administratie. Een bedrijf starten doen mensen niet zomaar. Vaak weten startende ondernemers niet waar ze moeten beginnen. Om het wat makkelijker te maken, worden de belangrijkste zaken op een rij gezet.

Een eigen bedrijf starten

Wanneer iemand ondernemer wil worden, moet hij eerst duidelijk hebben waarin hij een eigen onderneming wil starten. Een bedrijf starten kost veel tijd. Dit omdat goed onderzoek belangrijk is. Een starter moet alles weten over de klanten, de concurrentie, de meest geschikte rechtsvorm, financiële administratie, belastingen, financiering, verzekeringen, bedrijfspand, marketing en personeel. Daarnaast is het schrijven van een ondernemingsplan een stevige basis voor het starten van een onderneming.

Een ondernemingsplan schrijven

Afbeelding plan bedrijf starten

Een ondernemingsplan opstellen is één van de belangrijkst dingen voordat een ondernemer aan de slag gaat. Een ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan of businessplan genoemd, is een plan waarin beschreven staat hoe en wat de ondernemer wil opzetten. Een bedrijfsplan schrijven is dé manier om inzicht te krijgen in ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en de haalbaarheid van het bedrijfsidee.

Bedrijfsidee

De eerste stap om een bedrijf te starten is het bedenken van een goed idee. Sommige mensen starten vanuit hun hobby een eigen bedrijf. Anderen beginnen totaal iets nieuws, bijvoorbeeld een webshop. Ook zijn er mensen die een slimme verbetering bedenken voor een bestaand product of dienst. Het is belangrijk om goed na te denken over een interessante nichemarkt. Hiervoor is het niet van belang of er wordt gestart met een lage of hoge investering. 

Bedrijfsnaam bedenken

De volgende stap om een bedrijf te starten is het bedenken van een bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam betekent meer dan alleen een naam. Probeer een naam te verzinnen die duidelijk maakt waar het bedrijf voor staat en wat het doet. Met een duidelijke handelsnaam kan de ondernemer zijn bereik vergoten. Een sterke bedrijfsnaam is kort, eenvoudig, origineel en uniek. Ga voor een makkelijke naam die nog niet wordt gebruikt in de gekozen branche. Een tool die kan helpen bij het kiezen van een originele bedrijfsnaam is een bedrijfsnaam generator

Een ondernemer is vrij om een handelsnaam naar keuze te kiezen, maar dan moet hij zich wel aan de regels houden. Zo mag een bedrijfsnaam niet te veel op die van een concurrent lijken en is misleiding ook verboden.


Een rechtsvorm kiezen

Afbeelding startup

Bij het starten van een bedrijf moet eerst bepaald worden welke rechtsvorm het beste past bij de onderneming. Het kiezen van de juiste rechtsvorm is belangrijk. De rechtsvorm bepaalt bijvoorbeeld wie er aansprakelijk is als het bedrijf bijvoorbeeld schulden heeft. Belastingverplichtingen en oprichtingseisen zijn ook belangrijke zaken die meespelen bij de keuze van een rechtsvorm. De meeste zzp’ers kiezen een eenmanszaak als rechtsvorm. Wanneer er wordt gestart met mede-ondernemers, wordt meestal gekozen voor de vennootschap onder firma. Daarnaast wordt een besloten vennootschap ook vaak gekozen als ondernemingsvorm. Het voordeel van een besloten vennootschap (bv) is dat bij een faillissement of aansprakelijkheid van het bedrijf, privé-eigendommen geen gevaar lopen. Meestal beginnen starters met een eenmanszaak of vof en stappen ze over naar een bv wanneer het bedrijf voldoende winst maakt. 

Inschrijven KvK

Na het kiezen van een passende bedrijfsnaam en ondernemingsvorm kan het bedrijf ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel. De KvK is een onafhankelijke dienstverlener en verantwoordelijk voor de inschrijving van ondernemers in het handelsregister. Het handelsregister is de basisregistratie van alle bedrijven en rechtspersonen. Ook andere organisaties die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland staan ingeschreven in het handelsregister.

De ondernemer kan op de website van de KvK inloggen met zijn DigiD. De ondernemer vult online het inschrijfforumlier in. Vervolgens kan de ondernemer online een afspraak maken bij de KvK.De ondernemer neemt zijn inschrijfforumlier mee naar de afspraak. De afspraak is bedoeld om de inschrijving af te ronden.

Een ondernemer moet officieel zijn onderneming een week voor de start tot een week na de start van de bedrijfsactiviteiten registreren bij de KvK. Op het moment dat het bedrijf nog in de opstartfase zit is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet meteen verplicht. Dit is alleen verplicht als iemand een beroep uitoefent waarbij een vergunning vereist is.

Kosten inschrijven KvK

Voor de inschrijving in het Handelsregister betaalt de ondernemer eenmalig €51,95. Als een ondernemer van zijn registratie een uittreksel wil, kost hem dit €15 extra. Wanneer de ondernemer zijn opgestelde voorwaarden wil deponeren, dan betaalt hij een jaarlijkse bijdrage van €18.


Financiële administratie

Een zelfstandig ondernemer moet administratie bijhouden. Het opzetten van een goede financiële administratie is erg belangrijk. Veel mensen vinden de boekhouding een drempel van het zelfstandig ondernemen. Een startende ondernemer is vaak bang dat hij te weinig weet over de boekhouding.

financiele administratie illustratie

Met een boekhoudprogramma kan elke zzp’er boekhouden zonder daarvan kennis te hebben. Met een boekhoudsoftware is het bijhouden van facturen en het maken van een winst- en verliesrekening makkelijk en snel gedaan. Bij kleine bedrijven is de bedrijfsadministratie daardoor goed te overzien. Wanneer een ondernemer handig met computers is, kan hij ook met Excel aan de slag. Of het nu gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beide moeten gegevens uit de financiële administratie verzamelen voor de belastingdienst.

illustratie boekhouding

Boekhoudprogramma vergelijken?

Op zoek naar de mogelijkheden om snel en makkelijk te werken door middel van een boekhoudprogramma? Vergelijk alle pakketten.

Wat valt onder financiële administratie?

Administratie voor belastingaangifte

Bij zakelijke administratie krijgt de ondernemer te maken met de omzetbelasting, de inkomstenbelasting, of vennootschapsbelasting. Een ondernemer is verplicht om hiervoor de cijfers door te geven via belastingaangiftes. Die aangiftes moeten ondernemers 7 jaar lang aan de Belastingdienst kunnen tonen. Een ondernemer moet zijn administratie dus 7 jaar lang bewaren.


Belastingen

Iedere ondernemer komt in aanmerking met de belastingdienst en moet belasting betalen. Zo zijn er verschillende soorten belastingen voor ondernemers. Een ondernemer krijgt te maken met omzetbelasting (btw), inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. 


Financiering

financiering illustratie

Veel starters hebben een financiering nodig om te beginnen met ondernemen. De meeste ondernemers lenen bij de bank of krijgen geld van investeerders. Investeerders willen een deel van hun eigen vermogen investeren in een onderneming waar ze potentie in zien. De starter overtuigt potentiële investeerder met een pitch.

Niet elke starter heeft een financiering nodig. Een groot startkapitaal is handig, maar niet altijd nodig. Wanneer het mogelijk is om vanuit huis te ondernemen, kan een goede internetverbinding al genoeg zijn om online een bedrijf op te zetten. Bij iemand die een technisch beroep heeft waar meer materiaal voor nodig is, is een groter kapitaal nodig.


Verzekeringen

Wanneer mensen een eigen bedrijf starten, zijn zij verplicht om zich te laten verzekeren. Welke verzekeringen belangrijk zijn voor een beginnend ondernemer en welke premies daarbij horen, verschilt per ondernemer en per branche. Iedere ondernemer loopt nu eenmaal andere risico’s.

Aansprakelijkheidsverzekering

Wanneer ondernemers, werknemers of producten letselschade (aan personen) of materiële schade (aan spullen) veroorzaken, kunnen zij aansprakelijk worden gesteld. Daarvoor geldt er een aansprakelijkheidsverzekering.

Afbeelding financiering en verzekeringen nieuwe rabo zzp rekening

Bedrijfsaansprakelijkheid

Een werknemer is in de winkel de vakken aan het vullen, maar een klant valt over een doos heen die hij heeft laten slingeren en breekt een arm. Of er valt tijdens een vergadering een kop koffie over de laptop van de ander. Voor dit soort schades wil een ondernemer verzekerd zijn.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die de ondernemer of werknemer aanricht bij anderen.

Beroepsaansprakelijkheid

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die de schade door beroepsfouten dekt. Bepaalde beroepsgroepen zoals architecten en boekhouders kunnen door verkeerd advies vermogensschade veroorzaken. Bijvoorbeeld een gebouw dat instort door een berekeningsfout van een architect of een fout bij de boekhouding waardoor de belastingaangifte verkeerd is ingevuld. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is dan van belang.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is een verzekering die zorgt voor een inkomen wanneer een ondernemer door ziekte niet kan werken. Iedereen heeft een kans om ziek te worden. Wanneer iemand kort ziek is, kan diegene dat meestal zelf wel financieren. Maar wanneer iemand langdurig ziek is of zelfs arbeidsongeschikt, is dit meestal niet het geval. Werknemers krijgen bij zo’n situatie loon doorbetaald, maar ondernemers moeten zelf iets regelen. Daarom is het belangrijk dat een ondernemer een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft.

Rechtsbijstandverzekering

Sommige ondernemers krijgen te maken met een juridisch conflict. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt dan professionele juridische ondersteuning, bijvoorbeeld de kosten van een juridisch adviseur of advocaat. De conflicten hebben vaak te maken met niet betaalde rekeningen. Een ondernemer moet er dus goed op letten dat de incassobijstand in zijn rechtsbijstandsverzekering is opgenomen.

Inventaris- en voorraadverzekering

Een ondernemer wil verzekerd zijn voor de producten die hij verkoopt, de producten die hij heeft opgeslagen als voorraad of het meubilair op het kantoor. Hiervoor is er een inventaris- en voorraadverzekering. Met die verzekering verzekert de ondernemer zijn voorraad en bedrijfsmiddelen tegen schade. Dit kan door brand, inbraak, het weer of vandalisme zijn.

Let op: Wanneer een ondernemer zijn laptops, smartphones of andere draagbare elektronica voor onderweg wil verzekeren, dan heeft hij een extra elektronicaverzekering nodig.

Bedrijfsstagnatieverzekering

Een bedrijf kan stil komen te liggen door brand, storm, inbraak, diefstal, aanrijding, milieu- of waterschade. Ook een mindere bereikbaarheid door bijvoorbeeld een afgesloten weg kan invloed hebben op de omzet. Ondernemers die kiezen voor een bedrijfsstagnatieverzekering, verzekeren hun brutowinst als hun bedrijf stilvalt door één van die gebeurtenissen. Hierdoor zijn ze ook tijdens de herstelfase verzekerd van inkomsten.

Ziektekostenverzekering

Een ziektekostenverzekering is voor iedereen in Nederland verplicht. Dus ook voor ondernemers. Een ondernemer betaalt een inkomensafhankelijke bijdrage die gebaseerd is op zijn belastbaar inkomen (de Zorgverzekeringswet premie).

Pensioenverzekering

Omdat een ondernemer eigen baas is, bepaalt hij zelf wanneer hij wil stoppen met het bedrijf. Iedereen in Nederland heeft recht op AOW vanaf een bepaalde leeftijd. Als een ondernemer verder niets regelt, krijgt hij alleen AOW uitgekeerd. Daarom is het voor een ondernemer van belang om een pensioen op te bouwen. Dit moet hij zelf regelen.

Een ondernemer kan iedere maand een deel van zijn inkomsten apart zetten op een zakelijke rekening. Dit moet een ondernemer dan ook echt doen. Soms kan dit er dan ook nog wel eens inschieten. Daarom kiezen veel ondernemers voor een pensioenverzekering.


Een bedrijfspand

Startende ondernemers beginnen meestal vanuit huis. Maar wanneer een ondernemer bijvoorbeeld een winkel wil openen, is er een bedrijfspand nodig. Een startende ondernemer beschikt vaak niet over de middelen om een bedrijfspand te kopen. Daarom ligt de voorkeur bij het huren van een bedrijfspand. Een ondernemer moet aan de volgende punten denken:

Bedrijfsruimte

De ondernemer moet eerst bedenken welke bedrijfsruimte bij hem van toepassing is.

  1. Middenstandsbedrijfsruimten
  2. Kantoren
  3. Praktijkruimten
  4. Overige bedrijfsruimten

Wanneer een ondernemer geen winkel of horecazaak bezit, valt zijn bedrijf automatisch onder ‘overige bedrijfsruimten’. Een ondernemer zit in dat geval dan niet vast aan een minimale of maximale huurperiode. Hij kan op ieder moment de huur laten ingaan.

Oppervlakte

illustratie bedrijfsruimte

Een ondernemer moet voor zichzelf duidelijk hebben waar hij naar op zoek is. Hoeveel oppervlakte heeft de ondernemer nodig voor zijn bedrijf? Bij het bepalen van de oppervlakte is het van belang dat een ondernemer rekening houdt met de groei van het bedrijf. Een bedrijfspand kopen en daarbij rekening houden met de groei, is een goede investering.

Locatie

De locatie van een bedrijf is erg belangrijk. Ondernemers willen goed bereikbaar zijn. Ook is het handig om een ruime parkeergelegenheid te hebben en nabijgelegens stations of bushaltes. Wel zal de prijs van een goede locatie ook hoger zijn.

Bedrijvencentrum

Een goedkopere optie is om een bedrijf te vestigen in een bedrijvencentrum. Een ondernemer heeft een eigen kantoorruimte, maar deelt de kosten voor aanwezige faciliteiten met andere huurders.

Flexplek

Wanneer iemand nog kleiner wil beginnen, is een flexplek een optie. Dan kan een ondernemer per dag een werkplek huren. Een ondernemer kan op een flexplek netwerken en sparren met andere zzp’ers.

Btw

Een bedrijfspand is in de meeste gevallen vrijgesteld van btw. Toch kan het voordeliger zijn om de verhuur toch te belasten met btw. De verhuurder kan met de huurder overleggen om te kiezen voor belaste verhuur. Hierover staat meer op de website van de Belastingdienst.

Los van de btw mag de ondernemer alle kosten van zijn bedrijfspand fiscaal aftrekken van de opbrengsten van zijn bedrijf.

Contact met gemeente

Wanneer een ondernemer zijn bedrijfspand heeft gevonden, is het verstandig om contact op te nemen met de gemeente over eventuele bestemmingsplannen of milieuvergunningen.


Marketing

De marketing van een nieuw bedrijf is heel belangrijk. Het is één van de dingen waardoor een bedrijf een succes wordt. Door middel van marketing kan een ondernemer zijn klanten werven.

Merk en naam

Een startende ondernemer moet zijn bedrijfsnaam zo simpel mogelijk houden. De bedrijfsnaam moet makkelijk te onthouden zijn voor klanten, zodat de naamsbekendheid van het bedrijf groter wordt.

Bedrijfslogo en huisstijl

Zodra de bedrijfsnaam is vastgelegd, moet de ondernemer gaan nadenken over het logo. Het logo is ook één van de belangrijkste dingen waarbij de ondernemer naamsbekendheid opbouwt. Tegelijkertijd moet de ondernemer dus ook nadenken over de huisstijl waaraan klanten het bedrijf sneller zullen herkennen. Een starter moet ervoor zorgen dat de huisstijl uniek is en niet op één van zijn concurrenten lijkt. Er mag namelijk geen verwarring bij de klant ontstaan.

Website

Een website is voor een ondernemer een belangrijk middel om zijn doelgroep te bereiken. Met een website komt hij in contact met zijn doelgroep en kan hij op de website vermelden wie hij is en wat hij doet. Daarnaast kan hij zijn website inzetten om nieuwe leads en klanten te werven voor zijn startende onderneming.

Afbeelding marketing bedrijf starten

Naast een goede website is het ook belangrijk dat deze er goed uitziet en werkt op alle apparaten. Een ondernemer wil namelijk geen bezoekers mislopen doordat zijn website er slecht uitziet of niet werkt. Het is belangrijk dat de website de huisstijl heeft van de onderneming en precies uitstraalt wat de ondernemer wil vertellen.

Door middel van marketing wil de ondernemer bezoekers genereren. De ondernemer kan zoekmachine optimalisatie doen om bezoekers naar zijn website te halen. Ook kan hij dit door middel van social media doen.

Social media

Het is belangrijk dat het bedrijf social media heeft. Door middel van social media platformen kan de ondernemer in contact komen met zijn doelgroep, zijn merk versterken, zijn klanttevredenheid vergroten, zijn conversies verhogen of zijn merkreputatie verbeteren. Ook kan de ondernemer via social media producten aanbieden.

Presentaties

Sommige ondernemers bezoeken ondernemersevents en geven daar presentaties. Wanneer een ondernemer spreekt op conferenties op ondernemersevents, wordt zijn netwerk groter. Daarbij is het belangrijk dat de ondernemer een pitch houdt die lang blijft hangen bij het publiek en dat de ondernemer met naam en toenaam op het scherm komt te staan.


Personeel

Wanneer iemand begint met ondernemen, kan diegene ervoor kiezen om alles op eigen houtje te doen. Maar een startende ondernemer kan ook personeel aannemen. Dan moet er wel rekening gehouden worden met verschillende regels, zoals verzekeringen, loonheffingen etc.

Wanneer een ondernemer het nog niet helemaal aandurft om iemand daadwerkelijk in dienst te nemen bij zijn bedrijf, kan hij er ook voor kiezen om samen te werken met freelancers of andere ondernemers.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de kosten om een eigen bedrijf te starten?

Voor de inschrijving bij het KvK betaalt de ondernemer eenmalig €51,95. Als een ondernemer van zijn registratie een uittreksel wil, kost hem dit €15 extra. Wanneer de ondernemer zijn opgestelde voorwaarden wil deponeren, dan betaalt hij een jaarlijkse bijdrage van €18.

Naast de kosten van het inschrijven bij de KvK zijn er ook andere vaste kosten voor een startende ondernemer, zoals:
· Notariskosten
· Kantoorkosten
· Kosten van een boekhouder of accountant
· Telefoonkosten
· Verzekeringen en oudedagsvoorziening
· Marketing en communicatie

Per ondernemer zijn de kosten om een eigen bedrijf te starten dus verschillend.

Kan ik zomaar een eigen bedrijf beginnen?

Iedereen kan in principe een onderneming starten. Daarvoor is wel een registratie bij de KvK nodig. Ook is het handig om eerst een ondernemingsplan te schrijven. Hierin staat het idee van de ondernemer uitgewerkt. Zo kan een startende ondernemer inzicht krijgen of zijn bedrijf haalbaar is.

Let op:
· Bij sommige beroepen is er een vergunning of diploma nodig. Bijvoorbeeld bij het hebben van een slagerij.
· Wanneer iemand met een WW-uitkering een bedrijf wil starten, zitten daar een aantal voorwaarden aan. Deze zijn te vinden op de website van het UWV.

Hoe financier ik het begin van mijn bedrijf?

Een eigen bedrijf starten is spannend, maar ook onzeker, vooral financieel gezien. Een startende ondernemer kan geld lenen bij de bank, maar investeerders kunnen ook een handje helpen bij de opstart van het bedrijf. Daarom is het voor een ondernemer zeker de moeite waard om te netwerken en een connectie te vinden die bereid is om te helpen in de startfinanciering.

Waarin kan ik het beste een onderneming beginnen?

Wanneer iemand voor zichzelf wil beginnen is het belangrijk dat diegene iets doet waar hij plezier in heeft. Zonder plezier kan iemand niet ondernemen. Een ondernemer houdt het niet vol zonder motivatie. Er zijn duizenden opties waarin iemand een onderneming kan beginnen, maar het belangrijkste is dat de starter zijn droom achternagaat. Wanneer een ondernemer niet precies weet wat hij leuk vindt, kan hij de beroepskeuzetest doen.