Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Van een ondernemingsplan schrijven tot het opzetten van de financiële administratie. Een bedrijf starten doe je niet zomaar. Vaak weten startende ondernemers niet waar ze moeten beginnen. Om het wat makkelijker te maken, worden de belangrijkste zaken op een rij gezet.
Wanneer iemand ondernemer wil worden, moet hij eerst duidelijk hebben waarin hij een eigen onderneming wil starten. Een bedrijf starten kost veel tijd. Dit omdat goed onderzoek belangrijk is. Je moet alles weten over de klanten, de concurrentie, de meest geschikte rechtsvorm, de financiële administratie, belastingen, financiering, verzekeringen, een bedrijfspand, marketing en personeel. Daarnaast vormt het schrijven van een ondernemingsplan een stevige basis voor het starten van een onderneming.
Ga je binnenkort je eigen bedrijf starten? Met ING krijg je als starter nu ruim €100 voordeel bij een zakelijke rekening en 6 maanden gratis aansprakelijkheidsverzekering. Ontdek hoe wij je kunnen helpen bij een vliegende start.
Ontdek meerEen ondernemingsplan opstellen is één van de belangrijkst dingen voordat je aan de slag gaat. Een ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan of businessplan genoemd, is een plan waarin beschreven staat hoe en wat je wil opzetten. Een bedrijfsplan schrijven is dé manier om inzicht te krijgen in de ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en haalbaarheid van het bedrijfsidee.
De eerste stap om een bedrijf te starten is het bedenken van een goed idee. Sommige mensen starten vanuit hun hobby een eigen bedrijf. Anderen beginnen totaal iets nieuws, bijvoorbeeld een webshop. Ook zijn er mensen die een slimme verbetering bedenken voor een bestaand product of dienst. Het is belangrijk om goed na te denken over een interessante nichemarkt. Hiervoor is het niet van belang of er wordt gestart met een lage of hoge investering.
In onderstaand overzicht worden een aantal branches weergegeven waarin een onderneming gestart kan worden:
De volgende stap om een bedrijf te starten is het bedenken van een bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam betekent meer dan alleen een naam. Probeer een naam te verzinnen die duidelijk maakt waar je bedrijf voor staat en wat je doet. Met een duidelijke handelsnaam kan je je bereik vergoten. Een sterke bedrijfsnaam is kort, eenvoudig, origineel en uniek. Ga voor een makkelijke naam die nog niet wordt gebruikt in de gekozen branche. Een tool die kan helpen bij het kiezen van een originele bedrijfsnaam is een bedrijfsnaam generator.
Je bent vrij om een handelsnaam naar keuze te kiezen, maar dan moet je je wel aan de regels houden. Zo mag een bedrijfsnaam niet te veel op die van een concurrent lijken en is misleiding ook verboden.
Bij het starten van een bedrijf moet eerst bepaald worden welke rechtsvorm het beste past bij de onderneming. Het kiezen van de juiste rechtsvorm is belangrijk. De rechtsvorm bepaalt bijvoorbeeld wie aansprakelijk is als het bedrijf bijvoorbeeld schulden heeft. Belastingverplichtingen en oprichtingseisen zijn ook belangrijke zaken die meespelen bij de keuze van een rechtsvorm.
De meeste zzp’ers kiezen een eenmanszaak als rechtsvorm. Wanneer er wordt gestart met mede-ondernemers, wordt meestal gekozen voor de vennootschap onder firma. Daarnaast wordt een besloten vennootschap ook vaak gekozen als ondernemingsvorm. Het voordeel van een besloten vennootschap (bv) is dat bij een faillissement of aansprakelijkheid van het bedrijf privé-eigendommen geen gevaar lopen. Meestal beginnen starters met een eenmanszaak of vof en stappen ze over naar een bv wanneer het bedrijf voldoende winst maakt.
Na het kiezen van een passende bedrijfsnaam en ondernemingsvorm kan het bedrijf ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel. De KvK is een onafhankelijke dienstverlener en verantwoordelijk voor de inschrijving van ondernemers in het Handelsregister. Het Handelsregister is de basisregistratie van alle bedrijven en rechtspersonen. Ook andere organisaties die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland staan ingeschreven in het handelsregister.
Je kan op de website van de KvK inloggen met je DigiD. Daar vul je het inschrijfformulier in. Vervolgens kan je online een afspraak maken bij de KvK. Je neemt je inschrijfformulier mee naar de afspraak. De afspraak is bedoeld om de inschrijving af te ronden.
Ondernemers moeten officieel hun onderneming een week voor de start tot een week na de start van de bedrijfsactiviteiten registreren bij de KvK. Op het moment dat het bedrijf nog in de opstartfase zit, is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet meteen verplicht. Dit is alleen verplicht als iemand een beroep uitoefent waarbij een vergunning vereist is.
Voor de inschrijving in het Handelsregister betaal je eenmalig € 80,10. Wanneer je daarbij een uittreksel van je registratie wil, zijn daar kosten aan verbonden. Het inzien van het uittreksel Handelsregister niet gewaarmerkt kost € 2,75. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel Handelsregister in het Nederlands of Engels kost € 9,00. Voor een uittreksel Handelsregister papier gewaarmerkt betaal je het meest: € 18,05. Ook deze is verkrijgbaar in het Nederlands én Engels. Als je algemene voorwaarden hebt opgesteld en deze wil deponeren, betaal je ieder jaar een bijdrage van € 21,10.
Als zelfstandig ondernemer ben je wettelijk verplicht een administratie bij te houden. Het opzetten van een goede financiële administratie is erg belangrijk. Veel mensen vinden de boekhouding een drempel van het zelfstandig ondernemen. Een startende ondernemer is vaak bang dat hij te weinig weet over de boekhouding.
Zorg voor een goede administratie en houd eenvoudig en snel de boekhouding bij. Maak gebruik van de online boekhoudprogramma’s die deze functies bieden. Profiteer nu van een speciale actie van e-Boekhouden.nl speciaal voor startende ondernemers: 15 maanden lang gratis het boekhoudprogramma uitproberen.
Claim nu jouw 15 maanden gratisMet een boekhoudprogramma kan elke zzp’er boekhouden zonder daarvan kennis te hebben. Met een boekhoudsoftware is het bijhouden van facturen en het maken van een winst- en verliesrekening makkelijk en snel gedaan. Bij kleine bedrijven is de bedrijfsadministratie daardoor goed te overzien. Wanneer je handig met computers bent, kan je ook met Excel aan de slag. Of het nou gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beide moeten gegevens uit de financiële administratie verzamelen voor de Belastingdienst.
Bij zakelijke administratie krijg je te maken met de omzetbelasting, de inkomstenbelasting, of vennootschapsbelasting. Je bent verplicht om hiervoor de cijfers door te geven via belastingaangiftes. Die aangiftes moet je 7 jaar lang aan de Belastingdienst kunnen tonen. Je moet je administratie dus 7 jaar lang bewaren.
Op zoek naar de mogelijkheden om snel en makkelijk te werken door middel van een boekhoudprogramma? Vergelijk alle pakketten.
Vergelijk zelfIedere ondernemer komt in aanmerking met de Belastingdienst en moet belasting betalen. Zo zijn er verschillende soorten belastingen voor ondernemers. Een ondernemer krijgt te maken met omzetbelasting (btw), inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.
Veel starters hebben een financiering nodig om te beginnen met ondernemen. De meeste ondernemers lenen bij de bank of krijgen geld van investeerders. Investeerders willen een deel van hun eigen vermogen investeren in een onderneming waar ze potentie in zien. Je overtuigt potentiële investeerders met een pitch.
Niet elke starter heeft een financiering nodig. Een groot startkapitaal is handig, maar niet altijd nodig. Wanneer het mogelijk is om vanuit huis te ondernemen, kan een goede internetverbinding al genoeg zijn om online een bedrijf op te zetten. Bij iemand die een technisch beroep heeft waar meer materiaal voor nodig is, is een groter kapitaal nodig.
Wanneer mensen een eigen bedrijf starten, zijn zij verplicht om zich te laten verzekeren. Welke verzekeringen belangrijk zijn voor een beginnend ondernemer en welke premies daarbij horen, verschilt per ondernemer en per branche. Iedere ondernemer loopt nou eenmaal andere risico’s.
Wanneer ondernemers, werknemers of producten letselschade (aan personen) of materiële schade (aan spullen) veroorzaken, kunnen zij aansprakelijk worden gesteld. Daarvoor geldt er een aansprakelijkheidsverzekering.
Een werknemer is in de winkel de vakken aan het vullen, maar een klant valt over een doos heen die hij heeft laten slingeren en breekt een arm. Of er valt tijdens een vergadering een kop koffie over de laptop van de ander. Tegen dit soort schades wil je als ondernemer verzekerd zijn.
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die jij of een werknemer aanricht bij anderen.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die de schade door beroepsfouten dekt. Bepaalde beroepsgroepen, zoals architecten en boekhouders, kunnen door verkeerd advies vermogensschade veroorzaken. Bijvoorbeeld een gebouw dat instort door een berekeningsfout van een architect of een fout bij de boekhouding waardoor de belastingaangifte verkeerd is ingevuld. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is dan van belang.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is een verzekering die zorgt voor een inkomen wanneer je door ziekte niet kan werken. Iedereen heeft een kans om ziek te worden. Wanneer je kort ziek bent, kan je dat meestal zelf wel financieren. Maar wanneer je langdurig ziek bent of zelfs arbeidsongeschikt raakt, is dit meestal niet het geval. Werknemers krijgen bij zo’n situatie loon doorbetaald, maar ondernemers moeten zelf iets regelen. Daarom is het belangrijk dat je een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt.
Sommige ondernemers krijgen te maken met een juridisch conflict. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt dan professionele juridische ondersteuning, bijvoorbeeld door de kosten van een juridisch adviseur of advocaat te dekken. De conflicten hebben vaak te maken met niet betaalde rekeningen. Je moet er dus goed op letten dat de incassobijstand in je rechtsbijstandsverzekering is opgenomen.
Je wil als ondernemer verzekerd zijn voor de producten die je verkoopt, de producten die je hebt opgeslagen als voorraad of het meubilair op het kantoor. Hiervoor is er een inventaris- en voorraadverzekering. Met die verzekering verzeker je je voorraad en bedrijfsmiddelen tegen schade. Dit kan door brand, inbraak, het weer of vandalisme zijn.
Let op: Wanneer je je laptops, smartphones of andere draagbare elektronica voor onderweg wil verzekeren, heb je een extra elektronicaverzekering nodig.
Een bedrijf kan stil komen te liggen door brand, storm, inbraak, diefstal, aanrijding, milieu- of waterschade. Ook een mindere bereikbaarheid door bijvoorbeeld een afgesloten weg kan invloed hebben op de omzet. Ondernemers die kiezen voor een bedrijfsstagnatieverzekering, verzekeren hun brutowinst als hun bedrijf stilvalt door één van die gebeurtenissen. Hierdoor zijn ze ook tijdens de herstelfase verzekerd van inkomsten.
Een ziektekostenverzekering is voor iedereen in Nederland verplicht. Dus ook voor ondernemers. Je betaalt een inkomensafhankelijke bijdrage die gebaseerd is op je belastbare inkomen (de Zorgverzekeringswet premie).
Omdat je als ondernemer eigen baas bent, bepaal je zelf wanneer je wil stoppen met het bedrijf. Iedereen in Nederland heeft recht op AOW vanaf een bepaalde leeftijd. Als je verder niets regelt, krijg je alleen AOW uitgekeerd. Daarom is het voor een ondernemer van belang om een pensioen op te bouwen. Dit moet je zelf regelen.
Je kan iedere maand een deel van zijn inkomsten apart zetten op een zakelijke rekening. Dit moet je dan ook echt doen. Soms kan dit er dan ook nog weleens inschieten. Daarom kiezen veel ondernemers voor een pensioenverzekering.
Startende ondernemers beginnen meestal vanuit huis. Maar wanneer je bijvoorbeeld een winkel wil openen, heb je een bedrijfspand nodig. Als startende ondernemer beschik je vaak niet over de middelen om een bedrijfspand te kopen. Daarom ligt de voorkeur bij het huren van een bedrijfspand. Je moet aan de volgende punten denken:
Je moet eerst bedenken welke bedrijfsruimte voor jou van toepassing is.
Wanneer je geen winkel of horecazaak bezit, valt je bedrijf automatisch onder ‘overige bedrijfsruimten’. Je zit in dat geval dan niet vast aan een minimale of maximale huurperiode. Je kan op ieder moment de huur laten ingaan.
Je moet voor jezelf duidelijk hebben waarnaar je op zoek bent. Hoeveel oppervlakte heb je nodig voor je bedrijf? Bij het bepalen van de oppervlakte is het van belang dat je rekening houdt met de groei van het bedrijf. Een bedrijfspand kopen en daarbij rekening houden met de groei, is een goede investering.
De locatie van een bedrijf is erg belangrijk. Ondernemers willen goed bereikbaar zijn. Ook is het handig om een ruime parkeergelegenheid te hebben en nabijgelegens stations of bushaltes. Wel zal de prijs van een goede locatie ook hoger zijn.
Een goedkopere optie is om een bedrijf te vestigen in een bedrijvencentrum. Je hebt dan een eigen kantoorruimte, maar deelt de kosten voor aanwezige faciliteiten met andere huurders.
Wanneer je nog kleiner wil beginnen, is een flexplek een optie. Dan kan je per dag een werkplek huren. Je kan op een flexplek bovendien netwerken en sparren met andere zzp’ers.
Een bedrijfspand is in de meeste gevallen vrijgesteld van btw. Toch kan het voordeliger zijn om de verhuur toch te belasten met btw. De verhuurder kan met de huurder overleggen om te kiezen voor belaste verhuur. Hierover staat meer op de website van de Belastingdienst.
Los van de btw mag je alle kosten van je bedrijfspand fiscaal aftrekken van de opbrengsten van je bedrijf.
Wanneer je een bedrijfspand hebt gevonden, is het verstandig om contact op te nemen met de gemeente over eventuele bestemmingsplannen of milieuvergunningen.
De marketing van een nieuw bedrijf is heel belangrijk. Het is één van de dingen waardoor een bedrijf een succes wordt. Door middel van marketing kan je klanten werven.
Een startende ondernemer moet zijn bedrijfsnaam zo simpel mogelijk houden. De bedrijfsnaam moet makkelijk te onthouden zijn voor klanten, zodat de naamsbekendheid van het bedrijf groter wordt.
Zodra de bedrijfsnaam is vastgelegd, moet je gaan nadenken over het logo. Het logo is ook één van de belangrijkste dingen waarmee je naamsbekendheid opbouwt. Tegelijkertijd moet je dus ook nadenken over de huisstijl waaraan klanten het bedrijf sneller zullen herkennen. Je moet ervoor zorgen dat de huisstijl uniek is en niet op die van één van je concurrenten lijkt. Er mag namelijk geen verwarring bij de klant ontstaan.
Een website is voor een ondernemer een belangrijk middel om zijn doelgroep te bereiken. Met een website kom je in contact met je doelgroep en je kan op de website vermelden wie je bent en wat je doet. Daarnaast kan je je website inzetten om nieuwe leads en klanten te werven voor je startende onderneming.
Naast een goede website is het ook belangrijk dat deze er goed uitziet en werkt op alle apparaten. Je wil namelijk geen bezoekers mislopen doordat je website er slecht uitziet of niet werkt. Het is belangrijk dat de website de huisstijl heeft van de onderneming en precies uitstraalt wat je wil vertellen.
Door middel van marketing wil je bezoekers genereren. Je kan aan zoekmachine optimalisatie doen om bezoekers naar je website te halen. Ook kan je dit door middel van social media doen.
Het is belangrijk dat het bedrijf social media heeft. Door middel van social media platformen kan je in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, je klanttevredenheid vergroten, je conversies verhogen of je merkreputatie verbeteren. Ook kan je via social media producten aanbieden.
Sommige ondernemers bezoeken ondernemersevents en geven daar presentaties. Wanneer je spreekt op conferenties op ondernemersevents, wordt je netwerk groter. Daarbij is het belangrijk dat je een pitch houdt die lang blijft hangen bij het publiek en dat je met naam en toenaam op het scherm komt te staan.
Wanneer je begint met ondernemen, kan je ervoor kiezen om alles op eigen houtje te doen. Maar een startende ondernemer kan ook personeel aannemen. Dan moet er wel rekening gehouden worden met verschillende regels, zoals verzekeringen, loonheffingen etc.
Wanneer je het nog niet helemaal aandurft om iemand daadwerkelijk in dienst te nemen bij je bedrijf, kan je er ook voor kiezen om samen te werken met freelancers of andere ondernemers.
Voor de inschrijving bij de KvK betaal je eenmalig € 80,10. Als je van je registratie een uittreksel wil, kost dit je € 2,75 tot € 18,05, afhankelijk van de vorm van het uittreksel. Wanneer je je opgestelde voorwaarden wil deponeren, betaal je een jaarlijkse bijdrage van € 21,10.
Naast de kosten van het inschrijven bij de KvK zijn er ook andere vaste kosten voor een startende ondernemer, zoals:
· Notariskosten
· Kantoorkosten
· Kosten van een boekhouder of accountant
· Telefoonkosten
· Verzekeringen en oudedagsvoorziening
· Marketing en communicatie
Per ondernemer zijn de kosten om een eigen bedrijf te starten dus verschillend.
Iedereen kan in principe een onderneming starten. Daarvoor is wel een registratie bij de KvK nodig. Ook is het handig om eerst een ondernemingsplan te schrijven. Hierin staat je idee uitgewerkt. Zo kan je inzicht krijgen in of je bedrijf haalbaar is.
Let op:
· Voor sommige beroepen is een vergunning of diploma nodig. Bijvoorbeeld bij het hebben van een slagerij.
· Wanneer iemand met een WW-uitkering een bedrijf wil starten, zitten daar een aantal voorwaarden aan. Deze zijn te vinden op de website van het UWV.
Een eigen bedrijf starten is spannend, maar ook onzeker, vooral financieel gezien. Je kan als startende ondernemer geld lenen bij de bank, maar investeerders kunnen ook een handje helpen bij de opstart van het bedrijf. Daarom is het zeker de moeite waard om te netwerken en een connectie te vinden die bereid is om te helpen met de startfinanciering.
Wanneer je voor jezelf wil beginnen is het belangrijk dat je iets doet waar je plezier in hebt. Zonder plezier kan iemand niet ondernemen. Je houdt het niet vol zonder motivatie. Er zijn duizenden opties waarin je een onderneming kan beginnen, maar het belangrijkste is dat je je droom achternagaat. Wanneer je niet precies weet wat je leuk vindt, kan je de beroepskeuzetest doen.
Social media