Voor het starten van een bedrijf of organisatie schrijf je je vrijwel altijd in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Deze instantie is een onafhankelijke dienstverlener en is verantwoordelijk voor de inschrijving van ondernemers in het Handelsregister. Het Handelsregister is de basisregistratie van alle bedrijven en rechtspersonen. Ook andere organisaties die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland staan ingeschreven in het Handelsregister.
Wanneer je een nieuwe onderneming opricht, schrijf je je meestal in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Met een eenvoudig stappenplan kan een ondernemer zich inschrijven in het Handelsregister.
Wanneer je je hebt ingeschreven bij de KvK, zijn er een paar gegevens van het bedrijf die openbaar in het Handelsregister staan:
Deze gegevens zijn openbaar zodat mensen kunnen achterhalen of het bedrijf daadwerkelijk bestaat, wie verantwoordelijk is en waar het bedrijf is gevestigd. Ook zijn de gegevens van opgeheven/uitgeschreven bedrijven nog zichtbaar in verband met de aansprakelijkheid en schulden die gemaakt zijn. Niet alle gegevens zijn voor iedereen beschikbaar. Sommige gegevens zijn alleen zichtbaar voor bevoegden, zoals advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders of justitiële diensten.
Je kan ook gegevens opvragen van andere bedrijven waarmee je bijvoorbeeld zaken wil doen.
Inschrijven bij KvK is alleen van belang als je ook echt ondernemer bent. Wanneer je je moet inschrijven bij de KvK, hangt af van bepaalde criteria ‘s. Je bent wettelijk verplicht je bedrijf in te schrijven bij de KvK wanneer je:
Ook wanneer je voldoet aan de eerste vier criteria, is het verstandig dat je nog steeds de antwoorden op de aanvullende vragen meeneemt. Dit omdat de Belastingdienst ondernemers soms niet als ondernemer ziet. Het kan zijn dat je dan toch besluit om je (nog) niet in te schrijven bij de KvK.
Voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), is het belangrijk dat je je goed voorbereid.
Voordat je je inschrijft bij de KvK:
De bedrijfsnaam is één van de eerste dingen die de KvK wil weten. Dit is belangrijk, omdat een bestaande naam niet is toegestaan. Zo kan een nieuwe onderneming profiteren van de naamsbekendheid van een ander. Het is dus erg belangrijk om te checken of de bedrijfsnaam al bestaat. Als een bedrijf namelijk dezelfde naam heeft en de nieuwe ondernemer dit niet aanpast, kan zijn bedrijf worden opgeheven. Een KvK naam check doen kan via het KvK-register. Daarin kan je uitzoeken of de gewenste naam al wordt gebruikt.
Daarnaast moet een bedrijfsnaam/handelsnaam aan een aantal regels voldoen:
Een startende ondernemer moet een rechtsvorm kiezen. De rechtsvorm moet voor de inschrijving al gekozen zijn. Welke rechtsvorm bij welk bedrijf past, hangt af van de situatie. Dit is per bedrijf verschillend. Wat is fiscaal voordeliger? En hoe wordt de aansprakelijkheid geregeld? Iedere rechtsvorm heeft zijn voor- en nadelen.
Je kan kiezen uit een bv, nv, vof, eenmanszaak, maatschap, de coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij, vereniging of een stichting.
Je moet uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) inschrijven, als dit van toepassing is. Dit is afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest. Een voorbeeld van uiteindelijk belanghebbenden zijn eigenaren van een organisatie. Op de website van de KvK kan je zien of je UBO’s moet inschrijven of niet.
Wanneer je het inschrijfformulier volledig hebt ingevuld, kan je online een afspraak maken.
Je mag bij het KvK-kantoor langskomen voor de inschrijving van je bedrijf. Je maakt een afspraak indien je:
Tijdens de afspraak controleert een medewerker van de KvK jouw legitimatiebewijs en of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. Wanneer dat is gebeurd, is de inschrijving definitief. De KvK geeft vervolgens alle benodigde gegevens door aan de Belastingdienst. Wanneer je ondernemer voor de btw bent, ontvang je dan automatisch een brief met daarin je btw-nummer.
Voor het inschrijven bij KvK betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van € 82,25. Wanneer je een uittreksel van je registratie wil, zijn daar kosten aan verbonden. Het inzien van het uittreksel Handelsregister niet gewaarmerkt kost € 2,85. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel Handelsregister in het Nederlands of Engels kost € 9,25. Voor een uittreksel Handelsregister papier gewaarmerkt betalen ondernemers het meest: € 18,55. Ook deze is verkrijgbaar in het Nederlands én Engels. Als je algemene voorwaarden hebt opgesteld en deze wil deponeren, dan betaal je ieder jaar een bijdrage van € 21,70.
Je mag de opstartkosten van je bedrijf verrekenen met het bedrijfsresultaat. Bij uitgaven of investeringen voor het bedrijf, zoals computers, krijg je btw terug en het restant wordt in mindering gebracht bij de inkomstenbelasting.
Alle zakelijke kosten tot ongeveer drie maanden voor de inschrijving van de KvK zijn nog te verrekenen. Kosten die daarvoor zijn gemaakt kunnen alleen worden verrekend indien je kan aantonen dat deze zakelijk zijn.
Een boekhoudprogramma kan helpen bij het verrekenen van de opstartkosten.
Een onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel is in deze meeste situaties wettelijk verplicht, maar een inschrijving bij de KvK heeft ook enkele voor- en nadelen.
Als je wil stoppen met je onderneming, moet je je bedrijf uitschrijven bij de KvK.
Een eenmanszaak uitschrijven kan in drie stappen worden uitgevoerd:
Op het formulier zet je de datum waarop je je bedrijf wil stoppen. Daarnaast geef je je naam en telefoonnummer door. Je verstuurt je gegevens digitaal met je DigiD. Vervolgens wordt er gevraagd om € 0,01 over te maken, zodat de KvK de persoonsgegevens kan controleren.
Je kan je eenmanszaak ook via de post uitschrijven. Op de website van de KvK staat het formulier ‘wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens’. Deze print je uit, onderteken je en stuur je op naar je KvK-regiokantoor. Daarbij is het ook handig om een kopie van het legitimatiebewijs bij te voegen. Bijvoorbeeld een paspoort, ID-kaart, rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument. De uitschrijving kost geen geld.
Wanneer je een rechtspersoon wil uitschrijven, moet je deze eerst ontbinden. Als er geen vermogen of schuld is, kunnen de rechtspersoon en het bedrijf direct worden ontbonden en dus worden uitgeschreven. Je geeft de ontbinding aan de KvK door via de website met het formulier ontbinding vennootschap, rechtspersoon of maatschap. Deze print je uit, onderteken je en stuur je op naar je KvK-regiokantoor. Daarbij is het ook handig om een kopie van het legitimatiebewijs bij te voegen.
Wanneer er wel vermogen of schuld is, geef je dit aan op het ontbindingsformulier. Nadat de schulden zijn betaald of het vermogen is verdeeld, kan je de rechtspersoon en het bedrijf met het formulier einde rechtspersoon uitschrijven.
Wanneer je een vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap wil uitschrijven, moet je deze eerst ontbinden. Dit doe je via de website van de KvK via het formulier ontbinding vennootschap, rechtspersoon of maatschap.
Als je het formulier hebt ingevuld, is de vof, cv of maatschap niet alleen ontbonden, maar ook direct uitgeschreven. Op het formulier geef je de datum aan waarop je het bedrijf wil stopzetten. De ondernemer zelf en alle andere maten of vennoten moeten het formulier ondertekenen.
Het formulier print je uit, onderteken je en stuur je op naar je KvK-regiokantoor. Daarbij is het ook handig om een kopie van het legitimatiebewijs bij te voegen.
Je bedrijf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moet officieel een week voor de start tot een week na de start van de bedrijfsactiviteiten. Maar het is niet altijd duidelijk wat een bedrijfsactiviteit is of wat nog voor hobby’s doorgaat. Daarom is hier nog wel wat vrijheid in. Op het moment dat het bedrijf nog in de opstartfase zit, is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet meteen verplicht. Dit is alleen verplicht als je een beroep uitoefent waarbij een vergunning vereist is.
Het Handelsregister is de basisregistratie van alle bedrijven en rechtspersonen. Ook andere organisaties die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland staan ingeschreven in het Handelsregister. In het Handelsregister staan gegevens van bedrijven en rechtspersonen. Bijvoorbeeld:
· De naam van het bedrijf
· De contactgegevens
· De gegevens van vestiging
· De functionarissen en tekenbevoegden
· De curator
· Het aantal medewerkers
Deze gegevens zijn openbaar, zodat mensen kunnen achterhalen of het bedrijf daadwerkelijk bestaat, wie verantwoordelijk is en waar het bedrijf is gevestigd. Ook zijn de gegevens van opgeheven/uitgeschreven bedrijven nog zichtbaar in verband met de aansprakelijkheid en schulden die gemaakt zijn.
Voor de inschrijving in het Handelsregister betaal je eenmalig € 82,25. Wanneer je een uittreksel van je registratie wil, moet je daarvoor betalen. Het inzien van het uittreksel Handelsregister niet gewaarmerkt kost € 2,85. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel Handelsregister in het Nederlands of Engels kost € 9,25. Voor een uittreksel Handelsregister papier gewaarmerkt betaal je het meest: € 18,55. Ook deze is verkrijgbaar in het Nederlands én Engels. Wanneer je je opgestelde voorwaarden wil deponeren, betaal je een jaarlijkse bijdrage van € 21,70.
Online inschrijven bij KvK is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om online een afspraak te maken en een inschrijvingsformulier in te vullen. Dit formulier neem je mee naar de afspraak. De afspraak is bedoeld om de inschrijving af te ronden.
De KvK-medewerker zal je een aantal vragen stellen. De vragen gaan vaak over de inhoud van een ondernemingsplan. Verder kijkt de KvK of je aan de voorwaarden voldoet en of je een geldig legitimatiebewijs in bezit hebt.
Voordat je je als ondernemer gaat inschrijven, is het goed een KvK namen check te doen. Zo kom je erachter of de naam die je wil gebruiken al door een andere ondernemer wordt gebruikt of niet. Je doet een KvK check door naar het KvK-register te gaan en daar de gewenste handelsnaam in te vullen. Het KvK-register geeft dan weer of er overeenkomstige resultaten zijn.