Heb je een auto nodig voor je bedrijf? Dan kan je via de youngtimer regeling profiteren van een gunstige bijtellingsregeling. Daarmee maken zzp’ers en mkb’ers gebruik van een fiscaal voordelige auto van de zaak. Hoe werkt de youngtimer regeling? Hoe gunstig is deze regeling voor ondernemers?
Youngtimers zijn alle auto’s tussen de 15 en 40 jaar oud. Autoverzekeraars hanteren echter vaak een bovengrens van 25 jaar oud. Daarnaast kan de auto zowel in Nederland worden ingekocht als uit het buitenland worden geïmporteerd. Als je deze auto niet alleen zakelijk, maar ook privé gebruikt, profiteer je van een verlaagde bijtelling. Dit is de zogenaamde youngtimer regeling, die uiteindelijk flink in kosten kan schelen.
Iedere ondernemer die met zijn bedrijfsauto jaarlijks minimaal 500 kilometer voor privédoeleinden rijdt, krijgt te maken met bijtelling. Bijtelling is een percentage van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto, ook wel de nieuwprijs genoemd, inclusief BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen) en btw. Het bijtellingspercentage is doorgaans 22% en wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld. Je betaalt er dus belasting over.
Als je in een youngtimer rijdt, geldt niet de normale bijtelling van 22%, maar een bijtellingspercentage van 35% over de dagwaarde. Hoewel dit percentage hoger ligt en het daardoor lijkt alsof je juist meer betaalt, is dat in werkelijkheid niet zo. De dagwaarde van een youngtimer ligt namelijk vele malen lager dan de cataloguswaarde van een nieuwere auto. Uiteindelijk zorgt dit voor een lage bijtelling. In een oudere auto rijden levert je daardoor meer fiscale voordelen op dan in een nieuwe auto.
Voor de youngtimer regeling wordt dus gewerkt met een dagwaarde van de auto. Deze waarde daalt naarmate de auto ouder wordt en hangt af van de volgende factoren:
Voor de dagwaarde van zakelijke youngtimers kan je kijken naar veilingprijzen of de taxatiewaarde van de auto. Via een WEV-taxatie, de fiscale waardebepaling van de youngtimer, kunnen zakelijke rijders de waarde aantonen aan de overheid. De Belastingdienst houdt de waarde van youngtimers zelf bij via koerslijsten van onder meer ANWB en BOVAG. Ook kijkt de overheid naar aankoopfacturen en taxaties.
Om aan te tonen dat een youngtimer voordeliger is dan een nieuwere auto, staat hieronder een voorbeeld van een berekening:
De cataloguswaarde van een nieuwe auto is € 60.000. De standaard bijtelling is 22%. € 60.000 x 0,22 = € 13.200 bruto per jaar. Bij een belastingtarief van 36,93% is de netto bijtelling € 13.200 x 0,3693 = € 4.874,76. Omgerekend betaalt een ondernemer dan maandelijks € 406,23.
De dagwaarde van een youngtimer is € 8.000. Het bijtellingspercentage is 35%. € 8.000 x 0,35 = € 2.800 bruto per jaar. Bij een belastingtarief van 36,93% is de netto bijtelling € 2.800 x 0,3693 = € 1.034,04. Per maand betaalt de ondernemer dan slechts € 86,17.
Rijden in een youngtimer heeft zowel voordelen als nadelen. Hoewel je profiteert van een lagere netto bijtelling, zijn de onderhoudskosten voor oudere auto’s over het algemeen wel hoger. Om een goede overweging te kunnen maken, staan de voor- en nadelen hieronder op een rij.
Als je zakelijk en privé met een auto van de zaak rijdt, moet er ook rekening worden gehouden met btw-correctie. Dit geldt voor zowel nieuwe auto’s als youngtimers. Hiermee worden de kilometers die privé worden gereden gecorrigeerd. Er zijn twee bijtellingen voor de btw-correctie mogelijk:
Als bij de aankoop van de auto btw is verrekend, moet je 2,7% bijtelling betalen. Valt de auto onder de marge-regeling en is er geen btw verrekend bij de aankoop? Dan moet je 1,5% bijtelling betalen.
Let op: je moet een sluitende kilometerregistratie hebben om de bijtelling voor de privékilometers over de lagere dagwaarde te kunnen berekenen. Heb je geen sluitende kilometerregistratie? Dan wordt de bijtelling berekend over de cataloguswaarde van de bedrijfsauto.
De youngtimer regeling is fiscaal voordelige regeling voor kleine ondernemers die hun zakelijke auto van 15 jaar tot 40 jaar oud zowel zakelijk als privé gebruiken. Bij deze auto’s is er namelijk sprake van bijtelling over de dagwaarde in plaats van bijtelling over de cataloguswaarde. Doordat de dagwaarde lager ligt dan de cataloguswaarde van nieuwere auto’s, zorgt deze regeling voor meer fiscaal voordeel.
In 2024 zorgt de youngtimer regeling voor fiscale voordelen voor ondernemers die hun bedrijfsauto van 15 jaar of ouder zowel zakelijk als privé in gebruik hebben. De bijtelling youngtimer wordt namelijk anders berekend dan de bijtelling van nieuwe auto’s. Er wordt gewerkt met een bijtelling van 35% over de dagwaarde in plaats van een bijtelling over de cataloguswaarde. Omgerekend profiteer je dan van een lagere bijtelling.
Hoewel het rijden in de youngtimer aantrekkelijk is door het fiscale voordeel, hebben deze oudere auto’s ook nadelen, waarmee je rekening moet houden. Doordat ze ouder zijn, zijn de systemen namelijk ook ouder en betaal je meer aan onderhoudskosten. Bovendien zijn youngtimers meer vervuilend voor het milieu dan nieuwe auto’s, waardoor je er in specifieke milieuzones soms ook niet meer mee mag rijden.
Er zijn plannen gemaakt om in 2026 te stoppen met de youngtimer regeling. De Europese Unie heeft namelijk afspraken gemaakt over het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dit heeft als gevolg dat aan vervuiling door woon-werkverkeer middels oudere auto’s een einde moet komen. Tot de regeling daadwerkelijk wordt afgeschaft, kan je nog een paar jaar profiteren van de lagere bijtelling.
Als je een voordelige youngtimer wil, kan je kijken naar de dagwaarde van de verschillende modellen in koerslijsten van onder andere ANWB en BOVAG. Daarnaast zijn er verschillende aanbieders en handelaars die jou kunnen helpen bij het maken van een juiste keuze. Mercedes Benz GLK, Audi A4 en A6 en Volvo 70 zijn enkele populaire youngtimers.