Payhawk

payhawk
  • Auteur:

    Milou Ros is werkzaam als financieel tekstschrijver. Zij schrijft teksten voor verschillende websites in de financiële dienstverlening en heeft een Bachelor Journalistiek van Hogeschool Windesheim te Zwolle behaald.

  • Laatst bijgewerkt: 28 februari 2024
  • Leestijd: 10 minuten

Payhawk is een alles-in-één oplossing voor ondernemers. Je kan er virtuele en fysieke kaarten mee aanvragen, de uitgaven beheren en de boekhouding doen. Alles rondom de uitgaven van de onderneming kunnen zo op één platform worden geregeld. Op zoek naar een manier om de geldstromen beter te beheren? Op deze pagina leggen we uit wat Payhawk voor ondernemers te bieden heeft.

Wat is Payhawk?

Payhawk is een Bulgaars fintechbedrijf dat is opgericht in 2018 en sinds 2022 actief is in Nederland. Ze streven ernaar één enkel platform te bieden waarop bedrijven meerdere betaalmiddelen kunnen ontdekken, beheren en gebruiken. Het bedrijf richt zich op finance professionals en biedt voor hen een ervaring waarbij geld de manier volgt waarop zij zaken doen.

Het bedrijf biedt een alles-in-één oplossing voor ondernemers aan, waarmee ze zakelijke fysieke en virtuele Visa debit- en credit cards kunnen uitgeven en hun uitgaven en crediteuren kunnen beheren in combinatie met ERP-integraties. Payhawk wil er hiermee voor zorgen dat ondernemers meer de controle krijgen over hun uitgaven, zodat ze hun beleid daarop aan kunnen passen. Ondernemers in meer dan 32 landen maken al gebruik van het platform.

Waarom kiezen voor een pakket van Payhawk?

Ondernemers kunnen hun financiën op één platform beheren via de website en mobiele app van Payhawk. Vanuit het dashboard kunnen eenvoudig virtuele en fysieke Visa debit- en credit cards voor alle werknemers worden aangevraagd. Vervolgens kan de beheerder van het account instellen wat de werknemer met deze kaart kan en tot welk limiet er geld kan worden uitgegeven. Facturen en bonnen kunnen bovendien gemakkelijk en snel worden ingeladen in het systeem door middel van de geavanceerde AI-gestuurde scanner in de mobiele app. Zo hou je met Payhawk grip op alle bedrijfsuitgaven.

Aan ieder pakket zit een bankrekening met IBAN gekoppeld. Daarnaast kan er via Google Wallet en Apple Pay worden betaald. Je kan dus op verschillende manieren met de betaalkaarten betalen. Ook kan er contant geld met de debit- en credit cards worden opgenomen. Vergelijkbare aanbieders bieden deze mogelijkheid niet. Payhawk beschikt bovendien over een live chat (met echte mensen) met een response tijd van slechts enkele minuten en biedt ondersteuning in meerdere talen. Er zijn ook fysieke kantoren in 8 markten. Bedrijven die geregistreerd zijn in de EER krijgen ook gratis verzekering en visa platinum voordelen.

Voordelen

  • Fysieke en virtuele Visa debit- en credit cards
  • Bankrekening met IBAN-nummer
  • Koppeling met boekhoudprogramma’s
  • Live chat en meertalige ondersteuning
  • Je kan contant geld opnemen met de betaalpas
  • Bonnen en facturen kunnen worden ingescand
  • Per werknemer limieten en mogelijkheden instellen
  • Kaarten uitgeven en beheren met één klik

Nadelen

  • Er is geen aankoopverzekering

Hoe werkt Payhawk?

Met Payhawk kunnen ondernemers en hun werknemers geld uitgeven met betaalkaarten tot een vastgesteld limiet. Deze uitgaven worden direct verwerkt in de boekhouding en ook facturen kunnen meteen worden ingeladen in het platform. Zo krijgen ondernemers goed inzicht in de geldstromen en hebben ze de volledige controle over alle uitgaven van het bedrijf.

Voordat werknemers met de kaarten kunnen betalen, moet er geld op het account worden gezet. De beheerder van de account kan dit doen door een valutarekening in de gewenste valuta in Payhawk te openen. Op deze rekening kan het geld worden gestort dat door de werknemers vrij of tot bepaalde limieten kan worden uitgegeven.

Platform van Payhawk

Iedereen met een pakket van Payhawk krijgt toegang tot het platform. Daar kunnen de beheerders gebruikmaken van alle gekozen functies. Het platform opent altijd met een dashboard. Het dashboard is hieronder weergegeven. Aan de linkerkant staan alle taken die gedaan moeten worden, zoals het goedkeuren van verzoeken en het betalen van leveranciers. In het midden staan de bedrijfsuitgaven weergegeven, waaronder de meest recente uitgaven staan. Aan de rechterkant staat ten slotte het menu, waarin alle functionaliteiten van Payhawk staan weergegeven.

dashboard payhawk

Onder ‘Kaarten’ kom je uit op een pagina waar alle betaalkaarten kunnen worden beheerd. Er staat een overzicht van alle uitgegeven kaarten met de bijbehorende kaartlimieten, beschikbare saldo’s en het totaal aan uitgegeven saldo’s. Alle kaarten kunnen hier naar wens worden aangepast. Ook kan je hier nieuwe kaarten uitgeven, zoals is weergegeven aan de rechterzijde van het onderstaande screenshot. Er kan gekozen worden uit een fysieke en een virtuele kaart en uit een individueel limiet of een limiet op basis van het bedrijfsbeleid. Als er voor een fysieke pas gekozen is, kan deze naar het adres van de werknemer worden toegestuurd.

kaartuitgave payhawk

Onder ‘Onkosten’ staan alle bedrijfsuitgaven weergegeven. De pagina is onderverdeeld in vier categorieën: indienen, goedkeuren, beoordelen en betalen. Je ziet zo gelijk welke acties per uitgave moeten worden uitgevoerd. Aan alle uitgaven kan een factuur worden toegevoegd, zoals hieronder is te zien. Het platform van Payhawk scant deze factuur en neemt alle benodigde informatie over. Facturen indienen kan zo snel en eenvoudig worden gedaan.

onkosten payhawk

Naast de bovengenoemde functies en onderdelen kunnen ondernemers van verscheidene andere functionaliteiten profiteren. Ze kunnen onder meer vergoedingen aan werknemers uitgeven, bestanden en data exporteren, leveranciers en abonnementen beheren en hun boekhouding automatiseren met boekhoudintegraties. Doordat de pakketten van Payhawk op maat worden gemaakt, bepalen ondernemers zelf waar ze wel en niet gebruik van willen maken voor hun bedrijf.

Overzicht van pakketten

Ondernemers hebben bij Payhawk de keuze uit drie verschillende pakketten: Premium Cards, All-In-One Spend en Enterprise. Ieder pakket biedt toegang tot de online omgeving en geeft beheerders de mogelijkheid om fysieke en virtuele kaarten uit te geven. Ze verschillen echter op een aantal vlakken van elkaar. Hieronder lichten we de belangrijkste functies van de pakketten uit. Aan de hand hiervan kan je een geschikt pakket kiezen voor jouw onderneming.

Premium Cards

Dit pakket draait voornamelijk om de uitgifte van fysieke en virtuele Visa debit cards. Als een ondernemer voor dit pakket kiest, ontvangt deze een eigen IBAN-bankrekeningnummer. Het beheer verloopt via het dashboard en de mobiele app van Payhawk. In de app kan er gebruik worden gemaakt van de bonnenscanner, waardoor bonnetjes snel in het systeem kunnen worden ingeladen. Betalingen kunnen worden gedaan met Google Wallet en Apple Pay. Bovendien profiteren ondernemers van een geautomatiseerde en gedigitaliseerde boekhouding en handige ERP- en boekhoudkundige integraties.

All-In-One Spend

Het pakket All-In-One Spend bestaat uit alle functies van Premium Cards en een verscheidenheid aan diensten om de uitgaven nog beter te beheren. Je kan er kilometervergoedingen en dagvergoedingen mee uitgeven. Ook profiteren ondernemers van gratis binnenlandse vergoedingen en betalingen en snelle en voordelige internationale vergoedingen en betalingen aan leveranciers. Daarnaast biedt dit pakket toegang tot onder meer end-to-end factuurbeheer en aangepaste goedkeuringsworkflows in meerdere stappen per onkostentype.

Enterprise

Dit is het meest uitgebreide pakket van Payhawk. Hiermee profiteren ondernemers van alle functionaliteiten van Premium Cards en All-In-One Spend én een ruim aantal andere producten en diensten. Met Enterprise krijgen ondernemers toegang tot software voor inkoop met 3-way matching, multi-entity management, SSO- en SAML-verificatie-integraties en uitgebreide boekhoudintegraties. Ook krijgt de onderneming een eigen implementatiemanager en customer success manager toegewezen. Bovendien kunnen er snelle en goedkope internationale bankbetalingen in 50 valuta’s naar meer dan 160 landen worden verricht.

Payhawk Green

Payhawk Green is een innovatieve toevoeging aan het Payhawk-platform. Het helpt bedrijven bij het beheren van duurzame bedrijfsuitgaven en het verminderen van hun Scope 3-emissies. Deze toevoeging stelt organisaties in staat om de milieu-, sociale en bestuurlijke prestaties van hun leveranciers te monitoren. Dit helpt hen te voldoen aan nieuwe regelgeving en duurzaamheidsdoelen, zoals het verminderen van CO2-uitstoot volgens CSRD-vereisten.

Voor wie is Payhawk geschikt?

Payhawk is beschikbaar voor bedrijven die geregistreerd staan in een land in de Europese Economische Ruimte (EER), in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten. Zowel kleine bedrijven met 1 tot 9 werknemers als grote bedrijven met meer dan 1.000 werknemers kunnen zich bij Payhawk aanmelden.

De pakketten zijn zo ingericht dat ze aansluiten op de behoeften van specifieke ondernemingen. Premium Cards is vooral geschikt voor kleinere, groeiende ondernemingen die geen behoefte hebben aan een volledig financieel platform. Daarentegen zijn All-In-One Spend en Enterprise meer geschikt voor grote bedrijven met een financieel team of bedrijven met locaties op meerdere plekken of in verschillende landen.

Het gebruik van de pakketten loont het meest als er veel uitgaven worden gedaan vanuit het bedrijf en door werknemers. Ook biedt het pakket ondersteuning voor iedere ondernemer die grip wil krijgen op de uitgaven van de onderneming.

Hoe vraag ik een pakket van Payhawk aan?

Wie geïnteresseerd is in Payhawk, kan een gratis demo aanvragen via de website. Ondernemers dienen daarvoor een aantal gegevens door te geven, waaronder het zakelijke e-mailadres, het hoofdkantoor en de bedrijfsnaam van de onderneming en de bedrijfsgrootte. Nadat alles is ingevuld, kan de aanvraag worden verzonden.

Na de aanvraag neemt een expert van Payhawk telefonisch contact op met de onderneming. In dit gesprek wordt in detail getreden over de onderneming, het probleem waarmee de onderneming kampt en de functies van Payhawk die voor de onderneming van toepassing kunnen zijn. Daarna wordt er een demo-account voor het bedrijf aangemaakt, zodat alle gekozen functies kunnen worden getest.

aanmelden payhawk

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost een pakket van Payhawk?

Er zijn geen vaste prijzen voor de pakketten van Payhawk. Het platform streeft ernaar de pakketten zo in te richten dat ze aansluiten op de behoeften van iedere ondernemer. De prijs wordt bepaald naar aanleiding van een gratis en vrijblijvend gesprek tussen een expert van Payhawk en de ondernemer.

Hoe werkt cashback?

Er is cashback beschikbaar voor ondernemers die kiezen voor een jaarabonnement. Er kan cashback worden verdiend op elke betaling die met een betaalkaart van Payhawk wordt uitgevoerd. Contante geldopnames tellen niet mee. De verdiende cashback wordt afgetrokken van het maandelijkse abonnementsbedrag. Als de totale hoeveelheid cashback boven dit bedrag uitkomt, wordt dit bedrag niet uitgekeerd. Je kan dus maximaal het maandelijkse abonnementsbedrag aan cashback verdienen, waardoor je in principe in die maand niet hoeft te betalen. 

Kan ik contant geld opnemen met de betaalkaarten van Payhawk?

Ja, dit kan tegen betaling. Voor contante geldopnames in de eigen en vreemde valuta’s met een Visa debit card wordt 0,5% met een minimum van € 2,00 in rekening gebracht per transactie. Men betaalt 0,5% met een minimum van € 2,99 per transactie voor contante geldopnames in de eigen en vreemde valuta’s met een Visa creditcard.