Google reviews niet het belangrijkst voor consumentenvertrouwen

  • Auteur:

    Reinout de Jong is werkzaam als financieel journalist, hij schrijft teksten voor verschillende financiële websites en is na het afronden van zijn redactionele opleiding bezig met een hbo bachelor in de Nederlandse taal.

  • Laatst bijgewerkt: 17 juni 2024
  • Leestijd: 3 minuten
Persoon die een online aankoop doet

Lang werd gedacht dat een hoge sterrenscore op Google het belangrijkste is voor het vertrouwen van potentiële klanten in een bedrijf. Uit enquêteonderzoek van Onderneming.nl blijkt dat het minder bijdraagt in het vertrouwen van de consument dan andere vertrouwensaspecten. Traditionele mond-tot-mond reclame blijft het meest invloedrijk. De afwezigheid van taal- en spelfouten op de website van een bedrijf draagt ook sterk bij aan het vertrouwen van een potentiële klant. 

De meest invloedrijke manier om als bedrijf het vertrouwen van potentiële klanten op te bouwen is door positief aangedragen te worden door een kennis. Maar liefst 81 procent geeft aan een positieve referentie van bijvoorbeeld een familielid, belangrijk of zeer belangrijk te vinden voor hun vertrouwen in een bedrijf. Van de ondervraagden geeft 14 procent aan neutraal te staan tegenover een aanbeveling, volgens de resterende 5 procent is dat niet van invloed op hun vertrouwen in een bedrijf. 

Veel klanten hechten vertrouwenswaarde aan foutloze teksten

Ook het ontbreken van taal- en spelfouten draagt positief bij aan het vertrouwen dat men in een bedrijf heeft, zo geeft 78 procent van de respondenten aan. Een krappe 16 procent geeft aan neutraal te staan in de kwestie. Slechts 6% zegt totaal geen vertrouwenswaarde te hechten aan de aanwezigheid of het ontbreken van taal- en spelfouten op de website van een bedrijf. 

Geschreven reviews belangrijker dan sterrenscore

Hoewel de echtheid van beide tegenwoordig niet altijd meer te garanderen is, hechten potentiële klanten meer waarde aan geschreven reviews dan aan louter een hoge sterrenscore. Zo zegt 73 procent dat positieve, geschreven reviews bijdragen aan het vertrouwen dat ze hebben in een bedrijf. Dat is flink meer dan de 59 procent die vertrouwenswaarde hecht aan enkel een hoge sterrenscore. Een mogelijke verklaring voor het lage percentage is dat men zich tegenwoordig bewuster is van het bestaan van bots die – tegen betaling – een gemiddelde beoordeling kunnen verhogen. Geschreven reviews bevatten daarnaast inhoud, details en vaak een naam en gezicht die bij potentiële klanten meer vertrouwen op kunnen wekken. 

Professionele website ook effectief, maar niet voor iedereen

Het hebben van een professionele website als bedrijf wordt ook door veel mensen gewaardeerd.  Ruim 71% geeft aan dat het positief bijdraagt aan hun vertrouwen in een bedrijf. De rest van de respondenten hecht daar minder of totaal geen waarde aan. Een mooie website kost geld en trekt niet iedereen over de streep, maar ondanks goed vertrouwen kunnen klanten alsnog afhaken wanneer een website niet responsief of soepel werkt. 

Vertrouwen is niet alles

Hoewel het een bij meer mensen aanslaat dan het ander, blijft het voor ondernemers goed om meerdere punten aandacht te geven. Naast goed vertrouwen, is ook goede vindbaarheid essentieel voor ondernemers. Op het kennisplatform onderneming.nl vinden ondernemers, groot en klein, nuttige informatie over onderwerpen waarmee je als bedrijf mee te maken krijgt. Van belasting tot marketing en alles daartussen. 

Over ons panel
Ons respondentenpanel bestaat uit een representatieve greep uit de Nederlandse samenleving en voldoet aan de ISO norm 20252 om een zo hoog mogelijke kwaliteit en betrouwbaarheid van ons onderzoek te garanderen. Onderneming.nl heeft dit onderzoek uitgezet binnen een representatieve groep van 100 respondenten. De uitslagen van ons onderzoek delen we uitsluitend in de vorm van geschreven nieuwsrapportages en dienen geen andere doeleinden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *