Redenen om een incassobureau in te zetten

Laatst bijgewerkt op: 28 juni 2022
Mabelle Abraham
Auteur:

Mabelle Abraham is werkzaam als business developer bij TheConcept.Bar. Zij houdt trends en ontwikkelingen op de financiele markt in de gaten om zo nieuwe kansen te identificeren en hier strategisch op in te spelen. Daarnaast heeft zij haar Master behaald in Communication Science aan de Universiteit Twente.

Leestijd: 2 minuten
header

Bij een (zakelijke) transactie hanteert de verkopende partij een redelijke betaaltermijn. Binnen deze betaaltermijn moet de afnemer de factuur voldoen. Gebeurt dit niet, dan kan een herinnering verstuurd worden met een nieuwe betaaltermijn van veertien dagen. Verstrijkt ook deze periode zonder betaling, dan kunnen incassokosten in rekening gebracht worden.

Vanaf het moment dat een herinnering verstuurd moet worden, kan een incassobureau ingeschakeld worden.

Incassobureau nodig voor openstaande rekeningen?

Een incassobureau heeft in principe geen andere rechten of bevoegdheden dan het bedrijf zelf. Ook als ondernemer is het mogelijk om herinneringen te versturen en incassokosten in rekening te brengen. Toch zijn er diverse redenen om alsnog een incassobureau in te schakelen.

Altijd correcte communicatie

De procedure die ingezet wordt bij een wanbetaling moet aan verschillende eisen voldoen. Zo moet in een betaalherinnering onder meer genoemd worden dat bij uitblijven van de betaling incassokosten in rekening worden gebracht.

Ontbrekenen enkele verplichte elementen in de herinnering, dan is deze niet geldig. Met een incassobureau weet je zeker dat communicatie aan alle wettelijke eisen voldoet.

Tijdbesparing

Een voor de hand liggend voordeel van een incassobureau is tijdbesparing. Door een incassobureau in te schakelen om openstaande rekeningen te innen, kan het bedrijf zich blijven richten op het uitvoeren van werkzaamheden. Zo kan de focus behouden worden en kan frustratie onder werknemers voorkomen worden.

Grotere kans op succes

Over het algemeen is de kans op betaling groter wanneer communicatie via een incassobureau gaat. Enerzijds omdat wanbetalers met een incassobureau sneller het gevoel hebben dat het menens is: het veroorzaakt een zeker schrikeffect. Anderzijds is de kans op succes groter door de doortastendheid van een incassobureau.

Een incassobureau stuurt brieven, belt en gaat zo nodig langs bij een wanbetaler om de partij aan te zetten tot betaling.

Bemiddeling

Bij wanbetaling hoort vaak ook frustratie, vaak vanuit beide partijen. Een incassobureau kan een welkome bemiddelaar vormen bij een dergelijk conflict. Als tussenpersoon wordt een moddergevecht voorkomen worden, terwijl het bureau zoekt naar de beste oplossing voor het probleem.

Knelpunten bij een incassobureau

Hoewel een incassobureau met name voordelen biedt voor een schuldeiser, zijn er enkele nadelen. Op de eerste plaats zijn dit de kosten. Bij kleine openstaande rekeningen is het doorgaans niet rendabel om hiervoor een incassobureau in te schakelen, tenzij het een principekwestie betreft.

Een tweede nadeel is de invloed van een incassobureau op een vaste klant of relatie. Betreft het een schuldenaar waarmee de onderneming al langer succesvol zakendoet, dan ligt de oplossing voor een wanbetaling doorgaans niet bij een incassobureau. Een incassobureau kan voor de schuldenaar aanvoelen als een zware maatregel, zeker wanneer de schuldenaar normaal gesproken een goede relatie heeft met de onderneming. Het is verstandig om navraag te doen bij het incassobureau over de omgang met de relatie.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.