Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de Moneybird review. In deze review is een uitgebreide vergelijking van de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten te vinden. Het boekhoudprogramma is geschikt voor zzp’ers en mkb’ers. Moneybird biedt verschillende functies aan en heeft tevens een eigen zakelijke bankrekening.
Moneybird is een online boekhoudprogramma dat is opgericht door drie jonge ondernemers die op een eenvoudigere manier facturen wilden versturen. Moneybird begon als facturatiepakket en is daarna uitgegroeid tot een volledig boekhoudpakket met zakelijke bankrekening. Het team streeft ernaar het systeem zo overzichtelijk, begrijpelijk en geautomatiseerd mogelijk te maken. Met functies als urenregistratie, btw-aangifte, facturen maken en banktransacties inladen zorgen ze ervoor dat de boekhouding zo is gedaan. Op deze manier willen ze het leven van ondernemers makkelijker maken.
Het boekhoudprogramma van Moneybird heeft zowel voordelen als nadelen. We hebben de voor- en nadelen hieronder op een rij gezet.
MoneyBird richt zich op zzp’ers en mkb’ers. Je kan net zo veel gebruikers toegang geven tot het boekhoudprogramma als je zelf wil. Er zijn dus geen beperkingen in het aantal gebruikers. Dit maakt dat MoneyBird goed kan worden gebruikt door zowel zelfstandig ondernemers als kleine tot middelgrote ondernemingen. Met dit boekhoudprogramma kunnen ze hun boekhouding en administratieve processen vereenvoudigen en geld besparen.
Je kan het pakket maandelijks opzeggen. Het betaalde pakket wordt dan omgezet naar het gratis pakket. Hierdoor blijven de administratieve gegevens beschikbaar. Dit is handig, omdat er voor ondernemers een bewaarplicht van 7 jaar op alle administratieve documenten geldt. Bovendien kan er nog steeds in het account worden ingelogd. Ook kan je met het gratis account van beperkte functionaliteiten gebruik blijven maken.
Ieder boekhoudprogramma heeft verschillende kenmerken. Om het overzichtelijk te maken, hebben we de kenmerken van alle pakketten van Moneybird hieronder weergegeven.
Kenmerken | Gratis pakket | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|---|
Jaarlijkse kosten | €0,00 | €168 | €300 | €420 |
Gratis transacties per jaar | 120 banktransacties | 240 banktransacties | 600 banktransacties | Onbeperkt |
Proefperiode | 60 dagen | 6 maanden | 6 maanden | 6 maanden |
Aantal gebruikers | Onbeperkt | Onbeperkt | Onbeperkt | Onbeperkt |
Rechtsvormen (geschikt) | Alle rechtsvormen | Alle rechtsvormen | Alle rechtsvormen | Alle rechtsvormen |
Bankkoppeling mogelijk | Nee | Ja | Ja | Ja |
Mobiele app | Ja | Ja | Ja | Ja |
Belastingdienst erkend | Ja | Ja | Ja | Ja |
Met het boekhoudprogramma van Moneybird wordt boekhouden eenvoudig gemaakt. Met behulp van verschillende functies worden verscheidene administratieve functies geautomatiseerd. Hierdoor zijn ondernemers minder tijd kwijt aan hun boekhouding. Je kan kiezen uit vier verschillende pakketten – één gratis en drie betaalde, afhankelijk van de behoeften van de onderneming. Het meest uitgebreide pakket biedt naast boekhoudfuncties en een zakelijke bankrekening ook een onbeperkt aantal transacties. Met Moneybird kunnen ondernemers hun zakelijke financiën zo eenvoudig op één plek beheren.
Het boekhoudpakket kan worden beheerd vanuit de online omgeving en de mobiele app voor iOS en Android. Zo kan je altijd en overal de boekhouding bijhouden. Daarnaast is het mogelijk om meerdere mensen toegang te geven tot het boekhoudpakket. Je bepaalt zelf wie in het account kan, zoals een collega of boekhouder. Op deze manier kan de boekhouding eenvoudig door meerdere mensen worden gedaan.
Moneybird heeft vier verschillende pakketten en biedt een proefperiode aan. Hieronder worden de kosten en kenmerken van de verschillende pakketten toegelicht.
Moneybird biedt een proefperiode van 60 dagen aan voor het gratis boekhoudpakket. Als je voor een betaald pakket kiest met een betaalrekening van Moneybird, mag je dat pakket 6 maanden lang gratis uitproberen.
Het gratis pakket van Moneybird biedt alleen de basisfuncties. Je kan er per maand 10 transacties mee verwerken en 3 facturen, 3 offertes, 3 documenten en 20 urenregels mee aanmaken. Er zit geen automatische btw-aangifte bij inbegrepen.
Het eerste pakket is het minst uitgebreide betaalde pakket van Moneybird. Voor dit pakket betaal je € 14,00 per maand. Het pakket bevat 5 zakelijke bankrekeningen met een Nederlandse IBAN. Voor € 1,25 per maand kan er nog een extra rekening worden geopend en voor € 4,00 aan eenmalige kosten ontvang je een fysieke betaalpas. Je kan met dit pakket een onbeperkt aantal facturen en offertes versturen en een onbeperkt aantal documenten en urenregels verwerken. Daarnaast kan je maximaal 20 banktransacties per maand in het boekhoudsysteem verwerken.
Het tweede pakket is net wat uitgebreider dan het eerste. Hiermee kan je maar liefst 50 banktransacties per maand in je boekhouding verwerken. Net als bij het eerste pakket ontvang je daarnaast 5 zakelijke betaalrekeningen en kan je een onbeperkt aantal facturen en offertes versturen en een onbeperkt aantal documenten en urenregels verwerken. Net als bij het eerste pakket geldt dat een fysieke betaalpas eenmalig € 4,00 kost en een extra betaalrekening € 1,25 per maand.
Het derde pakket is het meest uitgebreide pakket dat Moneybird te bieden heeft. Naast het versturen van facturen en offertes en het verwerken van documenten en urenregels kan je hiermee ook een onbeperkt aantal banktransacties in je boekhouding verwerken. Het pakket biedt daarbuiten dezelfde mogelijkheden als de andere betaalde pakketten.
Moneybird biedt verschillende functies aan, waarmee de boekhouding voor iedere ondernemer sneller en eenvoudiger kan worden gedaan. Een overzicht van alle functies staat weergegeven in het onderstaande screenshot. Onder de afbeelding lichten we aantal functies uit.
Wat Moneybird onderscheidt van andere boekhoudsystemen is dat je er ook zakelijke bankrekeningen kan afsluiten. Dat kan met alle betaalde pakketten. Alle betalingen worden gelijk in de boekhouding verwerkt en facturen kunnen snel en eenvoudig worden betaald. De betaalrekening biedt Apple Pay- en Google Pay-ondersteuning. Bovendien beschikt Moneybird over een banklicentie van Ayden en valt de rekening onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Hierdoor zijn tegoeden tot € 100.000 per rekeninghouder per bank gedekt.
Voor een fysieke betaalpas betaal je eenmalig € 4,00. Je kan ook gebruikmaken van een virtuele betaalpas. Voor iedere transactie betaal je € 0,15 per keer en de koersconversie is 0,90% tot 1,80%. Ieder pakket bestaat uit 5 zakelijke bankrekeningen. Voor een extra bankrekening betaal je € 1,25 per maand.
In de mobiele app van Moneybird kan je eenvoudig je boekhouding beheren. Onder ‘Boekhouding’ staan alle functies weergegeven en krijg je meteen overzicht van de facturen. Via het plusje in de rechterbovenhoek kan je documenten, facturen, offertes, urenregels en contacten aan het boekhoudsysteem toevoegen. Als je op ‘Scan’ drukt, kan je daarnaast in een paar seconden bonnetjes en facturen aan de boekhouding toevoegen.
Met de betaalde pakketten van Moneybird kan je je banktransacties eenvoudig aan je boekhouding toevoegen. Bij alle betaalde pakketten zit een bankrekening van Moneybird inbegrepen, maar je kan ook een zakelijke rekening van een andere bank aan het boekhoudprogramma koppelen. Wanneer je rekening is gekoppeld, kan je transacties inlezen. Facturen en documenten die bij de transactie horen worden aan elkaar gekoppeld en automatisch gemarkeerd als ‘betaald’. Als je een zakelijke rekening van Rabobank, ING, Bunq of Knab hebt, wordt dit proces geautomatiseerd. Alle transacties worden automatisch aan je boekhouding toegevoegd.
Ondernemers krijgen continu te maken met facturen. Het is belangrijk om deze facturen goed in de boekhouding te verwerken. Met Moneybird kunnen ondernemers facturen verzenden. Dit kan zowel in een standaard format als de eigen huisstijl. Dit straalt professionaliteit uit. Bovendien kunnen er periodieke facturen worden ingesteld en verzonden. Je kan uiteraard ook facturen en bonnetjes uploaden en inscannen. Voor het verwerken en versturen van facturen werkt Moneybird met Peppol. Via het beveiligde Peppol-netwerk is je boekhouding altijd up-to-date.
Een goede urenregistratie is van belang voor iedere ondernemer. Je uren bijhouden kan eenvoudig en snel met Moneybird. Dit doe je door de dag en tijd in te voeren. Vervolgens kan je er een omschrijving bijzetten. Ook kan je een contact en project aan de urenregistratie toevoegen. Ten slotte kan je aangeven of de uren wel of niet declarabel zijn. Je kan ook gebruikmaken van een timer. Zo worden je uren bijgehouden terwijl je aan het werk bent.
Op basis van je boekhouding stelt Moneybird verschillende rapporten en overzichten voor je op, waaronder een balans, resultatenrekening, btw-overzicht, kasstroomoverzicht en debiteuren- en crediteurenoverzicht. Deze overzichten en rapportages hoef je dus niet meer zelf te maken. Moneybird geeft automatisch weer wat de financiële staat van de onderneming is. Zo zie je bijvoorbeeld meteen hoeveel btw er nog betaald moet worden en hoeveel omzet er is gedraaid.
We zijn tevreden over de mate van automatisering van Moneybird. Met dit programma komt er een einde aan het handmatig moeten invullen van de btw-aangifte. Je dient de btw-aangifte eenvoudig elektronisch in vanuit het boekhoudsysteem. Ook vinden we het prettig dat banktransacties van veelgebruikte banken door ondernemers automatisch worden ingelezen. Hiermee bespaar je een hoop tijd. Bovendien heb je geen apart programma voor de urenregistratie nodig. Deze functie zit standaard in ieder pakket inbegrepen. Maak je liever wel gebruik van je eigen systeem, bijvoorbeeld voor je webshop of de salarisadministratie? Dan kan je deze eenvoudig koppelen aan het boekhoudpakket.
Moneybird heeft een uitgebreide kennisbank, waarin de antwoorden op veelgestelde vragen zijn te vinden. Maandelijks worden er ook livesessies georganiseerd, waarin algemene en specifieke onderwerpen worden besproken. Bovendien kan je in contact komen met zogeheten Moneybird-adviseurs. Dit zijn boekhouders en accounts die aan Moneybird zijn verbonden als Erkend Expert. Deze bieden ook trainingen en cursussen aan.
Daarnaast is het mogelijk om een e-mail te sturen naar het supportteam. Ook kan je een bericht sturen vanuit je account. Moneybird streeft ernaar binnen één dag op te antwoorden. Het is echter niet mogelijk om telefonisch in contact te komen met een medewerker. Ook via chat en sociale media is Moneybird niet bereikbaar. Op het gebied van ondersteuning en support kunnen er dus nog wat stappen worden gezet.
We zijn erg tevreden over het design van Moneybird. Het boekhoudsysteem ziet er strak uit en is erg overzichtelijk. Ook zijn de kleuren rustig en goed op elkaar afgestemd en ziet het pakket er leuk uit door het gebruik van passende illustraties. Het systeem opent met een dashboard, waarop verschillende functies zijn weergegeven, zoals facturen, documenten en recent verwerkingen. Aan de linkerkant van het boekhoudsysteem staan de verschillende functies van het programma weergegeven. Deze kantlijn kan worden in- en uitgeklapt. Voor sommige bezigheden kan dit handig zijn, omdat het beeld dan groter wordt. Al met al heeft Moneybird één van de beste designs voor boekhoudsystemen.
Nadat we Moneybird uitgebreid hebben getest, kunnen we zeggen dat we erg tevreden zijn over het boekhoudprogramma. De verschillende functies en mogelijkheden maken het voor zzp’ers en mkb’ers eenvoudig om de boekhouding bij te houden. Het systeem ziet er goed uit en is erg overzichtelijk. Ook de mobiele app is handig in gebruik. Bovendien kunnen ondernemers met Moneybird in een paar klikken de btw-aangifte indienen. De klantenservice laat nog wat te wensen over. Dat blijkt ook uit enkele recensies op het internet. Afgezien daarvan wordt het boekhoudprogramma van Moneybird goed beoordeeld.
Je kan Moneybird 60 dagen lang gratis uitproberen. Aan het einde van deze periode ontvang je een bericht om te kiezen uit één van de betaalde pakketten. Als je geen keuze maakt, ga je automatisch terug naar het gratis pakket. Er worden dan geen ongewenste kosten van afgeschreven. Je kan altijd op een later moment naar een betaald pakket upgraden.
Moneybird biedt drie betaalde pakketten aan. Het eerste pakket kost € 14,00 per maand, het tweede € 25,00 per maand en het derde € 35,00 per maand. Hoe duurder het pakket, hoe uitgebreider het is. Daarnaast is er een gratis pakket, waarmee ondernemers slechts een beperkt aantal transacties per maand kunnen doen.
Nee, het is niet mogelijk om de bankrekening van Moneybird los te openen. De bankrekening zit inbegrepen in het meest uitgebreide boekhoudpakket. Als je deze bankrekening wil openen, zal je dus voor dit boekhoudpakket moeten kiezen.
Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in sterren, van één (minder goed) tot vijf (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De beoordelingen worden afgerond op halve sterren om nauwkeurigheid te waarborgen.