Met het nieuwe jaar op komst gaat het minimumloon weer omhoog. Vanaf 1...
Alle rechtspersonen en samenwerkingsverbanden, zoals bv’s, verenigingen, vof’s, stichtingen en maatschappijen hebben een RSIN-nummer toegewezen. Dit is het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer. In deze blog wordt uitgelegd waar dit nummer voor wordt gebruikt.
Het RSIN-nummer wordt door rechtspersonen en samenwerkingsverbanden gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere overheids(instanties), waaronder de Belastingdienst. Het nummer wordt dus gebruikt om gegevens te koppelen tussen verschillende registraties. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het Kadaster, een register waarin staat wie welke rechten van het vastgoed in Nederland heeft. Ook met de Basisregistratie Personen (BRP) worden gegevens uitgewisseld.
Doordat er met RSIN-nummer wordt gewerkt, hoeft een ondernemer zich niet bij elke instantie of elk register apart aan te melden. De gegevens hoeven niet overal meer zelf te worden versterkt, omdat dit al voor de ondernemer is gedaan. Dit scheelt tijd en moeite.
Ondernemers kunnen het RSIN-nummer vinden in het uittreksel Handelsregister. Voor dit uittreksel moet worden betaald. Het uittreksel Handelsregister niet gewaarmerkt kost € 2,60. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel Handelsregister in het Nederlands of Engels kost € 8,45. Voor een uittreksel Handelsregister papier gewaarmerkt betalen ondernemers het meest: € 16,90. Ook deze is verkrijgbaar in het Nederlands én Engels. In enkele gevallen vermelden organisaties en bedrijven het nummer op hun eigen website of papier. Dan hoeft er niet voor betaald te worden.